Gesp schreef:
“Wat ik opvallend vind, is dat er van deze discussies dus niets in belijdenis of avondmaalsformulier staat. (Of heb ik het niet goed gelezen?).
Betekent dat niet dat de verschillen tussen Zwingli en Calvijn blijkbaar verwaarloosbaar gevonden vonden? (Iets van: Wel interessant, maar te onzeker om er uitspraken over te doen?)”
Heidelberger:
Vr 76: Wat wordt er bedoelt met het gezegde: “Het gekruisigd lichaam van Christus eten en Zijn vergoten bloed drinken?”
Antw: Het is niet alleen met een gelovig hart het ganse lijden en sterven van Christus aannemen, maar ook door de Heilige Geest hoe langer hoe meer met Zijn heilig lichaam verenigd worden. (Op geestelijke wijze)
Ik wil met name de vinger leggen bij “met een gelovig hart”
Nederlandse Geloofsbelijdenis Art 33:
Want het zijn zichtbare waartekenen en zegelen van een inwendige en onzienlijke zaak, door middel waarvan God in ons werkt door de kracht des Heilige Geestes.
Uit het “oude” avondmaalsformulier (Gesp heeft denk ik een ander versie) komt de volgende tekst waarvan gedeelten al eerder in de discussie zijn genoemd:
“Opdat wij dan met het waarachtig hemelse brood Christus gespijzigd mogen worden, zo laat ons met onze harten niet aan het uiterlijke brood en wijn blijven hangen; maar onze harten opwaarts in de hemel verheffen, waar Jezus Christus is, onze Voorspraak, ter rechterhand des Vaders, waarheen ons ook de artikelen van ons Christelijk geloof wijzen; niet twijfelende, of wij zullen zo waarachtiglijk door de werking des Heiligen Geestes met Zijn lichaam en bloed aan onze zielen gespijzigd en gelaafd worden, als wij het heilige brood en drank tot Zijn gedachtenis ontvangen.”
Deze tekst is geplaatst, direct vóór (!) het breken van het brood.
Tenslotte het Levende, vlees en bloed geworden Woord:
1. “En als zij aten nam Jezus het brood en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam. En Hij nam de drinkbeker, zeggende: Drinkt allen daaruit; want dat is mijn bloed” (Matth. 26:26-28)
2. “Ik ben het brood des Levens” (Joh 6:48)
3. “Want Mijn vlees is waarlijk spijs, en Mijn bloed waarlijk drank. Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij en Ik in Hem” (Joh 6:55+56)
Wie zal willen beweren dat Jezus zijn woorden in Johannes letterlijk bedoelt heeft? Zo is dan het eten en drinken een geestelijke, onzichtbare zaak van het geloof.
De bijbeltekst doet een beroep op het oor, de sacramenten doen een beroep op het oog. Het oor is niets , het oog is niets. Oor en oog gebruikt God om het hart te raken! De Heere wil van oor én oog gebruik maken om het geloof in onze harten te voeden!
Kerkgeschiedenis.
Het schijnt mij ook toe dat er inderdaad veel verschil in opvatting was over de sacramenten. Tussen Luther, Calvijn en Rome zijn, belangrijke verschillen. Tussen Zwingli en Calvijn was het verschil, denk ik, niet zo heel groot. Vandaar dat de opvolger van Zwingli, Bullinger tot overeenstemming kwam met Calvijn inzake hun sacramentsopvattingen. Let wel: Calvijn kreeg gelijk. (Vond ik ergens op internet, weet alleen niet meer waar)
Zwingli bleef steken in het cognitieve. Calvijn had oog voor zowel de cognitieve als de affectieve kant van het avondmaal. Sinds die tijd hoorde je ook niet meer zoveel over de sacramentsopvatting van Zwingli.
Tot nu…………….. Maar nogmaals: Misschien komt het wel omdat wij de sacramenten niet meer affectief ervaren. Het ontbreekt ons aan geloof. De simpelste oplossing is dan om het geloof weg te verklaren: Zo van: “Het avondmaal is gewoon een objectief gebeuren. Als je er niets bij ervaart is er helemaal niets aan de hand. Christus is gestorven voor onze zonden. Dat weet je toch? Waarom verder nog moeilijk doen?”
De sacramenten zijn verworden tot een objectief gebeuren zonder geestelijk effect. Inderdaad: Alsof God probeert emmers water in gesloten vaten te kiepen.
Ik voor mij geloof dat God rijker is. Wat objectief waar is, wil Hij ook affectief waar maken. Dat steeds opnieuw de Heilige Geest met mijn geest gaat getuigen dat ik een kind van God ben. Door het geloof in Zijn Naam. Door de verzoening die in Christus Jezus is. Die notie is niet verwaarloosbaar. Het raakt de kern van het geloof.
Overigens: Zou het verschil in sacramentsopvatting tussen Luther en Calvijn heden ten dage een kerkscheuring waard zijn? (SOW-proces) Of moeten deze opvatting naast elkaar beide als "waarheid" erkent en gerespecteerd kunnen worden en aldus naast elkaar bestaan?