Auteur Topic: Wie mag aan het avondmaal?  (gelezen 1095 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Wie mag aan het avondmaal?
« Gepost op: juli 09, 2003, 06:11:52 pm »
Ik zit een beetje met dit punt, wil daar graag eens over praten:

Een vriendin van me is dacht ik nederlands gereformeerd. Haar vriend is gereformeerd vrijgemaakt. Er is heel wat samenwerkign tussen deze kerken.... maar ze mogen niet samen aan het avondmaal. Want ze is geen belijdend lid van de gereformeerd vrijgemaakte kerk.

Een andere vriendin komt uit de baptistenkerk. Ze is 2 jaar geleden gedoopt. Ze is naar Arnhem verhuisd en kende een aantal gereformeerd vrijgemaakten. Ze komt nu als gastlid in onze kerk. Dolgraag zou ze meedoen aan het avondmaal.... helaas is dit niet toegestaan. Moet de kerk dat beslissen? Of is dat een keuze die je zelf moet maken... waarom neemt de kerk deze verantwoordelijkheid terwijl die volgens mij juist bij de mensen zelf moet liggen.

Hoe kunnen we het in ons hoofd halen om christenen, leden van Christus' lichaam de toegang tot het avondmaal te weigeren? Angst dat mensen aan het avondmaal gaan die daar niet naar toe zouden moeten. In het avondmaalsformulier staat een ZELFbeproeving.... maar nu bepaalt de kerk wie er aan het avondmaal mag en wie niet. De beproeving doen andere mensen voor je. In de kerk van die tweede vriendin van me kon je als je uit een andere kerk kwam voor het avondmaal opstaan en bijvoorbeeld zeggen: "Ik geloof in Jezus Christus als mijn Verlosser!" waarna je aan het avondmaal deel kan nemen. Ik vind dat een goede regel, je staat niet op en zegt dat zomaar even dus ik denk dat het mensen ook kan weerhouden om aan het avondmaal deel te nemen als ze dat onder de juiste motivatie zouden willen. Hoewel de verantwoordelijkheid uiteindelijk toch bij die mensen ligt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2003, 06:59:14 pm »
Wie genodigd is aan de Tafel van God kun je waarschijnlijk wel vinden.

Ik denk dat jou eigenlijke vraag is: bij wie en in hoeverre ligt de verantwoordelijkheid om de tafel rein te houden en hoe ga je met die verantwoordelijkheid om?

Heb nu geen tijd en geen zin om daar dieper op in te gaan (heb ik de laatste maanden al genoeg gedaan), maar ik zal dit topic zeker in de gaten houden (en evt. een schopje geven ;))

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 09, 2003, 07:58:04 pm »
In deze topic wordt er al veel over gediscusseerd :
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=561
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 09, 2003, 08:06:09 pm »
Ik doe deze op slot omdat hij dubbel is met die door Mientje wordt genoemd. Je kunt daar je post neer zetten om er verder over te praten :)
Pinkeltjefan