Auteur Topic: Werken op zondag geweigerd  (gelezen 6780 keer)

André

• Bekijk profiel
Werken op zondag geweigerd
« Gepost op: juli 12, 2003, 03:45:19 am »
Ik zit nu 5 maanden thuis al terend op mijn ww uitkering. Nu krijg ik een baan aangeboden waar ik direct aan het werk kan, maar dan moet ik wel op zondag werken. Die heb ik dus geweigerd.....

Maar nu zeggen mijn moeder!!!! en mijn beste vrienden: "waarom nam je die job niet?". Toen had ik echt zoiets van: "loop ik achter of doe ik schijnheilig ofzo? Wat heb ik nu fout gedaan?".

Wat is jullie mening daarover? Ik ben er trots op dat ik met net een huwelijk achter de rug een een hypotheek 'op de schouders' het toch geweigerd heb.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2003, 11:42:30 am »

quote:

op 12 Jul 2003 03:45:19 schreef André:
Ik zit nu 5 maanden thuis al terend op mijn ww uitkering. Nu krijg ik een baan aangeboden waar ik direct aan het werk kan, maar dan moet ik wel op zondag werken. Die heb ik dus geweigerd.....

Maar nu zeggen mijn moeder!!!! en mijn beste vrienden: "waarom nam je die job niet?". Toen had ik echt zoiets van: "loop ik achter of doe ik schijnheilig ofzo? Wat heb ik nu fout gedaan?".

Wat is jullie mening daarover? Ik ben er trots op dat ik met net een huwelijk achter de rug een een hypotheek 'op de schouders' het toch geweigerd heb.

Je had toch op zondag kunnen gaan werken en de sabbath houden, dan had je tóch vrij, en het is nog bijbels ook.?
't Is maar een idee. :9
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2003, 12:16:32 pm »

quote:

Je mag er trots op zijn André, dat je die baan geweigerd hebt!
Ik hoop voor je dat je snel een fijne baan vindt,  waarbij je ook het vierde gebod in ere kunt houden. Succes met het solliciteren!
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2003, 01:34:12 pm »
Vergeet niet die andere negen geboden ook in ere te houden.

:)

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2003, 02:15:05 pm »
waarom heb je die baan geweigerd?
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2003, 03:12:07 pm »
Als het een baan in een winkel was, dan snap ik dat je die baan geweigerd hebt.
Maar wel jammer dat je niet vertelde om wat voor baan het ging.
Ik heb zelf namelijk wel eens op zondag gewerkt en dat was strikt noodzakelijk (baan in de gezondheidszorg). Ik deed zelfs inval als ik op zondag ging werken en dan was er anders niemand, en dat kan je niet maken vind ik!
Dus als het noodzakelijk werk is (en dat kan verder gaan dan voor de hand liggende beroeps zoals politie of gezondheidszorg) dan heb ik er dus echt geen problemen mee. Dan is het puur wettisisme als je zelfs dit niet wil doen. Maar trek je van niemand iets aan verders, want het is jouw geweten, ja toch:) ;)

greetz,
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

André

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2003, 05:34:15 pm »
Het ging om een baan in de ICT. En dat vond ik niet belangrijk genoeg om op zondag te werken. Mijn vrouw werkt in de zorg, daar vind ik het wel kunnen.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2003, 06:33:25 pm »
Een principieel, moedig en (letterlijk!) voorbeeldig besluit!
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2003, 06:42:33 pm door arjan1 »

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2003, 07:41:01 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 17:34:15 schreef André:
Het ging om een baan in de ICT. En dat vond ik niet belangrijk genoeg om op zondag te werken. Mijn vrouw werkt in de zorg, daar vind ik het wel kunnen.

Als het zou betekenen dat er scheiding komt in je gezin kwa zondagsbestedin dan zou ik het ook niet doen.
als het zou betekenen dat je eigenlijk 7 dagne per week moet werken,z ou ik het ook niet doen.

de sfeer is waarschijnlijk zowiezo al een sfeer van commerciele winst maken waar ik zowiezo mijn twijfels bij heb.

als je het maar niet doet vanuit het idee adt het verboden is om op zondag te werken.

André

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2003, 11:06:04 pm »
Nee oke, ik vind idd dat werken op zondag wel kan. En het is zeker ook niet verboden. Maar het ligt er wel aan wat voor werk het is.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 12, 2003, 11:12:30 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 23:06:04 schreef André:
Nee oke, ik vind idd dat werken op zondag wel kan. En het is zeker ook niet verboden. Maar het ligt er wel aan wat voor werk het is.

Daar kan ik amen op zeggen André!! :D, inderdaad een moedige beslissing waar ik veel respect voor heb!

greetz,

Lord Darth Vader

• www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2003, 11:17:29 pm »
ook ik ben trots op je! Ik hoop dat de Here God je er snel voor zal belonen!
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Jesus4you

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2003, 12:30:07 am »

quote:

op 12 Jul 2003 17:34:15 schreef André:

Nou, dan vind ik dat je een hele goede keuze hebt gemaakt.
Wanneer je een baan weigert terwijl je aan God hebt gedacht, en bijeenkomsten wilt blijven bezoeken, dan zal God je zeker zegenen.
Ik ben wel eens ontslagen omdat ik een christen was, maar God gaf me een betere baan ervoor terug.
Ik zelf houd inderdaad rekenig mee dat ik niet op zondag wil werken (ook ik werk in de zorg, maar dan de huishoudelijke taken en daar kan het nog) en dat geef ik ook aan bij solicitatie-gesprekken. ook geef ik aan waarom niet en het blijkt dat mensen het zeer warderen dat ik er zo open over ben.
Maar wanneer ik hoger in de sector kan komen, dan denk ik daar eens goed over naar.
Jezus zegt; ïk ben de weg, de waarheid en het leven

André

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2003, 02:24:27 am »

quote:

op 13 Jul 2003 00:30:07 schreef Jesus4you:
Nou, dan vind ik dat je een hele goede keuze hebt gemaakt.
Wanneer je een baan weigert terwijl je aan God hebt gedacht, en bijeenkomsten wilt blijven bezoeken, dan zal God je zeker zegenen.
Ik ben wel eens ontslagen omdat ik een christen was, maar God gaf me een betere baan ervoor terug.
Ik zelf houd inderdaad rekenig mee dat ik niet op zondag wil werken (ook ik werk in de zorg, maar dan de huishoudelijke taken en daar kan het nog) en dat geef ik ook aan bij solicitatie-gesprekken. ook geef ik aan waarom niet en het blijkt dat mensen het zeer warderen dat ik er zo open over ben.
Maar wanneer ik hoger in de sector kan komen, dan denk ik daar eens goed over naar.
Ik vond mijn keus idd de enige goede. En nu kan ik bidden dat God mij wil zegenen met het zoeken van een andere baan.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2003, 07:07:57 am »
Ik wil toch nog even reageren op deze "werken op zondag discussie". Ik werk ook  regelmatig op zondag, die keuze heb ik zo'n 3 jaar geleden moeten maken, het bedrijf waar ik werkte ging van 3 ploegen- over op 5 ploegendienst, wat dus betekent dat je regelmatig in het weekend moet werken.

Ik stond toen voor de keuze (want je kon weigeren als je daar principiëel op tegen was) 3 ploegen of 5 ploegen, ik vond het een hele moeilijke keuze, met name omdat het geloof me op dat moment niet zoveel deed, en ik vond het hypocriet om dan om principiële redenen te weigeren, omdat ik anders ook niet zo principiëel was.

Dus ik ging mee in 5 ploegendienst.

Er was eigenlijk niemand in de gemeente die mij vroeg waarom ik ineens op zondag ging werken, terwijl het toch wel op moest vallen omdat ik koster was in onze gemeente.
Ik zat er eigenlijk best wel mee, want m'n geloof was ik blijkbaar toch nog niet helemaal kwijt, ik kwam door die omstandigheden in kontakt met iemand uit mijn gemeente, ik heb heel veel met die persoon gepraat en gebeden, en de Bijbel las ik in één keer met hele andere ogen.

Maar tot op de dag van vandaag heeft mij verder nog niemand gevraagd waarom ik op zondag ben gaan werken en of ik het daar ook moeilijk mee heb, zelfs onze dominee niet.

Een half jaar geleden wou ik stoppen met werken op zondag, dat moest ik natuurlijk wel eerst aan mijn baas vertellen, wat ik dus heel moeilijk vond.

Ik heb het verteld aan een aantal personen en aan de mensen van mijn bijbelstudieklupje, ook dat ik daar verschrikelijk tegen op zag, met name naar mijn collega's toe.
Maar ik krabbelde terug, ik heb het mijn  baas nog steeds niet verteld en alles gaat zo weer z'n gangetje, sterker nog, ik ben eigenlijk helemaal niet zo heel erg met die kwestie bezig, dus ik vind het eigenlijk wel prima zo.

En ik kijk en luister wat om me heen, ik zie mensen in de kerk zitten, het zijn "Christenen" want ze werken niet op zondag, maar voor de rest merk je daar niet zo heel erg veel van, want ze doen eigenlijk precies dezelfde dingen als mij  ongelovige collega's, ze werken dan wel niet op zondag, maar ze stappen wel rustig in de trein op zondag en kopen op maandagmorgen rustig hun krantje op het station (die dus op zondag gedrukt is), maar ondertussen zondigen ze net zoals alle andere zondaren(en ik zelf) wel tegen een heleboel andere geboden, maar dat schijnt allemaal wat minder zwaar te wegen.

Er zijn mensen die zeggen dat sommige beroepen het met zich mee brengt dat je op zondag moet werken (Politie, brandweer, verplegers etc.) maar ook zij krijgen een zondagstoeslag, ook zij verdienen daar meer door, en ik vraag me af hoe het zou zijn als ze die weekendtoeslagen er af zouden halen in de verzorging en bij de  politie en brandweer, Zou er dan nog steeds zo veel animo voor zijn ?

Ik ken mensen (Christenen) die alleen weekends in het ziekenhuis werken, want dat betaald zo lekker en iedereen is het er over eens dat dat noodzakelijk werk is.

En ik vraag me af...

Ik weet nog steeds niet wat ik wil. Word ik een beter Christen als ik niet meer op zondag werk ? Ben ik dan opeens minder zondig ? Houdt God dan meer van mij ?
Ga je "verloren" als je op zondag werkt ?

Ik weet het allemaal niet zo goed meer, dus ik wacht...

Mac.

P.S. Ik ga nu eerst slapen, want ik heb vannacht gewerkt, goede zondag allemaal.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 13, 2003, 09:15:32 am »
Het rustgebod is het enige gebod wat niet herhaald wordt in het nieuwe testament. De sbbath was een voorafschduwing van de eeuwige rust met God, de rust die we in principe nu al zijn ingegaan. HEt was een teken van vertrouwen op God: een dag niet werken in Israel was in onze termen rampzalig. Boeren zijn immers erg afhankelijk van het weer,d aar hangt hun hele timing van af. En dus ons eten.
Een dag niet werken, een jaar niet werken, om de 7 jaar alles teruggeven aan de oude eigenaar in het vertrouwen dat het je gewoon weer goed zal gaan.
Door het offer van Jezus is de mens weer teruggegaan naar zijn eigen eigenaar. De relatie met God is verzoend, er is weer rust! HET vorohangsel is weg, we mogen weer tot God naderen.

Lees anders eens het boekje '' gij geheel anders"" van MEint Roelof van den Berg, die schrijft erg duidleijk over de zondag vindt ik.
JEzus zegt: de sabbath is  geschapen voor de mens, dat geeft toch ongelooflijk veel rust? Tuurlijk willen we graag naar de gemeente om God te prijzen, maar het is niet een wet om dat perse op zondag te doen. De zondag is de sabbath ook niet uiteraard.

stap in de rust die JEzus heeft gebracht lijkt mij en de wereld wordt een stuk grotetr.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 13, 2003, 11:09:49 am »

quote:

Andre,

Je hebt mijns inziens de juiste keuze gemaakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een keuze die bepalend is voor je toekomst........

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 14, 2003, 01:14:43 am »

quote:

op 13 Jul 2003 11:09:49 schreef jfwolf:

Andre,

Je hebt mijns inziens de juiste keuze gemaakt!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een keuze die bepalend is voor je toekomst........
En mijn keuze dan ? :?

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 14, 2003, 01:56:23 pm »
Was het niet Jezus zelf die zei: "De sabbat is gemaakt voor de mens en niet de mens voor de sabbat?"
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 14, 2003, 02:12:59 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 11:09:49 schreef jfwolf:
[...]
Een keuze die bepalend is voor je toekomst........
En hoe bedoel je dit?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 14, 2003, 02:13:22 pm »
Ook ik vind je keus trouwens heel moedig Andre!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 14, 2003, 03:49:41 pm »
Werk weigeren op zondag is een gezonde keuze, ook al zijn er noodzakelijke beroepen.
Maar er zijn ook werkgevers waar je niet op zondag voor hoeft te werken. Wacht gewoon maar af en geniet gewoon van je vrije tijd. Ook al is dat lastig, je hebt immers je vaste lasten. Uiteindelijk word je ervoor beloond door een keuze met je hart te maken, laat dat een troost zijn.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 14, 2003, 03:59:33 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 14:12:59 schreef Mezzamorpheus:
[...]

En hoe bedoel je dit?

Je hebt wettelijk gezien het recht om werken op zondag principieel te weigeren. Als je er ook maar 1 keer aan toegeeft, laat je je werkgever zien, dat je het toch nie zo nauw neemt, en dat zal voor hem de reden zijn om je steeds weer op zondag te willen laten werken.
Als je vanaf het begin weigert, zal hij dat niet zo snel doen, dus heb je het de volgende keer veel makkelijker.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 14, 2003, 04:03:36 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 07:07:57 schreef macguinness:

En ik kijk en luister wat om me heen, ik zie mensen in de kerk zitten, het zijn "Christenen" want ze werken niet op zondag, maar voor de rest merk je daar niet zo heel erg veel van, want ze doen eigenlijk precies dezelfde dingen als mij  ongelovige collega's, ze werken dan wel niet op zondag, maar ze stappen wel rustig in de trein op zondag en kopen op maandagmorgen rustig hun krantje op het station (die dus op zondag gedrukt is), maar ondertussen zondigen ze net zoals alle andere zondaren(en ik zelf) wel tegen een heleboel andere geboden, maar dat schijnt allemaal wat minder zwaar te wegen.

Het gaat er niet om wat anderen doen. Daar hoef jij geen verantwoording voor af te leggen, ook al doen die alles wat God verboden heeft. Mijns inziens weet jij dat werken op zondag niet hoort (behalve het noodzakelijke werk), dus ga jij tegen beter weten in werken.

Ik weet dat dit heeel erg makkelijk is wat ik nu zeg, omdat ik niet in jouw situatie sta. Maar jij zult er eenmaal verantwoording vanaf moeten leggen. Daarom: houdt Zijn geboden!!

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 14, 2003, 04:20:16 pm »

quote:

dat meen je niet, waarom zou je niet op een zondag mogen werken?
voor de mensen die nog in de prehistorie verblijven:
stel dat er NIEMAND op zondagen zou werken, wat dan?
geen ambulance, geen brandweer, geen politie, geen trein, bus of whatever.
ben benieuwd wat je zou doen als je ligt te kreperen op de grond van een hartaanval op een zondagochtend
och ja dat is natuurlijk god's wil, stom van me |:(

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 14, 2003, 04:35:15 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 16:20:16 schreef reller:
[...]

ben benieuwd wat je zou doen als je ligt te kreperen op de grond van een hartaanval op een zondagochtend

Hé reller :D, heb je de rest van het topic dan niet gelezen?
Je noemt precies de noodzakelijke beroepen op en daar is hiervoor ook gezegd dat de meeste (of misschien iedereen wel) daar geen probleem mee hebben. Ik heb zelf ook wel eens op zondag gewerkt omdat anders een groep demente bejaarden 1 dag helemaal alleen moeten blijven, en naja, je scheert nou alles over 1 kam....haha nou ja zeg.
Zeg, ik zal het even zeggen hoe ik nu denk...ik vind het lekker dat ik 1 dag in de week heb dat ik even niets hoef!!!!!!!!!! Ik zie het echt als een lekkere vakantiedag hoor en natuurlijk, ik ga naar de kerk en na de kerk gaan we lekker eten bij anderen of anderen bij ons, wij maken er een leuke dag van. En dan 's avonds weer naar de kerk. God wist heus wel wat die deed toen hij 1 dag tot een rustdag maakte. Hij kent ons ook wel langer dan vandaag, sterker nog, hij schiep de mens :P. Hij weet precies hoe wij in elkaar zitten en stelde daarom een aantal regels op, niet om ons even te zeggen dat we dit en dat niet mogen maar omdat Hij weet wat goed voor ons is. Ik voed 3 kids op en ik heb ook regels, en leer ze normen en waarden. Niet als een machtsspelletje maar om hen klaar te maken voor later. Om hen te leren dat ze bepaalde dingen beter niet kunnen doen of juist bepaalde dingen wel omdat dit wel weer goed voor ze is. Nou, zo zie ik ook de Bijbel. Tja Reller, en als jij daar niet naar wil leven, God heeft je een eigen vrije wil gegeven, maar ik ben blij dat God alles voorziet en voorzag.

greetz,

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 14, 2003, 04:38:38 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 16:35:15 schreef marijma:
[...]

Hé reller :D, heb je de rest van het topic dan niet gelezen?
Je noemt precies de noodzakelijke beroepen op en daar is hiervoor ook gezegd dat de meeste (of misschien iedereen wel) daar geen probleem mee hebben. Ik heb zelf ook wel eens op zondag gewerkt omdat anders een groep demente bejaarden 1 dag helemaal alleen moeten blijven, en naja, je scheert nou alles over 1 kam....haha nou ja zeg.
Zeg, ik zal het even zeggen hoe ik nu denk...ik vind het lekker dat ik 1 dag in de week heb dat ik even niets hoef!!!!!!!!!! Ik zie het echt als een lekkere vakantiedag hoor en natuurlijk, ik ga naar de kerk en na de kerk gaan we lekker eten bij anderen of anderen bij ons, wij maken er een leuke dag van. En dan 's avonds weer naar de kerk. God wist heus wel wat die deed toen hij 1 dag tot een rustdag maakte. Hij kent ons ook wel langer dan vandaag, sterker nog, hij schiep de mens :P. Hij weet precies hoe wij in elkaar zitten en stelde daarom een aantal regels op, niet om ons even te zeggen dat we dit en dat niet mogen maar omdat Hij weet wat goed voor ons is. Ik voed 3 kids op en ik heb ook regels, en leer ze normen en waarden. Niet als een machtsspelletje maar om hen klaar te maken voor later. Om hen te leren dat ze bepaalde dingen beter niet kunnen doen of juist bepaalde dingen wel omdat dit wel weer goed voor ze is. Nou, zo zie ik ook de Bijbel. Tja Reller, en als jij daar niet naar wil leven, God heeft je een eigen vrije wil gegeven, maar ik ben blij dat God alles voorziet en voorzag.

greetz,

waarom die beroepen dan wel? omdat dat beter uitkomt?! Niet erg consequent wel?
voor normen en waarden heb ik geen god nodig, integendeel!

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 14, 2003, 04:44:02 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 16:38:38 schreef reller:
[...]

waarom die beroepen dan wel? omdat dat beter uitkomt?! Niet erg consequent wel?
voor normen en waarden heb ik geen god nodig, integendeel!

Nogmaals, je moet er op een andere manier naar kijken, reller. Hoe zie jij God in vredesnaam??? Als een kwade God die STRAFT als je het niet goed doet???????
Of als een politieagent die kijkt of je alles wel goed doet naar Zijn wil??
Was het niet Jezus die genas op de Sabbath?? En ja, die vrome Farizeeërs zaten er met hun neus boven op want dat KON TOCH NIET!!!!!!!!!
God heeft ons een rustdag gegeven om te bezinnen, een rustplek in ons zeer jachtige leven. Maar dan laat Hij geen mensen creperen!!

greetz,

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 14, 2003, 04:47:47 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 16:44:02 schreef marijma:
[...]

Nogmaals, je moet er op een andere manier naar kijken, reller. Hoe zie jij God in vredesnaam??? Als een kwade God die STRAFT als je het niet goed doet???????
Of als een politieagent die kijkt of je alles wel goed doet naar Zijn wil??
Was het niet Jezus die genas op de Sabbath?? En ja, die vrome Farizeeërs zaten er met hun neus boven op want dat KON TOCH NIET!!!!!!!!!
God heeft ons een rustdag gegeven om te bezinnen, een rustplek in ons zeer jachtige leven. Maar dan laat Hij geen mensen creperen!!

greetz,

god is dood ;(

Waarschuwing van de beheerders:
Kunnen we alsjeblieft ontopic blijven. Dit soort gedachten mag je onderbouwd in andere draden vertellen. Het heeft hier geen toegevoegde waarde.
Je wilt gerespecteerd worden met jouw mening, respecteer dan ook anderen en kom niet aan met dit soort flauwe opmerkingen. Als iemand vanuit zijn geloofsovertuiging bepaalde dingen doet of nalaat mag je het over die praktijken hebben. zijn overtuiging staat in deze discussie niet ter discussie verder.

Alfredt

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 14, 2003, 04:51:45 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 16:47:47 schreef reller:
[...]

god is dood ;(

das nou letterlijk een dooddoener............... ;)

Jouw God misschien, de mijne is levend en als jij je zou openstellen.....oprecht bedoel ik dan........laat God je zien dat Hij leeft.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 14, 2003, 04:51:45 pm »
daar was ik al bang voor. Nietsche.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 14, 2003, 07:10:32 pm »

quote:

[...]

Natuurlijk mag je op zondag het noodzakelijke werk doen: helpen van mensen in nood, hulpbehoevenden en zo. Natuurlijk mag de politie optreden bij problemen..
Maar God eist van ons dat wij zijn dag heiligen en op die dag niet werken: De zevende dag is de sabbath des Heeren uws Gods dan zult gjij geen werk doen.

Daarnaast vind ik je een beetje sarcastisch: voor mensen die in de prehistorie verblijven?? Heb jij er wel eens over nagedacht dat er mensen zijn die proberen Gods wil na te leven.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 14, 2003, 07:25:57 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 15:59:33 schreef jfwolf:
[...]

Je hebt wettelijk gezien het recht om werken op zondag principieel te weigeren. Als je er ook maar 1 keer aan toegeeft, laat je je werkgever zien, dat je het toch nie zo nauw neemt, en dat zal voor hem de reden zijn om je steeds weer op zondag te willen laten werken.
Als je vanaf het begin weigert, zal hij dat niet zo snel doen, dus heb je het de volgende keer veel makkelijker.
Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken, aangezien Andre door deze opstelling juist een complete baan aan zijn neus voorbij heeft zien gaan...

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 14, 2003, 11:44:52 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 16:03:36 schreef jfwolf:
Maar jij zult er eenmaal verantwoording vanaf moeten leggen. Daarom: houdt Zijn geboden!!

Zei de ene zondaar tegen de andere zondaar.

Jij stelt het ene gebod boven het andere gebod, jij vind werken op zondag blijkbaar zondiger dan bijvoorbeeld liegen of de vrouw van je naaste begeren of stelen.

Ook jij zal éénmaal verantwoording af moeten leggen voor je daden.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 15, 2003, 07:30:03 am »

quote:

op 14 Jul 2003 23:44:52 schreef macguinness:
[...]

Zei de ene zondaar tegen de andere zondaar.

Jij stelt het ene gebod boven het andere gebod, jij vind werken op zondag blijkbaar zondiger dan bijvoorbeeld liegen of de vrouw van je naaste begeren of stelen.

Ook jij zal éénmaal verantwoording af moeten leggen voor je daden.

Ik geloof niet dat jij ergens kunt lezen dat ik werken op zondag zondiger vind dan liegen of begeren of stelen, dat heb ik nooit geschreven en zal ik ook niet doen.
Dus jouw reaktie is niet relevant.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 15, 2003, 07:31:31 am »

quote:

op 14 Jul 2003 19:25:57 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken, aangezien Andre door deze opstelling juist een complete baan aan zijn neus voorbij heeft zien gaan...

Hoe zo als een tang op een varken....dat zijn de regels van God, niet mijn regels..... en de maatschappelijke, sociale  en commerciele belangens gaan bij jouw dus boven de regels van God.
Ik denk niet dat dat de juiste manier van denken is.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 15, 2003, 07:34:16 am »
Citaat
[...]

god is dood ;(

quote]

Als jij op deze manier met God omgaat, hem kwetst en geen respect hebt voor anderen die wel in hem geloven, mag jij je wel eens afvragen waar je mee bezig bent en wat je mist in je leven!!

Het is ZIjn genade dat jij zelf niet DOOD bent, maar dat je nog leeft. En die genadetijd hier op aarde moet je benutten!!

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 15, 2003, 08:36:57 am »

quote:

[...]
god is dood ;(

Waarschuwing van de beheerders:
Kunnen we alsjeblieft ontopic blijven. Dit soort gedachten mag je onderbouwd in andere draden vertellen. Het heeft hier geen toegevoegde waarde.
Je wilt gerespecteerd worden met jouw mening, respecteer dan ook anderen en kom niet aan met dit soort flauwe opmerkingen. Als iemand vanuit zijn geloofsovertuiging bepaalde dingen doet of nalaat mag je het over die praktijken hebben. zijn overtuiging staat in deze discussie niet ter discussie verder.

Alfredt

Als God je niets meer zegt en je zelf wel kunt bepalen wat je wel en niet kunt doen, dan vraag ik me af wat je hier op dit topic doet?
Het is jammer als je vastgelopen bent op mensen die nogal star zijn.
Ik hoop dat je zult ontdekken dat er ook andere mensen zijn, die de Here in deze gebroken wereld willen dienen ondanks al hun beperkingen en tekorten hierin.
Dit kunnen ook belemmeringen zijn in de economische zin (zoals een verplichting om op zondag te werken, waar ze niet onderuit kunnen).
Een betere kerk begint bij jezelf.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 15, 2003, 09:17:21 am »
oei mensen, zullen we beetje lief blijven naar elkaar.

U moet u ontfermen ove hen die twijfels hebben, anderen moet u redden door hen te ontrukken aan het vuur. judas 22.

Wat zou Gods plan zijn met dit forum? Dat wij ons ei kwijt kunnen? Of zou Hij het fijn vinden als we elkaar zouden bemoedigen en troosten. Dat we verdwaalde schapen terugbrengen.
of, en dat lijkt mij nu even belangrijker, dat we plaatsvervangend schuldbelijden voor die ex-kerkleden en ex-gelovigen die '' we'' als kerk niet Gods liefde hbben kunnen laten zien. Om zo het gesprek weer open te houden en God vragen om ons te gebruiken als kanalen van zijn liefde.

jojanneke

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 15, 2003, 10:21:19 am »

quote:

[...]

jojanneke

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 15, 2003, 10:22:19 am »
:X

jojanneke

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 15, 2003, 10:22:53 am »
:?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 15, 2003, 11:39:08 am »
Die reply's van Jojanneke heb ik weggehaald. En ik zou jlwolf willen vragen om eens te kijken naar het edit-/wijzig-knopje. Dat voorkomt dat je vier bverichten achter elkaar post. Dat leest namelijk niet erg prettig :).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 15, 2003, 12:03:28 pm »

quote:

op 15 Jul 2003 07:31:31 schreef jfwolf:
[...]

Hoe zo als een tang op een varken....dat zijn de regels van God, niet mijn regels..... en de maatschappelijke, sociale  en commerciele belangens gaan bij jouw dus boven de regels van God.
Ik denk niet dat dat de juiste manier van denken is.

Huh??? Snap jij mij niet of snap ik jou niet? Het gaat hier om het feit dat jij zegt dat wat Andre gedaan heeft duidelijkheid biedt aan 'zijn' werkgever voor de toekomst. Maar Andre heeft er juist een baan door aan zijn neus voorbij zien gaan en heeft nu dus helemaal geen werkgever die daar in de toekomst rekening mee kan gaan houden...
Dit is een feitelijke constatering en geen beoordeling van wat Andre gedaan heeft. Daar heb ik al eerder van gezegd dat ik dat een goede keuze vindt. Jouw reactie vond ik, in dat licht, een beetje vaag...

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 15, 2003, 12:18:18 pm »
Waarom is het toch altijd zo dat als iemand het  "werken op zondag gebod" overtreed zo ongelooflijke toestand ontstaat, het is natuurlijk heel makkelijk om dan te zeggen dat je zondigd tegen één van de tien geboden omdat iedereen kan zien dat je dat gebod overtreed, maar overtreden we niet allemaal Gods geboden ?
Hoeveel mensen laten hun PC-tje draaien op een niet gekochte versie van windows ? Of hoeveel mensen downloaden illegaal muziek van het internet ? Dat is toch diefstal ?

Ik ga hier niet excsuses bedenken om op zondag te werken, maar ik vind dat als iemand kritiek heeft op iemand die op zondag werkt het zich niet kan permiteren om bijvoorbeeld op zondag te op de trein te stappen of muziek te downloaden of naar een film te kijken waarin gevloekt wordt of waar mensen maar met iedereen de koffer induiken, of... Nou ja, bedenk zelf maar iets waarvan je vind dat het allemaal wel een beetje meevalt.

Oke, ik heb misschien een foute beslissing gemaakt in het verleden, ik weet dat ik mij ooit eens moet verantwoorden voor mij  daden, maar moeten  we dat niet allemaal ?

Ook voor de dingen die niemand ziet.

Mac.

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 15, 2003, 12:29:33 pm »
ik werk op zondag en zie het probleem niet
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 15, 2003, 02:15:48 pm »

quote:

op 15 Jul 2003 12:18:18 schreef macguinness:
Ik ga hier niet excsuses bedenken om op zondag te werken, maar ik vind dat als iemand kritiek heeft op iemand die op zondag werkt het zich niet kan permiteren om bijvoorbeeld op zondag te op de trein te stappen of muziek te downloaden of naar een film te kijken waarin gevloekt wordt of waar mensen maar met iedereen de koffer induiken, of... Nou ja, bedenk zelf maar iets waarvan je vind dat het allemaal wel een beetje meevalt.
Dat kan ook niet en Jezus vraagt ook van ons om radicaal te zijn... Alles of niets.

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 15, 2003, 02:36:00 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 16:51:45 schreef marijma:
[...]

das nou letterlijk een dooddoener............... ;)

Jouw God misschien, de mijne is levend en als jij je zou openstellen.....oprecht bedoel ik dan........laat God je zien dat Hij leeft.

inderdaad laat god zichzelf maar eens zien

maar ik moest on-topic blijven :X

reller

• ..oOo..
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 15, 2003, 02:42:16 pm »
Citaat
op 15 Jul 2003 07:34:16 schreef jfwolf:
Citaat
[...]

god is dood ;(

quote:

Als jij op deze manier met God omgaat, hem kwetst en geen respect hebt voor anderen die wel in hem geloven, mag jij je wel eens afvragen waar je mee bezig bent en wat je mist in je leven!!

Het is ZIjn genade dat jij zelf niet DOOD bent, maar dat je nog leeft. En die genadetijd hier op aarde moet je benutten!!

ik mis niks in mijn leven, integendeel!
maare, nieuwe topic beginnen?

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 15, 2003, 03:08:21 pm »

quote:

op 12 Jul 2003 12:16:32 schreef Jakolien:
[...]

Je mag er trots op zijn André, dat je die baan geweigerd hebt!
Ik hoop voor je dat je snel een fijne baan vindt,  waarbij je ook het vierde gebod in ere kunt houden. Succes met het solliciteren!
Leuk gezegd, maar het 4e gebod slaar op de Shabat, NIET op de zondag!
mea culpa mea culpa mea maxima culpa