Auteur Topic: Weblog van Pulpeet en Pleun - deel 2  (gelezen 30211 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Weblog van Pulpeet en Pleun - deel 2
« Gepost op: juli 21, 2003, 07:05:08 pm »
En hier mogen Pulpeet en Pleun weer gezellig doorgaan met het werken aan hun weblog. Veel plezier ermee :).

Netstatteller en link
http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A

Eerdere delen
Weblog van Pulpeet en Pleun
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 21, 2003, 07:57:23 pm »
hier moet ik toch ff reageren...
Waarom ga je een weblog sluiten dan ?
Waren ook nog maar 10 pages..
Beetje erg fake imho... :X
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2003, 09:04:25 pm »
quote Sarah

quote:

Zélfs in de bijbel  staat er iets over wijsheid en zwijgen. (het verband) Maar kon het helaas niet zo gauw vinden.

Je hebt helemaal gelijk Sarah, ik had de bijbel erbij moeten halen. In de bijbel gaat het meerdere keren over stilte, wijsheid en zwijgen. Ik kon niet zo 1, 2, 3 een goede tekst vinden, maar de onderstaande twee vind ik echt iets voor jou ;)

"Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.  En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid."  1 Timotheus 2:11-15

"Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.  Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt." 1 Korinthe 14:33-34
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 21, 2003, 10:39:31 pm »
OOhohhh Pleuntje!! hahaha http://burns.thefinaldimension.org/kao/otn/nyanp.gif

quote:

Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren
Ik wil een kind
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 22, 2003, 07:30:13 am »

quote:

op 21 Jul 2003 22:39:31 schreef Sarah:

Ik wil een kind
Van Pulpeet of van mij? Ik wist dat we populair waren, maar dit gaat wel erg ver.  ;)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 22, 2003, 09:21:02 am »
Maak je geen heftige illusies Pleuntje.

En ook om h 8 hoor je gewoon níet achter de computer te zitten ;)

pchooft

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 22, 2003, 09:43:02 am »

quote:

op 20 Jul 2003 17:02 schreef Pleun:
Er hoeft niet altijd zinnig gekletst te worden, een beetje slap ouwehoeren is op z'n tijd reuze gezellig, maar een wijs persoon weet wanneer hij zijn mond moet houden. Enkele mooie quotes:
Van jou als Potok-fan had ik eigenlijk toch wel dit mooie citaat uit The Chosen verwacht:

words are cruel, words play tricks, they distort what is in the heart, they conceal the heart, the heart speaks through silence.

Een erg mooi boek overigens, maar dat terzijde.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2003, 12:00:49 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 09:21:02 schreef Sarah:
Maak je geen heftige illusies Pleuntje.

;(

quote:

op 22 Jul 2003 09:43:02 schreef pchooft:
[...]

Van jou als Potok-fan had ik eigenlijk toch wel dit mooie citaat uit The Chosen verwacht:

words are cruel, words play tricks, they distort what is in the heart, they conceal the heart, the heart speaks through silence.

Een erg mooi boek overigens, maar dat terzijde.
Mooi citaat pchooft. 'The Chosen' is idd een heel mooi boek. Heb het gisteren toevallig weer eens uit de kast gepakt en het ligt nu klaar om herlezen te worden.  :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 22, 2003, 06:55:31 pm »
Het ging beroerd vandaag op het werk. In m'n hoofd hing een hardnekkige ochtendnevel die in plaats van langzaam op te trekken alleen maar erger werd. Had erg veel moeite me te concentreren wanneer ik met mensen praatte, het voelde een beetje of ik iets te veel op had. Het dieptepunt werd bereikt toen ik van onze sympathieke secretaresse een zakje soep had gebietst (de Ceylon-thee kwam m'n neus uit.) Toen ik de eerste slok wilde nemen van de Chinese groentensoep liet mijn motoriek me volledig in de steek en stootte ik de beker om. Gelukkig niet op mijn eigen bureau, maar echt grappig vond ik het niet. Er zit nu een grote gele vlek op m'n broek.  ;(

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 22, 2003, 07:04:01 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 18:55:31 schreef Pleun:
Toen ik de eerste slok wilde nemen van de Chinese groentensoep liet mijn motoriek me volledig in de steek en stootte ik de beker om. Gelukkig niet op mijn eigen bureau, maar echt grappig vond ik het niet. Er zit nu een grote gele vlek op m'n broek.  ;(

En met die broek weer de trein in.  :|

Er zijn van die dagen dat je beter in je bed had kunnen blijven liggen. Van dit soort dagen heb ik ook wel eens last. Alles zit dan ook tegen wat tegen kan zitten.  :(
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 22, 2003, 08:02:01 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 19:04:01 schreef Santaarnpaal:
[...]
Er zijn van die dagen dat je beter in je bed had kunnen blijven liggen.
Idd. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ik al na 7 maanden de veilige, warme buik van m'n moeder uitwilde.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 22, 2003, 09:20:30 pm »
hahaha Pleun had ik ook vandaag! Voelde me ook beetje 'dronken', en stootte uit vermoeidheid een glas milkshake voor de oudjes om. Recht over de oh zo belangrijke ontbijtkaarten. *oops* Door geestelijke afwezigheid ook al portemonnee vergeten en daardoor bus gemist. Half uur te laat op je 2e dag komt ook al niet over. Gisteren door teveel cafeïne hele bidavond naar de filestijnen (dat was de druppel he)

Je moet én uitgeslapen zijn, én op zorgen dat je fatsoenlijk eet en drinkt. Dan is het wel te doen.

Btw vlekkenmiddel van de aldi werkt prima.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 23, 2003, 05:44:43 pm »
Santaarnpaal in de krant

Mijn nieuws van vandaag is, naast het vertrek van Paul Bosvelt bij Feyenoord en de zoons van Saddam Hoessein die het loodje hebben gelegd, het artikel over Santaarnpaal en zijn hobby in de bijlage Waterweg van het Rotterdams Dagblad. Het interview is maandagmiddag bij hem thuis afgenomen en het is een leuk stukje geworden. Wat heb ik toch een bijzondere vrienden. :)

Link naar artikel

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 23, 2003, 06:38:05 pm »
Te gek. Wist niet dat je het nog serieus meende ook joh Santaarnpaal (zo postte je over lantaarnpalen in de weblog, toen je met pleun/pulpeet op stap was)

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 23, 2003, 08:29:16 pm »

quote:

op 23 Jul 2003 18:38:05 schreef Sarah:
Te gek. Wist niet dat je het nog serieus meende ook joh Santaarnpaal (zo postte je over lantaarnpalen in de weblog, toen je met pleun/pulpeet op stap was)

Ik ben altijd serieus ;)

Dit is trouwens ook serieus wat ik nu vertel. Zelf vind ik het nogal bijzonder. Er vliegen halsbandparkieten rond in de wijk waar ik woon. Het zijn er ongeveer honderd en ik heb ze zelf gezien en gehoord. De buurvrouw wees me erop. Naast allochtonen mensen wonen er dus nu ook allochtone dieren in de wijk.
Het zijn hele kleurige beesten. Ze zijn citroentjes geel/groen :)
Ze kunnen hier overleven, zie dit artikeltje.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2003, 08:35:04 pm door Santaarnpaal »

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 23, 2003, 09:05:42 pm »

quote:

op 23 Jul 2003 20:29:16 schreef Santaarnpaal:
[...]
Het lijkt erop dat je naam onleesbaar moet zijn in de 1e regel van het artikeltje waarnaar Pleun linkt, maar je naam staat ook onder de foto. Of is het een druk- of scan foutje?

Ik zal nu eerst eens gaan lezen wat er verder in het artikel staat.
as blunt as Ockham's razor

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 23, 2003, 09:39:54 pm »

quote:

op 23 Jul 2003 21:05:42 schreef gesp:
[...]

Het lijkt erop dat je naam onleesbaar moet zijn in de 1e regel van het artikeltje waarnaar Pleun linkt, maar je naam staat ook onder de foto. Of is het een druk- of scan foutje?

Ik zal nu eerst eens gaan lezen wat er verder in het artikel staat.
Het is een drukfout.  Er zal wel iets mis gaan zijn bij de opmaak van deze pagina.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 25, 2003, 01:24:13 pm »
Plantjes

Gisteren werd ik in de pauze weer eens moedeloos van het onzingehalte van de gesprekken tussen collega’s. De ‘kunst’ van het slap ouwehoeren beheers ik zelf ook redelijk goed, maar stiekem zorg ik er meestal toch wel voor dat het nog érgens over gaat. Zo niet mijn collega’s. Waar ze het over hadden sloeg helemaal nergens op. Triest als mensen elkaar zo weinig te melden hebben. Erg saai ook.

Om mijn bui een positieve draai te geven, toog ik naar het nabijgelegen winkelcentrum om wat plantjes te kopen voor op de werkplek. De ruimte waar ik momenteel werk is namelijk voor mijn begrippen tamelijk onleefbaar. Alles is er functioneel: lelijke kasten vol ordners, postbakjes, beeldschermen, bureaus, bergen papier, nietmachines, perforators, saaie posters, etc. Yuk. Een fraaie poster van Pink Floyd (Dark side of the Moon) is een van de weinige frivoliteiten die verraadt dat er niet louter kantoorrobots actief zijn. Sommige mensen maken het heel gezellig (meestal zijn dat vrouwen), maar het gros van het kantoorvee lijkt het niks te kunnen schelen hoe hun werkplek eruitziet. Zelf hou ik wel van gezelligheid en ik heb een grafhekel aan alles wat met functionaliteit te maken heeft, maar doorgaans ben ik te lui om er op het werk iets aan te doen. Een enkel postertje van Feyenoord maar dan houdt het al gauw op. Tot gisteren. In mijn brein had zich het idee genesteld dat er planten moesten komen. Nu ben ik helemaal geen plantenman, mijn vingers zijn net zo groen als de paus vitaal is, maar dat deed er ff niet toe. Pleuntje wilde planten. In de bloemenwinkel liep ik wat onwennig rond toen mijn oog viel op een bak met kleine, kleurige en (niet geheel onbelangrijk) goedkope plantjes. “Dat worden ze”, dacht ik meteen. Voor de vrouwelijke collega’s en voor mezelf kocht ik bij elkaar vier plantjes met rode, oranje, roze en witte bloempjes.

http://www.emilysplants.com/store/media/flowering%20-%20kalanchoe%20-%20image207.jpg

De plantjes vielen bij de dames in goede aarde. Ze vonden het erg poepig van me. “Leuk, vetplantjes”, zei de secretaresse, “Kalanchoës, die gaan lang mee!” “Ow, het zal wel”, dacht ik. Van planten heb ik geen kaas gegeten, dat ze lang meegaan is mooi meegenomen. Kalanchoë-plantjes komen oorspronkelijk uit Afrika en Azië en ik moet zeggen: ik ben er nu al een beetje verliefd op. Ik hou van kleurige dingen en de plantjes fleuren de boel echt op. Misschien hebben de vetplantjes mijn ogen geopend en wordt de titel van mijn memoires nog eens: “Pleun, van kasplantje tot plantenman.” Het schijnt dat bloemen en planten de productiviteit verhogen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Bij mij gaan planten altijd dood, maar ik mis ze als ze er niet zijn. De mannelijke collega’s voelden zich een beetje gediscrimineerd trouwens. “Ja sorry, maar ik heb nu eenmaal een stereotiep beeld van mannen en vrouwen”, zei ik, “maar ik zal volgende week nog wat plantjes kopen, ik ga er hier één groot oerwoud van maken.”

Gisteravond was ik ook nog even bij m’n lieve moedertje. Ze is een echt bloemen- en plantenvrouwtje en ze maakt het altijd heel gezellig. Ik vroeg of ze ook Kalanchoës had. “Hoe weet jij hoe die planten heten?”, zei ze. Ik hield me maar een beetje op de vlakte. Hoewel ik voor m’n moeder ook een plantje had gekocht (een kunstplantje bleek later), ga ik natuurlijk niet vertellen dat ik op het werk de vrouwelijke collega’s loop in te palmen door plantjes voor ze te kopen...

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 25, 2003, 08:59:27 pm »
Midnight is where the day begins

Voor de verandering ga ik eens wat ondeugends posten in de weblog. Zoals bekend ben ik fan van U2 en één van de meest intrigerende en gewaagde personages van Bono is Mr. MacPhisto Bono creëerde dit personage voor de ZOO TV Tour in 1993. MacPhisto moet een mix voorstellen van o.a. Elvis, de duivel, kapitalisme en de ‘Last Rockstar.’ Uiteraard heeft MacPhisto een diepere betekenis, maar daar ga ik nu niet op in (ik ben lui.) De ZOO TV Tour en MacPhisto zijn legendarisch. Bono is een veelzijdig artiest en als MacPhisto was ie op zijn best. In de huid van dit evil personage zong Bono o.a. ‘Lemon’ (van het album ‘Zooropa.’), één van m’n favoriete U2-songs. Het is een dromerig nummer met een tekst die niet 1, 2, 3 te begrijpen is en daar hou ik wel van. Kan je lekker je eigen beelden en associaties laten oproepen.  "Midnight is where the day begins." Yeah.

http://www.angelfire.com/me/mystichorses/flymeetsmcp.jpg

U2 - Lemon

See through in the sunlight
She wore lemon
But never in the daylight
She's gonna make you cry
She's gonna make you whisper and moan
And when you're dry
She draws her water from the stone

And I feel
Like I'm slowly, slowly, slowly slipping under
And I feel
Like I'm holding on to nothing

She wore lemon
To colour in the cold grey night
She had heaven
And she held on so tight

A man makes a picture
A moving picture
Through the light projected
He can see himself up close
A man captures colour
A man likes to stare
He turns his money into light to look for her

And I feel
Like I'm drifting, drifting, drifting from the shore
And I feel
Like I'm swimming out to her

Lemon
See through in the sunlight

A man builds a city
With banks and cathedrals
A man melts the sand so he can
See the world outside
A man makes a car
And builds roads to run them on
A man dreams of leaving
But he always stays behind

And these are the days
When our work has come assunder
And these are the days
When we look for something other

A man makes a picture
A moving picture
A man captures colour
A man likes to stare
He turns his money into light
To look for her
She is the dreamer
She's imagination

http://www.macphisto.net/phonecalls/photos/macphisto-pic-38.jpg
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2003, 01:06:39 pm door Pleun »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 26, 2003, 02:48:35 am »

quote:

op 25 Jul 2003 20:59:27 schreef Pleun:

Voor de verandering ga ik eens wat ondeugends posten in de weblog. Zoals bekend ben ik fan van U2 en één van de meest intrigerende en gewaagde personages van Bono is Mr. MacPhisto Bono creëerde dit personage voor de ZOO TV Tour in 1993. MacPhisto moet een mix voorstellen van o.a. Elvis, de duivel, kapitalisme en de ‘Last Rockstar.’ Uiteraard heeft MacPhisto een diepere betekenis, maar daar ga ik nu niet op in (ik ben lui.)
Zou je daar toch wel alsnog op in willen gaan? Ik ben er wel benieuwd naar eigenlijk :). Je maakt ons nu blij met een dode mus enzo.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 26, 2003, 09:48:25 am »
Echt he!!!! Ben ook nieuwsgierig

Ik las in 'de spirituele zoektocht van U2' idd over dat personage. Hij heeft erg veel christenen afgeschrokken met z'n schattige duiveloortjes op z'n hoofd.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 26, 2003, 04:10:04 pm »
MacPhisto

Ik hield me expres op de vlakte over MacPhisto omdat het een complex personage is en ik uit m’n hoofd ff geen helder verhaal wist op te dreunen. Na jullie posts heb ik mijn plankje gepakt en ben wat over het wereldwijde web gaan surfen, op zoek naar MacPhisto. Onderweg kwam ik enkele interessante artikelen tegen, maar helemaal op een rijtje heb ik het nog niet wat MacPhisto betreft. Bono houdt zich vaak op de vlakte als het over zijn cryptische songteksten gaat en ook over MacPhisto is hij nooit 100% duidelijk geweest. Bono geeft slechts aanwijzingen en mensen moeten zelf maar uitzoeken wat hij precies bedoelt. Desondanks zal ik proberen een enigszins consistent verhaal uit mijn toetsenbord te rammelen.

MacPhisto is een gedegenereerde vorm van een ander personage van Bono: The Fly. The Fly is afkomstig van het duistere album Achtung Baby en is de verpersoonlijking van een vlieg. De vlieg is een insect met een slechte naam en staat voor ziekte en verval. Bij de Filistijnen was de vlieg een dienaar van Baäl (Beëlzebub: Lord of the Flies) Bono schiep het personage omdat hij zijn ietwat brave, serieuze imago zat was. The Fly is de ultieme rockster met al diens slechte eigenschappen: egoïsme, egocentrisme, corruptie, hedonisme, geldzucht, manipulatie, misleiding etc. The Fly weerspiegelt de duistere kant van Bono en de innerlijke strijd die hij daarmee voert. Ik ben er vrijwel zeker van dat Bono, van oorsprong christen, zich er scherp van bewust was dat geloof en rock ’n roll elkaar eigenlijk bijten. Daarom ging hij een beetje de draak steken met het feit dat hij een popidool was. The Fly zie ik, naast de verpersoonlijking van de duistere kant van Bono, ook als een vorm van zelfspot. Een fragment van het nummer ‘The Fly’ is illustrerend voor de duisternis van Achtung Baby.

It's no secret that the stars are falling from the sky
It's no secret that our world is in darkness tonight
They say the sun is sometimes eclipsed by a moon
You know I don't see you when she walks in the room

It's no secret that a conscience can sometimes be a pest
It's no secret ambition bites the nails of success
Every artist is a cannibal - every poet is a thief
All kill their inspiration and sing about the grief

http://www.lemontart.hpg.ig.com.br/thefly.jpg

Tijdens de Zooropa-Tour in 1993 kwam Bono op het idee om het Fly-personage uit te bouwen en het resultaat hiervan was Mr. MacPhisto: The Fly maar dan wat jaartjes ouder. De naam MacPhisto is een combinatie van McDonald’s en Mephisto uit 'Faust' van Goethe. Hoewel het voor de hand ligt dat dit boek de inspiratiebron vormde voor MacPhisto (Mephisto is de duivel aan wie Faust zijn ziel verkocht), noemt Bono een heel ander werk dat belangrijk was voor hem: The Screwtape Letters (Brieven uit de Hel) van C.S. Lewis. Ik heb dit boek (nog) niet gelezen, maar weet in grote lijnen wel waar het over gaat. De oude duivel Screwtape geeft adviezen aan zijn neefje Wormwood hoe hij een menselijke ziel moet beïnvloeden. MacPhisto is niet de duivel zelf, maar wil wel graag op Srewtape lijken. Hij vermomt zich als door en door verrotte ‘Last Rockstar’. De ultieme popster was Elvis de Pelvis, vandaar de extravagante outfit van MacPhisto, die overigens ook trekjes heeft van Frank Sinatra.

Bono is altijd gefascineerd geweest door de natuur van de duivel. Hij is, net als C.S. Lewis, van mening dat het grootste kwaad niet ligt in de zaken die alom als het Kwaad gezien worden, maar meer in  alledaagse dingen: “For me you see it more in corporate life... There are probably countless guys in suits who have given up their soul to succeed in what they do. Because there is great power people have if nothing will get in their way, if they have no morality, no uncertainty, no doubt. All those things trouble the spirit. This, to me, is where darkness lies...” (Bono, Hot Press Magazine, Juni 1993.) In dergelijke bewoordingen spreekt Lewis in het voorwoord van The Screwtape Letters ook over het Kwaad. Ik ben zeer nieuwsgierig naar Brieven uit de Hel.

http://www.angelfire.com/me/mystichorses/callingforpizza.jpg

MacPhisto is een karikatuur van de duivel. Bono maakt als MacPhisto de duivel belachelijk. Juist omdat het ‘duivelse’ van MacPhisto er zo dik bovenop ligt, is hij niet de duivel zelf. Zoals we uit het citaat konden opmaken, manifesteert het kwaad zich juist in ogenschijnlijk alledaagse zaken. Hierbij moet ik zelf denken aan Adolf Eichmann: een doodgewoon, miezerig kantoormannetje dat echter een voorname rol speelde in de Holocaust. Met The Fly, maar meer nog met MacPhisto, wilde Bono de demonen in zijn hoofd te lijf gaan en de duivel op de vlucht jagen. Dit idee van het laten vluchten van de duivel komt ook meerdere keren terug in de (oude) literatuur, zoals bij Thomas More. De duivel zou  er niet tegen kunnen om belachelijk te worden gemaakt. De personages van The Fly en MacPhisto kunnen nog dieper worden uitgespit, maar ik vind het wel welletjes eigenlijk.

MacPhisto voerde tijdens ieder concert een cabaretachtige act op, inclusief “telephonecall” en een toespraak vol ironie. Die toespraakjes kunnen op hun beurt ook weer geanalyseerd worden tot je een ons weegt, maar ik ben wel tevreden met mijn huidige gewicht dus ik laat het hier maar bij. Nog een opmerking: ondanks het complexe karakter en de diepere betekenis van MacPhisto, verdenk ik Bono er natuurlijk wel van dat hij het fantastisch vond om deze act op te voeren. Na de ZOO TV en Zooropa-concerten verdween MacPhisto van het toneel. Als laatste is hij gesignaleerd in cartoonvorm in de videoclip van ‘Hold me thrill me kiss me kill me” (1995.)

Zelf heb ik ook duivelshorentjes trouwens. Als ik op het knopje druk, gaan ze knipperen.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2003, 08:30:45 pm door Pleun »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 26, 2003, 07:18:11 pm »

quote:

Ik ben zeer nieuwsgierig naar Brieven uit de Hel.
Goedzo. Nog ff volhouden

*grin*

Thanks voor de opheldering, leuk stukje :) Je schrijft leuk over je favoriete 'popster'.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 27, 2003, 08:38:03 pm »
Zomercarnaval

Af en toe ga ik ook wat stukjes schrijven in de weblog van Pleun en Pulpeet en dit keer ga ik het hebben over het Zomercarnaval dat afgelopen zaterdag in Rotterdam plaats vond.

Ik ben daar dus heen geweest met een vriendin van mij en haar dochtertje. Ze is Nigeriaanse, Betty heet ze, en ik ken haar nu twee jaar. Ik heb geen relatie met haar. Ze vroeg of ik zin had met haar naar dat carnaval te gaan en aangezien ik van donker vrouwelijk schoon hou vond ik dat geen bezwaar  :9
Op het propvolle CS van Rotterdam aangekomen kwamen zachtjes de caribische klanken ons in de verte al tegemoet. We waren betijds weggegaan voor een goed plekje omdat de haar dochtertje dan ook nog van dat fraais kon genieten. We moesten nog zo'n twee uur met wachten zien te vermaken voordat de eerste groep voorbijkwam. Vrouwen en mannen waren in kleurrijke kostuums gehuld. Het waren af en toe echt kunstwerkjes waaraan in een hoop uurtjes mensen met vlijtige handjes gewerkt hadden. Het was ook echt een multiculturele happening zowel de deelnenmers als de toeschouwers.  Halverwege moest het dochtertje van die vrouw naar het toilet en zie maar een plee te vinden. Vele restaurants hadden hun kleinste kamertjes afgesloten in angst dat deze ondergeplast werden door de feestgangers. Uiteindelijk stond ik met haar weer in het CS. Dan moet je kinderen ook geen halve liter Sprite gegen wat ik dus gedaan had  :X.
Rond een uur of zes was Betty het zat en zijn we weer richting CS gelopen. Onderweg nog het beloofde ijsje gekocht voor het kind. Ze zeurde daar een paar keer om maar ik had geen zin om weer met haar naar een plee te zoeken.
In Vlaardingen hebben we nog bij Verhage ons buikje rond gegeten. Ik moest nog als levend vuilnisvat dienen omdat het kind  na 10 patatjes al vol zat en Betty moeite heeft om eten weg te gooien.

Koningin Carnaval 2003
http://pnavy.com/Santaarnpaal/albums/album01/koningin.sized.jpg

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 28, 2003, 10:10:39 am »
Die koningin mag er best wezen.  :)

Mijn eerste gedachte toen ik je verhaal las: Wat zou Abraham Kuyper nu van deze weblog vinden? Vermoedelijk zou ie zich van ellende omdraaien in zijn graf. Kuyper vond dat de gereformeerden de confrontatie aan moesten gaan met 'de wereld' maar ik denk niet dat hij het zo bedoeld heeft...

Afgelopen week heb ik een zeer boeiend werkje over de gereformeerden gelezen, vandaar dat ik opeens Abraham Kuyper tevoorschijn tover. Later meer over dit boek.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 28, 2003, 01:29:26 pm »

quote:

op 26 Jul 2003 16:10:04 schreef Pleun:
Een verhaal over MacPhisto

Interessant om zo te lezen. Wat ik me dan wel afvraag in hoeverre hij nu nog christen is en hoe dat zich verhoudt tot de hier genoemde personages en karakters. Sarah, jij was toch aan het lezen in dat boekje over U2? Kan jij daar eens wat over vertellen?

Netstatteller en link
http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 28, 2003, 02:11:07 pm »
Ik heb ook net het boek 'Walk On  - The Spiritual Journey of U2' van de Presbyteriaanse dominee Steve Stockman in huis (hetzelfde boek dat Sarah leest?). Voorlopig ben ik nog even druk in wat andere boeken, dus heel snel zal ik hem niet gelezen hebben. Maar als het dan nog relevant is zullen jullie wel horen wat ik ervan vindt.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 28, 2003, 02:37:02 pm »

quote:

op 28 Jul 2003 13:29:26 schreef Harm:
[...]
Interessant om zo te lezen. Wat ik me dan wel afvraag in hoeverre hij nu nog christen is en hoe dat zich verhoudt tot de hier genoemde personages en karakters.
Volgens mij is Bono nog steeds christen hoor. De teksten van U2 bevatten vaak verwijzingen naar de bijbel en het christelijk geloof, het ligt er alleen niet meer zo dik bovenop als in de beginjaren. Het album 'October' uit 1981 is bijvoorbeeld bijna gospel. Het staat niet erg hoog aangeschreven, maar ik vind het geweldig vanwege de emotionele intensiteit van nummers als Gloria, Rejoice en Fire. Vooral live is Gloria erg goed (Under a Blood Red Sky.) Op ieder U2-album komt het geloof terug, meestal subtiel en cryptisch. Op de hoes van het laatste U2-album staat bijvoorbeeld een verwijzing naar een bijbeltekst uit het boek Johannes. Voor meer info over de christelijke diepgang van 'All you can't leave behind' is dit een interessante link: All you can't leave behind.

Ik heb ook een interessant artikel gevonden over het boek 'Walk on: the spiritual journey of U2.' Dit is waarschijnlijk het boek dat Sarah bedoelt en dat ik ook ga bestellen.

All that you can't leave out about U2 and religion

February 19, 2002
Bimpe Fatogun

A Presbyterian minister from Ballymena has just completed a book which looks into the religious significance behind the songs Dublin rockers U2 have been churning out since the 1970s.

Here the Rev Steve 'Stockie' Stockman gives Bimpe Fatogun chapter and verse on this latest rock bible:

PROBING the spirituality of the biggest rock band in the world might seem an odd source for a book - but when that band is U2 the idea begins to make sense. Garnering several titles for band of the year and toppling the Beatles in a recent poll for greatest album of all time with The Joshua Tree, Ireland's favourite sons have never been more popular.

Never shy of controversy, their songs are peppered with religious references. Bono's lyrical preoccupation with biblical ideas is perhaps most clearly illustrated in the final verse of the classic When Love Comes to Town - I was there when they crucified my Lord, I held the scabbard when the soldier drew his sword, I threw the dice when they pierced his side but, I've seen love conquer the great divide. While most people have an image of U2 as coming from an Irish Catholic heritage, the band is in fact 'five eighths Protestant'. Adam Clayton and The Edge are both Protestant, Larry Mullen jnr is Catholic and Bono's late father was Protestant and his mother a Catholic.

Yet there has never been a definitive study of the supergroup's spiritual odyssey - until now. Walk On - The Spiritual Journey of U2, already flying off the bookshelves in the United States and Canada, will be released Ireland and Britain next month. For its author the Rev Steve Stockman, a Presbyterian minister from Ballymena, the book's success has been wholly unexpected. The Rev Stockman (or Stockie to his friends) is the Presbyterian chaplain at Queen's University.

"I started the project a year ago this month, when U2 were an OK band who used to be the biggest band in the world. But in the process of writing the book they became the biggest band in the world again, " Rev Stockman explained "I thought I was writing a Christian book, for someone who was Christian who is interested in U2, so in my first draft I talked about the Church as 'we'. "By my second and final drafts I was referring to the Church in the third person as I realised it was a book which would be of interest to a wider audience." For the Rev Stockman the genesis of the book was a website he began in defence of the band against accusations that they had fallen away from their faith.

He sees a clear correlation between the band which came out of an evangelical Christian 'house church' in Dublin called Shalom (which Bono, Larry and the Edge attended) and the band which packs out stadia all over the world. "There has been a change in their music over the years. In the beginning they were very vocal about their Christian faith," he said. "Their second album, October was almost like a worship album, as indeed they were throughout the 1980s," Rev Stockman said.

"They have said 'We sang about what we believed in in the 80s and what we didn't believe in the 90s'. "They began to look more at what was in the world, at modern images of the world. They were saying 'This is what the world is like' not that they necessarily agreed or disapproved one way or the other."

However, even in what was apparently one of their least 'spiritual' albums, 1997's 'Pop', the Rev Stockman believes the focus is still very much on religion. "There is a line in the song MOFO which goes 'Looking for the baby Jesus under the trash'. That in many ways sums up what the album was all about then, " he said. "Examining the way the world was and asking 'Throw me down a line, Lord. Help me understand what's going on'."

For many Christians, the band's failure to articulate their faith in a more transparent way has come as a disappointment. But the Rev Stockman believes the subtlety of their message is the cause of their enduring success. "When I came back after the summer all the students had U2 posters up. People who weren't listening to them anymore had rediscovered their albums," he said. "They are realistic about what is going on in the world but still manage to be hopeful in the midst of that realism."

The Presbyterian chaplain was unaware when he launched his website that it would lead to him becoming the author of what seems set to become a key entry in the U2 canon. "I started my web page for fun but it got more serious when more people visited it and some debate started, " Rev Stockman said. "There was one person who wrote to me and said that U2 were ashamed of the gospel. He seemed to think that in order for Bono to prove he wasn't ashamed of it he should talk about it at every concert.

"What I would say is that if you look at what the gospel says, it says go out and feed the sick, clothe the poor and visit people in prison. Those are things he is doing every day." And so it was that the Presbyterian minister was commissioned to write a book charting the religion behind the rhetoric. "A company in Florida approached me and asked if I would be interested in writing a book on U2. "I didn't interview them, partly because they were touring the world and partly because I didn't really want them to explain what was already there in their songs. I wanted to show them it was already there."

So he listened to all the albums, read all the books, and brought the old interviews out of the attic he had kept for years. "The book's focus is Bono, his music and his faith over 30 years of rock without being in a church setting. He is very Christian and spiritual and it is about how he has kept that going in a world where you are not supposed to be either of those things, " he said. One theme touched on in the book is the attitude of the Church towards musicians and the arts. It is a subject the Rev Stockman would like to cover in a future book.

"In a sense the Protestant Church has lost the arts. I always remember a story from a north Belfast youth worker who was doing reconciliation work with teenagers," he said. "One of the things he did was to take them into each other's churches. "There was one young Catholic youth who was very uninterested in everything, until he looked around him and gasped 'You've been robbed!' "The fact that the Church is robbed of art is part of the reason it doesn't understand U2's work. The Protestant Church needs to sort itself out, " he said. "In some ways the reformation was a theological blessing but a cultural curse. What we did was throw out a lot of babies with the bath water. One of those was the creativity of a Catholic place of worship."

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 28, 2003, 03:18:53 pm »
Pleun en Mezzamorpheus doen dat wel Harm.

Heb het boek niet uitgelezen want het is van een vriend van me en las het in de auto tijdens een tripje, toen ik het op de achterbank zag liggen :D

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 28, 2003, 06:24:32 pm »

quote:

op 28 Jul 2003 14:37:02 schreef Pleun:
[...]
Op de hoes van het laatste U2-album staat bijvoorbeeld een verwijzing naar een bijbeltekst uit het boek Johannes.
Huh? Dit was toch Jeremia?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 28, 2003, 08:10:13 pm »

quote:

op 28 Jul 2003 18:24:32 schreef Mezzamorpheus:
[...]
Huh? Dit was toch Jeremia?
Kan ook. Het begon iig met een J.  ;)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 30, 2003, 08:06:55 pm »
Open Dag Feyenoord

Vandaag was de jaarlijkse open dag van Feyenoord in de Kuip. In de loop der jaren is deze dag uitgegroeid tot een evenement waar vele tienduizenden fans op afkomen. Voor de meesten is het een lekker zomers dagje uit. Zelf vind ik er allang niks meer aan, maar voor ouders met kleine kinderen is het wel geinig. Een goede vader neemt: a)  zijn kinderen mee naar de kerk en b): zorgt ervoor dat ze Feyenoordsupporter worden.

Een Feyenoord-vriend vroeg vorige week of ik ook naar de open dag ging. Ik stond dus niet te trappelen, maar omdat hij zijn drie kleine apen mee zou nemen ging ik overstag. Hele leuke jochies zijn het. De oudste (van een jaar of 11) houdt niet van voetbal en had af en toe een droge opmerking. Zo zei-ie tijdens een partijtje tussen dikbuikige supporters en oud-spelers: ‘ is dit nou topvoetbal?’ De twee andere jochies zijn echte donderstenen. Grappig. De dikbuikige supporters werden trouwens gedold op de vierkante meter.
Het jaarlijkse hoogtepunt van de Open Dag is de helikopter die in de Kuip landt om de nieuwe aanwinsten te presenteren aan het publiek. Dit keer zat er weinig soeps in de wentelwiek: o.a. spits Dirk Kuyt en de dure Joegoslavische aankoop Danko Lazovic. ‘I love Feyenoord, it’s the best club in the world’, verklaarde hij voor de microfoon. De optimist. Een van de presentatoren op het veld was Peter Houtman. Hij is normaliter speaker bij thuiswedstrijden van Feyenoord en is ex-speler en sinds kort ook ex-jeugdtrainer van de club. In april jl. heb ik hem een interview afgenomen voor Hand in Hand, het magazine van de Supportersvereniging. Hele vriendelijke kerel, Peter Houtman.

http://www.feyenoord.nl/img.db?86019+f(jpg)+s(350x375)

Verder was het weinig boeiend allemaal. De onvermijdelijke Lee Towers kwam weer wat liedjes zingen. Dat doet ie overigens heel goed altijd. Er was ook nog één of andere schreeuwlelijk van Idols. Ik heb Idols niet één keer gezien dus ik kende ‘r niet. Ben haar naam ook alweer vergeten, maar ze komt uit Rotterdam. Hoera. Verder is de open dag voornamelijk een commercieel gebeuren. Op alle mogelijke manieren probeert Feyenoord de fans geld uit de zak te kloppen. De meeste mensen vinden dat best. Wie wil er nu geen nieuw shirt van Feyenoord? Slechts 67,50 eurootjes... Een meisje probeerde me Groene Stroom van
Feyenoord aan te smeren. Nu heb ik geen bezwaar tegen Groene Stroom, maar ik zie het verband met Feyenoord niet zo.  Het meisje kon van mij de boom in met haar Groene Stroom. (Zo zei ik het overigens niet hoor.)

Na twee uur vond ik het welletjes en zei ik mijn Feyenoord-vriendjes gedag. Ik moest nog even een boodschapje doen in de stad. Het is uitverkoop en mijn kledingkast kon wel een kleine aanvulling gebruiken. Iedere dag in dezelfde kleren lopen gaat ook zo stinken...

Cruiseschepen

Bij het oversteken van de Erasmusbrug had ik een fantastisch zicht op de ‘ms Rotterdam’, één van de twee drijvende paleizen die deze week Rotterdam met een bezoekje vereerden. De cruiserederij Holland America Line bestaat namelijk 130 jaar en dat is op grootse wijze gevierd. Prinses Magriet doopte gistermiddag op de Wilhelminakade de spiksplinternieuwe ‘ms Oosterdam’ en ’s avonds was er boven de Nieuwe Maas een fraai vuurwerkspektakel. De Oosterdam is 290 meter lang, 11 verdiepingen hoog en biedt plaats aan 1848 passagiers. Helaas heb ik dit enorme pleziervaartuig gemist want het is vanmorgen alweer vertrokken. Maar de ‘ms Rotterdam’ lag er gelukkig nog en trok veel bekijks. Ik baalde dat ik geen fotocamera bij me had, want zulke leuke bootjes zie je niet dagelijks in Rotterdam.

http://www.rotterdamsdagblad.nl/extra/ssrotterdam/wallpaper/300_1.jpg
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2003, 11:48:16 am door Pleun »

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 30, 2003, 08:36:56 pm »
Hey stinkerd :), heb je nog samen met Hubertien (lief oudje op werk) gezocht op de televisie in het publiek van die F. supporters. Je hebt idd nieuwe kleertjes nodig. :D Nog wat gevonden?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 30, 2003, 09:10:18 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 20:36:56 schreef Sarah:
Hey stinkerd :), heb je nog samen met Hubertien (lief oudje op werk) gezocht op de televisie in het publiek van die F. supporters. Je hebt idd nieuwe kleertjes nodig. :D Nog wat gevonden?

Hahaha, erg grappig Saartje.  ;)

Heb idd wat gevonden: drie modieuze zomerse hansopjes. Daar kan geen Feyenoord-shirt tegenop.  :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 02, 2003, 11:37:27 am »
Six Flags

Gisteren ben ik met m’n twee zusjes, m’n jongste broertje, m’n favoriete nichtje en een avontuurlijke oom naar Six Flags geweest. De hele zomer mag iedereen voor de kinderprijs (18 euro) naar binnen en m’n familie vond dat we daar maar eens van moesten profiteren. Nu ben ik niet iemand die constant op zoek is naar kicks -ik ben al tevreden als ik met een bak koffie, een sigaartje en een krantje op m’n balkonnetje zit-, maar ik liet me toch maar overhalen om mee te gaan.

Bij Six Flags aangekomen voelde ik me al een beetje wazig en dat is de hele dag zo gebleven. Maar omdat ik een bikkel ben negeerde ik de signalen van mijn lichaam en ging doodleuk in (bijna) alle achtbanen. M’n nichtje was als enige al eens eerder in Six Flags geweest en loodste ons meteen naar een zeer geniepige achtbaan: Superman The Ride. Je wordt hierin horizontaal gelanceerd. Als je dat niet van tevoren weet schrik je je het apelazarus, wat waarschijnlijk ook de bedoeling is van deze achtbaan. Na Superman namen we plaats in het reuzenrad, alwaar we een mooi uitzicht hadden op het park en de oersaaie omgeving. Flevoland is nogal leeg en plat. Het stikt er van de windmolens en ellenlange rijen populieren.

http://www.kcsa.com/irimages/premier/six_flags_logo1.jpg

Het reuzenrad werd gevolgd door El Condor, één van de zeven achtbanen van Six Flags. Wegens technische problemen reed er maar één treintje waardoor de wachttijd meer dan een uur bedroeg. Hier had ik geen zin in en dus nestelde ik me met een krantje en een van m’n broertje gebietst sigaartje op een bankje. Toen ik zo lekker in het zonnetje zat, voelde ik me net een vader die een dagje uit is met z’n kroost. Als we vroeger met het gezin een dagje naar een pretpark gingen, zat m’n vader ook altijd op een bankje met een krantje op ons te wachten. En dat vond-ie prima.  Het enige verschil is dat hij pijp rookte en ik sigaren. Tsja, of je nu wilt of niet, kennelijk ga je toch steeds meer op je ouders lijken naarmate je ouder wordt. De eikel valt niet ver van de boom.

M’n broertje noemde me plagend ‘papa’, maar deze papa is toch echt geen saaie ouwe lul want hij ging (zoals gezegd) bijna overal in. De grootste gangmaker van ons was m’n nichtje, die een ware pretparkmaniak bleek te zijn. Terwijl ik me steeds waziger begon te voelen en bij sommige attracties zwetend uit het karretje stapte, bleef zij de hele dag vrolijk lachend van attractie naar attractie dartelen. Hoogtepunt was de ‘skydive’ waarbij zij, m’n jongste broertje en jongste zusje omhoog gehesen werden tot zo’n 60 meter, waarna ze werden losgelaten en op grote hoogte boven het park zwierden. Erg dapper van ze. Aan bangepoepert Pleuntje was deze ervaring niet besteed. Wat wel aan mij besteed was, waren de Robin Hood en de Goliath (zie plaatje.) De Robin Hood is een fraaie houten achtbaan zonder loopings of andere onzin. Het leukste van achtbanen vind ik het van grote hoogte omlaag roetsjen, al die kurkentrekkers, loopings en andere flik-flaks hoeven van mij niet zo. De Goliath, waar deze held twee keer achter elkaar instapte, is de grootste achtbaan van de Benelux en de duik omlaag van 46 meter hoogte was een heerlijke ervaring. Mijn maagje dacht hier ongetwijfeld anders over...

Na een zak patat en een halve liter cola naar binnen te hebben gewerkt, gingen we nog een aantal rollercoastertjes af (hoe onverstandig.) Het was inmiddels minder druk in het park, waardoor we niet lang hoefden te wachten. De Wild River was wel geinig en ook leuk was de Via Volta, hoewel het achteruitrijden niet had gehoeven van me. Als laatste verdient het schommelbootje een eervolle vermelding. Het schommelschip is altijd één van m’n favoriete attracties geweest. Schommelen is lekker.

Ik let trouwens altijd op mensen en het viel me op dat het gros van de bezoekers scholier was. Je zag ook wel gezinnen met kinderen, maar Six Flags is toch voornamelijk een pretpark voor jongeren. Ouderen en bejaarden hebben kennelijk niet veel behoefte aan de ‘thrill’ van een rollercoaster en kleine kinderen mogen niet overal in. Als ik een gezin had, zou ik ook eerder naar de Efteling gaan. Het jeugdige bezoek vond ik trouwens erg eenvormig, maar dat is altijd al zo geweest natuurlijk. Jongeren uit doorsnee Vinexwijkgezinnen lopen allemaal in dezelfde soort merkkleding, waarbij de opvallende revival van het schoenenmerk Puma duidelijk zichtbaar was. Leuke schoentjes.

http://www.coastersandmore.de/Bilder/SFH/goliath.jpg

Om kwart voor negen vonden we het welletjes en gingen we op huis aan. Mijn fysieke toestand werd steeds verontrustender. We reden naar het station van Harderwijk waar m’n nichtje de trein zou pakken naar Utrecht. Harderwijk bleek vergeven van de rotondes en na iedere rotonde voelde ik me beroerder. Op de snelweg gebeurde dan eindelijk wat de hele dag al in de lucht hing: mijn maaginhoud baande zich via de verkeerde kant een voortijdige weg naar buiten. Gelukkig voelde ik het precies op tijd opkomen en had m’n zus een plastic zakje in haar knuistjes, zodat mijn niet bepaald naar lentebloesem geurende braaksel niet de auto bevuilde. M’n broertje stopte op de vluchtstrook, waar mijn arme maagje nog even tekeer ging als de Etna in haar beste dagen. Hierna voelde ik me enigszins opgelucht en de rest van de reis naar huis maakte zich een innerlijke kalmte van mij meester die ik de hele dag nog niet ervaren had.

Thuisgekomen heb ik nog even tv gekeken. Deel II van de documentaire over Black Hawk Down wilde ik nog zien nl. Op Discovery Channel was – welk een toeval - een programma bezig over achtbanen en G-krachten. In een achtbaan ervaart een mens zogenaamde ‘positieve G-krachten.’ Die krachten zorgen ervoor dat je gewichtloos wordt geloof ik. Bij negatieve G-krachten word je in elkaar gedrukt. Bij de actiebeelden van verschillende rollercoasters voelde ik dat mijn maagje nog steeds overgevoelig was, zodat ik de tv maar uitzette en de G-krachten van mijn bedje ging beproeven. Het was hoog tijd...
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2003, 11:33:43 am door Pleun »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 02, 2003, 02:41:06 pm »
Arme Pleun...

De laatste keer dat mijn maag de normale gang van zaken doorbrak is meer dan twintig jaar geleden. Ik was toen zwaar ziek. Maar sinsdien heb ik dus alles binnengehouden. Het lijkt wel een soort fysische onmogelijkheid. Zelfs als ik wil, lukt het niet. Waarschijnlijk zit het in de familie, want bij mijn ouders gaat het ook niet zo makkelijk.

http://atlas.et.tudelft.nl/pvk/veurne.jpg

Maar goed. Even een leuker onderwerp nu... hoewel...
Afgelopen dinsdag ben ik maar weer eens naar het zuiden afgezakt. Naar Veurne dit keer. Veurne ligt aan de Belgische kust tussen Duinkerken en Oostende. Bijna in Frankrijk dus. De omgeving van Veurne (de WesthoeK) is de zuidelijkste streek waar nog Nederlands gesproken wordt. In het aangrenzende Noord-Frankrijk wordt nu natuurlijk Frans gesproken, maar vroeger was dat gebied ook nederlandstalig. Dat is nog te merken aan plaatsnamen als "Hondschoote", "Houtkerque", "Wormhout", "Hondeghem", etc. Het schijnt dat oudere inwoners van die streek nog steeds een soort vlaams kunnen spreken.

Het doel van ons tripje had wederom met orgels te maken. Mijn orgeldocent gaat binnenkort een concert in Veurne geven, en hij moest zich daarop voorbereiden. Aangezien hij zelf geen auto heeft, vroeg hij mij om hem heen en weer te rijden. Dat doe ik natuurlijk met plezier. Zo kom je nog eens ergens. En omdat de auto nog niet helemaal vol was, kon Santaarnpaal ook nog instappen. Helaas was Pleun niet in de gelegenheid zich bij ons aan te sluiten, zodat ons gezelschap een beetje geamputeerd was, maar we hebben er maar het beste van gemaakt.

Voor het repeteren op het orgel was ongeveer twee uur nodig. Dat gaf Santaarnpaal en mij de mogelijkheid om Veurne een beetje te verkennen. We hadden ons voorgenomen om het bakkerijmuseum te gaan bezoeken. Konden we gelijk lunchen. Na een fikse wandeling stonden we voor de deur, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat het museum van twaalf tot twee gesloten was. Toen ik dat zag herinnerde ik me dat inderdaad gelezen te hebben. Stom natuurlijk.

De rest van de middag waren we van plan nog wat rond te rijden in de streek. Maar eerst werden we nog op de koffie genodigd door de organist ter plaatse. Naast de koffie met koek genoten we daar van de laatste roddels op orgelgebied. Het leven van een organist wordt sowieso sterk bepaald door anekdotes en sterke verhalen. Als die lui op hun praatstoel gaan zitten, valt er wat te genieten. Het orgelwereldje is relatief klein. Dat zorgt ervoor dat bijna alle organisten die een beetje gewicht in de schaal leggen, al snel door iedereen gekend worden.

Na ons gelaafd te hebben aan vele "kofietjes" en sappige verhalen, stapten we in de auto om een oord te bezoeken dat ons zeer interesseerde, het Museum van de dorst. Een bierbrouwerij waar op een ambachtelijke wijze gebrouwen wordt. Het leek ons als liefhebbers van de Belgische versie van deze godendrank, erg interessant om dat eens te bekijken. Echter... toen we na veel gezoek arriveerden, bleek het bewuste brouwhuis op maandag en dinsdag gesloten te zijn, terwijl op hun website vermeld staat dat ze in juli en augustus alleen op maandag dicht zijn. Dat was natuurlijk een grote teleurstelling. We barstten in tranen uit en zegen neer op het trapje dat naar de gesloten deur leidde. Na nog vergeefs aangebeld te hebben, zijn we maar weer in de auto gestapt. Op naar het volgende veelbelovende reisdoel. Dat had wederom met bier te maken (gaat het ooit nog over iets anders in deze weblog...). De St.-Sixtus abdij in West-Vleteren. Deze abdij lag min of meer op de route naar ons laatste reisdoel, waar ik zo nog op terugkom. Helaas was alles uitverkocht en moesten we met een lege kofferbak verder. De derde teleurstelling op een rij...

http://www.greatwar.org.nz/ys2.jpg

Naar onze laatste bestemming hebben we flink moeten zoeken. De Belgische bewegwijzering was weer geweldig... Het ging om Sactuary Wood, een museum over WOI, waar nog een stuk loopgraaf bewaard is gebleven. Er zal wel wat aan geknutseld zijn om het geschikt te maken voor bezichtiging, maar toch gaf het wel een aardig idee. Daarnaast waren er allerlei foto's uit die tijd te zien. De streek rond Ieper was toentertijd één groot slagveld. Heel Ieper is verwoest geweest en honderdduizenden soldaten zijn gesneuveld. Wie geïnteresseerd is, raad ik aan het boek Im Westen nichts Neues van Erich Maria Remarque te lezen. Er is ook een verfilming van. De ontberingen in die loopgraven moeten enorm geweest zijn. Ratten, gas, modder... Het is onbegrijpelijk wat mensen elkaar kunnen aandoen. Die jongens zaten erin gevangen, maar wij konden het weer achterlaten door de deur van het museum achter ons dicht te trekken. Maar het kan geen kwaad om het eens te zien. Het is iets dat niet vergeten mag worden. Dat is misschien een cliché, maar toch... de geschiedenis laat zien dat 'de mensheid' moeilijk leert van haar fouten.

Na al deze indrukken zijn we weer naar huis gereden, alwaar ik snel mijn legerstede opzocht. Meer dan 600 km rijden op één dag is best vermoeiend.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2003, 07:56:47 pm door Pulpeet »

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 02, 2003, 04:16:03 pm »

quote:

op 02 Aug 2003 11:37:27 schreef Pleun:
Six Flags

Harderwijk bleek vergeven van de rotondes en bij iedere rotonde voelde ik me beroerder worden. Op de snelweg gebeurde dan eindelijk wat de hele dag al in de lucht hing: mijn maaginhoud baande zich via de verkeerde kant een voortijdige weg naar buiten. Gelukkig voelde ik het precies op tijd opkomen en had m’n zus een plastic zakje in haar knuistjes, zodat mijn niet bepaald naar lentebloesem geurende braaksel niet de auto bevuilde.

Dit is één van de reden dat ik nooit meer in een achtbaan ga. Ik weet nog toen ik als een jong tienetje in de net geopende Python in de Efteling ging. De rest van de dag liep ik als een slap misselijk jongetje rond. Ik kan hier dus absoluut niet tegen. Het kijken naar een schommelschip doet mijn maag al opspelen, laat staan erin gaan, want geheid dat de passagier voor me een groene golf over zich heen krijgt en dan bedoel ik niet zo'n Duitse auto.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 02, 2003, 04:26:37 pm »
Dat je zwakke ingewanden hebt, openbaarde zich dus al op jonge leeftijd.  ;)

De eruptie van gisteren was een zeldzame ervaring want ik geef zelden over. De voorlaatste keer staat me nog helder voor de geest. Dat was toen mijn blindedarm ontstoken was en ik dagenlang ineengekrompen van pijn heb liggen reutelen en kotsen. Geen prettige ervaring (eufemisme van de maand.) De dokter was er ook laat bij en op een gegeven moment knapte m'n blindedarm zelfs. Ben toen acuut geopereerd.

En Pulpeet, wat Ieper betreft: Er zijn naast de roman van Remarque ook veel non-fictie werken over de Eerste Wereldoorlog verschenen. Niet zoveel als over de Tweede Wereldoorlog, zeker niet in Nederland - wij waren immers neutraal -  maar in boekwinkels is toch wel e.e.a. over deze vier jaar durende slachtpartij te vinden. Bijvoorbeeld 'Ieper 14-18' van Richard Heijster, dat verscheen rond de tijd dat herdacht werd dat het einde van WO I tachtig jaar geleden was. Zelf heb ik niet veel over WO I. Een paar pocketboekjes, o.a. over de oorlog op zee (very interesting) en een indrukwekkend boek over de Slag om Verdun dat ik ooit voor 1 piek bij de bieb heb gekocht.

http://www.boeknet.nl/xshare/coverpic/30/90209344.jpg
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2003, 04:46:00 pm door Pleun »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 04, 2003, 06:00:41 pm »
De Slag om Berlijn

De laatste tijd ben ik nogal in leesstemming, wat ongetwijfeld met de zomer te maken heeft. Het is lopende bandwerk: wanneer ik een boek uit heb, pak ik meteen een nieuwe uit de kast. Vorige week lag ‘Berlijn, de ondergang 1945’ naast mijn bed, van de historicus Antony Beevor. Oorlog is een fenomeen dat, ik heb het al vaker gezegd, me erg fascineert. Oorlogen zijn markeerpunten waar de geschiedenis in een stroomversnelling raakt. In een oorlog openbaart de menselijke natuur zich  in zijn extreemste vorm. Naast de dramatiek, de heroïek en de tragiek heeft oorlog ook onmiskenbaar een esthetisch aspect. Talloze oorlogstaferelen zijn door kunstenaars uitgebeeld d.m.v. schilderijen, verwerkt in muziek, beschreven in gedichten en romans en verfilmd op het witte doek. Naast romans is er onnoemelijk veel non-fictie verschenen over oorlogen, met name over WO II. Over deze pikzwarte bladzijde uit de geschiedenis van de mensheid worden 60 jaar na dato nog steeds veel boeken geschreven. Eentje daarvan is dus ‘Berlijn, de ondergang 1945’, dat ik onlangs bestelde bij de ECI. En daar heb ik geen spijt van gehad.

http://www.antonybeevor.com/pictures/berlinnewmenu.jpg

Antony Beevor studeerde op de militaire academie in Sandhurst (Engeland) maar besloot dat hij liever schrijver wilde worden van boeken over oorlog. Dat was een juiste beslissing, want schrijven kàn Beevor. Vijf jaar geleden verscheen van zijn hand een historische studie over de Slag om Stalingrad, waar hij verschillende prijzen voor kreeg. ‘Stalingrad’ staat sinds kort ook in mijn kastje, geduldig wachtend om gelezen te worden. ‘Berlijn, de ondergang’ gaat, niet geheel verrassend, over de Slag om Berlijn in 1945. De gebeurtenissen die worden beschreven strekken zich uit van januari 1945 tot de capitulatie van Duitsland in mei van datzelfde jaar.

Na het pak slaag dat de Russen in 1941 hadden gekregen van de Duitse Wehrmacht tijdens operatie Barbarossa (de codenaam van de Duitse inval in de Sovjet-Unie), was het Rode Leger met steun van de Amerikaanse oorlogsindustrie uitgegroeid tot een gigantische oorlogsmachine die langzaam voortrolde richting het Derde Rijk. Twee grote hindernissen moesten nog genomen worden voor Berlijn binnen bereik kwam: de rivieren Weichsel en Oder. Het Duitse leger was een kaartenhuis en kon niet lang weerstand bieden aan de Russische overmacht. In de strijd geharde soldaten van het oostfront waren tot de overtuiging gekomen dat het alleen maar met de dood kon aflopen. Iedere andere uitkomst was ondenkbaar geworden na alles wat eraan vooraf was gegaan. In de bezette gebieden waren de Duitsers (met name de SS) beestachtig tekeergegaan en men wist dat het Rode Leger uit was op wraak. Het spreekwoord ‘Wie wind zaait zal storm oogsten’ is nog nooit zo van toepassing geweest. ‘We vochten niet langer voor Hitler, voor het nationaal-socialisme of voor het Derde Rijk’, schreef een veteraan van de SS-pantserdivisie Grossdeutschland afkomstig uit de Elzas, ‘en zelfs niet voor onze moeders of verloofdes of gezinnen die klem zaten in kapot gebombardeerde steden. We vochten simpelweg uit angst...We vochten voor onszelf in holen vol modder en sneeuw. We vochten als ratten.’ De soldaat had inderdaad reden zich ernstig zorgen te maken. Krijgsgevangenen werden linea recta doorgestuurd naar werkkampen in Siberië, maar kwamen de Russen erachter dat je een SS’er was dan was je pas goed de sigaar. Dan volgde doorgaans een standrechtelijke executie.

De hardnekkige en onmenselijke weigering van Hitler om troepen te laten terugtrekken als de situatie hopeloos was, heeft onnodig veel levens gekost. Zowel Hitler als Stalin hadden een diabolische minachting voor mensenlevens, inclusief die van hun eigen volk. Daarbij kwam nog eens dat Hitler graag generaaltje speelde maar een rampzalig slecht strateeg was. Veel beslissingen van Hitler hadden dramatische gevolgen, zowel voor militairen als voor burgers, en versnelden de ondergang van het Derde Rijk. Er waren echter maar weinig Wehrmacht-officieren die weerstand durfden te bieden aan de Führer.  

Toen het Rode Leger Duits grondgebied bereikte, werd een ongekende verwoesting aangericht. De Russische propagandamachine had het leger zodanig gehersenspoeld dat de Russen ervan overtuigd waren dat iedere Duitser een ‘fascistisch beest’ was. Met name het lot van de Duitse vrouwen (de ‘Gretchens’) was beklagenswaardig. Beevor besteedt in zijn boek ruime aandacht aan de massale verkrachtingen door het Rode Leger. Geen vrouw was veilig voor de Russische, door alcohol benevelde, horden. Er kwam een gigantische vluchtelingenstroom op gang. Meer dan 8 miljoen Duitsers probeerden op alle mogelijke manieren veilig gebied te bereiken. Velen zou dit niet lukken. Berucht is de tragische ondergang van de passagiersschepen ‘Wilhelm Gustloff’ en ‘Goya’ op de Oostzee. De Wilhelm Gustloff werd met zo’n 8000 vluchtelingen aan boord getorpedeerd door een Russische onderzeeër.

Voordat het Rode Leger de Weichsel en Oder overstak, opende het de aanval met zeer zware artilleriebeschietingen op de Duitse stellingen. Over een lengte van tientallen kilometers stond om de 3 a 4 meter een kanon opgesteld. Vooral de Katjoesja-raketwerper (zie plaatje) werd door de Duitsers gevreesd. Het ‘Stalinorgel’ wordt nog steeds gebruikt door o.a. Hezbollah in Libanon. Ondanks de zware beschietingen, de bombardementen en de grote Russische overmacht (tussen de 6 en 7 miljoen man), vielen bij de Slag om Berlijn aan Russische zijde meer slachtoffers (zo’n 75.000) dan aan Duitse zijde. De maarschalken Zjoekov, Rokossovski en Konjev waren concurrenten van elkaar en wilden allemaal als eersten in Berlijn zijn. Regelmatig kwam het voor dat ze door onvoorzichtigheid en onverschilligheid elkaars legers beschoten. Stalin maalde hier niet om, mensenlevens waren voor hem niet van belang. Deze mentaliteit is in Rusland nog steeds niet verdwenen, zoals in Tsjetsenië bijvoorbeeld zichtbaar is. Rare jongens, die Russen. Een barbaars volk.

http://www.toy-soldiers.ca/zvezda/3521.jpg

Toen de Russen Berlijn naderden, probeerden steeds meer Duitsers naar het westen te ontkomen om zich over te geven aan de Amerikanen. Toen Stalin dit ter ore kwam, was hij beledigd. Het ging er bij hem niet in dat de Duitsers bang waren voor zijn ‘edele’ Rode Leger. Bovendien wilde hij zoveel mogelijk Duitsers naar de Goelag sturen, als compensatie voor de Duitse verwoestingen in Rusland. Stalin was zo mogelijk nog gestoorder dan Hitler. Wat zich verder allemaal afspeelde in Berlijn en omgeving kan het beste worden samengevat met de woorden ‘dood en verderf.’ Het gaat ons voorstellingsvermogen te boven wat er destijds allemaal in Duitsland gebeurd is. Wat me fascineert is de vraag hoe het land zich na een dergelijke verwoesting heeft kunnen oprichten. Zoveel kapotte steden, zoveel doden en zoveel verwoeste levens... Nog steeds worden bij nieuwbouwprojecten in Berlijn en in de bossen in de omgeving menselijke resten gevonden. Het onderstaande plaatje is trouwens een foto die velen wel bekend zal zijn: het planten van de Russische vlag op de Reichstag. Het is een in scène gezet tafereel, op dat moment werd er nog volop gevochten.

http://jhunix.hcf.jhu.edu/~dabell/Berlin45.gif
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2003, 09:53:41 pm door Pleun »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 04, 2003, 07:10:10 pm »

quote:

op 02 Aug 2003 11:37:27 schreef Pleun:
Als we vroeger met het gezin een dagje naar een pretpark gingen, zat m’n vader ook altijd op een bankje met een krantje op ons te wachten. En dat vond-ie prima.  Het enige verschil is dat hij pijp rookte en ik sigaren.

Jij bent toch niet toevallig een broertje van mij :?
 :)
[Prediker 7:29]

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 04, 2003, 07:47:34 pm »
Dat lijkt me sterk. Ik ben 1 keer in m'n leven in Groningen geweest, toen ik op tienertoer was.

Maarre, rookt je broertje ook sigaartjes dan? Er komt nog een keer een stukje over sigaren in de weblog.  :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 04, 2003, 09:33:50 pm »
Tefal-pannetje deel 2

Het verhaal van het Tefal-pannetje van een paar weken terug heeft een leuk staartje gekregen. M'n moeder had al een paar keer gezegd dat ze m'n weblog wilde lezen en vorige week had ik dan eindelijk de boel voor haar gekopieerd. Dit heb ik uiteraard op het werk gedaan, want het is een flink pak papier.

Maar goed, toen ik afgelopen vrijdag thuiskwam van Six Flags stonden er tot mijn verrassing twee glimmende Tefal-steelpannetjes op het fornuis. M'n mama had het verhaaltje gelezen en is meteen naar de winkel gesneld om een nieuw pannetje voor me te kopen. Uiteindelijk werden het er dus zelfs twee: een grote en een kleine. Mam, bij deze heel erg bedankt, ik ben er heel blij mee!  :) :>

Hoewel ik niet tevreden ben over het aantal lezers van de weblog (veel te weinig), is het leuk om te constateren dat mijn schrijfsels een bepaalde impact hebben. De Pulpeet & Pleun-weblog heeft een soort cult-status bereikt. M'n broer was een tijdje terug zelfs beledigd dat ik hem nog niet genoemd had. Het nadeel van het feit dat steeds meer familieleden de weblog lezen, is dat ik moet gaan opletten wat ik schrijf. Niet dat ik zulke schokkende dingen uitkraam, maar toch... de dichterlijke vrijheid is in gevaar...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 05, 2003, 12:09:18 am »

quote:

op 04 Aug 2003 21:33:50 schreef Pleun:
[...] Het nadeel van het feit dat steeds meer familieleden de weblog lezen, is dat ik moet gaan opletten wat ik schrijf. Niet dat ik zulke schokkende dingen uitkraam, maar toch... de dichterlijke vrijheid is in gevaar...
Dat is inderdaad een zorgelijke ontwikkeling. Een poëet hoort zich ongeremd te kunnen uiten, zonder lastig gevallen te worden door allerlei kleinbrugerlijk geleuter. Helaas bevinden de meeste kunstenaars zich door hun ongeremdheid in een isolement. Je zult dus moeten kiezen, Pleun. Of iedereen stroop om de mond smeren en zo voorzien zijn van een goed geoliede applausmachine, of je gedachtengangen zich hier zonder remmingen laten ontrollen, en zo je sociale positie in gevaar brengen...
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2003, 02:36:11 am door Pulpeet »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 05, 2003, 07:19:03 am »

quote:

op 05 Aug 2003 00:09:18 schreef Pulpeet:
[...]
Helaas bevinden de meeste kunstenaars zich door hun ongeremdheid in een isolement.

Daar ben ik het niet mee eens. Een goede kunstenaar weet een gevoelige snaar te raken bij veel mensen. Ongeremdheid heeft niks met kunst te maken. Eerlijkheid wel.

quote:

Je zult dus moeten kiezen, Pleun. Of iedereen stroop om de mond smeren en zo voorzien zijn van een goed geoliede applausmachine, of je gedachtengangen zich hier zonder remmingen laten ontrollen, en zo je sociale positie in gevaar brengen...
Mijn gedachtengangen zijn zo zuiver als een Alpengletsjer dus dat applaus blijft wel komen hoor.  ;)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 05, 2003, 11:35:23 pm »
Rechten

Vandaag kwam ik op het werk weer eens tot de conclusie dat ik maar een waardeloze jurist ben. Al na twee jaar studie boeide het rechtengebeuren me niet meer en dat is niet veranderd sinds ik er m'n brood mee verdien. Op zich heb ik wel voldoende capaciteiten, maar rechten is niet iets dat een deel van mezelf is (ik heb het niet geinternaliseerd om het maar eens moeilijk uit te drukken) en dat is noodzakelijk wil je er echt in uitblinken. Met taal heb ik dat wel. Juridische teksten en nota's boeien me ook alleen maar als het om het taalkundige aspect gaat, de inhoud interesseert me meestal niet. Een nota schrijven vind ik alleen leuk om het schrijven zelf. Een juridisch vraagstuk uitzoeken is weliswaar een aardige intellectuele bezigheid (leuker dan afwassen in de spoelkeuken van een restaurant zal ik maar zeggen), maar het is me te dor en te saai allemaal.

Waar ik voor m'n gevoel vaak de mist mee inga, is de zorgvuldigheid die je als jurist in acht moet nemen: niet te snel iets roepen, maar eerst grondig dingen uitzoeken en overleg plegen met anderen. Vandaag ging dat weer eens fout. Ik had een boze meneer aan de lijn die vanwege een futiliteit niet in aanmerking kwam voor een parkeervergunning. In principe was er niet veel op tegen om hem een vergunning te verlenen, maar hij had niet een specifiek papiertje dat volgens de regels was vereist. Na overleg met enkele collega's (geen juristen) besloot ik om m'n poot stijf te houden, ook omdat er een geschiedenis aan vooraf was gegaan. De boze meneer had namelijk een collega een klap gegeven. De meneer zei dat ie er een principezaak van zou maken en voegde eraan toe dat m'n chef niet zo blij met me zal zijn als de gemeente straks moet opdraaien voor zijn juridische kosten.

Wat een zielepoot. Voor dreigementen ben ik niet bang, maar ik verwijt mezelf wel dat ik niet zorgvuldiger heb uitgezocht of hij zonder het bewuste papiertje misschien toch een vergunning had kunnen krijgen. Want het ging eigenlijk helemaal nergens over.  "Wat bent u nu voor een jurist?" zei de boze meneer tijdens het telefoongesprek. Tsja, een jurist van lik-me-vestje. Nu maar hopen dat ik gelijk heb. Donderdag ga ik me er nog maar eens in verdiepen. Wat is rechten toch leuk... :|

http://www.uni-leipzig.de/~prozess/justitia.jpg
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2003, 11:47:50 pm door Pleun »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 05, 2003, 11:49:56 pm »
Nou Pleun... hier zit een projectmanager van niks.

De laatste eis voor het behalen van het ingenieursdiploma aan de TUDelft is dat je een werkstukje over de aanpak van je afstudeerproject moet schrijven. Hiertoe dien je een boek over projectmatig werken te bestuderen. Nu ik daarmee bezig ben, kom ik tot de conclusie dat ik dat beter had kunnen doen voordat ik aan dat hele project begon. Mijn project blijkt totaal geen project te zijn Ik ben gewoon op m'n gezonde verstand afgegaan, waardoor enige structuur met een loepje gezocht moet worden.
Natuurlijk had ik wel een planning gemaakt enzo, maar projectmatig werken vereist een gefaseerde aanpak, waarbij alle opeenvolgende fases worden gescheiden door zogenaamde beslismomenten. Al met al is het beste een slimme aanpak. Alleen... ik heb het niet zo gedaan.... En nu moet ik toch wat zinnigs op papier krijgen. Het gaat me wat ver om achteraf een heel project te 'verzinnen'. Ik ga er dus maar het beste van maken en hoop op niet al te veel moeilijkheden.

Toch vind ik het wel een aardig idee van de samenstellers van het curriculum om dit vakje verplicht te stellen. Bepaalde problemen lenen zich goed voor een projectmatige aanpak. Het kan nooit kwaad om enige kennis hierover in je achterhoofd te hebben.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 05, 2003, 11:53:15 pm »
Eindelijk is m'n fan weer tot bedaren gekomen. Dat ding heeft bijna de hele avond op volle toeren gedraaid om m'n oververhitte laptopje te koelen.

Ik heb er mijn raam voor opengezet, zodat de frisse lucht naar binnen kan stromen (inclusief muggebeesten waar ik ongetwijfeld vannacht weer door gewekt zal worden - er kan geen hor in mijn raam :( )

Maar voorlopig geniet ik van een heerlijke rust (en van de tweede symfonie van Bruckner :P ).

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 05, 2003, 11:57:36 pm »
Hij draait weer.... :( :(

http://www.thecardcooler.com/shopcart/laptopgear/notebookkit/notebookkit.jpg

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 06, 2003, 12:03:31 am »
Ach, en ik heb MEAO gedaan, Middelbaar Economisch en Administratief onderwijs. Voor boekhouder moet je toch redelijk netjes zijn en alles kunnen overzien en bewaren. Nee dan ik, vind rekeningen van een paar maanden terug die nog betaald moeten worden (gewoon vergeten) en het zoeken naar een belangrijk papiertje kan me soms een halve dag kosten. Waar heb ik dat ook al weer gestopt en dan worden er weer stapels papieren doorgewrocht.
En dan economie, dat kan me gewoon weg gestolen worden. In mijn ogen bestaat er niks saaiers dan dat.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2003, 12:53:59 am door Santaarnpaal »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 06, 2003, 12:11:33 pm »

quote:

op 05 Aug 2003 23:53:15 schreef Pulpeet:
Eindelijk is m'n fan weer tot bedaren gekomen. Dat ding heeft bijna de hele avond op volle toeren gedraaid om m'n oververhitte laptopje te koelen.

Ik vraag me wel eens af hoeveel decibellen zo'n ding produceert en wat het effect ervan is op je gehoor. Wanneer je thuis uren achter de pc zit, is het zoemen van de fan een vertrouwd geluid maar als je erop gaat letten, wordt het behoorlijk hinderlijk. Zeker als de fan gaat haperen, kreunen en grommen.

quote:

Ik heb er mijn raam voor opengezet, zodat de frisse lucht naar binnen kan stromen (inclusief muggebeesten waar ik ongetwijfeld vannacht weer door gewekt zal worden - er kan geen hor in mijn raam :( )

Toevallig las ik gisteren een opbeurend berichtje in de krant. Deze zomer krijgt de mug vanwege het droge weer geen poot aan de grond. Muggenlarven komen tot ontwikkeling in stilstaand water, in bijvoorbeeld dakgoten en emmers, maar die voedingsbodem is er nu dus nauwelijks. Zelf heb ik momenteel ook geen last van muggen en dat is wel eens anders geweest. Ik herinner me een zomer dat ik in m'n slaapkamer bijna iedere nacht op muggenjacht ging, gewapend met een opgerolde krant het plafond en de muren afspeurend naar de ellendige kleine uitzuigertjes die met hun gezoem mijn nachtrust vergalden. Donkere vlekjes op de muren zijn de stille getuigen van de mini-drama's die zich destijds hebben afgespeeld. Wanneer een mug zich zojuist tegoed had gedaan aan m'n kostelijke bloed, bleef er een grote rode veeg achter op het witte behang, alsof de mug bij zijn heengaan wilde zeggen: "oke, je hebt me dan wel te pakken, maar ik JOU ook!" Muggen die zich hebben volgezogen zijn eigenlijk kleine vliegende booby-traps.

http://www.mchd.com/mosquito.gif