Auteur Topic: Samen ouderling en diaken: wie doet wat?  (gelezen 1543 keer)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Samen ouderling en diaken: wie doet wat?
« Gepost op: juli 28, 2003, 12:26:20 pm »
In gereformeerde kerken zijn er ouderlingen en diakenen. Beide hebben door hun
ambt bijzondere zorgtaken in de gemeente gekregen. Vaak is een gemeente
onderverdeeld in kleinere eenheden, waarbinnen een ouderling en een diaken hun
ambtelijk werk doen. Je hebt als ouderling en diaken te maken met dezelfde
gemeenteleden. Dat vraagt om overleg: wie doet wat? Hoe kunnen we samen zo goed
mogelijk zorgen?
In de praktijk blijkt dat wel eens lastig te zijn. Daarom werd de Centrale Diaconale
Conferentie gewijd aan het thema Samenwerking tussen de ambten.

Hoe kun je als ouderling en diaken beter samenwerken?
Wat is de taak van de ouderling, wat is de taak van de diaken?
Hoe houd je elkaar bij je taak?
HarmW

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2003, 10:51:01 am »
Om met de laatste vraag te beginnen.
Je zou hiervoor Censura Morum kunnen gebruiken. Dat je elkaar aanmoedigt in je ambtswerk, en ook dreigende ontsporingen (in je eigen leven/geloof, overbelasting, communicatieproblemen) aan de orde kan stellen.

Voor de onderscheiden taken tussen diaken en ouderling, lijkt me het bevestigingsformulier voldoende aanknopingspunten bieden.

Ik heb de indruk dat het probleem minder groot is dan het lijkt, c.q. makkelijk oplosbaar is. Als je elkaar geregeld (informeel) spreekt, lijkt me dat afdoende.

En samen op huisbezoek (diaken en ouderling) lijkt me in de meeste gevallen niet handig. Zowel voor de ambtsdrager zelf, maar ook voor de mensen die je bezoekt. Hoewel een gezamenlijk kennismakingsbezoek minder problematisch is.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2003, 10:14:59 pm »
In de aanvullende informatie staat de volgende alinea:

quote:

”Hebben de diaken en de ouderling een goed beeld van zichzelf en van de ander als ambtsdragers in de gemeente van Christus? Als het daar niet helder is, dan ligt het voor de hand dat er praktijkproblemen ontstaan.” Die los je volgens Van Dusseldorp niet op door betere overlegvormen. Ook niet door veel dingen samen te gaan doen, zoals bijvoorbeeld de huisbezoeken.

Hier draait het volgens mij om. En hiermee gaat het ook vaak mis, heb ik de indruk. Je merkt vaak dat bv. ouderlingen complete taken van diakenen "overnemen" (ziekenbezoek, etc.) en dat men de diakenen beschouwt als hulp-ouderlingen (ofwel aankomend ouderling). Onzin natuurlijk.

Maar het heeft ook te maken met beeldvorming in de gemeente. Hoe kijkt de gemeente tegen de ambten aan? Vraagt men altijd als eerste om de dominee, als die er niet is dan de wijkouderling en de diaken blijft buiten beeld?

Lees ook eens het interessante artikel van Philip Troost in Dienst:
http://www.diaconaalsteunpunt.nl/data/dienst/di99157.rtf
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2003, 11:32:58 pm door Peter »

moosterh

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2003, 09:46:25 pm »
Schets uit de praktijk:
In onze gemeente werken we aan de hand van een wijkvisie. In die visie is de diaken eindverantwoordelijk voor het wijkwerk. Deze visie is concreet uitgewerkt in zogenaamde wijkraden: de wijkdiaken met een aantal mensen uit de wijk als organisatieteam zet zich in om mensen in de wijk te stimuleren om een diaconale wijk te zijn. Onderdeel daarvan c.q. middel daarbij is het organiseren van activiteiten: preekbespreking, bbq, borrel, wijkbijbelstudie, eetgroepjes etc. Aanwezigheid van de wijkouderlind wordt op prijs gesteld, om ook via informele contacten meer te weten te komen over de wijkleden. Het wijkteam helpt op deze manier de diaken bij zijn diaconale taken.
De ouderling concentreert zich op het zgn. geestelijk leiding geven.
Samenwerken tussen ouderling en diaken: een aantal keer per jaar gezamenlijke vergadering van wijkraad, diaken en ouderling om de wijk "door te spreken" en concrete acties af te spreken. Verder contact gaat vaak via informele kanalen. We proberen elkaar op de hoogte te houden van zaken die spelen via e-mail.
Taakverdeling is bij ons dus vaak een kwestie van aanvoelen. Waar het "fout" gaat spreken we elkaar daar gewoon op aan.

Mijn mening: niet te veel regelen op KR-niveau. De wijkvisie geeft bij ons de kaders aan, dat werkt goed, maar de invulling binnen die kaders is mede afhankelijk van de personen van de ouderling en diaken. Als klankbord fungeert de wijkraad maar ook de predikant, die een of twee keer per jaar de overleggen bijwoont.