quote:
op 26 Aug 2003 11:36:31 schreef Marnix:
Vraagje: Waarom moet eerbiedig altijd rustig zijn?
Ik heb het niet over 'rustig' gehad, maar over 'eerbied'. Maar inderdaad, bij eerbied denk je wel in termen van rust, orde e.d. Denk nog maar eens aan de sfeer in de ridderzaal op prinsjesdag.
Maar mooie muziek mag ook best eens jubelen. Ik jubel graag uit volle borst mee.
quote:
Als er een tekst tijdens de preek wordt aangehaald bijvoorbeeld... of een gedicht wat wel es gebeurd... dan is het makkelijker die even weer te geven... en als iedereen het in zijn bijbel gaat opzoeken kan dat ook afleiden

Ik heb het nooit als storend ervaren dat een deel van de gemeente gaat zitten bladeren in zijn bijbeltje.
Jij wel?
quote:
Bovendien heb je dan niet meer het probleem dat je alleen maar kan zingen wat in je bijbel en liedboek staat... je kunt dan ook andere liederen vanaf de beamer zingen.
Ja dat dacht ik al. Hebben we nu nog niet genoeg liederen om te zingen?...
quote:
Kortom, je kunt echt niet bijbels onderbouwen dat je geen drama in de kerk mag hebben.
Niet in plaats van de preek, bedoel ik. Een preek is een preek en dus geen toneelspel.
Persoonlijk vind ik drama/toneel in de kerk smakeloos en oneerbiedig.
quote:
Als je dan zingt: Laat de handen klappen voor de Heer (ps. 98) of Juicht o volken juich handklap en betuig (ps.47)... of: Ik hef mijn handen naar U op (Ps. 28, 63, 134, 141) zingt kun je wat je zingt ook waar maken en uitvoeren.
Ik verbaas me vaak over de willkeurigheid waarmee sommige dingen uit de tijd van de bijbel zomaar overgenomen schijnen te moeten worden (zoals het dansen zoals David deed, en het handen opheffen e.d), terwijl we veel andere dingen (zoals de wraakpsalmen, de onderdanigheid van de vrouw) maar wat graag afdoen met de woorden: Nou ja, wij leven nu in een andere tijd...
quote:
Ik was laatst bij een dienst van de pinkster-zending-gemeente hier en daar was het zo dat als je wilde staan dan mocht je gaan staan, als je liever bleef zitten kon dat ook. Sommige mensen zaten dus, anders stonden... en inderdaad, waarom zou je allemaal wel of niet moeten staan...?
Ik las van jou hier ergens dat er niets mis zou zijn met de prediking in de Gereformeerde kerk (vrijgem.). Vraagje: Is de honger naar enthousiasme voor jou zó belangrijk dat je daarvoor zondagse gemeenschap met je eigen gemeente breekt?
De vrijheid die je hier beschrijft kan m.i. gauw leiden tot wanorde. En dat is iets waar we in 1 Cor. 14:33 voor worden gewaarschuwd. ("God is geen God van wanorde maar van vrede".M.a.w. wanorde leidt tot onvrede.)
quote:
Omdat het toch voor een groot deel de jongeren zijn die dan de kerk verlaten... En wat is de toekomst van een kerk met nauwelijks jeugd?
Laat de groei en het behoud van de Kerk maar aan Christus over. Hij bewaart en vermeerdert Zijn kerk!
Als wij nu maar gehoorzaam en ijverig Zijn Woord bewaren (in leer en leven) mogen wij met de belofte leven dat Hij ons, Zijn kerk niet verlaten zal.