Dat er veel mensen zijn die dingen graag anders zien is wel duidelijk, en niet alleen bij de jeugd, veel ouderen willen het ook graag anders, zelf zou ik ook wel dingen anders willen zien.
Maar als ik dan naar die mensen kijk die dat steeds zo hard roepen, dan zie ik, als ik eerlijk ben, geen verschil tussen die twee groepen mensen.
Eens in de zoveel tijd hebben wij een bijzondere kerkdienst, een zogenaamd "kom-in-dienst", alles wordt dan uit de kast gehaald, we zingen E&R liedjes, we lezen uit een hedendaagse bijbelvertaling, de dominee legt alles heel eenvoudig uit zodat ook "'outsiders" het allemaal goed begrijpen en na afloop is er gelegenheid om een kopje koffie te drinken. Begrijp me goed, ik vind dat heel mooi allemaal.
Maar vervolgens gaat iedereen weer naar huis en het wordt weer maandag, en we gaan weer door met ons dagelijks leven.
Sorry dat ik het zeg, maar ik zie niemand echt anders worden door zo'n andere kerkdienst. De mensen hebben het nog steeds druk, nog steeds geen tijd voor elkaar, nog steeds staat die tv de hele avond aan, nog steeds druk aan het internetten, nog steeds...
Wat ik graag veranderd zou zien in de kerk is dat mensen meer tijd voor elkaar zouden hebben, vaker naar elkaar toe gaan, vaker op een doordeweekse dagen een avond organiseren in de kerk, vaker met z'n allen de bijbel bestuderen, vaker voor elkaar bidden, met elkaar bidden, met elkaar zingen, en niet voor ons zelf zodat we een lekker voldaan gevoel er aan overhouden, maar om God hiermee te dienen. Waar twee of meer bij elkaar zijn in Mijn naam, daar ben Ik in hun midden. Toch ?
Maar ja, dat kost wel héééél veel tijd, en daar hebben we zo weinig van. (ik ook hoor)