quote:
op 18 Aug 2003 13:45:50 schreef Esmee:
Maarten, wat ik me allereerst afvraag is: of jij de kerkgang ziet als een "moeten". Ik zie de kerk namelijk als middel om mijn geloof te belijden, tot aanbidding van God, en ter verdieping van mijn kennis. De leer van de kerk moeten we toetsen aan de bijbel en wanneer blijkt dat deze leer niet bijbelgetrouw is kan je je afvragen of de Here er wel zo blij mee is dat we deze kerk bezoeken.
Maarten ging uit dat de leer gelijk is aan die van de vrijgemaakte kerken...
Ik herken mezelf in Maartens situatie en heb zelf pas de knoop doorgehakt en heb me aangesloten bij een andere gemeente.
Ik denk dat Maarten zich moet afvragen wat 'Christus' kerk' inhoud.
Ik ben ervan overtuigd dat dat iedereen is die in God gelooft en daar gevolg aan geeft naar zijn/haar beste kunnen.
Dit resulteerd in de meeste gevallen in een gemeente die de bekende Formulieren van Enigheid en de Belijdenisgeschriften onderschrijft en daar ook op aanspreekbaar is en haar verantwoordelijkheid neemt.
Ook moet Maarten zich afvragen of hij, n.a.v. zijn antwoord op de eerste vraag, een keuze voor het leven voor een kerkverband wil maken of binnen de keuze die hij heeft in zijn regio de gemeente uitzoekt waar hij het beste kan functioneren als bouwsteen van Christus' lichaam.
Wel moet hij de afweging maken of hij niet bij zijn huidige gemeente blijft om met zijn kritiek juist die gemeente van dienst te kunnen zijn, tot opbouw van betreffende gemeente, het mag duidelijk zijn dat elke gemeente dergelijke kritiek goed kan gebruiken.