Auteur Topic: Moeten wij terug naar de Hervormde Kerk?  (gelezen 634 keer)

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
Moeten wij terug naar de Hervormde Kerk?
« Gepost op: augustus 18, 2003, 11:18:17 pm »
Het SoW-proces in de Hervormde Kerk, Gereformeerde Kerken (synodaal) en de Lutherse kerken lijkt al een bedongen feit. Er zijn echter in de Hervormde Kerk leden van de Gereformeerde Bond die (terecht) niet meewillen met het SoW-proces. Zij zijn de 'wettelijke voortzetting' van de Hervormde Kerk, als ik me niet vergis.
Hebben wij in 1834 in de Akte van Afscheiding niet aangegeven terug te gaan naar de Vaderlandse Kerk als deze weer een ware kerk is volgens de NGB?
Ergo: Wij vrijgemaakten moeten naar de club 'Bonders' uit de NHK die 'overblijft' na het SoW-proces!

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2003, 11:48:52 pm »
Ik geloof dat deze gedachte wel speelt onder de 'Reformanda hoek' in de vrijgemaakte kerk. Ik denk dat het gros van de vrijgemaakten trouwens meer ziet in de Christelijk Gereformeerden en Nederlands Gereformeerden.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2003, 12:07:29 am »
Toch reken ik mij (bepaald niet!) onder de Reformanda-hoek. Maar als wij uit de Hervormde Kerk zijn gestapt en zeggen dat we teruggaan wanneer de ware leer weer verkondigd wordt, moeten we dat toch ook doen? Ik weet zeker dat de 'Bijbel en de drie formulieren van eenheid' de grondslag vormen van die nieuwe/oude Herv. Kerk!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2003, 10:43:36 am »
Dit staat of valt natuurlijk met die 'wettelijke voortzetting'. Wie bepaalt dat? Als de NHK opgaat in de PKN, dan is de PKN toch de 'wettelijke voortzetting'?

Ik vraag me trouwens af of de GB en de GKv wel echt bij elkaar passen. De GB is veel bevindelijker. In ieder geval dat deel dat achter zal bijven.

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2003, 12:03:48 pm »

quote:

op 18 Aug 2003 23:18:17 schreef Henk-Jan:
Het SoW-proces in de Hervormde Kerk, Gereformeerde Kerken (synodaal) en de Lutherse kerken lijkt al een bedongen feit. Er zijn echter in de Hervormde Kerk leden van de Gereformeerde Bond die (terecht) niet meewillen met het SoW-proces. Zij zijn de 'wettelijke voortzetting' van de Hervormde Kerk, als ik me niet vergis.

Waar komt die uitspraak vandaan? Uit hun eigen documenten? In mijn kerkgeschiedenislessen op het Greijdanus werd altijd een rechte lijn getrokken van de eerste gemeenten naar de GKV, waar dan de RKK en Hervormde kerk van afsplitsten. De mening van een GKV dominee (en vermoedelijk was hij niet de enige) was dat alle andere kerken moesten gaan inzien dat de GKV de ware kerk is en dat ze zich bij ons moeten voegen.
We hebben vaak onze mond vol over samengaan en "allen in 1 kerk", maar mijns inziens zijn de Hervormden er een stuk serieuzer mee bezig ;)
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2003, 03:42:42 am »
Gelukkig is dat allemaal lang geleden. Inmiddels vind je dominees met dat standpunt alleen nog in bepaalde kringen binnen de GKV.

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 26, 2003, 04:39:34 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 03:42:42 schreef Peter:
Gelukkig is dat allemaal lang geleden. Inmiddels vind je dominees met dat standpunt alleen nog in bepaalde kringen binnen de GKV.
Ik heb een vrij sterk vermoeden dat dominee Feenstra te Kampen (helemaal geen super-conservatief) dat nog steeds wel zo zou zeggen. Dit was maar een aantal jaren geleden namelijk...
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins