quote:
op 12 Sep 2003 09:44:37 schreef ric0:
Als mutaties negatief zijn, hoe zijn dan mutatie's van virussen (nieuwe varianten) en resistency van diersoorten te verklaren. Volgens mij is toch wel redelijk bewezen dat mieren, ratten en muizen resistent worden voor bepaalde soorten gif.
Dat lijkt mij vanuit het oogpunt van een dier een verbetering.
Ik weet niet precies hoe al die gevallen zitten, maar wel iets van antibiotica resistentie in bacterien (niet zoveel).
- Veel antibiotica komen in de natuur voor. Er zijn ook voldoende bacterie-stammen die van nature resistent zijn. Antibiotica-resistentie is in veel gevallen niet een nieuwe eigenschap, maar het uitselecteren van juist die bacterieen die al resistent zijn.
- Het resistentie-gen ligt vaak op kleine stukjes ringvormig DNA (plasmides) die bacterie-soorten onderling kunnen uitwisselen.
- Ook resistentie komt vaak door degeneratie, waardoor het aangrijpingspunt van het antibioticum verloren gaat, ten koste van een nuttige eigenschap.
Dergelijke vragen worden ook door creationisten wel behandeld. Zie bijvoorbeeld
hier. Maar laat ik hier bijzeggen, dat ik geen creationist ben. De evolutie-theorie heeft volgens mij moeilijke punten, maar ik ben er niet zeker van dat Genesis het ontstaan van de werkelijkheid wèl juist beschrijft.
En zoals gezegd, toename van informatie zou kunnen, maar het is onwaarschijnlijk en ik ken er geen voorbeelden van. Ik zal nog (een beetje) verder zoeken, of bacterie-resistentie wellicht zo'n voorbeeld te bieden heeft.