quote:
op 28 Aug 2003 22:00:57 schreef Peter:
Als dit waar was, dan zou dit forum een stuk kleiner zijn. Wat is er niet afgediscussieerd over de 'Reformanda'-punten, zoals bv. de gezangen. Wat je daar ook van mag vinden, je kunt niet volhouden dat men alleen maar uit angst reageert en niet met argumenten komt.
Van beide kanten heb ik nog geen inhoudelijke argumenten gehoort.
Er zijn heel wat mensen in meer of mindere mate gefrustreerd, omdat bepaalde zaken niet kunnen in hun kerk. Ze willen graag meer enthousiastme en opwekking.
Het geloof draait niet alleen om beleving en heeft pieken en dalen.
Niet alleen maar hoogtepunten en geloofsgroei. Dat is de realiteit.
Wanneer je in een kerk de dienst dusdanig aan zou passen, met een vaste band, opwekkingsliederen etc. dan begint dit op een gegeven moment ook sleur en gewoonte te worden.
Niet dat ik daar op tegen ben. De vrijgemaakte traditie is van origine anders.
Let wel: Er zijn evangelische kerken waar Gods woord in een preek centraal staat, op precies dezelfde manier als in de vrijgemaakte kerk. Het enige verschil is de vorm van de liturgie. Dat is echt het enige verschil.
Mijns inziens wordt er juist op deze vorm veel afgegeven door de Reformanda.
Inhoudelijke kritiek is zeldzaam. Dit mis ik. Wanneer je een welles nietes discussie hebt over allerlei vormen, zonder dat je op de inhoud van de liturgie overgaat ben je fout bezig. Het lijkt er soms wel op dat de vorm van de eredienst bij sommige mensen een soort afgod geworden is.
Bij iedereen speelt het gevoel mee. Sommige mensen spreekt de evangelische vorm niet aan, omdat deze niet eerbiedig genoeg zou zijn. Andere mensen spreekt de traditionele vorm niet aan, omdat er geen enkele passie vanuit gaat.
Het zou heerlijk zijn, als we samen God kunnen dienen waarbij Zijn woord centraal staat en niet de vorm van de eredienst. Volgens mij zou er dan veel meer over de inhoud van de dienst gepraat worden en minder over de vorm.
Dan zouden we samen in de naam van Jezus een loflied aan kunnen heffen.