quote:
op 04 Nov 2003 15:40:32 schreef Lalage:
ok, afgelopen zondag merkte ik dat het toch wel wat probleempjes kan opleveren... We gaan namelijk Sinterklaas vieren bij de ouders van mijn lief en dat weekend is er ook avondmaal. Toen we zeiden dat we dan wel thuis bleven, kwam er een hele discussie op gang en dat liep een beetje uit de hand.
Hoe gaan anderen daarmee om? Wat doe je als je voelt aankomen dat er een discussie gaat komen over dingen waar je nu eenmaal een beetje anders over denkt?
Heel herkenbaar. Ik ben zelf niet-vrijgemaakt en mijn vriendin (+ haar hele familie) wel.
Mijn advies is om (vooral in het eerste jaar) van je relatie gewoon zo veel mogelijk mee te doen. Laat ook zien dat je christen bent, praat rustig mee in gesprekken. Als je dan mee wilt doen met avondmaal, maar dat niet mag, ervaart men dat niet als "Ha! jij mag lekker niet meedoen want dit is alleen voor de Ware Christenen", maar veel meer als "wat jammer dat het zo moet lopen".
Wees dus zelf zo vrij mogelijk, doe niet moeilijk over dingen, dan staan andere mensen ook al gauw beschaamd over de dingen waar zij wél moeilijk over doen.
Met die insteek kom je al een heel eind. Als er dan een discussie dreigt, ga 'm niet perse uit de weg, maar als er gewoon een rustig moment is, voer 'm dan maar. Maar zorg wel dat de sfeer altijd goed blijft, zodat het meer een gesprek dan een felle discussie wordt zoals je hier op het forum wel eens ziet.
Ik heb met mijn schoonouders ook wel eens een discussie over de kinderdoop gehad. Zij geloven daar dus wel in, ik niet. Voelde ik me ook heel ongemakkelijk bij, maar toch heb ik gewoon voorzichtig verteld waarom ik dat zo vond. We hadden er toen één gesprek over, en daar is het ook bij gebleven. Dan is het gewoon duidelijk waar je staat en dat schept een hoop rust.
En ik ging/ga dus ook gewoon mee naar een kinderdoopdienst (ook al erger ik me soms groen en geel). Ik ben ook regelmatig bij het avondmaal geweest (ook al ergerde ik me aan het feit dat ik niet mee mocht doen).
Het is niet makkelijk maar het getuigt wel van respect.
Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.