Auteur Topic: gemengde verkering  (gelezen 8847 keer)

Arie K

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Gepost op: december 24, 2002, 01:50:19 pm »
Graag zou ik reactie willen ontvangen van jongeren die verkering hebben
met iemand die niet van de 'gkv'. Voor de plaatselijk evangelisatiecie. moet ik een
inventarisatie houden wat ''er allemaal bij komt kijken'' bij gemengde verkering
reactie's zijn welkom ; wat is een ongelovige opgevallen in onze kerk of waar loop je elke keer of af en toe tegen aan wanneer je vriend(in) anders denkt als jij over het geloof en naar de kerk gaan....nogmaals ; reactie''s welkom zodat ik het verder kan verwerken in een soort info folder voor jongeren die (nog) niet weten wat gemengde verkering is en willen weten waar ze aan beginnen.

henriette

• live life
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2003, 06:43:18 pm »
Ik heb zelf ook een vriend gehad, die absoluut niet gelovig is.
iedereen in mijn omgeving rade het mij ook af om wat met hem te beginnen.. maar eigenwijs als ik ben.. heb ik het toch gedaan.
eerst ging het allemaal wel goed, hij respecteerde mij dat ik naar de kerk ging, en zie zelfs een keer dat hij wel een mee wou.
maar steeds als ik vroeg of hij mee ging, dan was hij moe, of dan had hij geen.
tot op een dag hebben we er zo'n ruzie over gekregen, en hij heeft vanalles over het geloof gezegd en flink onderuit gehaald, dat ik toen wel nadacht bij mezelf van... nee... dit laat ik niet gebeuren..ik laat niet iemand mijn VADER onderuit halen.

dat was ook de reden dat het helemaal niet meer ging. we hebben nog wel kontakt maar heel opervlakkig, het hoeft van mij ook allemaal niet. tis goed verpest.

greetzzz.. henriette
live life... be happy

Joke

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2003, 07:49:12 pm »
Misschien wel wat bot gezegd, maar er zit wat in: Twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen
Je mag er zijn!

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2003, 10:40:12 am »
Maar ik ken ook wel gevallen waar het wel goed gaat. Alhoewel het niet mijn voorkeur heeft. Maar volgens mij wil de redactie ook weten of het wel kan een huwelijk tussen een grefo en hervo. Want volgens mij vindt een groot deel van de behoudende kerken dat je toch vooral moet trouwen met iemand uit je eigen kerk.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Pieter C

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2003, 07:37:56 pm »
En daar wil ik wel een voorzet op geven: het lijkt mij onverstandig om een verkering tussen twee denominaties snel af te doen als niet goed. Ik denk dat je als je allebei christen bent daar wel uit kunt komen. Mijn gevoel zegt dat het juist gezond is om wat grensverkeer te hebben. Dat komt denk ik door mijn positieve ervaringen met anderskerkelijken maar goed, theoretisch is het ook wel een goed idee: zo kom je er weer achter waarom je dingen doet. Niet voor de vorm maar voor de Koning!

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2003, 09:41:12 am »
Ik ben zelf lid van een SoW-kerk en mijn vriend is vrijgemaakt. Een vriend die geen christen is kan ik alleen maar afraden! Als je van verschillende kerken bent, maar wel allebei christen, is het belangrijk dat je uiteindelijk (als je gaat trouwen) een kerk kunt vinden waar je allebei graag actief lid van wilt zijn. Ik ga tegenwoordig vaker naar de vrijgemaakte kerk dan naar mijn eigen en het bevalt me op zich goed qua inhoud (veel beter dan bij mijn ouders...) maar de vorm vind ik nogal strak. Dat je alleen psalmen en een paar gezangen mag zingen vind ik echt jammer, er bestaan zoveel mooie liederen die vooral jongeren veel meer aanspreken. Ook wat andere muziekinstrumenten dan het orgel mogen wat mij de betreft de dienst komen opluisteren.
Omdat ik niet weet hoe de vrijgemaakte kerkmensen denken, kom ik hier een kijkje nemen. Wie weet leer ik zo weer meer over deze kerk.
Uiteindelijk is het onze bedoeling om samen verschillende kerken te gaan bezoeken, om zo samen de keus te maken bij welke kerk we dan willen horen.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Arie K

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2003, 11:19:15 pm »
beste mensen, het zal ongetwijfeld niet meevallen om in te gaan op mijn eerste oproep; waar wordt je mee geconfronteerd wanneer je een gemengde verkering hebt; wat kom je tegen en/of wat mis je ? zelf heb ik ook gemengde verkering gehad en een voordeel daarvan was dat ik wel bij mezelf alles weer op een rijtje kreeg wat ik echt geloof, wat dus zekerheden voor mij zijn. Nogmaals wil ik jullie vriendelijk verzoeken, hoe moeilijk het ook is, wat dieper op de materie in te gaan zodat ik dit kan meenemen naar ''mijn Evangelisatiecommissie''. bvd

Arie K

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #7 Gepost op: januari 30, 2003, 11:18:23 pm »
nogmaals oproepje....bvd mvg

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2003, 09:00:58 pm »
Wat kom je tegen: dat je over sommige dingen wel discussie hebt, bijvoorbeeld als de ene vindt dat iets heel duidelijk in de bijbel staat en de ander vraagt zich af of je dat wel zo kunt interpreteren.
Wat mis je: nu eigenlijk nix, ik zie het juist als een verrijking dat we verschillende kerkelijke achtergronden hebben. Maar als we samen een kerk gaan zoeken, zal een van ons of allebei iets moeten inlevern. Bijvoorbeeld als we voor de vrijgemaakte kerk zouden kiezen, zou ik de mooie liederen en experimentele liturgieen in sommige van onze diensten missen. Maar misschien zouden we dan af en toe naar een andere kerk kunnen uitwijken om een wat andersoortige dienst mee te maken.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

AJM

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #9 Gepost op: februari 11, 2003, 11:09:00 pm »
Ik kom steeds meer mensen, van middelbare leeftijd tegen, die nu pas tot de ontdekking komen dat er ook christenen buiten de vrijgemaakte kerk zijn.
Het verdrietige is dat ze daar nu pas achter komen.  Maar gelukkig beter laat dan nooit.

Wat mij vaak opvalt dat de term "gemengde" verkering ernstig verengd wordt tot omgaan met iemand die niet vrijgemaakt is. En dat is dwaas.
Er zijn gelukkig velen buiten onze vrijgemaakte kring die meer ernst maken met hun persoonlijke relatie tot Jezus Christus dan binnen onze kring.
Wij hopen dat onze kinderen omgaan met vrienden die van J.C. houden en dan is de kerkelijke richting van minder belang.
Mijn vrouw en ik komen zelf van oorsprong uit verschillende kerken. Mijn vrouw is van huis uit NH en ze heeft daar, God dank, mildheid geleerd en oog hebben voor anderen.

Wees verstandig: Wandel met God!

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2003, 10:32:00 pm »
In mijn weblog de ervaringen van mijn oudste zoon met gemengde verkering http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=296. Ter lering en overweging.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Tallulah

• The child bless thee, and keep
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2003, 12:03:05 pm »

quote:

op 05 Jan 2003 19:49:12 schreef Joke:
Misschien wel wat bot gezegd, maar er zit wat in: Twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen
Nou nou nou nou nou, dat is idd wel heel erg onaardig. Als je een relatie begint met iemand zul je verschillen tegenkomen. En het wel of niet geloven is daar zeker een hele grote in, maar wat doet dat ertoe. Dat ene vriendje dat allemaal gemene dinge over het geloof heeft gezegd was een l.. eehm, naarling, maar dat betekent toch niet dat iedereen die niet gelooft dat doet. Ik weet heel zeker dat als je van elkaar houdt om wie je bent het er niet toe doet of de ene wel of niet in God gelooft. Je kiest voor de gene van wie je houdt, en dat God daar bij zit is een mooie bijkomstigheid. Van mij mag je zelf weten of je daar wel of niet iets mee gaat doen (met God).
kijk op: www.tallulah.tk :D

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #12 Gepost op: maart 18, 2003, 12:38:36 pm »
Mijn jongere zus woont samen met een ongelovige. Ze wonen in een plaatsje waar de kerk redelijk behoudend is (voor zover ik dat na 1 dienst kon inschatten) en weinig warm en vriendelijk.
Dus gaat ze tegenwoordig nauwelijks meer naar de kerk... En waar ze vroeger felle standpunten had wat betreft bijbel ea is ze nu vooral 'lauw'.

Ik denk dat ze nog steeds gelooft, maar nu hard op weg is om dat kwijt te raken. Dat ligt alleen niet alleen aan haar verkering, vermoed ik: ook de weinig inspirerende gemeente daar is daar enigszins debet aan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ghislaine

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2003, 12:06:07 am »
Ik woon ook samen met iemand die God zeker niet afwijst,maar er niet intensief bij betrokken is zoals ik,maar hem zeker niet verwerpt en mij ook vrij laat in mijn gevoelens voor de Heer.Zelfs als ik weleens twijfel aan het geloof zegt hij hou je der nou aan vast,het helpt jou.Ik ben tot bekering gekomen toen ik al 4 jaar samenwoonde met hem en heb daar over gepraat met mensen uit de kerk,maar ik ga echt nou niet ineens van hem af omdat ik niet volgens de regels leef.Daarom zeg ik niet dat mijn geweten niet spreekt maar ik houdt zielsveel van deze man,en deze man staat niet te trappelen om te trouwen,niet omdat hij niet van me houdt maar hij ziet het nut niet in van een huwelijk.Tuurlijk heb ik hem uitgelegt dat God dat graag zo ziet,maar ik kan hem niet dwingen tot dingen.Ik vindt vaak dat op dit forumte snel en te hard conclusies worden getrokken.Zal God minder van mij houden omdat ik niet getrouwd ben?Zal God willen dat ik de man waar ik van houdt verlaat omdat hij niet wil trouwen?Ik weet het niet ik denk vaak dat God vredeliever is dan sommige mensen je soms willen opdringen,maar dat is mijn mening natuurlijk.Ik hou van God met heel mijn hart,en ook van mijn vriend en moet er niet aan denken om zonder hem verder te moeten.Zou God mij voor die keuze stellen denken jullie?Groetjes Ghislaine

dingo

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2003, 11:52:23 am »
op 22 Mar 2003 00:06:07 schreef Ghislaine:
Ik woon ook samen met iemand die God zeker niet afwijst,maar er niet intensief bij betrokken is zoals ik,maar hem zeker niet verwerpt en mij ook vrij laat in mijn gevoelens voor de Heer.Zelfs als ik weleens twijfel aan het geloof zegt hij hou je der nou aan vast,het helpt jou.Ik ben tot bekering gekomen toen ik al 4 jaar samenwoonde met hem en heb daar over gepraat met mensen uit de kerk,maar ik ga echt nou niet ineens van hem af omdat ik niet volgens de regels leef.

Sterker nog je zou jezelf en andere gelovigen in een kwaad daglicht stellen. Zo van een of andere sekte heeft mijn vrouw ingepakt en van mij vervreemd.

Daarom zeg ik niet dat mijn geweten niet spreekt maar ik houdt zielsveel van deze man,en deze man staat niet te trappelen om te trouwen,niet omdat hij niet van me houdt maar hij ziet het nut niet in van een huwelijk.Tuurlijk heb ik hem uitgelegt dat God dat graag zo ziet,maar ik kan hem niet dwingen tot dingen.

Je kan hem inderdaad niet dwingen en Paulus heeft een duidelijke boodschap voor vrouwen in jou situatie, kijk maar in 1 Kor. 7:10-16. Nu ben ik zelf van mening dat als je samenwoont je jezelf als getrouwd moet beschouwen, niet iedereen denkt er zo over.

Ik vindt vaak dat op dit forumte snel en te hard conclusies worden getrokken.
Dat klopt, maar dat hoort bij een forum, je kan direct reageren terwijl het vaak beter is, er eerst een nachtje over te slapen voordat je antwoord geeft. Vooral ook omdat je de ander zijn/haar lichaamstaal niet kan zien moet je eigenlijk heel zorgvuldig formuleren wat je wilt zeggen. Ga er maar vanuit dat de soep niet zo heet wordt gegeten als dat 'ie wordt opgediend.

Zal God minder van mij houden omdat ik niet getrouwd ben?Zal God willen dat ik de man waar ik van houdt verlaat omdat hij niet wil trouwen?Ik weet het niet ik denk vaak dat God vredeliever is dan sommige mensen je soms willen opdringen,maar dat is mijn mening natuurlijk.Ik hou van God met heel mijn hart,en ook van mijn vriend en moet er niet aan denken om zonder hem verder te moeten.Zou God mij voor die keuze stellen denken jullie?Groetjes Ghislaine

Nee God stelt je niet voor die keuze, zie boven. En we leven allemaal van God's volmaakte liefde, wij zouden de mensen en de wereld allang bij elkaar gepakt en in een hoek gesmeten hebben maar God gelukkig niet.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #15 Gepost op: maart 26, 2003, 08:42:58 pm »

quote:

op 18 Mar 2003 12:03:05 schreef Tallulah:
 Ik weet heel zeker dat als je van elkaar houdt om wie je bent het er niet toe doet of de ene wel of niet in God gelooft. Je kiest voor de gene van wie je houdt, en dat God daar bij zit is een mooie bijkomstigheid. Van mij mag je zelf weten of je daar wel of niet iets mee gaat doen (met God).

Ik heb deze keuze moeten maken en ik weet zeker dat ik er goed aan heb gedaan om een jongen die geen christen is af te wijzen... Het heeft veel pijn en moeite gekost, maar het was zo overduidelijk dat God mij niet bij hem wilde hebben, terwijl ik heel veel van hem hield.
Ik ben blij dat ik die knoop heb doorgehakt, want nu heb ik een vriend die christen is en dat is een wereld van verschil.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #16 Gepost op: maart 26, 2003, 11:06:23 pm »
2 Kor 6,15
Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial, of welk deel heeft een gelovige samen met een ongelovige?

Is het met deze vraag ook zo, dat bij het stellen ervan de vraag is beantwoord?
« Laatst bewerkt op: december 02, 2003, 02:45:24 pm door priemjohannes »
de liefde kwetst niemands gevoel

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #17 Gepost op: mei 13, 2003, 02:41:40 pm »
Hallo!

nu 2 jaar geleden leerde ik op mn werk een meisje kennen. Ik heb zelf helemaal geen kerkelijke achtergrond (ben ook niet gedoopt) en zij komt uit de vrijgemaakte kerk. Nadat ze een keer brommerpech had heb ik dr brommertje gemaakt. Het was wel een erg leuk meisje dus ik dacht bij mezelf: "ik vraag dr mee uit". Ik schrok toen eigenlijk een beetje van haar reactie: ze was bang hoe de gemeente zou reageren, dat het afgekeurd zou worden. Eigenwijs als ik ben trok ik me daar niets van aan en wist haar te overtuigen dat het toch wel gezellig zou zijn als ze meeging!

Na een paar weken ben ik een keertje meegegaan naar een middagdienst (ik sliep op zondag meestal tot een uur of 16). Dat sprak me toch eigenlijk wel aan. Ik begreep er nog niet zoveel van maar ik vond het toch niet vervelend ofzo om mee te gaan. Een paar maanden verder ging ik steeds vaker mee en vond ik mn oude bijbeltje van de middelbare school. Daar ben ik toen driftig in gaan lezen en door te lezen en veel te vragen begreep ik er steeds meer van.
Inmiddels is de verkering uit maar ga ik met ontzettend veel plezier iedere zondag 2 keer naar de kerk. Ik ben bezig met de Alpha-cursus en hoop volgend jaar belijdenis te doen.

Ik ben er echt van overtuigd dat God het zo voor mij heeft voorbestemd! ik had die relatie nodig om Jezus te leren kennen.

Ik denk dat belangrijk is dat een relatie tussen een christen en een niet christen niet op voorhand door ANDERE mensen wordt afgekeurd. Dring het geloof ook niet op aan de niet-christelijke partij maar geef die persoon de kans om er aan te ruiken en dorst te krijgen naar meer!!
Het is sowieso al niet verstandig om een relatie af te keuren. Die twee mensen (helemaal in de puberende leefijd) zullen zich daar alleen maar tegen gaan verzetten.

Ik kan nog wel 12 beeldschermen hierover vol typen. Dus als iemand hier meer over wilt weten kom maar op

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #18 Gepost op: mei 13, 2003, 08:13:20 pm »
Amen!

kVind het gaaf dat je dit verteld. Je moet zeker niet op voorhand zo'n relatie afkeuren.. maar toch is het voor allebei erg lastig om zo'n relatie in stand te houden. Er wordt een zwaar beroep op je gedaan! Maar dat is ook weer een uitdaging om zelf èn mét de ander, heel de bijbel je eigen te maken!

SUPER! (mijn ervaring iig)

xgnoom

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #19 Gepost op: mei 15, 2003, 03:25:50 pm »

quote:

op 13 May 2003 14:41:40 schreef wimpie:
nu 2 jaar geleden leerde ik op mn werk een meisje kennen. Ik heb zelf helemaal geen kerkelijke achtergrond ...
Ik ben er echt van overtuigd dat God het zo voor mij heeft voorbestemd! ik had die relatie nodig om Jezus te leren kennen.
...Ik kan nog wel 12 beeldschermen hierover vol typen...
Mooi getuigenis, Wimpie. :) maakt mijn dag goed.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2003, 12:26:39 am »
Hi wimpie, Heel fijn dat het zo met jou gegaan is, volhouden zou ik zo zeggen. Daar is niets verkeerd aan. Wat wel verkeerd is, dat is als je een verbintenis aangaat met een ongelovige, want wie geeft jou de zekerheid dat hij of zij zich bekeert. Met verbintenis bedoel ik een huwelijk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het per definitie verkeerd gaat, maar de "gok" is te riskant. Want als er geen bekering plaatsvindt dan wordt het meestal in veel opzichten erg moelijk. Dus meestal en niet altijd. Het blijft aangeraden bij blijvend ongeloof geen relatie aan te gaan voor het leven. Dat is mijn advies, maar geen wet van Meden en Perzen, om het zo maar eens te zeggen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2003, 11:11:27 am »
Hallo Wimpie,

Ten eerste geweldig dat je nu belijdenis gaat doen. Echt tof om te horen dat je 'gewoon' door kerkdiensten en bijbel lezen steeds meer bent gaan ontdekken. Ik wil natuurlijk ook nog even reageren op je stukje.

Het gevolg van jullie verkering is zeker goed geweest, je zegt nu zelf te geloven. Maar dat zegt nog niet dat de oorzaak ook goed is.

Bijvoorbeeld, ik heb wel eens gehoord van een man die tot geloof in Jezus was gekomen doordat hij de Koran ging lezen en God hem na liet denken over een bepaald vers. Is daarom de Koran goed? Natuurlijk niet.

Met andere woorden: "God kan met een kromme stok ook recht slaan".

In principe vind ik het daarom ook niet goed dat christenen en niet-christenen verkering hebben (tussen verschillende kerken gaat prima, tenminste, als je het op de hoofdzaken eens bent). Dat staat ook in 2 cor 6:14.

Behalve als je echt een opdracht van God krijgt (bijv. Hosea 1:2) zou ik het niet aanraden.

Maar goed, in ieder geval heel tof dat je belijdenis wilt gaan doen!! Gods zegen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

wimpie

• WWJD?
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #22 Gepost op: mei 16, 2003, 07:07:36 pm »
Hmm.. Ik krijg een beetje gemengde gevoelens bij jullie reacties..

Een verbintenis (huwelijk dus") is wel wat anders dan een verkering. Je hebt denk ik al snel genoeg door of de persoon van buiten de kerk voor het geloof oppen staat of niet. God's Geest zal je daar ook bij hebben, daar KAN je ook op vertrouwen(daar moet?!?! je ook op vertrouwen). M.i. bestaat er teveel angst binnen de gvk voor wat betreft dit punt. Ik durf zelfs te beweren dat dit komt omdat de kinderen naar een gereformeerde school worden gestuurd, ze komen op gereformeerde middelbare scholen, ze gaan naar gereformeerde (sport)verenigingen enz. Die kinderen komen dus alleen maar andere gereformeerde kinderen tegen. als er dan een relatie onstaat dan is dat dus ook automatisch met een gereformeerd iemand. Omdat er naar verhouding minder gemengde relaties zijn is dit natuurlijk al snel eng/vreemd. Ik snap die angst wel.. Vind t alleen niet terecht!
ter verheldering van mn verhaal:
De zus van mijn ex-vriendin heeft drie jaar lang een relatie gehad met een jongen die absoluut niks van het geloof wilde weten. Dat waren drie hele zware jaren voor heel veel mensen die dachten dat die relatie funest zou zijn voor het geloof van dat meisje. Uiteindelijk kreeg ze toch wel door dat die jongen niet goed was. Je kan daar natuurlijk op zeggen dat het dus beter was geweest dat ze nooit een relatie met die jongen had gehad.
het gevolg is geweest dat ze uiteindelijk BEWUST voor het geloof gekozen heeft. I.p.v. verplicht iedere zondag met papa en mama mee naar de kerk wil ze nu zelf graag. Dat is een direct gevolg van die relatie.

@zwever: ik snap je vergelijking met de koran niet helemaal. In gesprekken met moslims heb ik juist geleerd dat de koran niet wezenlijk verschilt van de bijbel. De verhalen zijn hetzelfde alleen noemen ze (de moslims) de personen anders en leggen ze accenten anders. Ik zal dus ook NOOIT zeggen dat de koran niet goed is.... misschien is de interpretatie van het boek niet goed. (is dit nu heel erg off topic??)
Je zegt dat je een relatie afraad tenzij je een opdracht van God krijgt. Hebben we niet allemaal een opdracht van God?? namelijk zoveel mensen de Goede Boodschap verkondigen???

Ik sta dr misschien een beetje te nuchter in. maar ik geloof dat we allemaal kinderen van God zijn. Als je gemende relaties (dus niet een huwelijk) afkeurt betekent dat dan niet dat je alijd maar binnen "het wereldje" blijft?? veilig voor invloeden van buitenaf?? Bid voor de Heilige Geest, dat die jou sterkt in je geloof. en je leert snel genoeg of zo'n relatie kans maakt, of die ergens goed voor is.
Volgens mij staat het in Efeze, dat een ieder die in Christus gelooft ook over alle machten kan beschikken die Jezus Christus had/heeft.. Je kan dus ook over de macht beschikken om andere mensen te overtuigen. Lukt dit niet (zoals het verhaal over de zus van) dan zal de relatie ten goede werken.

pff.. alweer genoeg getypt..

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #23 Gepost op: mei 16, 2003, 08:23:11 pm »
Hi wimpie, voor dat je verder gaat met typen kijk eens op deze link Verkering met een ongelovige Hopelijk kan dat ook bijdragen tot een goed zicht op deze "problematiek".

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #24 Gepost op: mei 16, 2003, 08:45:33 pm »
Hallo Wimpie!

quote:

op 16 May 2003 19:07:36 schreef wimpie:
Een verbintenis (huwelijk dus") is wel wat anders dan een verkering.

Een verkering is er uiteindelijk toch voor bedoeld om te kijken of je met elkaar kan trouwen, het lijkt mij persoonlijk niet verstandig om een verkering te beginnen waarin er echt nog een basisingrediënt voor een goed huwelijk ontbreekt. Het is van een andere orde, maar toch.

By the way, ik ben absoluut niet in het vrijgemaakte en/of gereformeerde wereldje opgevoed, integendeel. Ik heb eigenlijk altijd meer ongelovigen dan gelovigen dagelijks om me heen.

quote:

@zwever: ik snap je vergelijking met de koran niet helemaal. In gesprekken met moslims heb ik juist geleerd dat de koran niet wezenlijk verschilt van de bijbel.

Dit is wel off-topic, maar de koran verschilt wel dégelijk wezenlijk van de Bijbel. Het gaat wel over dezelfde personen bijvoorbeeld, maar zij accepteren Jezus niet als Zoon van God, terwijl dat nu juist cruciaal is in het christendom. Komt vast nog wel aan de orde met je Alpha groep :)

Maar goed, ander voorbeeld dan, effe heel rigoreus. Stel, een meisje wordt verkracht. Ze baart een zoon en die wordt later een geweldig goede dominee. Het gevolg was dus uiteindelijk goed, maar was die verkrachting en alle moeite daarna dan ook goed?

quote:

Je zegt dat je een relatie afraad tenzij je een opdracht van God krijgt. Hebben we niet allemaal een opdracht van God?? namelijk zoveel mensen de Goede Boodschap verkondigen???

Ja, maar moet dan dan per se via verkeringen?

Er zijn wel groeperingen in Amerika die dat doen trouwens. De vrouwen waren nog wel zo gek een nachtje te slapen met een man als ze dan maar het evangelie konden brengen... onder het mom van, de opbrengsten zijn hoger dan de kosten

quote:

Ik sta dr misschien een beetje te nuchter in. maar ik geloof dat we allemaal kinderen van God zijn.

Check Johannes 1:12 zou ik zeggen. "aan wie hem(Jezus) aanvaardden en in hem geloofden, heeft hij het recht gegeven kinderen van God te worden."

quote:

Als je gemende relaties (dus niet een huwelijk) afkeurt betekent dat dan niet dat je alijd maar binnen "het wereldje" blijft?? veilig voor invloeden van buitenaf?? Bid voor de Heilige Geest, dat die jou sterkt in je geloof. en je leert snel genoeg of zo'n relatie kans maakt, of die ergens goed voor is.

Misschien zul je op de Alpha groep ook wel geleerd hebben dat God eigenlijk op nummer 1 wil staan in je leven. Als je christen bent zul je dat steeds meer en meer gaan ervaren. Hoe kun je dan nog een intieme relatie opbouwen met iemand, als je het allerbelangrijkste niet kan delen?

quote:

Volgens mij staat het in Efeze, dat een ieder die in Christus gelooft ook over alle machten kan beschikken die Jezus Christus had/heeft.. Je kan dus ook over de macht beschikken om andere mensen te overtuigen. Lukt dit niet (zoals het verhaal over de zus van) dan zal de relatie ten goede werken.

Hmmm... dat zou kunnen, maar toch denk ik niet dat dit in het algemeen de wil van God is. Ik ken ook mensen waar de relatie helemaal niet ten goede keerde voor het geloof van de ander.

p.s. ik hoop wel dat je dit als een gesprek opvat en niet als discussie, want zo bedoel ik het niet.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2004, 11:02:09 pm door Zwever »

alexanderVI

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #25 Gepost op: mei 18, 2003, 06:10:01 pm »
Ik heb een jaar geleden (ook) verkering gehad met een vrijgemaakt meisje (zelf ben ik hervormd). Wij hielden beiden erg van elkaar, maar de ouders van mijn ex-vriendin hebben er bij haar op aangedrongen om het uit te maken omdat wij niet tot de ware kerk zouden behoren.

Ik weet niet of alle vrijgemaakten er zo over denken, maar mijn beeld van de vrijgemaakte kerken en mensen is er in ieder geval zeer door beschadigt.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #26 Gepost op: mei 18, 2003, 09:42:48 pm »
Ik ben ook hervormd en mijn vriendin is ook vrijgemaakt, maar gelukkig hebben haar ouders zoiets nooit gedaan!

Ik weet wel dat die mensen er zijn (die dan tot 'scheiding' dwingen), maar het ligt ook soms weer een beetje aan de manier waarop je er zelf mee om gaat. Veel vrijgemaakten leven in een totaal vrijgemaakte wereld en dan vereist het ook wel weer eens tact van ons als 'buitenstaanders' om daar goed mee om te gaan. Positief christen zijn helpt een hoop.

Wat voor hervormde ben je trouwens zelf en hoe sta je zelf in je geloofsschoenen? Dat kan natuurlijk ook nog wel een hoop uitmaken.

Maar goed, moraal van het verhaal is in ieder geval dat niet alle vrijgemaakten zo zijn, zelfs niet als je in een hervormde kerk zit :)

alexanderVI

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #27 Gepost op: mei 18, 2003, 10:42:18 pm »

quote:

op 18 May 2003 21:42:48 schreef Zwever:
Ik ben ook hervormd en mijn vriendin is ook vrijgemaakt, maar gelukkig hebben haar ouders zoiets nooit gedaan!

Ik weet wel dat die mensen er zijn (die dan tot 'scheiding' dwingen), maar het ligt ook soms weer een beetje aan de manier waarop je er zelf mee om gaat. Veel vrijgemaakten leven in een totaal vrijgemaakte wereld en dan vereist het ook wel weer eens tact van ons als 'buitenstaanders' om daar goed mee om te gaan. Positief christen zijn helpt een hoop.

Wat voor hervormde ben je trouwens zelf en hoe sta je zelf in je geloofsschoenen? Dat kan natuurlijk ook nog wel een hoop uitmaken.

Maar goed, moraal van het verhaal is in ieder geval dat niet alle vrijgemaakten zo zijn, zelfs niet als je in een hervormde kerk zit :)

Ik heb ook geprobeert tactvol met de situatie om te gaan en heb aangegeven dat ik mij wilde verdiepen in de vrijgemaakte kerk en haar leer. Ik ging daar overigens al regelmatig naar de kerk.

Het probleem was dat haar vader predikant in de vrijgemaakte kerk was en zonder problemen alle punten die in zijn ogen zijn goedkeuring niet kon vinden (sow homohuwelijk etc.) kon opnoemen.
Daar sta je als leek vrij machteloos tegenover. Maar ik weet ook dat deze gedwongen scheidingen niet representatief zijn voor alle vrijgemaakten, echter in het vervolg zou ik niet zo 1,2,3 weer met een vrijgemaakt meisje verkering willen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #28 Gepost op: mei 22, 2003, 03:34:31 pm »

quote:

op 18 May 2003 22:42:18 schreef alexanderVI:
Het probleem was dat haar vader predikant in de vrijgemaakte kerk was en zonder problemen alle punten die in zijn ogen zijn goedkeuring niet kon vinden (sow homohuwelijk etc.) kon opnoemen.

Hmmm... waarom zou je daar als leek machteloos tegenover staan? Het ligt er maar aan of je het daarmee eens bent of niet. Als je het er nou niet mee eens bent (homohuwelijk bijv, of vrijzinnigheid), wat is dan het probleem?

Een kennis van mij heeft ook een vriendin met een vrijgemaakte dominee als vader, die begon daar ook gelijk over (die kennis is ook al hervormd), maar ja die zei dus wel even duidelijk dat hij het ook niet eens is met de hervormde kerk op alle punten.

Maar dit zal wellicht ook te maken hebben met de - in het algemeen - nog steeds aanwezige hokjesgedachte in de vrijgemaakte kerk. Natuurlijk zijn er ook zat mensen die veel minder in hokjes denken, maar toch wordt (en vooral werd) er in de GKV veel aandacht besteed aan hoe fout de leer van andere kerken is.

ubellen

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #29 Gepost op: mei 22, 2003, 09:48:20 pm »
nou nou nu is het net zo of alleen maar gv mensen deze keuzes van hun kinderen verlangen omdat gv erg in hokjes denken. nu ben ik getrouwd met een hervormd meisje maar in onze verkerings tijd hebben haar ouders min of meer erop aangedrongen om met de verkering te stoppen omdat ik toch niet het juiste geloofde. nu hebben wij voor elkaar gekozen en gaat het al twee jaar goed!! we zijn nog niet tot een kerk gekomen maar ons geloof en onze relatie met God is zeer verdiept in deze periode. er werd gezecht dat je als je allebij van een ander geloof bent je wel een relatie aan kan gaan maar dat als je iemand treft die niet geloofd je je afzijdig moet houden, maar liefde maakt blind en de liefde overwint alles! en als God een ongelovig persoon op je weg plaatst wie zij n wij dan om die weg af te breken? Gods wegen zijn ondoorgrondelijk!!

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #30 Gepost op: mei 22, 2003, 10:49:05 pm »
En als dat een verzoeking van de duivel is?

alexanderVI

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #31 Gepost op: mei 24, 2003, 10:57:04 am »

quote:

op 22 May 2003 15:34:31 schreef Zwever:
[...]

Hmmm... waarom zou je daar als leek machteloos tegenover staan? Het ligt er maar aan of je het daarmee eens bent of niet. Als je het er nou niet mee eens bent (homohuwelijk bijv, of vrijzinnigheid), wat is dan het probleem?
Aangeven dat ik het niet eens was met bepaalde standpunten heb ik wel gedaan, maar had geen effect. Omdat ik naar de hervormde kerk ging (en ga!), deelde ik volgens deze predikant ook in de zonden van die kerk.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #32 Gepost op: mei 24, 2003, 01:22:13 pm »

quote:

op 24 May 2003 10:57:04 schreef alexanderVI:
Aangeven dat ik het niet eens was met bepaalde standpunten heb ik wel gedaan, maar had geen effect. Omdat ik naar de hervormde kerk ging (en ga!), deelde ik volgens deze predikant ook in de zonden van die kerk.

Tja, in zo'n geval valt er inderdaad niet veel aan te doen. In de hervormde kerk valt er vaak onwijs veel te doen aan gemeenteopbouw, mensen werkelijk tot geloof brengen, etcetera. Als die vader niet wil geloven dat je ook in een kerk met een hoop fouten een missie van God kan hebben, dan houdt het op.

Overigens was mijn opmerking dat vrijgemaakten in hokjes denken natuurlijk sterk generaliserend. Maar laat ik het zo zeggen, voordat ik de vrijgemaakte kerk leerde kennen had ik veel vrienden/kennissen uit heel veel verschillende kerken, maar ik hoorde nooit iemand een probleem van de verschillen maken. Sterker nog, vaak wist je niet eens in welke kerk iemand precies kwam, terwijl je wel veel praatte over je geloof.

Dat ligt in de vrijgemaakte kerk - in het algemeen - dus wel anders. Niet perse slecht ofzo, maar wel anders.

xgnoom

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #33 Gepost op: mei 25, 2003, 10:12:51 pm »

quote:

op 22 May 2003 22:49:05 schreef nitpicker:

Ik denk dat je met de belangrijke vraag of het kan of niet samen naar God moet gaan. Dan zoek je in ieder geval in de juiste richting naar een antwoord. Ook je relatie/huwelijk is immers tot eer van God.

Het lijkt me niet ok als er hierom een spoor van angst gelegd wordt in je relatie. Als dat zo is is het denk ik beter om te stoppen.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2003, 05:21:43 pm door xgnoom »

ubellen

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #34 Gepost op: mei 28, 2003, 09:38:58 pm »

quote:

op 22 May 2003 22:49:05 schreef nitpicker:

Ja daar heb je gelijk in! maar kan er dan niet heel veel een verzoeking vd duivel zijn? Bij ons is ons geloof juiist heel erg verdiept door met elkaar over de verschillen te praten, en spreekt de bijbel er ook niet van dat een ongelovige man of vrouw in zijn/haar gelovige man/vrouw behouden zal worden!

problemen die je tegenkomt zijn ook : hoe gaat een kerkeraad ermee om? valt het hun op? geven ze er de juiste aandacht aan? en ook hoe reageert een gemeente erop? ontvangen ze een anders gelovige in liefde of denken ze: er komt een indringer binnen.

hieraan kan een kerkkeuze ook liggen: waar je je het meest thuisvoelt ga je heen!

Jakolien

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #35 Gepost op: mei 29, 2003, 12:31:31 pm »

quote:

op 28 May 2003 21:38:58 schreef ubellen:

Ja daar heb je gelijk in! maar kan er dan niet heel veel een verzoeking vd duivel zijn? Bij ons is ons geloof juiist heel erg verdiept door met elkaar over de verschillen te praten, en spreekt de bijbel er ook niet van dat een ongelovige man of vrouw in zijn/haar gelovige man/vrouw behouden zal worden!

Verzoekingen van de duivel zijn dacht ik goed te onderscheiden van bijvoorbeeld beproevingen (die van God komen). Als er verleidingen op ons af komen waarvan de bijbel ons duidelijk verteld dat het zonden zijn, dan zijn dat verzoekingen van de duivel. We moeten daarvoor op onze hoede zijn en ons daartegen bewapenen (door de 'wapenrusting Gods' aan te trekken. Ef. 6:11) en niet proberen recht te praten wat krom en zondig is.
Paulus zegt inderdaad ergens dat een ongelovige man of vrouw in zijn/haar gelovige man/vrouw geheiligd zal zijn of iets dergelijks (ik kan de tekst nu even niet vinden), maar dat is anders bedoeld dan wat jij nu suggereert. Als bijv. van een ongelovig echtpaar de vrouw tot geloof kwam, maar de man niet, dan zou de man in de vrouw geheiligd zijn. Daarmee is niet gezegd dat die ongelovige man sowieso behouden zal worden, ongeacht hoe hij zelf leeft.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2003, 10:23:51 pm door Jakolien »
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #36 Gepost op: juli 11, 2003, 11:51:44 am »
Mijn ouders dachten ook dat de ouders van mijn vriend misschien perse wilden dat ik ook vrijgemaakt zou worden... Gelukkig hebben ze juist meteen duidelijk gemaakt dat ze liever een schoondochter hebben die serieus christen is dan een vrijgemaakt meisje dat nooit zelf nadenkt.
Soms hebben we het weleens over kerken en dan zeggen ze dat het wel belangrijk is dat je een kerk zoekt waar de goede leer wordt verkondigd (hmz, ik hoop dat ze daarmee niet alleen op de gkv doelen  ;)) maar we moeten uiteindelijk toch zelf kiezen... en ze zeiden ook een keer dat je niet iets moet doen omdat anderen dat willen ofzo, dus dat zal ik goed onthouden ;)
Nee zonder gekheid, het gaat prima. Ik ben allang heel erg blij dat ik eindelijk een christen-vriend heb :D

Sarah

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #37 Gepost op: juli 12, 2003, 04:18:08 pm »
"Maar als je nu in de ander een oprecht christen herkent, hij of zij is 'alleen' niet Vrijgemaakt? Ga dan in je verkeringsperiode serieus aan het werk om te ontdekken wat je verbindt en wat je scheidt. Want verschil in kerkkeuze is best fundamenteel. "

Aldus: http://www.preken.justo.n...xtra/samenleven.html#h3.2

Het doet me pijn om die tekst te lezen!!
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Logical

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #38 Gepost op: juli 13, 2003, 06:56:16 pm »
Valt me wel op dat er toch al snel het advies ontstaat geen relaties aan te gaan met andersoortigen binnen de religie.

Mijn zus is opgegroeid met de leer van de hervormd gereformeerde bond, maar is momenteel getrouwd met een iemand van Trukse komaf. Oftewel een mosllim. Tegelijkertijd met het verhuizen zijn ze lid geworden van een samen op weg gemeente, waarin zij dan ook zijn getrouwd. Tot op de dag van vandaag gaan beide met grote regelmaat samen naar deze kerk. En vandaag is de blijde dag dat zij hun dochtertje hebben mogen dopen !

Mijn zus d'r man heeft dus het moslimgeloof achter zich gelaten. Zijn familie keurt dergelijke religieuze aanhang uiteraard af, maar heeft niet geheel de contacten met hun zoon verbroken.

Voor diegene die nog steeds bang zijn om verkering te nemen vanwege religie heb ik het volgende te zeggen.
In het geval dat beider visie te veel difergeren dan komt men daar altijd nog achter in de verkeringsperiode. Het is in mijn optiek dan ook absoluut niet verkeerd de dingen te onderzoeken en het goede te behouden. Gebruik echter te allen tijde uw gezond verstand en praat met elkaar. Enkel door veel te discusieren zult u inzien of de ander u begrijpt en uw relatie tot God niet in de weg staat !

Met bemoedigende groet,
Logical

Pipo de Clown

• schatje
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #39 Gepost op: juli 18, 2003, 06:34:24 pm »
Ik zit zelf nu sinds 3,5 jaar ik de GKV. Ik vond het erg opvallend dat er dus al over een gemengde verkering gesproken wordt als je een relatie hebt met iemand van buiten de GKV. Ik moet eerlijk zeggen dat dat mij weinig uitmaakt. Als mijn toekomstige vriend een oprecht geloof heeft en hetzelfde belijdt als ik, heb ik er geen probleem mee of hij nou hervormd of christelijk gereformeerd of wat dan ook is.

xgnoom

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #40 Gepost op: juli 19, 2003, 10:42:08 pm »
Het is wel het meest praktisch als je naar dezelfde kerk gaat dan, maar welke gaat het dan worden? En dan worden GKV-ers wat onrustig...

Pipo de Clown

• schatje
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #41 Gepost op: juli 20, 2003, 12:06:09 pm »
Samen kom je daar wel uit. Je gaat samen een gemeente zoeken waar je je op je gemak voelt. En als de GKV dan ongerust wordt, tja, daar kan ik me niet druk om maken.... Als het Ware Woord maar verkondigd wordt, that's all that matters.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #42 Gepost op: juli 24, 2003, 12:50:19 pm »
haha Pipo de Clown, je praat al net als de ouders van mijn vriend ;)
Logisch dat er terughoudend wordt gedaan over verkeringen met iemand van een andere kerk, het is natuurlijk veel makkelijker als je allebei van dezelfde kerk bent, hoef je er ook niet over na te denken...

Het is erg belangrijk dat je wel op een lijn ligt en dat je uiteindelijk wel samen een kerk kunt kiezen. Dus als de ene allergisch is voor kinderdoop en de ander niet of de jongen vindt dat je als vrouw altijd een rok aan moet en het meisje heeft daar een bloedhekel aan, tja dat zal niet werken. Maar in je verkeringstijd kun je mooi uitpluizen of daar problemen liggen of niet. Tot nu toe kan ik zeggen dat wij elkaar juist kunnen opbouwen in geloof, doordat we verschillende achtergronden hebben en dat vind ik errug waardevol!

F.F.F.

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #43 Gepost op: augustus 05, 2003, 10:11:29 pm »
Ik heb flarden gelezen van een aantal berichten over 'gemengde verkering'. Dus als ik jullie een beetje goed begrijp kan het niet goed gaan tussen bijvoorbeels een gkv'er en Gereformeerde Bonder zoals ik. Of bedoelen jullie dat niet, ik dacht zelf dat het best goed kan gaan.

Er bestaat namelijk maar 1 God en zoveel extreem verschil bestaat er niet tussen de Gereformeerd en Nederlands Hervormd op Gereformeerde Grondslag. En als hier iemand wel veel verschil tussen deze twee stromingen (buiten de spelling) ziet/weet, dan zou ik dat graag even willen weten.

Arne

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #44 Gepost op: augustus 05, 2003, 11:13:50 pm »
Wat is gemengde verkering?

Volgens mij is het heel belangrijk hoe je met het geloof omgaat. Hoe je in het leven staat is iets waar je domweg niet om heen kunt. Wanneer je volstrekt anders bent kan het moeilijk worden om de ander te begrijpen en de ruimte te geven die nodig is.

In dit geval zou ik liever iemand naast me hebben die qua (geloofs) opvatting dicht bij me staat. Als dit niet het geval is, dan zou ik allerlei zaken met vrienden moeten bespreken.

Kortom: Volgens mij heb je een basis nodig in een relatie. Met die basis bedoel ik een gemeenschappelijke overtuiging. Wanneer je geen stevig fundament onder je relatie hebt loop je de kans, dat je langs elkaar heen leeft. Met alle gevolgen van dien....
Een betere kerk begint bij jezelf.

F.F.F.

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #45 Gepost op: augustus 06, 2003, 12:33:50 pm »
Maar je gelooft toch beide..... dat is al een hele grote basis.

Michael

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #46 Gepost op: augustus 06, 2003, 05:27:03 pm »
Ik ben vrijgemaakt en mijn vriendin is hindoe. Ik zal wel zo ongeveer de enige vrijgemaakte zijn die dit zou zeggen, maar het heeft mij enorm veel geleerd over het leven, over God, enzovoorts.
Veel vragen die ik had over geloof en over God had zij op haar manier. Daar samen over praten heeft me heel veel geleerd. Zolang het gros van je kennissen (bijna) dezelfde opvattingen heeft, zijn er ook heel veel problemen waar je niet mee geconfronteerd wordt. Een soort comfort-zone. Als voorbeeld: zolang je zelf geen moslims kent, kun je misschien geloven dat ze waarschijnlijk verloren gaan. Maar als je zelf moslims kent die oprecht in God geloven, en je na gaat denken over hoe je nou echt tegen hen aankijkt en hoe deze kleurrijke wereld door God geschapen is, dan gaan de vragen echt leven en kun je moeilijk genoegen nemen met een standaard-antwoord-uit-het-boekje.
Tot zover maar even. Ik vermoed dat de oorspronkelijke starter van dit onderwerp inmiddels al klaar is met zijn taak...
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Lucid

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #47 Gepost op: augustus 09, 2003, 02:09:39 am »

quote:

op 08 Jan 2003 10:40:12 schreef izzewizze:
Maar ik ken ook wel gevallen waar het wel goed gaat. Alhoewel het niet mijn voorkeur heeft. Maar volgens mij wil de redactie ook weten of het wel kan een huwelijk tussen een grefo en hervo. Want volgens mij vindt een groot deel van de behoudende kerken dat je toch vooral moet trouwen met iemand uit je eigen kerk.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een gereformeerde en een hervormde?
Volgens mij nemen gereformeerden de bijbel net iets serieuzeer dan hervormden, is dat het verschil? Hoe kan het dat mensen die vrijwel hetzelfde geloven niet met elkaar kunnen samenleven?

Pipo de Clown

• schatje
    • Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #48 Gepost op: augustus 09, 2003, 01:48:36 pm »

quote:

op 18 May 2003 18:10:01 schreef alexanderVI:omdat wij niet tot de ware kerk zouden behoren.
Dit is dus waar veel GKVers de fout in gaan. Let op, ik zeg niet dat ze allemaal zo denken, maar veel wel. Af en toe hebben ze wat last van hoogmoedswaanzin, plaatsen ze zichzelf op een soort van verhoging. FOUT!!! de Christelijke kerk is de ware kerk en dat is de hele meut bij elkaar! Is dit nu naastenliefde? Jezelf beter voelen dan de ander? Waar halen ze het vandaan dat de GKV de ware kerk zou zijn?

Isidore

• Bekijk profiel
gemengde verkering
« Reactie #49 Gepost op: augustus 26, 2003, 03:38:11 am »
Ach, m'n vriendin en ik gaan over 6 maand trouwen. Zij is bij de GKV en ik bij geen enkele kerk. We zijn meer dan een jaar verliefd opelkaar geweest en hebben dit vermeden vanwege de verschillen. Uiteindelijk was dit niet meer vol te houden en hebben we voorelkaar gekozen.
We houden erg veel van elkaar en de liefde is sterk genoeg om bruggen te slaan over de valkuilen die anderen schetsen.
1 ding weten we allebei zeker, de liefde voor elkaar is geschonken door God.
Haar geloof in God is hierdoor alleen maar gegroeid en het vertrouwen is alleen maar groter geworden. We zijn ons er allebei van bewust dat God ons dit gegeven heeft waardoor het vertrouwen in een goede afloop alleen maar beter is geworden.