Auteur Topic: De Heilige Geest  (gelezen 6757 keer)

bart1984

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #50 Gepost op: maart 15, 2004, 02:23:13 pm »
mischien een domme vraag maar wat is het vershil tussen god en de heilige geest?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #51 Gepost op: maart 15, 2004, 02:56:59 pm »
Helemaal geen domme vraag, eindelijk zeg je eens iets verstandigs  ( ;)  geintje...)

Christenen geloven dat God meer is dan een Persoon, namelijk drie Personen in één, een beetje zoals een kubus één lichaam is en toch zes vierkanten.

God de Vader (God), God de Zoon (Jezus Christus) en God de Heilige Geest zijn dus alledrie God, en ook zijn zij één hoewel ze drie zijn.

Wij komen via God de Zoon tot God de Vader en de Heilige Geest woont in ons hart en helpt ons.

Duidelijker uitleggen kan ik het ook niet. Er is hier vast wel iemand die het beter kan.  :)
Bombus terrestris Reginae

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #52 Gepost op: maart 15, 2004, 09:26:39 pm »
Er is geen verschil tussen God en de Heilige Geest.
De Vader en de Zoon en de Heilige Geest is de eenendezelfde God. De Almachtige. Die zichzelf ontvouwt door Openbaring. Een en dezelfde persoonlijkheid. Heeft ook maar 1 naam. De Here Jezus Christus. Ik ben die Ik ben. De eerste en de laatste. Het begin der schepping Gods.

God is Geest en omdat God Geest is zo MOETEN ook zijn kinderen IN ZIJN GEEST gedoopt worden. Overeenkomstig de Heilige Schrift is er maar een manier om de Ware Heilige Geest te ontvangen. Dat is BEKERING (BELIJDEN VAN JE ZONDEN), DOOP IN ZIJN NAAM MET WATER (HERE JEZUS CHRISTUS) en DOOP MET VUUR (de Geest van God)

Elk belofte van Gods Woord gaat gepaard met Geloof. Want alleen die daarin geloven kunnen het ontvangen want zonder geloof kun je God niet behagen. Zonder geloof in zijn Woord kun je onmogelijk iets uit het Woord ontvangen. Er moet zoveel geloof zijn dat er voor jou niks belangrijker is in het leven dan gedoopt te worden in zijn NAAM om de Heilige Geest te ontvangen.

Hoe kun je dan zien of je de heilige Geest hebt ontvangen?
Geef jezelf de Woord-test. Wanneer jou leven overeenkomt met het Woord van dit uur dan weet je dat je gedoopt met de Heilige Geest. Gods Geest en zijn Woord is een.  In Mattheus staan de zalig makingen over de Koninkrijk der Hemelen. Kun jij jou leven toetsen aan dat Woord? Aan de vruchten van iemand kun je herkennen of iemand onder het Woord is en de geest van Christus heeft.

Gods Zegen,
Koen

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #53 Gepost op: maart 15, 2004, 09:32:28 pm »
Met HET WOORD VOOR DIT UUR bedoel ik de Openbaring die God geeft aan zijn kinderen in zijn tijd en seizoen overeenkomstig zijn geschreven Woord(bijbel)

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #54 Gepost op: maart 16, 2004, 06:48:22 am »

quote:

op 15 Mar 2004 14:56:59 schreef Bumblebee:
Helemaal geen domme vraag, eindelijk zeg je eens iets verstandigs  ( ;)  geintje...)

Christenen geloven dat God meer is dan een Persoon, namelijk drie Personen in één, een beetje zoals een kubus één lichaam is en toch zes vierkanten.

God de Vader (God), God de Zoon (Jezus Christus) en God de Heilige Geest zijn dus alledrie God, en ook zijn zij één hoewel ze drie zijn.

Wij komen via God de Zoon tot God de Vader en de Heilige Geest woont in ons hart en helpt ons.

Duidelijker uitleggen kan ik het ook niet. Er is hier vast wel iemand die het beter kan.  :)

Maar dan dit:
"God is een" staat er in het OT. Of in het NT "Ik en de vader zijn een"
En er staat nergens in de bijbel dat God drie is. Het begrip drieeenheid komt zelfs niet voor in de bijbel. Dus drie personen in een kan ik dan ook niet plaatsen.
Of wordt het nu te ingewikkeld?  :)
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

Marnix

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #55 Gepost op: maart 16, 2004, 10:35:19 am »
Jezus zegt ook in de bijbel dat Hij en de Vader 1 zijn, en wie Hem heeft gezien heeft ook de Vader gezien :) De Vader, de Zoon en de Geest zijn niet verdeeld, ze hebben allemaal een functie maar vormen samen een eenheid: God.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Zacharov

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #56 Gepost op: maart 16, 2004, 10:50:36 am »
Even een linkje geven dat ik ontvangen heb.

http://www.godsgeestwerkt...mp;file=article&sid=5

bart1984

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #57 Gepost op: maart 16, 2004, 11:25:34 am »

quote:

op 16 Mar 2004 10:35:19 schreef Marnix:
Jezus zegt ook in de bijbel dat Hij en de Vader 1 zijn, en wie Hem heeft gezien heeft ook de Vader gezien :) De Vader, de Zoon en de Geest zijn niet verdeeld, ze hebben allemaal een functie maar vormen samen een eenheid: God.
Maar hoe zit het dan voordat jezus geboren zou zijn. Was "God" dan nog niet compleet ofzo??

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #58 Gepost op: maart 16, 2004, 11:41:55 am »

quote:

op 16 Mar 2004 11:25:34 schreef bart1984:
Maar hoe zit het dan voordat jezus geboren zou zijn. Was "God" dan nog niet compleet ofzo??

Weer zo'n goeie vraag  :)

Nee, Jezus was er altijd al (bij God) in de Bijbel staat iets van dat de Zoon vanuit alle eeuwen uitgaat van de Vader, omdat wij in de tijd leven waar God buiten/boven staat is Jezus van ons uit bekeken een beperkte tijd (1 mensenleven) bij ons op aarde geweest.

Jongens, help, zeg ik dit goed?
Bombus terrestris Reginae

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #59 Gepost op: maart 16, 2004, 11:48:50 am »

quote:

op 16 Mar 2004 11:25:34 schreef bart1984:
[...]

Jezus is altijd bij de Vader geweest, Hij was ook bij de schepping.
Hij is alleen door zijn geboorte tijdelijk in het lichaam van een mens gekomen, en na zijn opstanding weer terug gegaan naar de Vader.

Dit kun je lezen in het Hogepriesterlijke gebed in Joh. 17

En nu,  verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die ik bij U had, eer de wereld was.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

NBABE

• re-birth
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #60 Gepost op: maart 16, 2004, 04:49:29 pm »
ik geloof dat de heilige geest in een ieder leeft die Jezus aanvaart heeft met zijn hele hart..
Hoe de heilige geest over je komt is een 2de... Der zijn geen regels of manieren echt voor ofzo, je kan alleen jezelf zijn, we willen God de heilige geest vaak in een hokjes toppen en op onze manieren vragen of hij komt, maar God laat zich niet in een hokje stoppen daar is Hij te groot voor... We kunnen niet meer doen dan ons zelf te zijn en het aan hem geven...

als de heilige geest over je komt is dat heel gaaf, zo kan het van rillingen over je rug gaan tot dronken van de geest zijn of wat dan ook al niet meer...

De heilige geest leeft dus wel in ons denk ik , maar de maten waarin hij jouw kan dient en  de mate waarin jij vervult kan zijn, is verschillend, zelfs na vervult van de HG te zijn, hebben we Hem na een tijd net zo hard weer nodig. We zijn als een kruik die lekt...
Wij zijn afhankelijk van hem, de heilige geest brengt leven, en aangezien we elke dag weer sterven, of belast zijn met wat dan ook hebben we hem weer nodig..

hier staat een echt goeie link naar een site waar je veel over hem kan leren...

www.tikto.nl/henjohoeksma/resources/
At his feed we cant pretend
So just come as you were mend!

I was not made for this earth,
My scream is for a re-birth

Zacharov

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #61 Gepost op: maart 16, 2004, 05:31:01 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 16:49:29 schreef nothing but a beaming eye:
www.tikto.nl/henjohoeksma/resources/
Dead link

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #62 Gepost op: maart 19, 2004, 12:52:23 am »

quote:

op 16 Mar 2004 11:48:50 schreef Mientje:
[...]

Jezus is altijd bij de Vader geweest, Hij was ook bij de schepping.
Hij is alleen door zijn geboorte tijdelijk in het lichaam van een mens gekomen, en na zijn opstanding weer terug gegaan naar de Vader.

Dit kun je lezen in het Hogepriesterlijke gebed in Joh. 17

En nu,  verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die ik bij U had, eer de wereld was.

In de beginne was het woord en het woord was bij God.......
Daarbij; zweefde God's geest over de wateren..........

Het woord is vlees geworden en is onder ons gekomen........ Jezus.

Dus zo hebben we een mooi plaatje hoe het voor Jezus was.
toch?
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #63 Gepost op: maart 29, 2004, 12:43:21 pm »
De Drie-eenheid zijn Drie personen, onafhankelijk, maar één in Geest. Dat wil zeggen; zij onderhouden ale drie dezelfde wet (10 geboden) als maatstaf en grondbeginsel van hun taak.
Alle drie hebben zij een specifiek gebied en opdracht.
Zo erkent Jezus Zijn Vader zowel als Zijn Vader als Zijn God.
Zo zien wij Jezus als de Zoon en is Hij onze God. Immers, alleen door Hem -die boven ons staat inzake de volmaaktheid- kunnen we tot de Almachtioge Vader komen d.w.z. in het Hemels Koninkrijk.
Als wij niet volgens die wetmatigheid, grondwet de weg willen gaan, komen we ook niet in dat Koninkrijk.

de Heilige Geest is de Plaatsvervanger van Jezus de Zoon = Onze God maar is tegelijkertijd de Vader, in dat fundament omdat Hij gezonden is door de Vader.
Dezelfde Geest zweefde ook over de wateren, voordat de Schepping een feit was. Dat wil zeggen; de wet (-matigheid) van de Almachtige Vader bepaalde reeds datgene wat zou komen.
Alleen Hij, de Heilige Geest ,is en kan de enige de opvolger van Jezus zijn -de Vermaner, de Leraar en de Trooster. De Heilige Geest leert alles in harmonie met de Bijbel en de Zoon Jezus.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2004, 08:00:14 pm door Baldur »

Henjo

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #64 Gepost op: augustus 06, 2004, 10:08:52 pm »

quote:

Mmm... sorry! Hier een goede: http://www.tikto.nl/fulfillingthecall/resources/

Bestand: de heilige geest.pdf

Gr.
Henjo

hijwel

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #65 Gepost op: augustus 18, 2004, 02:56:26 pm »
De Heilige Geest is echt geweldig!

De Heilige Geest voor mij is God/Jezus zelf die bij mij naar binnen komt.   De Heilige Geest is Jezus Geest die mij vervuld en me overal door heen helpt. Zodat ik samen met Paulus kan zeggen: "Ik vermag alle dingen door jezus Christus die mij kracht geeft".  Verder vindt ik mezelf terug door Gods Geest in mij. Ik wordt door Zijn Geest weer mezelf. Zoals Hij mij gemaakt had voor de zondeval, toen Hij adem zijn levensadem (Zijn Geest) inblies.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #66 Gepost op: augustus 18, 2004, 08:29:34 pm »

quote:

nothing but a beaming eye schreef op 16 maart 2004 om 16:49:
ik geloof dat de heilige geest in een ieder leeft die Jezus aanvaart heeft met zijn hele hart..
Hoe de heilige geest over je komt is een 2de... Der zijn geen regels of manieren echt voor ofzo, je kan alleen jezelf zijn, we willen God de heilige geest vaak in een hokjes toppen en op onze manieren vragen of hij komt, maar God laat zich niet in een hokje stoppen daar is Hij te groot voor... We kunnen niet meer doen dan ons zelf te zijn en het aan hem geven...

als de heilige geest over je komt is dat heel gaaf, zo kan het van rillingen over je rug gaan tot dronken van de geest zijn of wat dan ook al niet meer...

Ik lees alleen dat je je bedrinken kan aan wijn, dat moet niet, je weet dan niet meer wat je doet.
Met de Heilige Geest is het anders, daarmee wordt je vervuld.
Dronken worden vind ik nogal oneerbiedig. Bovendien wordt er mee bedoeld dat de H. Geest jou zo overheerst dat je niet zelf meer in de hand hebt, wat er met je gebeurt.
Dit is dus volgens mij niet van de Heilige Geest; daar zijn hele andere vruchten van te zien.

Ef. 5
17 Weest daarom niet onverstandig, maar tracht te verstaan, wat de wil des Heren is. 18 En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest, 19 en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte, 20 dankt te allen tijde in de naam van onze Here Jezus Christus God, de Vader, voor alles, 21 en weest elkander onderdanig in de vreze van Christus.

Gal 5,22
Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #67 Gepost op: augustus 18, 2004, 10:35:09 pm »

quote:

Henjo schreef op 06 augustus 2004 om 22:08:
[...]

Mmm... sorry! Hier een goede: http://www.tikto.nl/fulfillingthecall/resources/

Bestand: de heilige geest.pdf

Sommige conclusies van je op je site, komen me een beetje 'kort door de bocht' over.
Vandaar dat ik even bij punt 3 op bepaalde dingen ben ingegaan. Zelf heb ik altijd graag de bijbelteksten erbij die iets duidelijk maken, houdt ook graag de woorden aan die de bijbel gebruikt voor bepaalde zaken.
Bijvoorbeeld: Als de bijbel zegt: 'ontvangen'.....moet ik ook die term gebruiken.
'Vervullen' staat ook voor een bepaalde zaak, maar kun je niet 'inwisselen' voor de term 'ontvangen'.
'Dopen met'.......betekent weer wat anders en kun je niet verwisselen met 'vervullen'.... etc.

Van de internetsite:

quote:

3. Wat is mijn relatie tot de Heilige Geest?

Duidelijk blijkt vanuit Joh.3 dat wij door de Geest geboren moeten zijn anders zijn wij geen
Christenen (zie ook: Rom.8:9).
Rom.8:14-17 => zonen God's, de Link tot onze erfenis!
Rom.5:5 => God stort Zijn liefde uit in onze harten door zijn Geest
Ef.2:18 => door Jezus en de Heilige Geest hebben wij toegang tot de Vader

Dan heb je OOK de Heilige Geest ontvangen:
Rom 8,23  
En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.

quote:

Betekent dit dat je dan ook automatisch vervuld bent met de HG?
Als je de bijbel leest en ziet dat er staat: Wordt vervuld met de HG (Ef.5:18) kennelijk niet!

De Heilige Geest dringt zich niet met geweld aan je op; als je Hem hebt ontvangen, moet je Hem ook verder de ruimte geven. Dat kan door bijvoorbeeld te doen wat staat in

Gal. 5:
16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet………24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.

God wil onze heiliging, dan ben je vervuld met de Geest. Het gebeurt niet automatisch maar is een opdracht, een daad van onze wil:

Rom 6,19  
….Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid tot wetteloosheid, zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging.
Ef.5
18 En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest,

quote:

In Handelingen 19:1-7 staat het verhaal van de kerk in Efeze. Paulus kwam daar een groep mensen tegen die wel geloofden, maar nog nooit de HG hadden ontvangen.
Denk alleen al aan de discipelen zelf: zij moesten nog wachten in Jeruzalem totdat de HG zou worden uitgestort over hen... Zij geloofden al lang in Jezus - als Zoon van God en als Redder.
Dit is natuurlijk niet een gedeelte waar je mee kan aantonen dat iedere gelovige vervuld moet worden met de Heilige Geest. Daar gaat het in dit gedeelte helemaal niet over. Hier in Handelingen 19 waren er discipelen die niet eens wisten dat er een Heilige Geest bestond; ze waren alleen gedoopt in de doop van Johannes. Bekering van zonden.
Daarom hadden ze de Heilige Geest nog niet ontvangen. Daar gaat het hier over. (vergel. dat je Jezus moet geloven zoals de Schrift het zegt)

En de discipelen moesten wachten totdat Jezus de Trooster zou sturen, als Hij in de hemel was gekomen. De uitstorting van de Heilige Geest had nog niet plaatsgevonden. DAAROM hadden ze de Geest nog niet ontvangen.

Je kunt dus niet zeggen dat je als je in Jezus gelooft, zoals de discipelen ook deden, het niet genoeg is. (Deze conclusie trek jij hier volgens mij…)

Want wij leven NA pinksteren en ontvangen bij onze wedergeboorte direct de Heilige Geest van God de Vader. En dat is ook zeer logisch; door de Heilige Geest vindt de wedergeboorte ook plaats als jij getuigt in de Here Jezus te geloven.Dus God geeft de Geest aan degene die tot geloof komt. Daarmee is de wedergeboorte een feit,
Het geloof is uit het horen van het woord en de Geest geeft God op het geloof. Zo is de wedergeboorte een geboorte uit water (het woord) en Geest.

quote:

Vervuld zijn met HG is ook niet 'altijd'... Paulus werd meerdere malen vervuld van God's Geest
(Han.2:4 | 4:8,31) en in Ef.5:18 gebruikt hij de onvoltooid tegenwoordige tijd => de opdracht blijft!
Dat klopt… Als je gelovig bent maar verder interesseert het je niet zo, dan heb je de heilige Geest in je, maar je bent niet vervuld. En dat geldt voor elke gelovige: Laat ik de leiding over aan de Heilige Geest in mijn leven, of houd ik zelf nog graag de touwtjes in handen?

quote:

Hoe ontvang je de HG?
Luk. 11:13 => vragen en dan ook geloven (Mat.21:22 | Jam.4:3)
Dan lijkt me 1 keer vragen genoeg. :) Als je tot geloof bent gekomen, heb je de Heilige Geest ontvangen.

quote:

Han.8:18 => door middel van handoplegging van de apostelen

Deze gelovigen hadden ook nog geen volledige prediking gehad; ze waren alleen gedoopt in de naam van Jezus, wisten ook niet van het bestaan van de heilige Geest af. Dat geldt tegenwoordig niet meer, verder zijn er nu geen apostelen meer. :)

Hand. 8
14 Toen nu de apostelen te Jeruzalem hoorden, dat Samaria het woord Gods had aanvaard, zonden zij tot hen Petrus en Johannes, 15 die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de heilige Geest mochten ontvangen. 16 Want deze was nog over niemand van hen gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in de naam van de Here Jezus. 17 Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest.

quote:

Han.9:6 => door middel van handoplegging van Paulus
Ik denk dat je Handelingen 19 bedoelt. Deze discipelen wisten alleen van de doop van Johannes.

2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. 6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden

quote:

Wie doopt ons in de HG?
Joh.1:33 => Jezus
Letterlijk staat er dit in Joh. 1; 33:
Op wie gij de Geest ziet nederdalen en op Hem blijven, deze is het, die met de heilige Geest doopt.

En Jezus belooft hier de Heilige Geest aan de discipelen; dit is vervuld met pinksteren, in handelingen 2.

quote:

Uitnodiging
Open.22:17 => de Geest en de bruid (kerk) zeggen: "Kom! En wie dorst heeft kome, en
wie wil neme en drinke het Levende Water om niet!"
Joh.7:37-39 => Geloven in Jezus...
Hier zie je inderdaad duidelijk dat je de Geest ontvangt alleen door geloof in de Here Jezus, zoals Hij volgens de Schrift is. Anders krijg je bijvoorbeeld de situatie in handelingen dat er mensen zijn die de Heilige Geest niet hebben ontvangen omdat ze niet eens weten dat Hij bestaat.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Esek

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #68 Gepost op: augustus 19, 2004, 04:34:27 pm »
Beste P&A, even een korte reactie:
Quote: Dat geldt tegenwoordig niet meer, verder zijn er nu geen apostelen meer.

Al te gemakkelijk wordt als axioma aangenomen dat apostelen alleen maar voor de eerste eeuw waren bedoeld. Zo simpel ligt het echter niet. Paulus schrijft dat apostelen gegeven zijn totdat we allen de eenheid, de volmaaktheid, de volle mansgestalte hebben bereikt. (Ef. 4:11)
Daarvan is nu geen sprake: verdeeldheid, onvolkemenheid en een kinderlijke toestand van de verdeelde kerk.
 Verder verlangt hij ernaar om de kerk als een versierde bruid aan Christus voor te stellen ( Cor. 11:2). Hoe zou dat dan nu moeten?
Apostelen zijn het enige ambt dat de opdracht heeft om de kerk te besturen, andere dienaren aan te stellen en om de leer van Christus te verkondigen en om de Heilige Geest door hun handoplegging mee te delen.
Zij houden ook het verlangen naar de verandering en de ontmoeting met Jezus in stand.
 (1 or. 15:51)
Ik zou nog wel meer dingen kunnen noemen waaruit blijkt dat apostelen onmisbaar zijn voor de kerk als geheel, dus niet voor een aparte sekte. Maar ja, als je uit eigen ervaring weet hoe zegenrijk zij zijn, zoals ik, heb je makkelijk praten. Hoewel, vanuit mijn GKV opvattingen was het best wel een geestelijke omschakeling, een Umdenken.

Maar ik dank God er nog dagelijks voor en mijn gebed is dat velen deze zegen van God ook in hun leven toe willen laten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #69 Gepost op: augustus 19, 2004, 09:51:07 pm »

quote:

Esek schreef op 19 augustus 2004 om 16:34:
Beste P&A, even een korte reactie:
Quote: Dat geldt tegenwoordig niet meer, verder zijn er nu geen apostelen meer.
Het ging over de apostelen uit handelingen. (Ik had er ook een :) achter staan.... als een soort humor dat dat sowieso nu niet diezelfde apostelen zijn.)

quote:

Al te gemakkelijk wordt als axioma aangenomen dat apostelen alleen maar voor de eerste eeuw waren bedoeld. Zo simpel ligt het echter niet. Paulus schrijft dat apostelen gegeven zijn totdat we allen de eenheid, de volmaaktheid, de volle mansgestalte hebben bereikt. (Ef. 4:11)
Daarvan is nu geen sprake: verdeeldheid, onvolkomenheid en een kinderlijke toestand van de verdeelde kerk.
Verder verlangt hij ernaar om de kerk als een versierde bruid aan Christus voor te stellen ( Cor. 11:2). Hoe zou dat dan nu moeten?
Er wordt daar in Efeze 4 een heel rijtje genoemd:apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars
Wat dat betreft zijn we nu niet aan ons lot overgelaten. Er zijn nog steeds profeten, evangelisten, herders en leraars. Dus dat valt wel mee. Ik ben wel met je eens dat van die volle kennis nog niet veel terecht is gekomen...

quote:

Apostelen zijn het enige ambt dat de opdracht heeft om de kerk te besturen, andere dienaren aan te stellen en om de leer van Christus te verkondigen en om de Heilige Geest door hun handoplegging mee te delen.
Bij mijn weten hebben de apostelen de oudsten aangesteld om de gemeente te besturen en andere dienaren aan te stellen (wat bedoel je daar trouwens precies mee?)....
Oudsten zijn er nu nog steeds om de gemeente te besturen.
En in zoverre ben ik consequent, dat ik inderdaad vind dat de oudsten aangesteld werden door de apostelen. Nu gebeurt dat niet meer als je het 'bijbels' bekijkt. Oudsten zulllen op een gegeven moment komen 'bovendrijven in de gemeente als oudste'. Zij zullen door hun gaven dit gezag op een 'natuurlijke manier' = geestelijke manier :) afdwingen-het vanzelf zijn....door hun manier van doen.

De leer van Christus verkondigen is nu op een andere manier aan de orde dan in de tijd dat  in de Handelingen er nog geen voltooid woord van God was. De apostelen hadden een  speciale bediening; de Heilige Geest gaf hen speciaal inzicht om van Chrsitus te ontvangen de leer meer uitgebereid en uitgewerkt dan Jezus aan de discipelen kwijt kon in de evangelien...
Lees hiervoor:

Joh. 16
12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid,zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen

Zo hebben de apostelen de brieven kunnen schrijven en is de bijbel voltooid.
Nu worden we door de leraars en ook de profeten in de gemeente ónderricht vanuit de bijbel'. We zullen van hen echter geen NIEUWE openbaringen en leerstellingen ontvangen, die niet in de bijbel te vinden zijn.

Dit de bijbel voltooien/met gezag van de Heer spreken- apostolisch gezag, dat is een ander kenmerk van apostelen.
Zij hebben het fundament gelegd. Dat is voltooide tijd. Wij moeten erop voort bouwen.

1 Kor 3,
10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd,waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen.

Ef. 2
19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is.

Vind jij inderdaad dat er handoplegging nodig is om de Heilige Geest te ontvangen? De voorbeelden uit hamdelingen uit die internetsite geven situaties aan dat men niet WIST dat de HG bestond. Er was dus geen geheel evangelie verteld. Tegenwoordig weet ieder die tot geloof komt van het bestaan van de Heilige Geest; we hebben nu ook een bijbel waarin het duidelijk staat: We ontvangen de Heilige Geest op het moment dat we tot geloof komen.

Rom 8,23
En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben,
Gal 3,2
Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof?

quote:

Zij houden ook het verlangen naar de verandering en de ontmoeting met Jezus in stand.
(1 Cor. 15:51)
Deze conclusie kun je niet uit die tekst trekken. (51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden) Hier spreekt Paulus over iets wat aan hem speciaal door God is geopenbaard. Het was tot nu toe een geheimenis. Zo heeft Paulus meer  'geheimenissen' aan ons mogen openbaren.
En aangezien dat netjes in de bijbel terecht is gekomen, kunnen wij dit weten en MOETEN wij dit eigenlijk allemaal weten en rekening mee houden. Daar heb ik NU geen apostelen meer voor nodig.

quote:

Ik zou nog wel meer dingen kunnen noemen waaruit blijkt dat apostelen onmisbaar zijn voor de kerk als geheel, dus niet voor een aparte sekte. Maar ja, als je uit eigen ervaring weet hoe zegenrijk zij zijn, zoals ik, heb je makkelijk praten. Hoewel, vanuit mijn GKV opvattingen was het best wel een geestelijke omschakeling, een Umdenken.
Hoe ben je dan aan deze veranderende ideeen gekomen?
Apostelen zijn door de Heer aangesteld. Zij hebben Jezus letterlijk gezien.
Toen er een nieuwe apostel werd gekozen om de lege plaats van Judas op te vullen, is daar ook rekening mee gehouden en is het 'lot' geworpen, waarop ieder er mee eens was, dat God Mattias had verkozen. Het ging door het lot, want de heilige Geest was nog niet uitgestort. Het lot was de manier waardoor er na gebed tot God een beslissing werd genomen in het OT...totdat pinksteren was geweest en de gelovige door de inwoning van de Geest Gods weg kan weten.

Hand. 1
23 En zij stelden er twee voor: Jozef, genaamd Barsabbas, die de bijnaam Justus had, en Mattias. 24 En zij baden en zeiden: Wijs Gij, Here, die aller harten kent, die ene aan, die Gij van deze twee hebt uitgekozen, 25 om de plaats van deze dienst en dit apostelschap in te nemen, waarvan Judas vervallen is om naar zijn eigen plaats te gaan. 26 En zij lieten hen loten en het lot viel op Mattias en hij werd gekozen verklaard bij de elf apostelen.

Waarom werd er trouwens dan zoveel nadruk op gelegd in de handelingen, dat er weer een nieuwe apostel moest komen?
Paulus werd apostel omdat Jezus hem speciaal uitkoos hiervoor en aan hem verscheen. Hij heeft Jezus dus ook gezien.

Hand 26,16
Maar richt u op en sta op uw voeten; want hiertoe ben Ik u verschenen om u aan te wijzen als dienaar en getuige daarvan, dat gij Mij gezien hebt

Na het heengaan van de andere apostelen lees ik NIETS over de noodzaak nieuwe apostelen aan te stellen. Er wordt niet over gesproken, het gebeurt helemaal niet weer. Want Paulus zegt zelf dat er na zijn heengaan grimmige wolven binnen komen die de kudde niet zullen sparen. Hij zegt er niet bij: 'Kies dan maar gauw een nieuwe apostel om jullie hiervoor te behoeden."
En hoe zouden we NU dan weten wie weer een apostel moet worden? Moeten we ze aanstellen? Het is ook tegenstrijdig aan de gedachte dat gemeente 'gezamelijk verantwoordelijk is'; krijg je niet gauw een soort 'paus' idee?
Een is uw Meester en gij zijt allen broeders.... Dat komt dan toch misschien in het gedrang.
De apostelen hadden het gezag van de Heer ontvangen.

Matt. 10
 2 En dit zijn de namen van de twaalf apostelen: vooreerst Simon, genaamd Petrus, en Andreas, zijn broeder; en Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broeder; 3 Filippus en Bartolomeüs; Tomas en Matteüs, de tollenaar; Jakobus, de zoon van Alfeüs en Taddeüs; 4 Simon de Zeloot en Judas Iskariot, die Hem ook verraden heeft.
5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden

quote:

Maar ik dank God er nog dagelijks voor en mijn gebed is dat velen deze zegen van God ook in hun leven toe willen laten.
Ik ben wel erin geinteresseerd hoe jij dan nu in deze tijd 'apostelen' ziet.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2004, 10:29:31 pm door Priscilla en Aquila »

Esek

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #70 Gepost op: augustus 20, 2004, 10:05:36 am »
Beste P&A
Bedankt voor je uitvoerige reactie, waar haal je de tijd en de energie vandaan? Ik wou dat ik zoveel tijd had, dan zou ik je beter kunnen beantwoorden. Maar het gaat me helemaal niet in de eerste plaats om een discussie aan te zwengelen. Ik wilde alleen maar laten zien dat er een alternatief is voor de gangbare opvatting dat we het nu alleen met de bijbel moeten doen. God wil zelf nog zijn levende dienaren geven voor heel de kerk, daar komt het in het kort op neer.
De argumenten die je noemt tegen het apostelambt ken ik uiteraard beter dan jij. Toen ik hier veertig jaar mee in aanraking kwam zei ik precies hetzelfde, het was voor mij onmogelijk dat God nog in zou grijpen in het doen en laten van de kerk als geheel. We hebben de bijbel en dat is genoeg. Het duidelijkste bewijs tegen deze stelling is dit forum, zoveel verschillende meningen die zich allemaal op de bijbel beroepen. Ik hoop altijd maar dat een buitenkerkelijke niet op de hoogte raakt van het bestaan van deze verwarring. Hij zou gillend weglopen.
Maar ik verkeer in de ongemakkelijke positie dat ik weinig kan bewijzen tegen zoveel theologische overmacht.
 Het belangrijkste waar ik me op kan beroepen, en nog een paar honderd andere mensen uit alle kerkafdelingen, is de praktijk, het leven.
En er is nog iets wat het discussieren moeilijk maakt. We hebben ontdekt dat alleen de harten van die mensen openstaan voor dit nieuwe ingrijpen van God die dagelijks de schuld van de verdeeldheid bij God brengen. Die zeggen dat ze arm en jammerlijk en blind en naakt zijn en dat God alleen hen ogenzalf en goud kan geven.
Helaas vinden velen nog dat ze rijk en verrijkt zijn en aan geen ding gebrek hebben, en dan is elk gesprek zinloos.
Als je meer wilt weten over dit werk kan ik je het boek van Henk van Wijk: "De dans van de blinde bruid"aanraden. Daarin wordt duidelijk uitgelegd wat de huidige toestand van de kerk is en hoe God het eigenlijk zou willen.
Ter geruststelling: het eerste wat ik te horen kreeg was dat Hij alle zegeningen wil geven en dat ik toch in de GKV moest blijven. Iedereen bij dit werk gaat trouw zondags naar de eigen kerkafdeling en door de week houden we samenkomsten waarin we God de schuld van de hele kerk belijden en waar ook de geestesgaven functioneren.
Ik hoop dat ik heb duidelijk kunnen maken waarom ik geen discussie aanga, van nietes-welles. Het werkt niet. The proof of the pudding is in the eating.
Toch nog even een kleinigheidje, ik kan het kennelijk niet laten.
Je haalt Ef. 4:11 aan zonder het apostelambt (vgl. overigens 1 Cor. 12:28). Daarin ga je al een stuk verder dan het bevestigingsformulier dat zegt: hieruit zien we dat God herders en leraars heeft gegeven, zonder de profeten en evangelisten verder te noemen.
Over het profetenanmbt heeft prof. Graafland een serie artikelen in de Waarheidsvriend geschreven, waarin hij duidelijk maakt dat Calvijn er niet veel van heeft begrepen en dat we nu nog met al die misverstanden leven.
Veel sterkte met het commentaar leveren op alle ander draadjes, ik lees het altijd met belangstelling.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #71 Gepost op: augustus 20, 2004, 12:55:27 pm »

quote:

Esek schreef op 20 augustus 2004 om 10:05:
Beste P&A
Bedankt voor je uitvoerige reactie, waar haal je de tijd en de energie vandaan? Ik wou dat ik zoveel tijd had, dan zou ik je beter kunnen beantwoorden. Maar het gaat me helemaal niet in de eerste plaats om een discussie aan te zwengelen. Ik wilde alleen maar laten zien dat er een alternatief is voor de gangbare opvatting dat we het nu alleen met de bijbel moeten doen. God wil zelf nog zijn levende dienaren geven voor heel de kerk, daar komt het in het kort op neer.
De argumenten die je noemt tegen het apostelambt ken ik uiteraard beter dan jij.
Dat weet je niet :) Je weet niet hoelang ik al meeloop op het kerkelijk erf....

quote:

Toen ik hier veertig jaar mee in aanraking kwam zei ik precies hetzelfde, het was voor mij onmogelijk dat God nog in zou grijpen in het doen en laten van de kerk als geheel. We hebben de bijbel en dat is genoeg. Het duidelijkste bewijs tegen deze stelling is dit forum, zoveel verschillende meningen die zich allemaal op de bijbel beroepen. Ik hoop altijd maar dat een buitenkerkelijke niet op de hoogte raakt van het bestaan van deze verwarring. Hij zou gillend weglopen.
Maar ik verkeer in de ongemakkelijke positie dat ik weinig kan bewijzen tegen zoveel theologische overmacht.

Waarom? Ik houd niet zo van 'theologie'. Maar lees liever wat er gewoon in de bijbel staat. We worden allemaal opgeroepen schrift met schrift te vergelijken of 'deze dingen zo zijn'... Zoals de Bereeers deden in Handelingen 17. Verder moet je toetsten of wat iemand zegt/schrijft, met de Bijbel in overeenstemming is.
Dat is voor alle gelovigen de weg; ik hoef dan niet perse een 'leraar'te zijn. God wil allemaal dat we opgroeien in het geloof en dat niet overlaten aan de 'leiders van de kerk' en dan hobbelen we daar wel achteraan.....
Mijn volk gaat te gronde door gebrek aan kennis.....dat is Gods hartekreet. Maar die kennis moet natuurlijk wel een levend iets zijn. Gods woord is echter levend en krachtig.. Het kan zijn dat gelovigen dat vaak niet ervaren.

quote:

Het belangrijkste waar ik me op kan beroepen, en nog een paar honderd andere mensen uit alle kerkafdelingen, is de praktijk, het leven.
En er is nog iets wat het discussieren moeilijk maakt. We hebben ontdekt dat alleen de harten van die mensen openstaan voor dit nieuwe ingrijpen van God die dagelijks de schuld van de verdeeldheid bij God brengen. Die zeggen dat ze arm en jammerlijk en blind en naakt zijn en dat God alleen hen ogenzalf en goud kan geven.
Helaas vinden velen nog dat ze rijk en verrijkt zijn en aan geen ding gebrek hebben, en dan is elk gesprek zinloos.
Als je meer wilt weten over dit werk kan ik je het boek van Henk van Wijk: "De dans van de blinde bruid"aanraden. Daarin wordt duidelijk uitgelegd wat de huidige toestand van de kerk is en hoe God het eigenlijk zou willen.
Het boek ken ik niet; wel ben ik het helemaal met je eens dat de 'bruid van Christus' hier op aarde niet, en zelfs verre van volmaakt is. Er zijn veel christenen die vinden dat ze aan niets gebrek hebben. (Of moet je zeggen: Veel mensen noemen zich christen, maar weten niet wat dat in wezen inhoudt. Eigenlijk zijn ze arm en blind etc. en de Heer staat buiten en klopt aan de deur.)

En hoe God het zou willen? Johannes 17
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. 22 En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

quote:

Ter geruststelling: het eerste wat ik te horen kreeg was dat Hij alle zegeningen wil geven en dat ik toch in de GKV moest blijven. Iedereen bij dit werk gaat trouw zondags naar de eigen kerkafdeling en door de week houden we samenkomsten waarin we God de schuld van de hele kerk belijden en waar ook de geestesgaven functioneren.

Als ik het goed begrijp is het een 'speciale beweging'die deze dingen zo ziet als jij vertelde?
En ik ben niet GKV, dus mij hoef je niet gerust te stellen.... :)

quote:

Ik hoop dat ik heb duidelijk kunnen maken waarom ik geen discussie aanga, van nietes-welles. Het werkt niet. The proof of the pudding is in the eating.
Ik moet het dus eerst ervaren? Ik denk dat we toch eerst moeten toetsen wat de bijbel zegt. Als de bijbel mij duidelijk maakt dat er vandaag de dag nog apostelen zouden moeten zijn, ben ik direct óm'. Maar de Bijbel is de hoogste autoriteit want het is de Geest én het Woord wat ons duidelijkheid geeft. Het 1 kan niet zonder het ander.
God maakt mij geen dingen duidelijk die met Zijn eigen Woord in strijd zijn.
En de bedoeling was ook niet een discussie. Ik vroeg me af hioe je dat in de praktijk dan doet. Wie is dan een apostel in deze tijd. Hoeveel gezag heeft die persoon dan en hoe werkt dat?

quote:

Toch nog even een kleinigheidje, ik kan het kennelijk niet laten.
Je haalt Ef. 4:11 aan zonder het apostelambt (vgl. overigens 1 Cor. 12:28). Daarin ga je al een stuk verder dan het bevestigingsformulier dat zegt: hieruit zien we dat God herders en leraars heeft gegeven, zonder de profeten en evangelisten verder te noemen.
Over het profetenanmbt heeft prof. Graafland een serie artikelen in de Waarheidsvriend geschreven, waarin hij duidelijk maakt dat Calvijn er niet veel van heeft begrepen en dat we nu nog met al die misverstanden leven.
Veel sterkte met het commentaar leveren op alle ander draadjes, ik lees het altijd met belangstelling.

Jij haalde Efze 4: 11 aan om duidelijk te maken dat we nog steeds apostelen nodig hebben. Mijn logische conclusie is dan dat er meer genoemd wordt dan alleen de apostel; dus is het niet zo dat er geen leiding over blijft als de apostel er niet meer zou zijn.
Ik haal dan meer aan dan alleen herders en leraars....want er staat meer.
Het is trouwens niet een heel gemakkelijke materie. Maar ik ben niet gereformeerd, en het is voor mij niet van doorslaggevende betekenis, wat allerlei professoren of Calvijn ervan zeggen.
Ik probeer de bijbel te laten spreken en moet me alleen daaraan onderwerpen. Anderen kunnen er mooie dingen over zeggen; dat neem ik mee als het de 'toets'aan het woord van God, kan doorstaan.

Als we gelovigen en ongelovigen kunnen 'dienen' met wat we op dit forum doen, ben ik heel blij. Ik hoop dat duidelijk is voor de lezers dat de Here Jezus het belangrijkste voor ons is, en dat Hij in de Bijbel naar voren komt hoe en wie Hij werkelijk is: de enige weg tot behoud. En die Bijbel heeft het hoogste gezag voor ons.
Dat moeten we 'bewaren'........
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2004, 02:59:38 pm door Priscilla en Aquila »

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #72 Gepost op: augustus 22, 2004, 01:26:32 pm »

quote:

wijnandmet schreef op 25 augustus 2003 om 18:18:
Hallo,

Ik heb een vraagje, zijn hier mensen die de HG echt ONTVANGEN hebben. En hoe is dat/voelt dat? En mensen die het niet hebben ontvangen, willen die ff neerzetten of ze het graag willen, en wat ze er van vinden etc.

thanks!

Ik kan alleen voor mezelf spreken.

Ik ben als baby besprenkeld,en christelijk en gereformeerd opgevoed.
Op 18-jarige leeftijd belijdenis gedaan.
Elke zondag ging ik naar de kerk,maar toch leek het wel dat ik iets miste.
Op een Christelijke bijeenkomst,werd alles heel duidelijk uit de doeken gedaan,m.b.t :wanneer is iemand echt Christen.

Onderwerpen als : de verbonden die gesloten werden met het volk Israel,die ook nu nog gelden(eeuwig verbond)

Maar uiteindelijk werd ook het Nieuwe verbond besproken.

Op een nacht kwam Nicodémus met Jezus praten. Hij was een Farizeeër en lid van de Hoge Raad.
2   "Meester", zei hij, "wij weten dat God U gezonden heeft om ons te leren. Alle wonderen bewijzen dat."
3   Jezus antwoordde: "Luister goed, wie niet opnieuw geboren wordt, kan het Koninkrijk van God niet ontdekken.

Ik dacht bij mezelf : Ben ik werkelijk een kind van GOD?,ben ik als kerkganger werkelijk wedergeboren?,Weet ik zeker dat na dit aardse leven bij de HEER ben??

Mijn conclusie was: dat ik wel een kerkganger, maar niet wedergeboren
                            was.

Luister, Ik klop op de deur. Als iemand Mij hoort en de deur opendoet, zal Ik bij hem binnenkomen. Dan zullen wij samen eten; hij met Mij en Ik met hem.
                            oftewel Jezus klopt,maar ik moet de deur zelf openen(de Deurklink zit aan de binnenkant).

Gelukkig was er die avond gelegenheid om werkelijk voor Jezus te
                            kiezen,er werd met me gebeden en zelf heb ik het zondaarsgebed
                            gebeden,en JEZUS in mijn hart gevraagd.

Door deze handeling is mijn leven veranderd.
                            Thuis gekomen,wilde ik direct alles uit de Bijbel weten, ook op het werk
                            veranderde mijn houding,enz.

Ik zal de Vader bidden of Hij een Plaatsvervanger wil sturen, Die altijd bij u zal blijven.
  Dat is de Heilige Geest (A), Die de wereld niet kan ontvangen, omdat zij Hem niet kan zien en dus ook niet kent. U kent Hem wel omdat Hij bij u blijft en  IN  u zal wonen.

Dus als je JEZUS,H.G in je hart wilt,is er om vragen.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2004, 09:12:10 pm door rinuz »
Alleen door JEZUS

Esek

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #73 Gepost op: augustus 22, 2004, 05:31:47 pm »
Beste P&A
Je vroeg om een paar bewijzen uit de bijbel dat apostelen nog kunnen gegeven worden aan de hele kerk.
Ik zal het voorzichtig proberen in de hoop dat je net als de Bereërs wilt toetsen aan de Schrift.
1. Ef. 4:11 spreekt voor zichzelf. Alle vier, dus inclusief de apostelen, gegeven tot volmaking der heiligen (S.V.) of om hen volmaakt te maken tot dienstbetoon. Jezus zei ook: Ik ben onder u als een die dient, het beste wat we kunnen doen. Ze zijn gegeven tot een bepaalde tijd, namelijk totdat (vs. 13) we allen de volmaakte toestand zullen bereikt hebben. Conclusie: als al die dingen (tot vs. 16) nog niet bereikt zijn hebben we alle mogelijke hulp van God nodig en kunnen we niets schrappen.
2. 1 Cor. 12:28, God heeft ten eerste apostelen gegeven aan de gemeente, verder nog meer ambten en gaven, maar dat laat ik even rusten.
3. Het getal van apostelen lag niet vast. Een van de grootste geloofsdaden van de jonge kerk was het aanvaarden van Paulus en Barnabas, alleen op hun leer (Gal. 1). Het simpelste zou zijn geweest: jullie voldoen niet aan de criteria van omgang met Jezus, dus we willen niets met jullie te maken hebben. Maar gelukkig waren ze ruimdenkender dan wij. En daar hebben we het apostolaat voor de heidenen aan te danken, want ze gaven hun de broederhand.
4. De gemeente van Efeze (Op. 1:2) krijgt een pluim omdat ze valse apostelen hebben onderscheiden. Daar blijkt dus iets meer voor nodig te zijn dan eenvoudig te zeggen: jullie hebben niet met Jezus verkeerd. Als er niet tegelijkertijd ware apostelen zouden zijn, is zo'n opmerking vrij zinloos.
5. Nergens kan ik iets vinden over de tijdelijkheid van het ambt, integendeel zelfs.
6. Het is het enige ambt dat de vervulling met de Heilige Geest kan bewerken (Hand. 8 en 19).
7 Apostelen zijn het enige ambt dat in de Schrift wordt genoemd dat andere dienaren aan kan stellen.
8. Zij beslissen over de leer. Bisschoppen, synodes en andere kerkvergaderingen hebben dit ook geprobeerd, maar er net zo veel goeds als verkeerds uit voortgekomen.
9. Aan hen alleen is de macht gegevn om te binden en te ontbinden, de kerkelijke tucht dus. De imitatie hiervan later heeft vaak alleen maar ellende gebracht.
10. In 2 Cor. 11:2 schrijft Paulus: want met een ijver Gods waak ik over u, want ik heb u verbonden aan één Man, om u als een reine maagd voor Christus te stellen. Geen ander ambt is hiertoe in staat. Het verlangen naar de eerste opstanding, de verandering in een punt des tijds heb ik nergens zou uitgesproken gevonden.

Maar aan het eind van zijn leven moet Paulus bekennen dat allen hem verlaten hebben, dat velen hem tegenstaan, kortom, de hoogste gave van God aan de kerk werd toen ook al niet erg gewaardeerd en dat is nog steeds niet veranderd.
Ik schrijf dit, niet met het idee dat ik in staat ben om iemands mening om te turnen, maar alleen om later niet het verwijt te krijgen dat ik mijn mond gehouden heb. Maar je zult ook wel kunnen begrijpen dat we niet zo erg aan de grote weg timmeren omdat we al vaak afgewezen zijn.

Wat studiemateriaal:
Het al eerder genoemde boek van Henk van Wijk
J.M. Gerritsen: Het apostolisch ambt, Amsterdam 1953
R.F. Edel: Das Apostelamt, Verlag Dr. Edel, Lüdenscheid, ISBN 3-87598-045-X

Op specifieke punten wil ik graag ingaan, maar voor nu lijkt het me wel voldoende voor een eerste indruk.

Er schijnt een professor geweest te zijn die 'bewees' dat een hommel niet kan vliegen. Zo zie je maar weer, alles wat wij onmogelijk achten is toch mogelijk bij God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #74 Gepost op: september 05, 2004, 11:35:19 pm »

quote:

Esek schreef op 22 augustus 2004 om 17:31:

Beste P&A
Je vroeg om een paar bewijzen uit de bijbel dat apostelen nog kunnen gegeven worden aan de hele kerk.
Ik zal het voorzichtig proberen in de hoop dat je net als de Bereeërs wilt toetsen aan de Schrift.
1. Ef. 4:11 spreekt voor zichzelf. Alle vier, dus inclusief de apostelen, gegeven tot volmaking der heiligen (S.V.) of om hen volmaakt te maken tot dienstbetoon. Jezus zei ook: Ik ben onder u als een die dient, het beste wat we kunnen doen. Ze zijn gegeven tot een bepaalde tijd, namelijk totdat (vs. 13) we allen de volmaakte toestand zullen bereikt hebben. Conclusie: als al die dingen (tot vs. 16) nog niet bereikt zijn hebben we alle mogelijke hulp van God nodig en kunnen we niets schrappen.

Ik dacht dat ik hier al op in was gegaan in m’n vorige post…..
Maar uit de bijbel denk ik toch niet dat we als Gemeente de volmaakte toestand op aarde zullen bereiken. Of zie jij het steeds beter gaan met de ‘kerk’?
Ik lees het toch iets algemener: Ef 4: 11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars…
Dit is voltooide tijd en laat in het midden of al de genoemden er ook altijd zullen zijn.
Als de apostelen er alleen in de begintijd zijn, klopt de tekst nog steeds. Want er zijn nog genoeg over die ook nu nog  de gemeente dienen.

quote:

2. 1 Cor. 12:28, God heeft ten eerste apostelen gegeven aan de gemeente, verder nog meer ambten en gaven, maar dat laat ik even rusten.
3. Het getal van apostelen lag niet vast. Een van de grootste geloofsdaden van de jonge kerk was het aanvaarden van Paulus en Barnabas, alleen op hun leer (Gal. 1). Het simpelste zou zijn geweest: jullie voldoen niet aan de criteria van omgang met Jezus, dus we willen niets met jullie te maken hebben. Maar gelukkig waren ze ruimdenkender dan wij. En daar hebben we het apostolaat voor de heidenen aan te danken, want ze gaven hun de broederhand.

In Galaten 1 vertelt Paulus hoe hij apostel is geworden.
En in vers 22 staat dan dit:
Gal. 1
22 En ik was aan de gemeenten van Christus in Judea van aanzien onbekend. 23 Alleen hoorden zij telkens: hij, die ons vroeger vervolgde, verkondigt nu het geloof, dat hij tevoren trachtte uit te roeien. 24 En zij verheerlijkten God in mij

Dit houdt toch ook al in dat Paulus geaccepteerd werd op grond van zijn bekering dat Jezus hem is verschenen. En dat hij nu het geloof verkondigt…
Aan de Galen in hst 2 vertelt hij dan dat hijzelf speciaal het apostelschap voor de heidenen van de Heer heeft ontvangen en Petrus voor de besnedenen. En toen zij de genade opmerkten die Paulus was geschonken, reikten drie andere apostelen aan Paulus en Barnabas de broederhand. Hier staat niets over het aanvaarden van Barnabas als een apostel. Alleen Petrus en Paulus worden hier een apostel genoemd.

Gal. 2
– immers Hij, die Petrus kracht gaf om apostel te zijn voor de besnedenen, gaf die kracht ook aan mij voor de heidenen, 9 – en toen zij de genade, die mij geschonken was, opmerkten, reikten Jakobus, Kefas en Johannes, die voor steunpilaren golden, mij en Barnabas de broederhand: wij zouden naar de heidenen, zij naar de besnedenen gaan.

Verder was hen allang duidelijk dat Paulus de Heer wel had gezien, en dat Hij persoonlijk aan Paulus was verschenen. Verder wordt er niet verteld of Barnabas de Heer heeft gezien, Jezus kende van zijn omgang op aarde…
In Handelingen 14 wordt Barnabas wel een apostel genoemd en Paulus geeft duidelijk aan dat zo iemand de Heer heeft gezien. En Barnabas kan toch wel tot de groep uit 1 Kor. 15 behoort hebben.

1 Kor. 9 :1 Ben ik niet vrij? Ben ik geen apostel? Heb ik niet Jezus, onze Here, gezien?
1 Kor 15
5 en Hij is verschenen aan Kefas, daarna aan de twaalven. 6 Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie het merendeel thans nog in leven is, doch sommigen zijn ontslapen. 7 Vervolgens is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan al de apostelen; 8 maar het allerlaatst is Hij ook aan mij verschenen, als aan een ontijdig geborene.
9 Want ik ben de geringste der apostelen, niet waard een apostel te heten, omdat ik de gemeente Gods vervolgd heb.

De apostelen zijn in de eerste instantie de ‘twaalf’ en Paulus. Maar ook wordt dit wel eens ruimer gezien. (vergel. Baranabas, die in Hand. 14 een apostel wordt genoemd. ZOp andere plekken weer niet echt.

quote:

4. De gemeente van Efeze (Op. 1:2) krijgt een pluim omdat ze valse apostelen hebben onderscheiden. Daar blijkt dus iets meer voor nodig te zijn dan eenvoudig te zeggen: jullie hebben niet met Jezus verkeerd. Als er niet tegelijkertijd ware apostelen zouden zijn, is zo'n opmerking vrij zinloos.

Natuurlijk zijn er in de tijd van Efeze, ware apostelen. Maar er waren ook valse apostelen die zich zo voordeden. Daarvan moesten de ‘geesten getoest worden’ omdat er inderdaad wel meer mensen met de Heer hadden verkeerd en ook wonderen en tekenen kunnen verrichten die van een apostel zijn. Alleen zijn die wonderen en tekenen niet vanuit de kracht van God verricht, maar door de duivel.
Hierover spreekt Paulus ook tegen de Korintiers:

2 Kor. 11
3 Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige [en loutere] toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden. 4Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.
….
12 Maar wat ik doe, zal ik blijven doen, om hun de gelegenheid af te snijden, die er een zoeken, zodat zij in hetgeen, waarin zij roemen, blijken te zijn zoals ook wij. 13Want zulke lieden zijn schijn-apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. 14 Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. 15 Het is dus niets bijzonders, indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid; maar hun einde zal zijn naar hun werken.

Als het er dik bovenop lag, dat het valse apostelen waren, hadden de Efeziers er ook niet zo voor geprezen  hoeven worden. Nee, het was niet eenvoudig hen te onderkennen; je had er onderscheiding van geesten voor nodig. Ook een gave van de heilige Geest.
1 Joh. 4
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.

quote:

5. Nergens kan ik iets vinden over de tijdelijkheid van het ambt, integendeel zelfs.
Als je apostelen ziet als mensen die de Heer hebben gezien en speciaal door Hem gezonden zijn, is het wel duidelijk dacht ik zo.

quote:

6. Het is het enige ambt dat de vervulling met de Heilige Geest kan bewerken (Hand. 8 en 19).
7 Apostelen zijn het enige ambt dat in de Schrift wordt genoemd dat andere dienaren aan kan stellen.
8. Zij beslissen over de leer. Bisschoppen, synodes en andere kerkvergaderingen hebben dit ook geprobeerd, maar er net zo veel goeds als verkeerds uit voortgekomen.

Deze drie punten hebben te maken met de speciale bediening en het speciale gezag van de apostelen dat zij rechtstreeks van de Heer hebben ontvangen.
En zij zijn dus ook de enigen die door de Heilige Geest over de leer kunnen beschikken. Omdat er nog geen voltooid NT was…
En dat is hen ook beloofd door de Heer in

Johannes 16:
12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen.

Verder geeft Paulus ook aan speciaal de bediening te hebben gekregen van de geheimenissen die hij aan de Gemeente bekend mag maken.

Bisschoppen, synodes en ander kerkvergaderingen kunnen niet beslissen over de leer. Ze kunnen dingen duidelijk maken vanuit de Bijbel.. Maar niet leringen van henzelf erin opnemen; de bijbel is voltooid en er komen geen nieuwe openbaringen wat betreft de leer bij.

quote:

9. Aan hen alleen is de macht gegeven om te binden en te ontbinden, de kerkelijke tucht dus. De imitatie hiervan later heeft vaak alleen maar ellende gebracht.
Binden en ontbinden wordt genoemd in Mattheus. Dat is niet voorbehouden aan de apostelen, maar aan de twee of drie die zijn vergaderd in de Naam van de Heer Dat is de Gemeente van Chrsitus waar Hij het hoogste gezag heeft. De Gemeente mag en moet beslissingen nemen ook over de tucht.….Over de tucht staat er nog wel meer in het NT.

1 Kor. 5
4 Wanneer wij vergaderd zijn, gij en mijn geest met de kracht van onze Here Jezus, 5 leveren wij in de naam van de Here Jezus die man aan de satan over tot verderf van zijn vlees, opdat zijn geest behouden worde in de dag des Heren
….
6 Weet gij niet, dat een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt? 7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd.
….
14 Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.

Hier zie ik dat Paulus zegt dat de gemeente te Korinthe samen met hem vonnis moet vellen over de man die grove zonde bedreef.
En verderop in dit stukje staat dat de gemeente het zuurdeeg moet wegdoen, en de boze uit hun midden moet verwijderen.

quote:

10. In 2 Cor. 11:2 schrijft Paulus: want met een ijver Gods waak ik over u, want ik heb u verbonden aan één Man, om u als een reine maagd voor Christus te stellen. Geen ander ambt is hiertoe in staat.
Zo’n grote verantwoordelijkheid had Paulus gekregen. Er zullen meer voorgangers zijn die over de kudde waken dat zij recht blijven in de leer zodat ze niet een andere Jezus zullen navolgen. Dat is ook Paulus grote wens dat die mensen er blijven….

quote:

Het verlangen naar de eerste opstanding, de verandering in een punt des tijds heb ik nergens zou uitgesproken gevonden.
Dit zei je eerder hierover:
(1 Cor. 15:51)

Daar staat:
51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden...

Hier spreekt Paulus over iets wat aan hem speciaal door God is geopenbaard. Het was tot nu toe een geheimenis. Zo heeft Paulus meer 'geheimenissen' aan ons mogen openbaren.
En aangezien dat netjes in de bijbel terecht is gekomen, kunnen wij dit weten en MOETEN wij dit eigenlijk allemaal weten en rekening mee houden.
En er zijn massa’s mensen die door deze openbaring van de Heer aan Paulus, verlangen naar de wederkomst en de verandering in een punt des tijds.. (ik zou zeggen: de opname van de gelovigen, elke dag verwachten :) )
Ik heb het bij veel Christenen gevonden…. De Geest en de bruid zeggen kom, ook in deze tijd.

quote:

Maar aan het eind van zijn leven moet Paulus bekennen dat allen hem verlaten hebben, dat velen hem tegenstaan, kortom, de hoogste gave van God aan de kerk werd toen ook al niet erg gewaardeerd en dat is nog steeds niet veranderd.
Ik krijg nu het gevoel dat je het apostelschap aan het verheerlijken bent (gek gezegd…) Paulus weet dat als hij en de andere apostelen er niet meer zijn, er grimmige wolven binnen zullen komen en mensenuit hun eigen midden…de kudde zal niet gespaard worden… Handelingen.
De eerste en hoogste gave die de kerk heeft ontvangen is denk ik de Heilige Geest.

quote:

Ik schrijf dit, niet met het idee dat ik in staat ben om iemands mening om te turnen, maar alleen om later niet het verwijt te krijgen dat ik mijn mond gehouden heb. Maar je zult ook wel kunnen begrijpen dat we niet zo erg aan de grote weg timmeren omdat we al vaak afgewezen zijn.
Wat ik eigenlijk wilde vragen: Hoe werkt het apostelschap nu dan in de praktijk? Want als ik het goed begrijp zie jij dat er in deze tijd nog steeds apostelen zijn. Die kunnen dan de leer veranderen…. Ze zorgen ervoor dat mensen de Heilige Geest ontvangen. Zij kunnen als enige binden en ontbinden…
Eerlijk gezegd lijkt me dat een aardig dictatoriaal geheel worden. En niet in het minst: WIE is dan tegenwoordig een apostel? Hoe weet je dat? Uit de bijbel weet ik dat apostelen rechtstreeks van de Heer zelf de opdracht kregen……..
En waar blijft de gezamelijke verantwoordelijkheid van de Gemeente?

quote:

Wat studiemateriaal:
Het al eerder genoemde boek van Henk van Wijk
J.M. Gerritsen: Het apostolisch ambt, Amsterdam 1953
R.F. Edel: Das Apostelamt, Verlag Dr. Edel, Lüdenscheid, ISBN 3-87598-045-X

Ik zou wel willen, maar ik heb ook andere dingen te doen. En ik denk niet dat het boek van Henk van Wijk in de bieb te vinden is.
Je mag wel wat citaten geven uit dat boek als je me iets duidelijker wil uitleggen.

Esek

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #75 Gepost op: september 06, 2004, 10:24:05 pm »
Priscilla en Aquila schreef op 5 sep.:
Wat ik eigenlijk wilde vragen: Hoe werkt het apostelschap nu dan in de praktijk? Want als ik het goed begrijp zie jij dat er in deze tijd nog steeds apostelen zijn. Die kunnen dan de leer veranderen…. Ze zorgen ervoor dat mensen de Heilige Geest ontvangen. Zij kunnen als enige binden en ontbinden…
Eerlijk gezegd lijkt me dat een aardig dictatoriaal geheel worden. En niet in het minst: WIE is dan tegenwoordig een apostel? Hoe weet je dat? Uit de bijbel weet ik dat apostelen rechtstreeks van de Heer zelf de opdracht kregen……..
En waar blijft de gezamelijke verantwoordelijkheid van de Gemeente?

Beste P&A, je reactie had ik eigenlijk gezegd wel verwacht. Ik had al eerder gezegd geen discussie te willen van nietes-welles, want dat werkt niet. Al je argumenten ken ik uiteraard, die hoor ik al tientallen jaren. Ik wilde alleen maar zeggen hoeveel zegen ik hiervan heb ondervonden en ook dat het aanvaarden van het apostelambt de enige oplossing voor het oplossen van de verdeeldheid is. Want dat wordt vaak veroorzaakt door verschil in inzicht en dan is het een grote zegen als er een ambt is dat namens Jezus spreken kan. Alle alarmbellen gaan nu rinkelen bij zo'n opmerking, dat snap ik best, de paus en zo, maar op zich is het niet een erg onlogische gedachte dat God wil voorzien in deze grote nood, nl. de verdeeldheid, door mensen aan te stellen die weten hoe Hij het wil, kort gezegd. Maar de consequenties van zo'n opvatting begrijp ik ook best wel. Hoe zit dat dan met onze vrijheid en onze autonomie? Zie dit forum, wat een verschil van meningen over de meest(e) belangrijke zaken. Ik ben verschrikkelijk kritisch, accepteer nooit zomaar iets, maar na toetsing aan de bijbel en het lezen van alle tegenargumenten heb ik toch gekozen voor het aanvaarden van een ambt (met de profeten, evangelisten en herders) dat inderdaad mij veel verder heeft geholpen dan welke theoloog ook.

Maar, zoals eerder gezegd, overtuigen kan ik niet en wil ik ook niet.

Nog een laatste argument, ik kan het niet laten. Waarom zouden de eerste christenen het zoveel beter moeten hebben dan wij? Als er een meningsverschil was of een vraag konden ze die vraag rechtstreeks stellen aan een college van dienaren van de Heer. En waarom zouden wij het dan moeten doen met een boek, hoe waardevol ook, wat op veel plaatsen duister of polyinterpretabel is? Overigens is voor apostelen de bijbel altijd de laatste toetssteen, immers geschreven door dezelfde Heilige Geest die ook hen inspireert.
En door hen heb ik de bijbel leren lezen en heb ik ontdekt dat er heel wat meer in staat dan wij meestal gebruiken in onze calvinistische praktijk. Ze veranderen de leer niet, zoals je suggereert, maar ontdekken wel veel verborgen schatten in de bijbel, waar ik vroeger geen notie van had.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #76 Gepost op: september 06, 2004, 10:58:56 pm »

quote:

Esek schreef op 06 september 2004 om 22:24:

Beste P&A, je reactie had ik eigenlijk gezegd wel verwacht. Ik had al eerder gezegd geen discussie te willen van nietes-welles, want dat werkt niet. Al je argumenten ken ik uiteraard, die hoor ik al tientallen jaren. Ik wilde alleen maar zeggen hoeveel zegen ik hiervan heb ondervonden en ook dat het aanvaarden van het apostelambt de enige oplossing voor het oplossen van de verdeeldheid is. Want dat wordt vaak veroorzaakt door verschil in inzicht en dan is het een grote zegen als er een ambt is dat namens Jezus spreken kan. Alle alarmbellen gaan nu rinkelen bij zo'n opmerking, dat snap ik best, de paus en zo, maar op zich is het niet een erg onlogische gedachte dat God wil voorzien in deze grote nood, nl. de verdeeldheid, door mensen aan te stellen die weten hoe Hij het wil, kort gezegd. Maar de consequenties van zo'n opvatting begrijp ik ook best wel. Hoe zit dat dan met onze vrijheid en onze autonomie? Zie dit forum, wat een verschil van meningen over de meest(e) belangrijke zaken. Ik ben verschrikkelijk kritisch, accepteer nooit zomaar iets, maar na toetsing aan de bijbel en het lezen van alle tegenargumenten heb ik toch gekozen voor het aanvaarden van een ambt (met de profeten, evangelisten en herders) dat inderdaad mij veel verder heeft geholpen dan welke theoloog ook.

Maar, zoals eerder gezegd, overtuigen kan ik niet en wil ik ook niet.

Nog een laatste argument, ik kan het niet laten. Waarom zouden de eerste christenen het zoveel beter moeten hebben dan wij? Als er een meningsverschil was of een vraag konden ze die vraag rechtstreeks stellen aan een college van dienaren van de Heer. En waarom zouden wij het dan moeten doen met een boek, hoe waardevol ook, wat op veel plaatsen duister of polyinterpretabel is? Overigens is voor apostelen de bijbel altijd de laatste toetssteen, immers geschreven door dezelfde Heilige Geest die ook hen inspireert.
En door hen heb ik de bijbel leren lezen en heb ik ontdekt dat er heel wat meer in staat dan wij meestal gebruiken in onze calvinistische praktijk. Ze veranderen de leer niet, zoals je suggereert, maar ontdekken wel veel verborgen schatten in de bijbel, waar ik vroeger geen notie van had.

Volgens ons is de gelijkenis van het mosterdzaadje een aanwijzing dat het chr. getuigenis eerder verdeeld zou raken dan dat er eenheid zou zijn.
Wij hebben ook wel een idee hoe men uit de verdeeldheid zou kunnen komen, alleen men doet het maar niet, net zo min als men 'jouw' apostelidee niet aanneemt. Dus ook dit heft de verdeeldheid niet op. Pas bij de wederkomst is de Heer in staat om die verdeeldheid op te heffen.
Trouwens toen wij de gef. kerk verlieten, de evang. groep verlieten en slechts samenkomen waar 2 of 3 vergaderd zijn in Zijn Naam hebben wij ontzettend veel bijgeleerd, verborgen schatten ontdekt. Dus wat dat betreft hebben we wel raakvlakken.
Ik ben overigens blij dat ze bij de leer blijven.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #77 Gepost op: september 12, 2004, 03:47:00 pm »
Beste Esek, ik hoef helemaal geen discussie hierover; wel ben ik nog steeds benieuw hoe iemand weet dat hij dan een apostel is, tegenwoordig.
En wat is de praktijk wat betreft de taak, bevoegdheid van zo iemand?

Esek

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #78 Gepost op: september 15, 2004, 11:40:52 am »
Beste P&A,
uit je vraag begrijp ik dat je niet bij voorbaat er van uitgaat dat dit ambt alleen maar voor de eerste eeuw bedoeld zou zijn geweest. Immers dan had je makkelijk als slot argument kunnen gebruiken dat de bijbel ondubbelzinnig verklaart dat dit ambt eenmalig was en dat we het verder met de bijbel moeten doen in plaats met van levende dienaren van de Heer. Ik begrijp ook best de vrees van de meeste mensen van: als het toch eens waar mocht zijn dat God weer ingrijpt en zijn wil kenbaar maakt op een niet mis te verstane manier. Dat heeft nogal wat implicaties voor de gevestigde orde.

Hoe weet iemand het nu dat hij tot dit ambt is geroepen? Daarvoor is, naast een innerlijke overtuiging, ook het ambt van profeet nodig. Maar het belangrijkste is het criterium: liefde voor de hele kerk, alle gedoopten. Dus niet voor een exclusief groepje. En verder de leesbare brief: de mensen die hen aanvaarden hebben ook die ondelinge liefde en liefde voor de hele kerk. Zij delen door hun handoplegging de Heilige Geest mee en daardoor worden de gaven van de Geest tot uiting gebracht. Verder worden onduidelijke bijbelgedeelten verklaard, bijvoorbeeld de zestig hoofdstukken over de tabernakel en veel profetieën, zoals de plaats van Israël en de eschatologie. Voorbereiding van de Bruid op de Ontmoeting noemde ik al eerder.
Nogmaals wil ik benadrukken dat we ons niet afscheiden van onze eigen kerkafdeling om een nieuwe groep te vormen en zo de verdeeldheid nog erger zouden maken.

Het verder onderzoeken van dit ingrijpen van God levert als enig risico op dat het verdriet over de verdeeldheid alleen maar groter wordt, waardoor het gebed nog meer gericht wordt op de spoedige wederkomst van Jezus. En dat je ogen opengaan voor de oneer die Hem dagelijks door ons wordt toegebracht.

Nog meer vragen? Ik wil ze graag beantwoorden.