quote:
Esek schreef op 22 augustus 2004 om 17:31:Beste P&A
Je vroeg om een paar bewijzen uit de bijbel dat apostelen nog kunnen gegeven worden aan de hele kerk.
Ik zal het voorzichtig proberen in de hoop dat je net als de Bereeërs wilt toetsen aan de Schrift.
1. Ef. 4:11 spreekt voor zichzelf. Alle vier, dus inclusief de apostelen, gegeven tot volmaking der heiligen (S.V.) of om hen volmaakt te maken tot dienstbetoon. Jezus zei ook: Ik ben onder u als een die dient, het beste wat we kunnen doen. Ze zijn gegeven tot een bepaalde tijd, namelijk totdat (vs. 13) we allen de volmaakte toestand zullen bereikt hebben. Conclusie: als al die dingen (tot vs. 16) nog niet bereikt zijn hebben we alle mogelijke hulp van God nodig en kunnen we niets schrappen.
Ik dacht dat ik hier al op in was gegaan in m’n vorige post…..
Maar uit de bijbel denk ik toch niet dat we als Gemeente de volmaakte toestand op aarde zullen bereiken. Of zie jij het steeds beter gaan met de ‘kerk’?
Ik lees het toch iets algemener: Ef 4: 11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars…
Dit is voltooide tijd en laat in het midden of al de genoemden er ook altijd zullen zijn.
Als de apostelen er alleen in de begintijd zijn, klopt de tekst nog steeds. Want er zijn nog genoeg over die ook nu nog de gemeente dienen.
quote:
2. 1 Cor. 12:28, God heeft ten eerste apostelen gegeven aan de gemeente, verder nog meer ambten en gaven, maar dat laat ik even rusten.
3. Het getal van apostelen lag niet vast. Een van de grootste geloofsdaden van de jonge kerk was het aanvaarden van Paulus en Barnabas, alleen op hun leer (Gal. 1). Het simpelste zou zijn geweest: jullie voldoen niet aan de criteria van omgang met Jezus, dus we willen niets met jullie te maken hebben. Maar gelukkig waren ze ruimdenkender dan wij. En daar hebben we het apostolaat voor de heidenen aan te danken, want ze gaven hun de broederhand.
In Galaten 1 vertelt Paulus hoe hij apostel is geworden.
En in vers 22 staat dan dit:
Gal. 1
22 En ik was aan de gemeenten van Christus in Judea van aanzien onbekend. 23 Alleen hoorden zij telkens: hij, die ons vroeger vervolgde, verkondigt nu het geloof, dat hij tevoren trachtte uit te roeien. 24
En zij verheerlijkten God in mijDit houdt toch ook al in dat Paulus geaccepteerd werd op grond van zijn bekering dat Jezus hem is verschenen. En dat hij nu het geloof verkondigt…
Aan de Galen in hst 2 vertelt hij dan dat hijzelf speciaal het apostelschap voor de heidenen van de Heer heeft ontvangen en Petrus voor de besnedenen. En toen zij de genade opmerkten die Paulus was geschonken, reikten drie andere apostelen aan Paulus en Barnabas de broederhand. Hier staat niets over het aanvaarden van Barnabas als een apostel. Alleen Petrus en Paulus worden hier een apostel genoemd.
Gal. 2
– immers Hij, die Petrus kracht gaf om apostel te zijn voor de besnedenen, gaf die kracht ook aan mij voor de heidenen, 9 – en toen zij de genade, die mij geschonken was, opmerkten, reikten Jakobus, Kefas en Johannes, die voor steunpilaren golden, mij en Barnabas de broederhand: wij zouden naar de heidenen, zij naar de besnedenen gaan.
Verder was hen allang duidelijk dat Paulus de Heer wel had gezien, en dat Hij persoonlijk aan Paulus was verschenen. Verder wordt er niet verteld of Barnabas de Heer heeft gezien, Jezus kende van zijn omgang op aarde…
In Handelingen 14 wordt Barnabas wel een apostel genoemd en Paulus geeft duidelijk aan dat zo iemand de Heer heeft gezien. En Barnabas kan toch wel tot de groep uit 1 Kor. 15 behoort hebben.
1 Kor. 9 :1 Ben ik niet vrij?
Ben ik geen apostel? Heb ik niet Jezus, onze Here, gezien?1 Kor 15
5 en Hij is verschenen aan Kefas, daarna aan de twaalven. 6 Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie het merendeel thans nog in leven is, doch sommigen zijn ontslapen. 7 Vervolgens is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan al de apostelen; 8 maar het allerlaatst is Hij ook aan mij verschenen, als aan een ontijdig geborene.
9 Want ik ben de geringste der apostelen, niet waard een apostel te heten, omdat ik de gemeente Gods vervolgd heb.
De apostelen zijn in de eerste instantie de ‘twaalf’ en Paulus. Maar ook wordt dit wel eens ruimer gezien. (vergel. Baranabas, die in Hand. 14 een apostel wordt genoemd. ZOp andere plekken weer niet echt.
quote:
4. De gemeente van Efeze (Op. 1:2) krijgt een pluim omdat ze valse apostelen hebben onderscheiden. Daar blijkt dus iets meer voor nodig te zijn dan eenvoudig te zeggen: jullie hebben niet met Jezus verkeerd. Als er niet tegelijkertijd ware apostelen zouden zijn, is zo'n opmerking vrij zinloos.
Natuurlijk zijn er in de tijd van Efeze, ware apostelen. Maar er waren ook valse apostelen die zich zo voordeden. Daarvan moesten de ‘geesten getoest worden’ omdat er inderdaad wel meer mensen met de Heer hadden verkeerd en ook wonderen en tekenen kunnen verrichten die van een apostel zijn. Alleen zijn die wonderen en tekenen niet vanuit de kracht van God verricht, maar door de duivel.
Hierover spreekt Paulus ook tegen de Korintiers:
2 Kor. 11
3 Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige [en loutere] toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden. 4
Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.….
12 Maar wat ik doe, zal ik blijven doen, om hun de gelegenheid af te snijden, die er een zoeken, zodat zij in hetgeen, waarin zij roemen, blijken te zijn zoals ook wij. 13
Want zulke lieden zijn schijn-apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. 14 Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. 15 Het is dus niets bijzonders, indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid; maar hun einde zal zijn naar hun werken.Als het er dik bovenop lag, dat het valse apostelen waren, hadden de Efeziers er ook niet zo voor geprezen hoeven worden. Nee, het was niet eenvoudig hen te onderkennen; je had er onderscheiding van geesten voor nodig. Ook een gave van de heilige Geest.
1 Joh. 4
1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.
quote:
5. Nergens kan ik iets vinden over de tijdelijkheid van het ambt, integendeel zelfs.
Als je apostelen ziet als mensen die de Heer hebben gezien en speciaal door
Hem gezonden zijn, is het wel duidelijk dacht ik zo.
quote:
6. Het is het enige ambt dat de vervulling met de Heilige Geest kan bewerken (Hand. 8 en 19).
7 Apostelen zijn het enige ambt dat in de Schrift wordt genoemd dat andere dienaren aan kan stellen.
8. Zij beslissen over de leer. Bisschoppen, synodes en andere kerkvergaderingen hebben dit ook geprobeerd, maar er net zo veel goeds als verkeerds uit voortgekomen.
Deze drie punten hebben te maken met de speciale bediening en het speciale gezag van de apostelen dat zij rechtstreeks van de Heer hebben ontvangen.
En zij zijn dus ook de enigen die door de Heilige Geest over de leer kunnen beschikken.
Omdat er nog geen voltooid NT was…En dat is hen ook beloofd door de Heer in
Johannes 16:
12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid,
zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen.Verder geeft Paulus ook aan speciaal de bediening te hebben gekregen van de geheimenissen die hij aan de Gemeente bekend mag maken.
Bisschoppen, synodes en ander kerkvergaderingen kunnen niet
beslissen over de leer. Ze kunnen dingen duidelijk maken
vanuit de Bijbel.. Maar niet leringen van henzelf erin opnemen; de bijbel is voltooid en er komen geen nieuwe openbaringen wat betreft de leer bij.
quote:
9. Aan hen alleen is de macht gegeven om te binden en te ontbinden, de kerkelijke tucht dus. De imitatie hiervan later heeft vaak alleen maar ellende gebracht.
Binden en ontbinden wordt genoemd in Mattheus. Dat is niet voorbehouden aan de apostelen, maar aan de
twee of drie die zijn vergaderd in de Naam van de Heer Dat is de Gemeente van Chrsitus waar Hij het hoogste gezag heeft. De Gemeente mag en moet beslissingen nemen ook over de tucht.….Over de tucht staat er nog wel meer in het NT.
1 Kor. 5
4
Wanneer wij vergaderd zijn, gij en mijn geest met de kracht van onze Here Jezus, 5 leveren wij in de naam van de Here Jezus
die man aan de satan over tot verderf van zijn vlees, opdat zijn geest behouden worde in de dag des Heren….
6 Weet gij niet, dat een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt? 7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd.
….
14
Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen.
Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.
Hier zie ik dat Paulus zegt dat
de gemeente te Korinthe samen met hem vonnis moet vellen over de man die grove zonde bedreef.
En verderop in dit stukje staat dat de gemeente het zuurdeeg moet wegdoen, en de boze uit hun midden moet verwijderen.
quote:
10. In 2 Cor. 11:2 schrijft Paulus: want met een ijver Gods waak ik over u, want ik heb u verbonden aan één Man, om u als een reine maagd voor Christus te stellen. Geen ander ambt is hiertoe in staat.
Zo’n grote verantwoordelijkheid had Paulus gekregen. Er zullen meer voorgangers zijn die over de kudde waken dat zij recht blijven in de leer zodat ze niet een andere Jezus zullen navolgen. Dat is ook Paulus grote wens dat die mensen er blijven….
quote:
Het verlangen naar de eerste opstanding, de verandering in een punt des tijds heb ik nergens zou uitgesproken gevonden.
Dit zei je eerder hierover:
Zij houden ook het verlangen naar de verandering en de ontmoeting met Jezus in stand.
(1 Cor. 15:51)Daar staat:
51 Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden...
Hier spreekt Paulus over iets wat aan hem speciaal door God is geopenbaard. Het was tot nu toe een geheimenis. Zo heeft Paulus meer 'geheimenissen' aan ons mogen openbaren.
En aangezien dat netjes in de bijbel terecht is gekomen, kunnen wij dit weten en MOETEN wij dit eigenlijk allemaal weten en rekening mee houden.
En er zijn massa’s mensen die door deze openbaring van de Heer aan Paulus, verlangen naar de wederkomst en de verandering in een punt des tijds.. (ik zou zeggen: de opname van de gelovigen, elke dag verwachten

)
Ik heb het bij veel Christenen gevonden…. De Geest en de bruid zeggen kom, ook in deze tijd.
quote:
Maar aan het eind van zijn leven moet Paulus bekennen dat allen hem verlaten hebben, dat velen hem tegenstaan, kortom, de hoogste gave van God aan de kerk werd toen ook al niet erg gewaardeerd en dat is nog steeds niet veranderd.
Ik krijg nu het gevoel dat je het apostelschap aan het verheerlijken bent (gek gezegd…) Paulus weet dat als hij en de andere apostelen er niet meer zijn, er grimmige wolven binnen zullen komen en mensenuit hun eigen midden…de kudde zal niet gespaard worden… Handelingen.
De eerste en hoogste gave die de kerk heeft ontvangen is denk ik de Heilige Geest.
quote:
Ik schrijf dit, niet met het idee dat ik in staat ben om iemands mening om te turnen, maar alleen om later niet het verwijt te krijgen dat ik mijn mond gehouden heb. Maar je zult ook wel kunnen begrijpen dat we niet zo erg aan de grote weg timmeren omdat we al vaak afgewezen zijn.
Wat ik eigenlijk wilde vragen:
Hoe werkt het apostelschap nu dan in de praktijk? Want als ik het goed begrijp zie jij dat er in deze tijd nog steeds apostelen zijn. Die kunnen dan de leer veranderen…. Ze zorgen ervoor dat mensen de Heilige Geest ontvangen. Zij kunnen als enige binden en ontbinden…
Eerlijk gezegd lijkt me dat een aardig dictatoriaal geheel worden. En niet in het minst: WIE is dan tegenwoordig een apostel? Hoe weet je dat? Uit de bijbel weet ik dat apostelen rechtstreeks van de Heer zelf de opdracht kregen……..
En waar blijft de gezamelijke verantwoordelijkheid van de Gemeente?
quote:
Wat studiemateriaal:
Het al eerder genoemde boek van Henk van Wijk
J.M. Gerritsen: Het apostolisch ambt, Amsterdam 1953
R.F. Edel: Das Apostelamt, Verlag Dr. Edel, Lüdenscheid, ISBN 3-87598-045-X
Ik zou wel willen, maar ik heb ook andere dingen te doen. En ik denk niet dat het boek van Henk van Wijk in de bieb te vinden is.
Je mag wel wat citaten geven uit dat boek als je me iets duidelijker wil uitleggen.