Auteur Topic: De Heilige Geest  (gelezen 6758 keer)

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Gepost op: augustus 25, 2003, 06:18:41 pm »
Hallo,

Ik heb een vraagje, zijn hier mensen die de HG echt ONTVANGEN hebben. En hoe is dat/voelt dat? En mensen die het niet hebben ontvangen, willen die ff neerzetten of ze het graag willen, en wat ze er van vinden etc.

thanks!

dingo

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2003, 06:24:31 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 18:18:41 schreef wijnandmet:
Hallo,

Ik heb een vraagje, zijn hier mensen die de HG echt ONTVANGEN hebben. En hoe is dat/voelt dat? En mensen die het niet hebben ontvangen, willen die ff neerzetten of ze het graag willen, en wat ze er van vinden etc.

thanks!
Niet om rot te doen, maar kan je de HG ook onecht ontvangen volgens jou?

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2003, 06:30:19 pm »

quote:

Hallo,

thanks!
Ik geloof wel dat ik de Heilige Geest ontvangen, zoiezo mag ik dat uit Gods woord opmaken, dat als je er om vraagt dat Hij komt. En ik kan het eruitopmaken hoe Hij mij leven heeft veranderd en dat Zijn vruchten in mijn leven groeien. Verder heb je ook nog vervuld zijn van de Heilige Geest, waar jij over schreef in dat anderew topic, dat mensen dan in tongen gaan praten etc, dat heb ik nog niet meegemaakt, maar ik streef er wel naar.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

wijnandmet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2003, 06:32:51 pm »
ik denk dus, dat ik wel de HG in me heb, maar nog niet ontvangen..

klinkt raar, maar ik bedoel dus.

Ik heb de HG in me, maar dan als het ware met een muurtje eromheen... Af en toen komt hij naar buiten door een klein gaatje maar nog niet echt zoals bij Paulus, de discipelen, de diakenen in de bijbel endergelijk.

Je ziet ook dat in de bijbel mensen wel christelijk zijn maar nog niet de HG ontvangen hbben. En als ze dit krijgen, ontvangen ze gaven zoals: spreken/bidden in tongen, zieken genzen, extreme wijsheid endergelijke.

dat bedoel ik. De laatste!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2003, 07:22:42 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 18:32:51 schreef wijnandmet:

Ik heb de HG in me, maar dan als het ware met een muurtje eromheen... Af en toen komt hij naar buiten door een klein gaatje maar nog niet echt zoals bij Paulus, de discipelen, de diakenen in de bijbel endergelijk.

Je ziet ook dat in de bijbel mensen wel christelijk zijn maar nog niet de HG ontvangen hbben. En als ze dit krijgen, ontvangen ze gaven zoals: spreken/bidden in tongen, zieken genzen, extreme wijsheid endergelijke.

Zie mijn antwoord bij "spreken in tongen " Waar ik nog aan toe wil voegen, zoek een voorganger die voor je bidt en met handoplegging de gave vrijzet.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

wijnandmet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2003, 07:53:54 pm »
dank je voor je antwoord.. maar dus mijn vraag.. is nu aan jowu: heb jij de HG al ontvangen door bv handoplegging?

greetz,
wijnand

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2003, 08:00:47 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 18:32:51 schreef wijnandmet:

Jij bedoelt 'vervuld worden met de HG'. Iedere oprechte christen heeft de HG ontvangen. Echter, niet iedere oprechte christen is vervuld met de HG. Ik ook (nog?) niet. Ik streef er wel naar, evenals farao.

wijnandmet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2003, 08:07:46 pm »
dat bedoelde ik ja.. waar staat dat trouwens.. wat jij zei

"velen zijn" en de rest?

staat dat in de bijbel?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2003, 10:04:24 pm »

quote:

op 25 Aug 2003 19:53:54 schreef wijnandmet:
dank je voor je antwoord.. maar dus mijn vraag.. is nu aan jowu: heb jij de HG al ontvangen door bv handoplegging?

greetz,
wijnand

Ja, maar op dat moment voelde ik niets, dat kwam later, het is gegroeid.

Het is ook vaak je ( geref) achtergrond die het spreken in tongen en dergelijke tegenhoudt, omdat je altijd anders geleerd is. dat merk je ook op dit forum, hoeveel tegenstand er is.

wijnandmet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #9 Gepost op: augustus 31, 2003, 08:52:23 am »
:(... waarom antwoord niemand meer op mijn topic?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #10 Gepost op: augustus 31, 2003, 11:48:05 am »
Misschien omdat er al heel veel over is gediscussieerd op dit forum en bijna alles wel gezegd is...?

joris

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #11 Gepost op: augustus 31, 2003, 03:09:13 pm »
Ik geloof beste wijnand, dat ik hetzelfde voel als jij, maar ik denk dta het bijbels is.

De here JEzus heeft nog voor pinksteren de heilige geest uitgeblazen over zijn discipelen. Ze ontvingen toen de Geest. maar later op de pinksterdag toen kregen ze de Geest nog een keer lijkt wel. Ik denk dt er een verschil is tussen de Geest hebben eng edoopt zijn in de Geest.
Die doop in de Geest volgt in de bijbel meestal op de doop. HEel zelden ontvangt men eerst de Geest en daarna de waterdoop.

Ik denk dat je vraag een hele pure is! JEzus is degene die ons zal dopen met de Heilige Geest, zegt Johannes de doper. Heel legitiem om er naar te verlangen, heel verstandig om er om te bidden.
Ik merk ook dat de Heilige Geest in mij werkt, want God weet mij ongelooflijk te gebruiken soms. ondanks mijn zonden en nonchalancme af en toe. Maakt voor God niet uit. Maa rik zoek ook die doop met de Heilige Geest,d at ik helemaal vol ben van Hem en er geen plaats meer is voor iets anders. Dat is mogelijk op deze aarde, staat in de bijbel en ik zie het om mij heen.
maar de troost voor mij zit in de gedachte dat JEzus doopt met de Heilige Geest. Als het nodig is dat ik Hem ontvang is het goed.  Maar msischien kan ik een groter getuigenis zijn door een gave van de Geest, bijvoorbeeld een grote mate van Geloof op het moment dat dat echt nodig is. Geloof staat namelijk ook in het rijtje van Gaven van de Geest.

maar die doop die komt nog, ik ben er heilig van overtuigd. Ik merk Gods stem steeds duidelijker en kan beter vechtne tegen zonden. God is bezig en ik denk dat hij met ieder van ons een eigne weg gaat. Als je echt verlangt dat God je gebruiken gaat in zijn koninkrijk ben ik ervan overtuigd dat je daar de kracht en de Geest voor zult ontvangen!
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

wijnandmet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #12 Gepost op: augustus 31, 2003, 11:28:22 pm »
Ik snap wat je bedoeld... ik heb vandaag gemerkt (toen ik in de Evangelie Gemeente was) dat God echt bij je wilt zijn... en je zonde wilt vergeven...

vandaag was de eerste keer in 4 jaar dat ik kon huilen (van geluk en verdriet tegelijk)...

echt heel mooi

greetz,
wijnand

(bedankt iig voor je uitgebreide antwoord:D)

joris

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2003, 11:54:45 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 23:28:22 schreef wijnandmet:
Ik snap wat je bedoeld... ik heb vandaag gemerkt (toen ik in de Evangelie Gemeente was) dat God echt bij je wilt zijn... en je zonde wilt vergeven...

vandaag was de eerste keer in 4 jaar dat ik kon huilen (van geluk en verdriet tegelijk)...

echt heel mooi

greetz,
wijnand

(bedankt iig voor je uitgebreide antwoord:D)
Gaaf dat God zo tegen je gesproken heeft! Hou dat vast!

wijnandmet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #14 Gepost op: september 01, 2003, 07:38:22 am »
:D... was ik wel van plan.  :+

joris

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #15 Gepost op: september 01, 2003, 05:55:01 pm »

quote:

op 01 Sep 2003 07:38:22 schreef wijnandmet:
:D... was ik wel van plan.  :+
haha, mooi lied trouwens die onder je avatar staat!

wijnandmet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #16 Gepost op: september 01, 2003, 10:27:40 pm »
ik weet het.. ook op de EO-JONGERENDAG!!!!

:D

nog iets te mleden of een goed onderwerp:P

Marnix

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #17 Gepost op: september 02, 2003, 12:12:47 am »
Ik heb me wel eens ontzettend droevig gevoeld vanwege hoe ik God constant teleur stel. Ik heb me wel eens ontzettend intens gelukkig gevoeld omdat God van me houdt. Ik weet zeker dat dat het werk was van de Heilige Geest en dat dat belangrijker is dan bijvoorbeeld tongentaal (waar op zich niks mis mee is)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

bert

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #18 Gepost op: september 02, 2003, 12:16:55 am »

quote:

op 25 Aug 2003 19:22:42 schreef Mientje:
Zie mijn antwoord bij "spreken in tongen " Waar ik nog aan toe wil voegen, zoek een voorganger die voor je bidt en met handoplegging de gave vrijzet.
Mientje, waarom een voorganger?
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #19 Gepost op: september 02, 2003, 11:04:36 am »
En wat als al eens een voorganger op dergelijke manier je de handen heeft opgelegd, maar er verder geen verandering merkbaar was (nouja, da's niet helemaal waar, mijn geloof wordt nog steeds steviger; maar 'gaven' lijk ik niet te hebben gekregen)?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

bela

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #20 Gepost op: september 02, 2003, 01:38:19 pm »
Is het niet zo dat je de HG onvangen hebt als je gelooft. En dat door de kracht van de HG je kunt groeien in geloof. Dan gebeuren er grote dingen met je zachtmoedigheid, vriendelijkheid ed. Ik kan het rijtje zo gauw niet vinden in m'n bijbel. Wat ik wel vind is: Col 3 waar gesproken wordt over zonden die we gaan nalaten.
Het spreken in tongen ed gaven worden ons meestal niet gegeven en  Paulus zegt dat de Geest het toedeelt zoals hij dat wil 1 cor. 12:11

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #21 Gepost op: september 02, 2003, 03:06:29 pm »

quote:

op 02 Sep 2003 00:16:55 schreef bert:
[...]

Mientje, waarom een voorganger?
Ik geef voorkeur aan een voorganger of oudste, omdat dit gezalfden des Heren zijn.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #22 Gepost op: september 02, 2003, 03:13:38 pm »

quote:

op 02 Sep 2003 13:38:19 schreef bela:
Is het niet zo dat je de HG onvangen hebt als je gelooft. En dat door de kracht van de HG je kunt groeien in geloof. Dan gebeuren er grote dingen met je zachtmoedigheid, vriendelijkheid ed. Ik kan het rijtje zo gauw niet vinden in m'n bijbel. Wat ik wel vind is: Col 3 waar gesproken wordt over zonden die we gaan nalaten.
Het spreken in tongen ed gaven worden ons meestal niet gegeven en  Paulus zegt dat de Geest het toedeelt zoals hij dat wil 1 cor. 12:11

Wat je hier noemt is de vrucht van de Geest.
De vruchten doet Hij aan je.
En de gaven ( 1 cor 12) doet Hij doorje.
Je haalt zoals zovelen deze 2 door elkaar.

En waar staat dat in de bijbel dat het spreken in tongen en de gaven ons meestal niet gegeven worden ? Waarom zegt Paulus in 1 Cor 14 dan dat wij ons er naar moeten uitstrekken ?

bela

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #23 Gepost op: september 02, 2003, 04:17:55 pm »
mientje,

dit zoek ik op en reageer later

bela

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #24 Gepost op: september 02, 2003, 10:02:16 pm »
Mientje

voor de duidelijkheid. wat bedoel je precies met gaven van de Geest en met gaven door de Geest

Marnix

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #25 Gepost op: september 02, 2003, 11:03:07 pm »
In het eind van 1 Kortinthe 12 staan die gaven genoemd.

Ik denk dat je je er wel voor open moet stellen. Ik geloof dat de Heilige Geest werkt in de gereformeerd vrijgemaakte kerk maar als mensen daar niet bezig zijn met tongentaal zal de Geest het denk ik ook niet geven. Niet dat dat zo'n ramp is hoor :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #26 Gepost op: september 03, 2003, 09:39:04 am »

quote:

op 02 Sep 2003 22:02:16 schreef bela:
Mientje

voor de duidelijkheid. wat bedoel je precies met gaven van de Geest en met gaven door de Geest

Kijk nu haal je het alweer door elkaar, want dit zei ik niet. Er is verschil tussen de VRUCHT van de Geest , en de GAVEN van de Geest.

De vrucht van de Geest staat in Galaten 5 : 22 en dat is wat de Geest in je uitwerkt.

Maar de gaven van de Geest staan in 1 Cor. 12 en die deelt de Geest uit om door je heen te werken tot welzijn van allen.

Je moet dit echt eens bestuderen dat daar verschil in zit, anders blijf je het door elkaar halen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #27 Gepost op: september 03, 2003, 09:42:17 am »

quote:

op 02 Sep 2003 23:03:07 schreef Marnix:

Ik denk dat je je er wel voor open moet stellen. Ik geloof dat de Heilige Geest werkt in de gereformeerd vrijgemaakte kerk maar als mensen daar niet bezig zijn met tongentaal zal de Geest het denk ik ook niet geven. Niet dat dat zo'n ramp is hoor :)
Waarom zou je niet alles willen hebben wat God je biedt ?Je wordt er alleen maar beter van en komt er dichter door bij Hem.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #28 Gepost op: september 03, 2003, 10:07:39 am »

quote:

op 03 Sep 2003 09:42:17 schreef Mientje:
[...]
Waarom zou je niet alles willen hebben wat God je biedt ?Je wordt er alleen maar beter van en komt er dichter door bij Hem.
Ik zou zeggen: lees alle draadjes over de HG op dit forum nog eens door. Dan zie je daar de mogelijke antwoorden: angst, onwetendheid, genoegen nemen nemen met het minste, (valse) bescheidenheid, nuchterheid, en ga zo maar door.

wijnandmet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #29 Gepost op: september 04, 2003, 08:34:13 am »

quote:

op 03 Sep 2003 10:07:39 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Ik zou zeggen: lees alle draadjes over de HG op dit forum nog eens door. Dan zie je daar de mogelijke antwoorden: angst, onwetendheid, genoegen nemen nemen met het minste, (valse) bescheidenheid, nuchterheid, en ga zo maar door.

mee eens, beetje jammer. Maar er zijn zoveel mensen die wel willen maar niet meteen ontvangen. Ik heb ooit gehoord van iemand die zei: God zegt, bid en je zal gegeven worden. Maar ik heb voor dit gebeden, en het werkt niet.

Ik heb daar ff over nagedacht en kwam tot de conclusie, dat God alles doet op ZIJN tijd. Dus als je bv de HG wilt ontvangen, bid totdat je broek is versleten!

greetz,
wijnand

wijnandmet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #30 Gepost op: september 04, 2003, 08:35:33 am »
Trouwens ik ben met een site bezig en daarin komen ook topics over de Vruchten van de Geest, en over bidden in tongen en dat soort dingen.

Duurt nog ff maar als hij er is zg ik het wel ff!

truthseeker

• examine the truth
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #31 Gepost op: november 29, 2003, 01:46:59 am »
Toen zei de priester: “Hoe zal de Messias genoemd worden?” ... Jezus antwoordde: “De naam van de Messias is begerenswaardig... Mohammed is zijn gezegende naam”. (Het evangelie van Barnabas, hoofdstuk 97, 14e eeuw na Christus)"
... die de boodschapper, de reine profeet volgen, die zij in de Torah en het Evangelie beschreven vinden...” (koran, Soera 7:157)
O, mensen van het Boek, gelooft in hetgeen Wij hebben nedergezonden, vervullende hetgeen bij u is voordat Wij uw leiders vernietigen en neerwerpen of hen vervloeken, zoals Wij het volk van de Sabbath vervloekten. Allah's gebod zal volbracht worden. (koran, soera 4:47)
Hij schreef u dezelfde godsdienst voor, die Hij aan Noach oplegden en die Wij bovendien aan u openbaren en die Wij Abraham, Mozes en Jezus oplegden: "Bevestigt deze godsdienst en weest er niet in verdeeld." Voor de afgodendienarenis dat moeilijk waartoe gij hen roept. Allah kiest voor Zich wie Hij wil en leidt hem die zich (in berouw) tot Hem wendt. (koran, 42:13)

denk hier maar eens over na!!!!

Pulpeet

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #32 Gepost op: november 29, 2003, 01:49:46 am »

quote:

op 29 Nov 2003 01:46:59 schreef truthseeker:
[...]

Wat heeft dit met de Heilige Geest te maken :?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #33 Gepost op: december 02, 2003, 10:45:56 pm »
Ontvangen van de Heilige Geest: bij/na de bekering
Doop met de Heilige Geest = deel uit maken van het Lichaam van Christus: na de bekering. Er is geen andere uitleg mogelijk!! Dus geen tweede ervaring of zoiets.
Vol van de Heilige Geest: langdurige toestand
Vervuld zijn met de Heilige Geest: kortere perioden, met een tijdelijke bediening.
Gaven van de Heilige Geest: ter stichting van de Gemeente, niet van de persoon zelf!! Paulus gebruikt dit meer sarcastisch. De hele brief aan de Kor. gaat over stichting der gemeente!!
Sommige gaven zijn niet meer van deze tijd: tongen waren een teken voor de ongelovige Joden om aan te tonen dat ook heidense talen gebruikt werden om God te loven. De tegenwoordige Joden hoeven daarvan niet meer overtuigd te worden. Als je de tegenstand in Handelingen leest, was dit toen zeer noodzakelijk. vandaar dat Paulus, die altijd eerst de synagoge bezocht, zoveel in tongen sprak.

Paulus wenste dat iedereen zoveel in tongen konden spreken als hij deed. Dit wordt door velen aangegrepen om aan te geven dat je dus mag/moet streven naar de gave van tongen. Echter, hij zegt met dezelfde woorden dat hij wenste dat iedereen ongetrouwd bleef. Ik denk dat velen die voor de tongengave zijn het tweede niet op dezelfde, analoge manier opvatten
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Johan V.

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #34 Gepost op: december 03, 2003, 01:37:45 am »
Het verschil tussen de HG hebben en vervuld zijn is trouwens ook erg Bijbels.
Zoals -reeds ergens anders al nader bekeken - in de lezing van Jos Douma op de bij-eenkomst "Gods Geest Werkt" is de grondtekst van "Wordt vervuld" meer een contin ue proces "Wordt bij voortduur vervuld" zou er eigenlijk moeten staan.

Als we het NT lezen dan staat er vele malen dat Jezus, vervuld van de HG sprak...en dat geld ook voor Paulus, Petrus en anderen... Er wordt bij zoveel apostelen meermalen gezegd dat ze vervuld werden en begonnen te spreken.

Toch zou ik niet willen zeggen dat ze op een "onvervuld" moment niet de HG zouden hebben.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Johan V.

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #35 Gepost op: december 03, 2003, 01:39:15 am »

quote:

op 02 Dec 2003 22:45:56 schreef Priscilla en Aquila:
Gaven van de Heilige Geest: ter stichting van de Gemeente, niet van de persoon zelf!! Paulus gebruikt dit meer sarcastisch. De hele brief aan de Kor. gaat over stichting der gemeente!!

Om het even in Bijbelse context te steken ;)

1 Kor 14,12

Zo moet ook gij, omdat gij naar geestelijke gaven streeft, trachten uit te munten tot stichting van de gemeente
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

attie

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #36 Gepost op: december 03, 2003, 08:56:00 pm »
Voor wie geïnteresseerd is: een paar jaar geleden heb ik een overzicht gemaakt van de genadegaven en hoe veel gereformeerde theologen daar mee om gingen. Ook staat er een overzicht in van het aanwezig zijn van de gaven in de eerste eeuwen. Even een verzoekje naar ch.valkenburg@hccnet.nl en het komt in de (mail)bus
Esek

Be free

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #37 Gepost op: december 04, 2003, 12:26:42 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 23:54:45 schreef joris:
[...]

Gaaf dat God zo tegen je gesproken heeft! Hou dat vast!
Dat kun je toch niet vasthouden?! Dat komt van God!! Hij gaf het.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #38 Gepost op: december 04, 2003, 05:32:40 pm »

quote:

op 03 Dec 2003 20:56:00 schreef attie:
Voor wie geïnteresseerd is: een paar jaar geleden heb ik een overzicht gemaakt van de genadegaven en hoe veel gereformeerde theologen daar mee om gingen. Ook staat er een overzicht in van het aanwezig zijn van de gaven in de eerste eeuwen. Even een verzoekje naar ch.valkenburg@hccnet.nl en het komt in de (mail)bus
Maar in de eerste eeuwen? dit is zo'n  foute gereformeerde gedachten de Geest veranderd niet die is en blijft de zelfde en deelt nog steeds Zijn Gaven uit maar staan wij er wel voor open???
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

attie

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #39 Gepost op: januari 20, 2004, 05:24:48 pm »
Natuurlijk bedoel ik niet dat de Heilige Geest alleen in de eerste eeuwen geestesgaven gaf. Maar ik loop telkens tegen de zgn. streeptheologie aan, juist bij gereformeerden, dus dat bij het totstandkomen van de bijbel er een streep getrokken werd waardoor geestesuitingen niet meer nodig zouden zijn, omdat we nu in de volmaakte toestand zijn. Overigens, wie kan mij meer vertellen over de oorsprong van deze theologie? Ik ben bezig met een studie hierover, elke informatie is welkom. Tussen haakjes, ik geloof zelf niet in deze theorie, anders zou ik dat overzicht niet geschreven hebben.
Esek

yes

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #40 Gepost op: januari 20, 2004, 07:56:19 pm »

quote:

Hallo,

thanks!
Hoi.Als je de Here Jezus in jeven hebt ontvangen,dan heb je de Heilige Geest gekregen.De bijbel zegt dat je dan gedoopt bent met de Heilige Geest.zie bijv.efeze1:13.

yes

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #41 Gepost op: januari 20, 2004, 07:59:51 pm »

quote:

op 02 Sep 2003 23:03:07 schreef Marnix:

Het is jammer dat wij tegenwoordig alleen maar met de gaven bezig zijn.Jezus zegt:aan hun vruchten zul je ze kennen.in math.7 of 8,gaat het over mensen met alleen maar gaven en Jezus zegt tegen hen.GAAT WEG VAN MIJ,GIJ WERKERS DER ONGERECHTIGHEID

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #42 Gepost op: januari 20, 2004, 11:09:18 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 19:59:51 schreef yes:
[...]

Het is jammer dat wij tegenwoordig alleen maar met de gaven bezig zijn.Jezus zegt:aan hun vruchten zul je ze kennen.in math.7 of 8,gaat het over mensen met alleen maar gaven en Jezus zegt tegen hen.GAAT WEG VAN MIJ,GIJ WERKERS DER ONGERECHTIGHEID

Yes, dit is de kern. Het gaat om Jezus, mijn, onze Redder. De Zoon van God die voor God de Vader naar de aarde ging om Zijn liefde te tonen en ons te verlossen. Om ons niet alleen, als wezen achter te laten heeft Hij de Heilige Geest gezonden, zodat wij altijd in Gods nabijheid kunnen verkeren.
De gaven zijn gegeven om onze medebroeders en -zusters te dienen, te stichten. Als wij naar de gaven staren dan zijn we verkeerd gericht zie bv. Hd 8:13 bleef hij (Simon) voortdurend bij Filippus, verbijsterd door de tekenen en grote krachten, die hij zag geschieden..
Wij moeten ons richten op Jezus Hebr 3:1  Daarom, heilige broeders, deelgenoten der hemelse roeping, richt uw oog op de apostel en hogepriester onzer belijdenis, Jezus,
Hebr 12:2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.

Als wij op Hem zien en we een gave gebruiken hebben we bij wijze van spreke zelf niet door, maar loven we Hem.

Joh 15:26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;

Hier hebben we een criterium om te zien wie de bron is van een gave. Als de Heer Jezus niet als Heer en als Zoon van God verheerlijkt wordt, dan is het bedenkelijk.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #43 Gepost op: maart 01, 2004, 09:33:55 am »
De Heilige Geest is de bron van de Geestelijke Gaven

1 Korinthiërs 12:9-11

1   Broeders, ik wil u over de geestelijke uitingen niet in onzekerheid laten.
2   Toen u nog niet gelovig was, leefde u onder de misleidende invloed van afgoden.
3   Daarom wil ik u erop wijzen dat niemand die door de Geest van God geleid wordt, kan zeggen dat Jezus vervloekt is. En evenmin kan iemand oprecht zeggen dat Jezus de Heer is, behalve als hij door de Heilige Geest geleid wordt.
4   De bijzondere gaven zijn verschillend, maar ze worden gegeven door dezelfde Geest.
5   De taken zijn verschillend, maar ze worden opgedragen door dezelfde Here.
6   De aktiviteiten zijn verschillend, maar ze worden ontplooid door dezelfde God, Die alles in ons allen bewerkt.
7   De Geest openbaart Zich door elk van ons, tot welzijn van de hele gemeente.
8   De een brengt Gods wijsheid onder woorden, door de Geest; de ander geeft blijk van Gods kennis, door dezelfde Geest.

9   De een krijgt ergens geloof voor en de ander de gave om zieken te genezen, beiden door dezelfde Geest.
10   De een doet wonderen, de ander geeft Gods woord door. De een weet de duivelse geesten van Gods Geest en Zijn engelen te onderscheiden, de ander spreekt allerlei vreemde talen en weer een ander legt uit wat in die talen gezegd wordt.
11   Maar het is een en dezelfde Geest, Die dit allemaal bewerkt. Hij geeft ieder wat Hij nodig vindt. Hij deelt Zijn gaven uit zoals Hij wil.

De heilige Geest is niet (alleen) Christus, maar verbindt zowel de Almachtge Vader en God van Jezus en Zijn Zoon als een compleet voorbeeld voor ons.
Aangezien Jezus in et Hemelse verkeerd, heeft hij juist de Heilige Geest gezonden.

In 1 Petrus 4:10,11 wordt dat toegelicht en vastgesteld:

1 Petrus 4
10   Ieder heeft gaven gekregen. Gebruik die om elkaar te dienen, want zo geeft u de rijkdom van Gods genade aan elkaar door.
11   Wie in de gemeente spreekt, moet dat doen alsof God door hem spreekt. Wie praktisch werk doet, moet dat doen door de kracht die God geeft. Als dat het geval is, zal God geëerd worden door Jezus Christus. Voor Hem is alle eer en macht, voor altijd en eeuwig! Amen.

Als zij, die zich oprecht een navlger van Christus menen of voelen, dan ook het 4e gebod tot de werkelijkheid maakte (en niet een menselijk gebod als de eerste dag der week) dan is het voor de Heilige Geest niet moeilijk om de gaven (ook die van de profetie) aan ons te openbaren en tot een instrument te zijn om mensen volgelingen van Jezus te maken en niet van aardse Koningen!

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #44 Gepost op: maart 12, 2004, 08:28:58 am »

quote:

op 29 Nov 2003 01:46:59 schreef truthseeker:
Toen zei de priester: “Hoe zal de Messias genoemd worden?” ... Jezus antwoordde: “De naam van de Messias is begerenswaardig... Mohammed is zijn gezegende naam”. (Het evangelie van Barnabas, hoofdstuk 97, 14e eeuw na Christus)"
... die de boodschapper, de reine profeet volgen, die zij in de Torah en het Evangelie beschreven vinden...” (koran, Soera 7:157)
O, mensen van het Boek, gelooft in hetgeen Wij hebben nedergezonden, vervullende hetgeen bij u is voordat Wij uw leiders vernietigen en neerwerpen of hen vervloeken, zoals Wij het volk van de Sabbath vervloekten. Allah's gebod zal volbracht worden. (koran, soera 4:47)
Hij schreef u dezelfde godsdienst voor, die Hij aan Noach oplegden en die Wij bovendien aan u openbaren en die Wij Abraham, Mozes en Jezus oplegden: "Bevestigt deze godsdienst en weest er niet in verdeeld." Voor de afgodendienarenis dat moeilijk waartoe gij hen roept. Allah kiest voor Zich wie Hij wil en leidt hem die zich (in berouw) tot Hem wendt. (koran, 42:13)

truthseeker? dat is dezelfde naam als iemand die in mijn msn staat  :?
anyway ik heb dat evangelie voor de helft gelezen maar volgens mij is het een fraude.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #45 Gepost op: maart 12, 2004, 09:41:17 am »

quote:

op 20 Jan 2004 19:59:51 schreef yes:
[...]

Als er verteld wordt dat God nog meer te bieden heeft, als het om de gaven gaat, dan zijn het juist die mensen die die gaven niet (willen) hebben, die protesteren.
En vaak verwijten ze de brenger van die boodschap dan dat het hun ALLEEN maar om de gaven gaat. Dat daar dan meteen "werkers der ongerechtigheid " ( ook nog met hoofdletters, toe maar)  aan gekoppeld wordt is wel een zwaktebod.
Zodra je verteld dat je gelooft in wonderen van genezing, omdat dat een "normale" gebeurtenis is bij jou in de kerk, dan hoor je meteen de tekst dat Jezus zegt: in mijn naam hebben zij.......................maar Ik heb u  niet gekend.

Nogmaals, mensen die zeggen dat het bijbels is om met de handen opgeheven de Heer te prijzen, lopen echt niet de hele dag met hun handen omhoog.
Mensen die de tongentaal hebben ontvangen brabbelen echt niet de hele dag in onverstaanbare talen. Mensen die geloven dat profetie nog steeds voor vandaag is, spreken niet voortdurend profetisch onder elkaar.
Inderdaad als er geprofeteerd wordt, zegt de bijbel daar fasoenlijk mee om te gaan en het er niet meer dan twee of drie te laten zijn, maar dat is toch wat anders dan het maar helemaal te schrappen. Als hij zegt liever een paar woorden te spreken met zijn verstand dan in tongen, zegt hij toch niet dat de tongentaal vanaf dat moment niet meer nuttig is.
Als ik weet dat een vitaminepil per dag heel gezond is, dan zal ik iemand die een pot per dag gaat leegeten adviseren dat gebruik wat terug te dringen. dat betekend toch niet dat vitamine ineens verboden is? Het blijft heel gezond.

Als je iemand aanraad eens een appeltje te eten, is dat niet meteen een aanval op zijn etenspatroon. Gewoon een advies, omdat het goed voor je is, én omdat ze er voor zijn.

Als iemand je adviseert om te streven naar de gaven van de Geest, is dat geen aanval op je geloofsleven, maar gewoon omdat het goed voor je is, en door God bedacht speciaal voor jou.

Het is niet het één of het ander, het is gewoon een extra dimensie erbij.

Je krijgt anders zo'n alles of niets evangelie, met wel heel veel van dat niets, wat eigenlijk toch heel bijbels is.

Marnix

• Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #46 Gepost op: maart 12, 2004, 11:38:49 am »

quote:

Zodra je verteld dat je gelooft in wonderen van genezing, omdat dat een "normale" gebeurtenis is bij jou in de kerk, dan hoor je meteen de tekst dat Jezus zegt: in mijn naam hebben zij.......................maar Ik heb u niet gekend.

Tja... mensen krijgen dan te horen dat ze wat missen, terwijl ze altijd dachten dat hun kerkleer en hun kerk helemaal goed was... ze willen dan niet toegeven dat dat niet zo is. Dus moet de bijbel worden opengetrokken om dat gemis goed te kunnen praten. Dat zie ik wel veel gebeuren en denk dat dat een slechte zaak is. Als je een beetje creatief bent kun je alles wel bijbels onderbouwen...

quote:

Nogmaals, mensen die zeggen dat het bijbels is om met de handen opgeheven de Heer te prijzen, lopen echt niet de hele dag met hun handen omhoog.
Mensen die de tongentaal hebben ontvangen brabbelen echt niet de hele dag in onverstaanbare talen. Mensen die geloven dat profetie nog steeds voor vandaag is, spreken niet voortdurend profetisch onder elkaar.
Inderdaad als er geprofeteerd wordt, zegt de bijbel daar fasoenlijk mee om te gaan en het er niet meer dan twee of drie te laten zijn, maar dat is toch wat anders dan het maar helemaal te schrappen. Als hij zegt liever een paar woorden te spreken met zijn verstand dan in tongen, zegt hij toch niet dat de tongentaal vanaf dat moment niet meer nuttig is.
Als ik weet dat een vitaminepil per dag heel gezond is, dan zal ik iemand die een pot per dag gaat leegeten adviseren dat gebruik wat terug te dringen. dat betekend toch niet dat vitamine ineens verboden is? Het blijft heel gezond.

Hehe... dat zou je op zich wel mooi bijbels kunnen onderbouwen: Maar u geheel anders :D :D :D Woei! We hebben een bijbelse reden gevonden om de hele dag met de handen omhoog te lopen en zo... Hte ttypt aleeen en bbeeetje oeilijk  ;) Aan de andere kant denk ik dat je niet met de handen omhoog moet lopen.... maar met de handen omhoog in bed moet liggen. Er staat namelijk in psalm 1 vers 1a: Welzalig de man die niet wandelt.

Sorry voor dit ietwat onserieuze stuk. Ik wil alleen even aangeven hoe makkelijk je de bijbel kan gebruiken om eigen gewoonten en dergelijke, en zelfs het gemis van dingen goed te kunnen praten.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #47 Gepost op: maart 12, 2004, 12:22:49 pm »

quote:

op 12 Mar 2004 11:38:49 schreef Marnix:Er staat namelijk in psalm 1 vers 1a: Welzalig de man die niet wandelt.
"in de weg der goddelozen"
Geen teksten uit z'n verband rukken Marnix ;)..........

quote:

Sorry voor dit ietwat onserieuze stuk. Ik wil alleen even aangeven hoe makkelijk je de bijbel kan gebruiken om eigen gewoonten en dergelijke, en zelfs het gemis van dingen goed te kunnen praten.

Ik ben blij met deze toevoeging van jou! Je hebt gelijk, mensen misbruiken de Bijbel vaak, om hun eigen zonden goed te praten, middels het uit hun verband rukken van teksten.
Laat het iedereen nu duidelijk zijn dat dit niet mag en kan!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #48 Gepost op: maart 12, 2004, 01:25:42 pm »
Heidi, kun je niet tegen een grapje ? Ik heb er smakelijk om gelachen, en hou hem er in.

Net zoal ik deze week las :

Geen biddag voor het gewas, maar wasdag voor het gebit.

Marnix heeft tenminste nog humor, en is nog niet verzuurd.

franciscus

• Peace with you
    • Bekijk profiel
De Heilige Geest
« Reactie #49 Gepost op: maart 12, 2004, 02:12:39 pm »
In de jaren 70 was ik zo'n type die "het licht zag" Lettrerlijk en figuurlijk. Alsof een heldere hemel doorbrak tussen de donkere donderslagen.
Mijn zoon kwam 2 jaar geleden met de boodschap dat hij in gebed de heilige geest voelde die alles vredig maakte.
Ik ken mensen die na gebed of een bekering de volgende dag steeds geestlijke lierderen wilde zingen.
En zo zijn er tal van voorbeelden.
Ik vind dat je de HG hebt ontvangen als je na een keuze of geloofservaring innerlijk de wens ervaart om dicht bij God te zijn. Jezus wilt zoeken.
Want dat gebeurd niet als je de HG niet hebt. Dat zit niet in de mens die los van God leeft. Misschien wel een roepstem die je die kant op wijst.
Er is zoveel dogmatisering romdom dit onderwerp. Wel of niet door handoplegging en zus of zo.
Ik lees wel eens boekjes die 100 jaar oud zijn en de schrijvers praten er niet over maar hebben een innerlijke rijkdom door de HG. Zien het woord in zo'n mooi perspectief en licht. Zij, hoeveel jaren ook geleden, hebben de HG ontvangen.
"Want bij u is de bron des levens. In uw licht zien wij het licht"

http://www.franspannekeet.nl/duif.jpg
De antwoorden op de voornaamste levensvragen liggen verborgen in de eenvoud. Bij Jezus