Liefste Luna,
heb je jezelf al afgevraagd waarom je precies op zoek bent naar God en zijn liefde? Zoals ik het mij toeschijnt lijkt het me een krampachtig gebeuren te zijn in je leven. Alsof de reden van je zoeken niet in verhouding is met je wil. En heb je jezelf al afgevraagd hoe je God denkt te vinden en waarom je hem zoekt op de manier waarop je dat nu doet (welke manier dat dan ook moge zijn)?
Je lijkt één ding te vergeten: God is in alles wat we zien en zijn, en daarom moeten we hem niet zoeken. Hij is er, we moeten hem enkel leren zien! Als je zoveel moeite moet doen om jezelf te overtuigen dat de manier die je nu hanteert om Hem te vinden, dan is het niet jouw weg. Waarschijnlijk wel een weg, maar even waarschijnlijk niet jouw ideale weg. Ik ben misschien niet de meest praktiserende gelovige op dit forum, maar ik geloof er sterk in dat mensen in onze maatschappij veeleer nood hebben aan eigen definities, aan een persoonlijke visie op God. Zoals ik jouw berichtje lees, ben jij op en top een kind van deze tijd. Probeer God daarom ook te vinden op jouw manier !!
God zien in de dingen van het leven, van ons leven, is niet gemakkelijk, maar het is ook niet moeilijk. Jezelf pijnigen om God te vinden, is naar mijn inzien een Middeleeuwse praktijk ongeschikt voor de (meeste) 'moderne' mensen. Zoek toch alstublieft naar een weg die God in je leven tot het genoegen maakt dat Hij is. Geloof is een heel sterk iets, en twijfel hoort er af en toe in thuis, maar je mag jezelf niet verraden, want dan verraad je ook God. Ik kan je hierbij helaas niet helpen: je moet streven naar een zo eerlijk mogelijke houding tegenover jezelf, en dan pas luisteren naar de stem van je hart. Neem even afstand van het geloof van al die mensen waarnaar je op lijkt te kijken, en kijk dan eens diep in jezelf: wie is God voor u en hoe wil je Hem in je leven dienen. Pas als je jezelf -op je eigen manier- uit je twijfels hebt gevochten, dan pas ben je klaar om God samen met andere mensen te beleven. Als je dat nu zou doen, zo lijkt me, ga je je geloof niet baseren op je eigen ik, en zal je blijven wankelen. Het zijn niet de anderen die jou God kunnen laten zien, dat kan alleen jij. En niet de anderen hoeven je te vertellen hoe God te dienen, dat kan ook alleen jij.
Ik wens je alleszins veel sterkte en moed om je eigen weg te kunnen gaan. Het kan soms eenzaam lijken en daarom snakken we soms naar de zekerheden die we bij anderen hopen te vinden. Vergeet nooit dat die zekerheden op lange termijn slechts schijn zullen blijken te zijn. Alleen jouw unieke eigen weg zal je brengen waar je zo graag wil zijn: in het gelukkig samensmelten met het leven, in het gelukkig samenzijn met God. Het leven is niet altijd gemakkelijk, maar je moet het niet nog moeilijker maken voor jezelf !!
Veel geluk !!