Auteur Topic: waarom geen opwekking?  (gelezen 56682 keer)

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #350 Gepost op: mei 22, 2003, 08:37:49 pm »

quote:

op 12 May 2003 20:06:49 schreef parepidemos:
[...]

Jammer dat hier zo snel een conclusie wordt getrokken. Want in de bijbelvertaling die in de 18e eeuw gebruikelijk was (de statenvertaling) wordt het orgel wel degelijk genoemd in psalm 150: Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
Niks geen 'het kwam goed van pas', maar weergeven wat er in de bijbeltekst staat - zij het ook met allerlei gebreken.
Wij vertalen dat hebreeuwse woord niet meer met orgel - maar wij leven toch in een tijd van voortuitgang? Zie het motto hieronder.
 ;)
Of er nou orgel staat of niet.. trommel en fluit staan er ook en snarenspel verwacht ik ook niet echt snel in een vrijgemaakte eredienst :(
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #351 Gepost op: mei 22, 2003, 08:59:13 pm »
Parepidemos schreef:

Jammer dat hier zo snel een conclusie wordt getrokken. Want in de bijbelvertaling die in de 18e eeuw gebruikelijk was (de statenvertaling) wordt het orgel wel degelijk genoemd in psalm 150: Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
Niks geen 'het kwam goed van pas', maar weergeven wat er in de bijbeltekst staat - zij het ook met allerlei gebreken.
Wij vertalen dat hebreeuwse woord niet meer met orgel - maar wij leven toch in een tijd van voortuitgang? Zie het motto hieronder.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je dan toch die bijbelvertaling van 1800 (Statenvertaling) erbij haalt, staat er inderdaad "orgel" maar als je dan de verklaring aan de zijkant leest , staat er :
Dit woord is niet te vertalen, omdat er een lieflijk muziekinstrument bedoelt werd wat Jubal maakte, Zo wordt het op verschillende wijzen vertaald.
 Zo ook Gen. 4 : 21 in de Statenvertaling orgel zegt, en de N.B G over citer en fluit spreekt.
Lijkt mij sterk dat er in Genesis al orgels gemaakt werden. Misschien waren het wel bamboefluiten, dan hebben de N.B.G vertalers ook gelijk.

Maar als ik dan verder in de verklaring lees staat er : Hoedanig eertijds de muziekinstrumenten geweest zijn, is onzeker, maar hier is gevolgd het gevoelen van het merendeel van de geleerden .
dus.... was mijn bewering nog niet zo slecht, dat het orgel hen wel van pas kwam.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2003, 09:56:41 pm door Mientje »
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #352 Gepost op: juni 26, 2003, 04:49:22 pm »
om ff wat hout op het vuur te gooien in deze discussie:
gezamelijke visievorming = gezamelijke beweging
wanneer zaken als opwekkingsliederen in de dienst niet uitgesproken worden gemeentebreed, dan zal een selecte club (commissie) zich hierover buigen en het vaak aan de kant schuiven. Wanneer je gemeentebreed echter je bezighoud met visievorming en zo je dromen uitspreekt, en een ieder doet een stap terug voor de ander, dan bloeit een kerk veelal op ipv groeperingen die elkaar zitten te bestoken met argumenten...

just my $0,02
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

Rene

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #353 Gepost op: juni 27, 2003, 12:09:31 am »

quote:

op 12 May 2003 07:57:40 schreef nitpicker:
[...]

Die vrijheid heb je toch in sing-ins?

Wat moet je daar dan zingen als de opwekking naar de kerkdienst verschuift?
zing daar dan de psalmen...
RR

Marnix

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #354 Gepost op: juli 12, 2003, 09:10:45 pm »
Zing bij allebei opwekking en psalmen dan.. in een kerkdienst en op een sign in. Waarom moet een sing in gelijk qua liederen zo bijzonder zijn? Zo vaak hebben we trouwens geen sing in... en daar zingen we wel E&R maar nauwelijks opwekking...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #355 Gepost op: juli 12, 2003, 09:19:02 pm »

quote:

Inderdaad. In de tijd van David waren er helemaal geen orgels. En als we de bijbel toch zo goed na willen leven... moeten al die andere instrumenten uit psalm 150 ook maar es snel in de kerkdienst komen :)

Daarnaast vind ik de argumenten tegen opwekking nogal zwak.

- Opwekking is niet alleen maar Halleluja-muzek
- De teksten van opwekking komen veelal direct uit de bijbel
- Opwekking heeft vaak behoorlijk diepgaande teksten
- Opwekking is vaak heel persoonlijk in je relatie met God... he zingt niet: God is groot... maar U bent groot. Dan kan je helpen in je relatie met God.
- Als een opwekkingsnummer een keer wat minder diepgaande teksten heeft... is dat zo erg dan? Er zijn ook een hoop psalmen die dat hebben.... het gaat om aanbidden van God en dat hoeft niet altijd met een hoop moeilijke woorden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #356 Gepost op: juli 13, 2003, 12:02:19 am »
Leef je leven met God dan zal je dorst krijgen naar manieren om Hem te loven en te prijzen.

tip: lees eens het boekje: de kracht van muziek inde gemeente, door johan bronsveld. Te verkrijgen in evangelische boekhandels en via www.opwekking.nl

De argumenten tegen opwekking komen voort uit de opvatting  dat je God moet leren kennen uit zijn Woord. Dat is het strijdpunt tussen Germanus en Arminius geweest. Eigenlijk zegt de vrijg kerk: God spreekt niet meer in deze tijd en als hij spreekt weten we niet zeker dat HIj het is. Dus hou je bj het WOord. De HEilige Geest is me tpinksteren in een keer voor iedereen uitgestort dus diehoudt zich nu verder ook rustig.
Een opwekkingslied komt niet rechtstreeks uit de bijbel (berijmde psalmen voor het gemak even wel) en dus  gaat het over ervaring en gevoel en daar mag je niet op varen.
En verder is er gewoon een groep vrijgemaakte beroepsmusici e dichters die geld hopen te verdienen aan de vrijgemaakte producties> zij verzinnen criteria die nergens op slaan en heel de kerkgenootschap houdt zich daaraan. (net zo commercieel als het groene liedboek, vrijgemaakt nederland trapt er in!)

God gaat relaties aan met mensen, die mensen zitten in plaatselijke gemeentes. En Gods geest doet zijn werk in de plaatselijke gemeentes. Daar moet een landelijk instituut helemaal niets over hoeven te zeggen. Vertrouw elkaar, en vertrouw bovenal op GOD.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2003, 12:16:03 am door joris »
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Pulpeet

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #357 Gepost op: juli 13, 2003, 02:17:18 am »

quote:

op 12 Jul 2003 21:19:02 schreef Marnix:
Daarnaast vind ik de argumenten tegen opwekking nogal zwak.
Mischien wil je dit hele topic nog eens nalezen en de échte argumenten tegen opwekking weerleggen.

en dat geldt ook voor Joris.

Marnix

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #358 Gepost op: juli 13, 2003, 08:53:43 am »
Ik heb verder niet zoveel argumenten ontdekt, tenminste, niet argumenten die deze vraag hebben beantwoord.   Het enige echt goede argument vind ik dat we niet de jiuste instrumenten voor opwekking hebben. Maar wellicht moeten we dan die instrumenten maar eens aanpassen.

Overige argumenten gaan voor mij niet zo op, zoals: Psalmen komen rechtstreets uit de bijbel. Dat is met opwekking ook zo... en waarom zingen we dan wel gezangen en uit het liedboek.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je begrijpt wat je zingt. Anders kun je toch niet vol overgave voor God zingen. Psalmen spreken jongeren kwa tekst en muziek vaak niet aan, omdat het van voor hun tijd is.. en dat maakt het moeilijk om te begrijpen wat je zingt en dan ook echt met je hart te zingen.

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #359 Gepost op: juli 13, 2003, 09:08:39 am »

quote:

op 13 Jul 2003 02:17:18 schreef Pulpeet:
[...]

Mischien wil je dit hele topic nog eens nalezen en de échte argumenten tegen opwekking weerleggen.

en dat geldt ook voor Joris.
ik ging al iets dieper volgens mij.
Dr zijngeen goede argumenten lijkt mij. het gaat om de beweegredenen waarom je argumenten tegen opwekking bedenken moet. In de bijbel staat heel simpel dat we GOD moeten loven en prijzen. Verder niets. Dat dat in allerlei vormen mag wijzen de psalmen wel uit lijkt mij. Menselijke regels daar hou ik niet zo van.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2003, 09:20:59 am door joris »

Pulpeet

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #360 Gepost op: juli 13, 2003, 05:36:17 pm »
Ik zou last van m'n geweten krijgen als ik zulke dingen zou posten... :|

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #361 Gepost op: juli 13, 2003, 06:07:44 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 17:36:17 schreef Pulpeet:
Ik zou last van m'n geweten krijgen als ik zulke dingen zou posten... :|
dan moet je het niet doen.  :P

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #362 Gepost op: juli 13, 2003, 06:23:46 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 09:08:39 schreef joris:
[...]

ik ging al iets dieper volgens mij.
Dr zijngeen goede argumenten lijkt mij. het gaat om de beweegredenen waarom je argumenten tegen opwekking bedenken moet. In de bijbel staat heel simpel dat we GOD moeten loven en prijzen. Verder niets. Dat dat in allerlei vormen mag wijzen de psalmen wel uit lijkt mij. Menselijke regels daar hou ik niet zo van.

Deze tekst bewijst toch alles :
....wordt vervuld met den Geest, en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt den Here van harte, dankt te allen tijde in den naam van onzen Here Jezus Christus God, den Vader, voor alles, en weest elkander onderdanig in de vreze van Christus.

Marnix

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #363 Gepost op: juli 14, 2003, 01:04:28 am »
Precies Mientje. Waarom zou het niet allemaal kunnen.. psalmen, gezangen, opwekking (= onder andere lofzangen).

In psalmen zitten ook wel "jubelnummers" maar daar komt het jubelen er over het algemeen voor mijn gevoel niet zo goed uit. :)

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #364 Gepost op: juli 14, 2003, 11:32:32 am »
nou vanaf volgende week dan maar?

Pulpeet

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #365 Gepost op: juli 14, 2003, 12:12:48 pm »
Dit is bij het onbeschofte af! :(

Wel vrome verhaaltjes ophangen, maar verantwoord met elkaars mening omgaan, ho maar.

Fijne gemeenschap der heiligen weer. Bravo! Ga zo door!

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #366 Gepost op: juli 14, 2003, 12:22:01 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 12:12:48 schreef Pulpeet:
Dit is bij het onbeschofte af! :(

Wel vrome verhaaltjes ophangen, maar verantwoord met elkaars mening omgaan, ho maar.

Fijne gemeenschap der heiligen weer. Bravo! Ga zo door!
verklaar je nader a.u.b ik ben mij van de prins geen kwaad. Als ik iets fout heb gedaan hoor ik het graag.

Arne

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #367 Gepost op: juli 14, 2003, 12:30:37 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 02:17:18 schreef Pulpeet:
[...]

Misschien is het goed om deze nog eens te herhalen?
Een betere kerk begint bij jezelf.

Pulpeet

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #368 Gepost op: juli 14, 2003, 12:39:44 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 12:30:37 schreef Arne:
Misschien is het goed om deze nog eens te herhalen?
Idd. Dank, Arne.

Marnix

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #369 Gepost op: juli 14, 2003, 01:24:21 pm »
Zucht... goed, zo komen we niet verder... ik snap Pulpeets verwijt ff niet....

En die andere post hoef je niet te herhalen hoor. Ik heb het topic doorgespit en uiteindelijk geen echte argumenten tegen opwekking gevonden. Ik baal er een beetje van dat er zo negatief over opwekking wordt gedaan terwijl het vaak juist zo mooi is, omdat ik er vaak heel veel aan heb.

Maar goed, als een van julile wel goede argumenten uit het topic kan halen... zet ze hier dan nog ff beknopt neer... misschien heb ik er gewoon overheen gelezen.

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #370 Gepost op: juli 14, 2003, 01:28:44 pm »
ja pulpeet, zet ze maar effe op een rijtje. alstublieft.

Ralph

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #371 Gepost op: juli 21, 2003, 12:31:38 am »
Marnix, ik begrijp niet goed waarom je nog energie gebruikt om mensen ervan te overtuigen dat opwekkingsliederen binnen de eredienst passen. Er zijn honderden serieuze bijbelgetrouwe evangelische gemeenten die met de opwekkingsliederen uitstekend uit de voeten kunnen. Tijdens mijn studententijd ben ik tot de overtuiging gekomen dat gereformeerde kerken binnen hun eredienst veel afgodjes hebben, en dan vooral in de vorm van liturgische gebruiken. Het geloof in God is eigenlijk meer een geloof in de handelingen en vormen binnen een "heilige" samenkomst. Mensen raken ontroerd van de Psalm zelf, niet van God die daarin wordt bezongen.
Ik denk wel dat men op bijbelse gronden ervan te overtuigen is dat ook wel enkele opwekkingsliederen zouden moeten kunnen en dan worden er weer schoorvoetend enkele liederen aan het repertoir toegevoegd. Vervolgens dient de volgende liturgiediscussie of andersoortige theoretische verhandeling zich weer aan en kan men zich daar weer druk over maken.
Dan denk ik: "Wat drijft de volken wat bezielt ze toch? Wat is de waanzin toch die zij beramen?"

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #372 Gepost op: juli 21, 2003, 12:20:29 pm »

quote:

op 21 Jul 2003 00:31:38 schreef Ralph:
Marnix, ik begrijp niet goed waarom je nog energie gebruikt om mensen ervan te overtuigen dat opwekkingsliederen binnen de eredienst passen. Er zijn honderden serieuze bijbelgetrouwe evangelische gemeenten die met de opwekkingsliederen uitstekend uit de voeten kunnen. Tijdens mijn studententijd ben ik tot de overtuiging gekomen dat gereformeerde kerken binnen hun eredienst veel afgodjes hebben, en dan vooral in de vorm van liturgische gebruiken. Het geloof in God is eigenlijk meer een geloof in de handelingen en vormen binnen een "heilige" samenkomst. Mensen raken ontroerd van de Psalm zelf, niet van God die daarin wordt bezongen.
Ik denk wel dat men op bijbelse gronden ervan te overtuigen is dat ook wel enkele opwekkingsliederen zouden moeten kunnen en dan worden er weer schoorvoetend enkele liederen aan het repertoir toegevoegd. Vervolgens dient de volgende liturgiediscussie of andersoortige theoretische verhandeling zich weer aan en kan men zich daar weer druk over maken.
Dan denk ik: "Wat drijft de volken wat bezielt ze toch? Wat is de waanzin toch die zij beramen?"
mooi verwoord

joepie

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #373 Gepost op: juli 28, 2003, 01:19:40 pm »
Ik denk dat er vele liederen zijn die we zouden kunnen zingen in de eredienst.
Allereerst de Psalmen want die kunnen we tenslotte zo uit de Bijbel halen.
Of Mirjams zegen gezang zou ook maar zo kunnen.
En uit het liedboek voor de kerken, of van nieuwe dichters, of van de opwekkings bundels.
Want we kunnen nergens vinden dat we alleen maar de psalmen zouden mogen zingen.
Alleen vind ik wel dat het goed is als er een toetsing plaats vind. En wel dat er getoetst wordt of de liederen Bijbel vast zijn b.v. Of dat ze niet weer een herhaling van al te zingen liederen wordt. Zoals je vaak ziet bij de opwekkings bundels.
Er zijn der vele die mij niet aanspreken of die ik ook niet echt goed vind.
Maar er zijn er ook die je maar zo zou kunnen zingen.
Voor mij hoefd het niet zo nodig.
Ik heb gemerkt dat die personen die niet meezingen bij de psalmen ook niet mee zingen als er opwekkings liederen gezongen worden. Waaronder b.v. de jeugd.
Die willen volgens mij helemaal niet zingen. Dus daarvoor hoef je het niet te veranderen.
Dus waarom zouden ze wel in de eredienst gezongen moeten/mogen worden?

Ik heb niet alles gelezen dus ik vraag misschien wel naar de al bekende weg.
Maar dan hoor ik dat wel.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #374 Gepost op: augustus 03, 2003, 04:58:00 am »

quote:

op 13 Jul 2003 18:23:46 schreef Mientje:
[...]
Deze tekst bewijst toch alles :
....wordt vervuld met den Geest, en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt den Here van harte, dankt te allen tijde in den naam van onzen Here Jezus Christus God, den Vader, voor alles, en weest elkander onderdanig in de vreze van Christus.

Nee Mientje. Deze tekst bewijst waarschijnlijk nog eerder dat we psalmen en psalmen en psalmen moeten zingen. De reden is de volgende.

"Psalm" = psalmos "harplied" = mizmor "gezang, loflied" staat boven de psalmen 3, 4, 5, 6, 8, 9, 12, 13, 15, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 29, 30, 31, 38, 39, 40, 41, 47, 48, 49, 50, 51, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 73, 75, 76, 77, 79, 80, 82, 83, 84, 85, 87, 77, 92, 98, 100, 101, 108, 109, 110, 139, 140, 141, 143.
"Lofzang" = hymnos "feestlied" = tehillah "loflied". Dit woord wordt gebruikt in Neh 12, 46 in een klaarblijkelijke verwijzing naar de psalmen: Want in de dagen van David en Asaf, in de tijd van weleer, ligt de oorsprong van de zangers, van het loflied en de lofzangen aan God. Opvallend is ook, dat de Hebreeuwse bijbel het meervoud tehilim gebruikt als aanduiding van het hele boek van de psalmen.
"Lied" = ôidê "lied" = sjir "lied". Dit staat als opschrift boven de psalmen 30, 45, 46, 48, 65, 66, 67, 68, 75, 76, 83, 87, 88, 89, 92, 96, 98, 101, 104, 105, 106, 108, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 137.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

freddy

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #375 Gepost op: augustus 06, 2003, 12:27:33 am »
Ik vind het een wat zure discussie. het is toch heerlijk om God te loven zowel met onze mooie psalmen met of zonder orgelbegeleiding, onze gezangen en liederen uit het liedboek. Er staan zulke mooie en ontroerende teksten in: meer lezen wat er eigenlijk staat en niet alleen met je hoofd maar ook met je hart. Prachtig dat we die hebben gekregen. Maar ook mooi om mee te zingen en te juichen op een EO-jongerendag of gewoon in de eredienst met mooie opwekkingsliederen. En heerlijk dat er de afgelopen jaren ruimte is ontstaan en ook een verlangen is ontstaan om op een veelkleuriger manier God te loven en te prijzen. Nu ook nog thuis enzo...

bengel

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #376 Gepost op: augustus 06, 2003, 08:41:37 am »

quote:

op 06 Aug 2003 00:27:33 schreef freddy:
Ik vind het een wat zure discussie. het is toch heerlijk om God te loven zowel met onze mooie psalmen met of zonder orgelbegeleiding, onze gezangen en liederen uit het liedboek. Er staan zulke mooie en ontroerende teksten in: meer lezen wat er eigenlijk staat en niet alleen met je hoofd maar ook met je hart. Prachtig dat we die hebben gekregen. Maar ook mooi om mee te zingen en te juichen op een EO-jongerendag of gewoon in de eredienst met mooie opwekkingsliederen. En heerlijk dat er de afgelopen jaren ruimte is ontstaan en ook een verlangen is ontstaan om op een veelkleuriger manier God te loven en te prijzen. Nu ook nog thuis enzo...

Ik dacht precies hetzelfde. Zoals met alle "gereformeerde" onderwerpen wordt er niet gediscussieerd óf we de Heer moeten loven en prijzen, maar wederom weer hóe!
Worden jullie nou niet eens moe van jezelf? Weer een onderwerp om je lekker te onderscheiden van alle andere christenen.
Zouden jullie later in de hemel écht naar een andere kamer worden geleid? Zodat je geen last hebt van al die blijde geestvervulde christenen? Lijkt me erreg saai worden. O-)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #377 Gepost op: augustus 06, 2003, 11:34:19 am »

quote:

op 03 Aug 2003 04:58:00 schreef Qohelet:
[...]

Nee Mientje. Deze tekst bewijst waarschijnlijk nog eerder dat we psalmen en psalmen en psalmen moeten zingen. De reden is de volgende.

"Psalm" = psalmos "harplied" = mizmor "gezang, loflied" staat boven de psalmen 3, 4, 5, 6, 8, 9, 12, 13, 15, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 29, 30, 31, 38, 39, 40, 41, 47, 48, 49, 50, 51, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 73, 75, 76, 77, 79, 80, 82, 83, 84, 85, 87, 77, 92, 98, 100, 101, 108, 109, 110, 139, 140, 141, 143.
"Lofzang" = hymnos "feestlied" = tehillah "loflied". Dit woord wordt gebruikt in Neh 12, 46 in een klaarblijkelijke verwijzing naar de psalmen: Want in de dagen van David en Asaf, in de tijd van weleer, ligt de oorsprong van de zangers, van het loflied en de lofzangen aan God. Opvallend is ook, dat de Hebreeuwse bijbel het meervoud tehilim gebruikt als aanduiding van het hele boek van de psalmen.
"Lied" = ôidê "lied" = sjir "lied". Dit staat als opschrift boven de psalmen 30, 45, 46, 48, 65, 66, 67, 68, 75, 76, 83, 87, 88, 89, 92, 96, 98, 101, 104, 105, 106, 108, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 137.
Zing de HERE een nieuw lied.... Jes.42 : 10

Toen zong Mozes met de Israëlieten den HERE dit lied en zij zeiden: Ik wil den HERE zingen.... Ex 15 : 1
Zong Mozes hier een psalm ?????

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #378 Gepost op: augustus 06, 2003, 06:15:38 pm »

quote:

op 06 Aug 2003 00:27:33 schreef freddy:

Het is goed om de Heer te loven en dat is (of: moet zijn) ook mijn intentie. Dat doe ik zelfs graag uit volle borst en met de gaven die ik daarin gekregen heb. Daarom speel, dirigeer, componeer en berijm ik.
De discussie hier gaat over de vraag, wat de mooiste en beste manier is om de Heer te loven; of we moeten oppassen voor dwaalleer en inhoudloosheid in het grote aanbod van liederen; en welke normen we in dit opzicht van God meekrijgen.

In deze draad zijn er twee redenen gegeven waarom Opwekking minder geslaagd zou zijn. 1) stijl niet mooi en 2) geen diepgang. Daarover is vooral in het begin van de discussie veel gebakkeleid. Verder zijn er mensen die er (m.i. terecht!) op wijzen dat de Psalmen de liederen zijn die God Zelf aan zijn kerk heeft meegegeven; zingen dat psalmboek. Dan heb je natuurlijk ook nog de discussie over het Liedboek. Het gesignaleerde probleem daarmee is 1) veel teksten openen door hun vaagheid de weg naar dwaalleer en 2) de dichters van veel liederen waren meer mystici dan orthodox christen.

Dit zijn dingen waarover je moet nadenken, zeker als je als kerken je heroriënteert op liturgie, of wanneer je een gezangenbundel samenstelt. Ik denk niet dat dat negatief is. Wel kritisch -- en als je dat niet ligt, kun je dat aan anderen overlaten.

Zing de Heer een lied! En als het gaat om de vraag, welke liederen er in het bijzonder in de eredienst gezongen moeten worden, doe ik extra m'n best om na te gaan, welke liederen de Heer het meest loven.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

rolandroland

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #379 Gepost op: augustus 07, 2003, 03:56:46 am »
Hallo,

Misschien omdat opwekkingsliederen van een andere kerk zijn? Wij mensen bouwen helaas verschillende kerken maar in Openbaringen staat: Opdat zij één zijn.... Jammer die verdeeldheid!

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #380 Gepost op: augustus 07, 2003, 10:43:39 am »
ik zou zeggen: werk aan je relatie met God, zorg dat je die levende God leert kennen en zijn Stem leert verstaan. Dan denk je niet meer na over wat je gaat zingen, maar dan zing je!

jan

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #381 Gepost op: augustus 07, 2003, 12:23:10 pm »
Om opwekkingsliederen om stijl te verwerpen lijkt mij geen reden. Dat is meer een kwestie van smaak lijkt mij. Maar ze moeten natuurlijk wel getoetst worden zoals alles getoetst wordt, liedboek en psalmen en gezangen zijn ook getoetst en de bijbel ook, daardoor zijn de deutrocanonieke boeken er niet in gekomen als standaard bijbelboeken.

Verder geeft GOD ons nog steeds nieuwe liederen, dat was niet alleen van die tijd.
Verder lijkt me dat er nieuwe en oude liederen gespeeld kunnen worden. Als je de bijbel leest zie je in sommige psalmen dat er opgeroepen wordt tot het zingen van een nieuw lied of dat de psalm begint met dat het een nieuw lied is en die is ook bij de psalmen terecht gekomen. Nu wordt er ook in de bijbel verteld dat er het lied van bijvoorbeeld mozes of david gezongen werd. Ik persoonlijk leer hier uitdat beiden dus kan.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2003, 01:07:01 pm door jan »
't is goed om wijs te zijn, maar het is wijzer om goed te zijn

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #382 Gepost op: augustus 07, 2003, 12:47:14 pm »
Een nieuw lied zingen? Natuurlijk!!

Ik denk zelfs dat als je alleen psalmen zingt je eigenlijk (een beetje) on-christ-elijk bezig bent. Waarom?

De psalmen zijn geschreven in een tijd waarin Jezus duidelijk nog niet was gekomen en men nog leefde onder de Wet. Die Wet werd toen ook in alle aspecten bejubeld, ook in de Psalmen (denk maar aan psalm 119)

Maar, we leven nu in een nieuwe tijd met een heel nieuw verbond, waarvan de heerlijkheid nog véél groter is dan die van de Wet.

Waarom zouden we dan in Gods naam (letterlijk) nog bijna alleen bij de psalmen blijven?

Ik durf wel te zeggen dat dat een ernstige tekortkoming is t.a.v. het Nieuwe Verbond en het werk van Jezus.

Natuurlijk zijn er ook best mooie psalmen (ze hebben alleen wel een nieuwe melodie nodig), maar ik vind ze wel ernstig tekortschieten en op sommige punten 'achterhaald' en daarom (soms) als Christen niet meer nodig om te zingen.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #383 Gepost op: augustus 07, 2003, 12:53:36 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 12:47:14 schreef Zwever:
Een nieuw lied zingen? Natuurlijk!!

Ik denk zelfs dat als je alleen psalmen zingt je eigenlijk (een beetje) on-christ-elijk bezig bent. Waarom?

De psalmen zijn geschreven in een tijd waarin Jezus duidelijk nog niet was gekomen en men nog leefde onder de Wet. Die Wet werd toen ook in alle aspecten bejubeld, ook in de Psalmen (denk maar aan psalm 119)

Maar, we leven nu in een nieuwe tijd met een heel nieuw verbond, waarvan de heerlijkheid nog véél groter is dan die van de Wet.

Waarom zouden we dan in Gods naam (letterlijk) nog bijna alleen bij de psalmen blijven?

Ik durf wel te zeggen dat dat een ernstige tekortkoming is t.a.v. het Nieuwe Verbond en het werk van Jezus.

Natuurlijk zijn er ook best mooie psalmen (ze hebben alleen wel een nieuwe melodie nodig), maar ik vind ze wel ernstig tekortschieten en op sommige punten 'achterhaald' en daarom (soms) als Christen niet meer nodig om te zingen.
amen! mooi gezegd, helemaal mee eens!
wij mogen inderdaad zingen vanuit onze ervaring met een Jezus die in ons hart woont!!!
De liederen die je zingt hebben niet te maken met smaak en traditie, maar met je relatie met God.

jan

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #384 Gepost op: augustus 07, 2003, 01:05:39 pm »

quote:

op 07 Aug 2003 12:53:36 schreef joris:
[...]

amen! mooi gezegd, helemaal mee eens!
wij mogen inderdaad zingen vanuit onze ervaring met een Jezus die in ons hart woont!!!
De liederen die je zingt hebben niet te maken met smaak en traditie, maar met je relatie met God.
Dat is zelfs goed, David deed dat ook!
't is goed om wijs te zijn, maar het is wijzer om goed te zijn

Marnix

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #385 Gepost op: augustus 08, 2003, 06:21:13 pm »
Helemaal mee eens. De 2 argumenten die ook op deze subpagina weer worden genoemd..:

1. Stijl niet mooi. Is dat geen kwestie van smaak.. en van gewenning, dat we het niet mooi vinden omdat we het niet gewend zijn?

2. Geen diepgang. Ben ik het totaal mee onseens, heel veel opwekking heeft juist heel veel diepgang.

Een derde:

3. Psalmen zijn beter want ze komen rechtstreeks uit de bijbel? Opwekkingkomt veelal ook direct van bijbelteksten af.

Het punt dat psalmen niet over Jezus gaan vind ik erg sterk. Misschien heb ik daarom wel het idee dat in de kerk te weinig nadruk ligt op een [ersoonlijke relatie met Hem. En misschien dat omdat we met orgel vrij oude muziek zingen ik ook het idee heb dat er wel eens wat enthousiasme mist.

Kortom, ik zie nog steeds alleen maar voordelen bij het zingen van opwekking naast d epsalmen en het liedboek.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #386 Gepost op: augustus 08, 2003, 06:30:10 pm »

quote:

op 08 Aug 2003 18:21:13 schreef Marnix:
2. Geen diepgang. Ben ik het totaal mee onseens, heel veel opwekking heeft juist heel veel diepgang.
Over diepgang wordt ook al ergens anders gediscussieerd. Lees ook die discussie eens door voor een paar andere kijkjes op dit deel-onderwerp.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #387 Gepost op: augustus 12, 2003, 08:25:49 am »
Stelling:
De roep om meer gezangen er een symptoom van,
dat wij niet meer in staat zijn
de psalmen te begrijpen en te gebruiken als
liederen over Jezus Christus.

Toelichting:
Jezus is de vervulling van de Wet. Wat over de Wet gejubeld wordt in de bijbel, gaat ten diepste over Hem. Jezus is de Mensenzoon. Wat over de mensenzoon (d.i. het mensenkind, de mens) gezegd wordt in de psalmen, gaat ten diepste over Hem (vgl. Ps 8 en Heb 2). Jezus is de Vredevorst. Wat over de koning gezongen wordt in Ps 20, 21, 45, 72, 99 enz. gaat over Hem. Jezus is degene die het koningschap van David weer herstelt. Dus gaan Ps 52 en 89 over Hem. Hij is degene die niet dood is gebleven, wiens lichaam geen ontbinding heeft gezien en wiens ziel niet in het dodenrijk is gebleven. Daarom gaat Ps 16 over Hem. Hij is de Vorst van de Eer, daarom gaat Ps 24 over Hem. Hij is het zuivere Woord van God, waarover Ps 12 zingt. Hij is het, die leerde: noem God maar je Vader -- die in Ps 103 zijn armen om zijn kind slaat. Hij is door God verlaten, opdat wij nooit meer door God verlaten zouden worden. Goddank gaat Ps 22 over Hem, niet meer over ons! Hij is de Goede Herder van Ps 23. Hij heeft zijn vijanden gemaakt tot een voetbank voor zijn voeten, Hij heerst over de volken met een ijzeren staf (Ps 110, Ps 2). Door Hem horen mensen uit allerlei landen nu bij het Godsvolk (Ps 87). Hij is de Hoeksteen van de kerk (Ps 118) en ons machtig Fort (Ps 46), een sterke rots om Jeruzalem (Ps 18, 125). Hij is onze hulp die gekomen is in de naam van de Heer (Ps 121, Ps 124). Hij is de Bruidegom van Ps 45. Hij is de weg van de Heer, die zijn verbond bekent maakt aan zijn vertrouwelingen (Ps 25). Door Hem kunnen wij zingen, dat we in onschuld voor God geleefd hebben (Ps 26). Door Hem kunnen we in Gods stralende aanwezigheid leven (Ps 17), in zijn tent wonen (Ps 15, 27), binnengaan in zijn heilig huis (Ps 84), waar het goed toeven is (Ps 23, 92), waar we genieten kunnen van de beloofde rust (Ps 36). En dat is niet vanzelfsprekend! (Ps 95) Door Jezus' bloed zijn eindelijk de ruïnes van een ontrouw Godsvolk verleden tijd (Ps 74, 79). Wij zijn bevrijd uit de banden van de dood (Ps 116); alle volken zingen de eer van de Heer (Ps 122)!
Gelukkig ben je, als je niet achter de mensen aanloopt die hun leven zonder God leiden, als je niet meedoet met hen die God verachten; maar in plaats daarvan de wedloop van het geloof loopt, achter Jezus' aan, de ballast van de zonde achter je latend, met gemak het lichte juk van Jezus dragend: dan ben je als een boom die rijk groeit en bloeit, dan krijg je zegen als regen op je wegen. (Ps 1)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #388 Gepost op: augustus 12, 2003, 03:04:53 pm »

quote:

Stelling:

Dan heb ik ook wel wat:

De aanwezigheid van het Nieuwe Testament in de Bijbel is er een symptoon van,
het Oude Testament te begrijpen en te gebruiken als
de openbaring van Jezus Christus.

Natuurlijk komt Jezus voor in de Psalmen. Natuurlijk komt Jezus voor in het Oude Testament. Maar wel veel meer op een verborgen, profetische wijze dan net zo duidelijk en openbaar als in het NT.

Net zo goed als een Nieuw Testament een goede zaak is om aan de Bijbel toe te voegen omdat er nu eenmaal een nieuwe periode is aangebroken (de periode na de 'sluier van Mozes'!) lijkt het me ook geen verkeerd idee daarover nieuwe liederen te zingen en kun je rustig zeggen dat je eigenlijk wel wat mist als je dat alleen in de Psalmen zoekt.

Of is het soms ons doel onduidelijk te blijven over Jezus?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #389 Gepost op: augustus 12, 2003, 03:09:43 pm »

quote:

op 12 Aug 2003 15:04:53 schreef Zwever:
[...]

Dan heb ik ook wel wat:

De aanwezigheid van het Nieuwe Testament in de Bijbel is er een symptoon van,
het Oude Testament te begrijpen en te gebruiken als
de openbaring van Jezus Christus.

Natuurlijk komt Jezus voor in de Psalmen. Natuurlijk komt Jezus voor in het Oude Testament. Maar wel veel meer op een verborgen, profetische wijze dan net zo duidelijk en openbaar als in het NT.

Net zo goed als een Nieuw Testament een goede zaak is om aan de Bijbel toe te voegen omdat er nu eenmaal een nieuwe periode is aangebroken (de periode na de 'sluier van Mozes'!) lijkt het me ook geen verkeerd idee daarover nieuwe liederen te zingen en kun je rustig zeggen dat je eigenlijk wel wat mist als je dat alleen in de Psalmen zoekt.

Of is het soms ons doel onduidelijk te blijven over Jezus?
Niets aan toe te voegen, goed geformuleerd, bedankt. ;)

xgnoom

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #390 Gepost op: augustus 12, 2003, 11:04:20 pm »

quote:

op 12 Aug 2003 08:25:49 schreef Qohelet:
Stelling:

Deze stelling snap ik echt niet. De logica klopt gewoon niet.

Ik vind Tchaikovsky mooi dus ik houd niet van Bach.

Ik vind vla lekker dus ik vind yoghurt vies.

Opel maakt goede auto's dus zijn Toyota's slecht.

enz.

Wat je doet is dit: je zoekt een tegenstelling bij wat je waarneemt. Van die tegenstelling maak je een logisch gevolg, maar dat is niet correct.

Als ik Tchaikovsky mooi vindt zegt dat nog niets over of ik van Bach houdt, als ik in een Opel rijdt zegt dat nog niets over mijn mening over Toyota's....
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Marnix

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #391 Gepost op: augustus 12, 2003, 11:17:21 pm »
De psalmen kijken vooruit op wat Jezus gaat doen. Mooi om te zingen... maar Jezus is gekomen en heeft overwonnen.

Vergelijk het eens met een voetbalwedstrijd... Van tevoren zing je: We gaan winnen, we worden kampioen. Maar als je dan eenmaal kampioen bent geworden ga je toch ook het We Are The Champions zingen? Dan blijf je toch niet alleen zingen dat je kampioen gaat worden? Dat ben je al!

Psalmen hebben een heleboel mooie dingen en kunnen heel goed passen bij bepaalde dingen. Maar in de tijd van de psalmen moest Jezus nog komen.... ALs je alleen dat zou zingen zou ik dat soms ontoepasselijk vinden, net als wanneer je We worden kampioen gaan zingen als je het al bent. Daarom denk ik dat het heel belangrijk is om meer te zingen dan alleen maar psalmen.

joris

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #392 Gepost op: augustus 12, 2003, 11:33:47 pm »

quote:

op 12 Aug 2003 23:17:21 schreef Marnix:
De psalmen kijken vooruit op wat Jezus gaat doen. Mooi om te zingen... maar Jezus is gekomen en heeft overwonnen.

Vergelijk het eens met een voetbalwedstrijd... Van tevoren zing je: We gaan winnen, we worden kampioen. Maar als je dan eenmaal kampioen bent geworden ga je toch ook het We Are The Champions zingen? Dan blijf je toch niet alleen zingen dat je kampioen gaat worden? Dat ben je al!

Psalmen hebben een heleboel mooie dingen en kunnen heel goed passen bij bepaalde dingen. Maar in de tijd van de psalmen moest Jezus nog komen.... ALs je alleen dat zou zingen zou ik dat soms ontoepasselijk vinden, net als wanneer je We worden kampioen gaan zingen als je het al bent. Daarom denk ik dat het heel belangrijk is om meer te zingen dan alleen maar psalmen.

zingen is uiting van je geloof. God zoekt aanbidders, geen aanbidding.
God gaat zijn weg met ieder van ons en daar pastook een manier van zingen bij. Veel opwekkings liederen passen iniet bij de geloofsbeleving van mensen op dit moment, misschien later.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #393 Gepost op: augustus 13, 2003, 03:17:01 pm »

quote:

op 12 Aug 2003 23:17:21 schreef Marnix:
ALs je alleen dat zou zingen zou ik dat soms ontoepasselijk vinden, net als wanneer je We worden kampioen gaan zingen als je het al bent.

Goed voorbeeld, je kunt dit zelfs nog doortrekken naar de Psalmen, waarin "de wedstrijd" nog steeds gespreeld moest worden!

Namelijk, toen dacht men nog vaak dat je door de Wet gered moest worden en je je vooral daar aan moest houden. Dat je de voetbalwedstrijd zelf moest gaan spelen dus.

Zo worden mensen toch nog weer telkens verleid te denken in wetten en wetticisme, dat ze nog steeds de aftrap moeten maken en punten moeten scoren. Terwijl de wedstrijd al lang gewonnen is!

p.s. natuurlijk zal de oplettende lezer weten dat de wedstrijd gewonnen is, maar de onoplettende niet. dan kies ik liever voor duidelijkheid!

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #394 Gepost op: augustus 13, 2003, 03:37:44 pm »

quote:

op 13 Aug 2003 15:17:01 schreef Zwever:
[...]

Goed voorbeeld, je kunt dit zelfs nog doortrekken naar de Psalmen, waarin "de wedstrijd" nog steeds gespreeld moest worden!

Namelijk, toen dacht men nog vaak dat je door de Wet gered moest worden en je je vooral daar aan moest houden. Dat je de voetbalwedstrijd zelf moest gaan spelen dus.

Zo worden mensen toch nog weer telkens verleid te denken in wetten en wetticisme, dat ze nog steeds de aftrap moeten maken en punten moeten scoren. Terwijl de wedstrijd al lang gewonnen is!

p.s. natuurlijk zal de oplettende lezer weten dat de wedstrijd gewonnen is, maar de onoplettende niet. dan kies ik liever voor duidelijkheid!
Zo heb ik het nooit bekeken, maar je hebt wel gelijk.

Marnix

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #395 Gepost op: augustus 13, 2003, 06:53:05 pm »

quote:

zingen is uiting van je geloof. God zoekt aanbidders, geen aanbidding.
God gaat zijn weg met ieder van ons en daar pastook een manier van zingen bij. Veel opwekkings liederen passen iniet bij de geloofsbeleving van mensen op dit moment, misschien later.

De vraag is alleen wwaar dat dan aan ligt? Aan de liederen? Of aan de geloofsbeleving van die mensen? Of aan het teveel waarde hechten aan tradities en die manier zoals het altijd is gegaan?

Tja Zwever, het leven is een wedstrijd (zie paulus over de wedloop). We moeten die wedstrijd wel spelen, maar mogen tegelijk weten dat we de wedstrijd al hebben gewonnen. Daarom mogen we het We Are The Champions denk ik al wel zingen :) We weten alleen niet wanneer we de finishlijn gaan passeren, wanneer de Scheidsrechter het Eindsignaal blaast.

Arne

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #396 Gepost op: september 03, 2003, 12:45:01 am »

quote:

op 02 Sep 2003 22:29:54 schreef Marnix(in een ander topic):
In elk geval is een beetje inlevingsvermogen wel gepast denk ik. Ik kan me heel goed voorstellen dat je opwekking maar niks vindt... Maar als anderen dat wel vinden, heb daar dan alsjeblieft ook begrip voor... soms heb ik het idee dat mensen hier proberen mij en anderen van het zingen van opwekking af te praten en ik denk dat Xgnoom daarom ook niet meer hierover wil praten en dat zijn geloof er door wordt beinvloed.

Laten we in elk geval aan de hand van vormen niet gelijk een waardeoordeel vormen... God kijkt naar je hart en niet of je opwekking zingt of bij Reformanda zit. Daar draait het niet om.

Lastig. De synode heeft gewikt, gewogen en besloten.

http://www.gszuidhorn.gkv...ument.asp?documentid=1035

Waar praten we nu nog over. In de verschillende, zo niet de meeste kerken is deze selectie vrijgegeven voor het gebruik in de eredienst. Het is nergens voor nodig om de discussie op de synode nog eens dunnetjes over te doen.

Bij ons in de gemeente zijn er verschillende ouderen die niet op nieuwe liederen zitten te wachten. Ze kennen de psalmen en de gezangen soms uit het hoofd. In een enkel geval zelfs nog in de oude berijming.

Een nieuw lied is aan het begin altijd wennen. Zeker als een wijs niet gemakkelijk is.
Dan zing je toch liever bekende en vertrouwde psalmen. Maar als de jeugd dan zo nodig wat nieuwe liederen wil dan moet het maar. Veel van de oudere mensen zijn er niet principeel op tegen. Ze zitten er niet op te wachten. Dat is wat anders als er bezwaar tegen hebben.

Bij ons in de kerk zie je dat er door steeds meer mensen meegezongen wordt uit het liedboek.
Mensen beginnen er een beetje vertrouwd mee te raken en als ze een lied enigszins kennen en de wijs niet al te moeilijk is dan zingt bijna de hele gemeente dit lied.

Met de liederen uit andere bundels en liederen uit eigen kring zal het wel net zo gaan als met het liedboek. Het is aan het begin voor veel ouderen behoorlijk wennen. Het zijn immers geen bekende liederen. Een enkeling zal wat meer weerstand hebben omdat hij bang is voor een wildgroei aan liederen, waardoor we op den duur allemaal met een aanhanger achter de fiets of de ski-koffer op het dak vol geladen met liedbundels naar de kerk gaan.

Daar heeft de techniek iets op gevonden: een beamer.
Het kan ook ouderwets: een sheet projector.

Daarbij komt dat de psalmen een belangrijk onderdeel van de liturgie blijven uitmaken.
De vrees dat de vrijgemaakte kerk een opwekkingskerk wordt is dus ongegrond.

Tja, en de mensen die heel enthousiast de Here willen dienen met allerlei toeters en bellen?
Je kunt best een keer een themadienst houden, of een singinn met ALLEEN opwekking.
Mijn inschatting is dat de meeste mensen gewoon gereformeerd willen blijven.
Geen al te dogmatische/theoretische preek die alleen maar over de leer gaat en alles wat niet helemaal volgens de leer is bij voorbaat verdacht maakt, bij naam noemt en afkeurt.
Evenmin een opwekkingsdienst waarbij alleen maar getuigenissen gegeven worden, waarbij de Bijbel niet open gaat en de dienst helemaal mens gericht is.

Als je links om of rechts om wilt, dan wordt het moeilijk volgens mij.
Een betere kerk begint bij jezelf.

LadyLike

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #397 Gepost op: september 10, 2003, 01:25:47 pm »
citaat uit de Visie 13 t/m 19 sept.:

'Baptistenvoorganger Henk Bakker is huiverig voor de waarde van het 'oppervlakkige gevoel', dat volgens hem in veel Opwekkingsliederen naar voren komt: " de armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel erbij verbleekt. De God van de Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijne liefde liefheb. De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse OpwekkingsGod niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte." '

Wat vinden jullie hiervan?
Wat mij betreft vallen nieuwtestamentische teksten op melodie hier niet onder, maar verder vind ik wel dat deze man hier een punt heeft. Inderdaad krijg ik vanuit opwekking soms het idee van God als westerse psychotherapeut en ik denk dat dat een erg eenzijdig beeld is dat geen recht doet aan God zoals Hij zich aan ons openbaart.

Pulpeet

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #398 Gepost op: september 10, 2003, 01:33:19 pm »
.
« Laatst bewerkt op: september 10, 2003, 01:39:51 pm door Pulpeet »

Pulpeet

• Bekijk profiel
waarom geen opwekking?
« Reactie #399 Gepost op: september 10, 2003, 01:39:12 pm »
Bovenstaande is wel erg boud geformuleerd. Maar er zit wel wat in. Als je op zoek bent naar doorleefde afhankelijkheid, geborgenheid, acceptatie etc. kun je inderdaad bij opwekking terecht. En teveel daarvan lijkt me inderdaad ongezond.

Hier wil ik ook nog even iets over zeggen:

quote:

op 12 Aug 2003 08:25:49 schreef Qohelet:
Het is m.i. niet nodig om de actualiteit van de psalmen te verdedigen met de mogelijke christocentrische uitleg. Dat komt op mij zelfs wat krampachtig over. De psalmen zijn actueel vanwege de rijkdom en evenwichtigheid van de verwoorde geloofservaringen.