Excuus, ik ga er natuurlijk vanuit dat iedereen mijn punt natuurlijk direct snapt, en uiteraard beaamt...

Het lied ‘the heart of worship’ volgt, zo suggereert het lied (toch?), op een periode van harteloos worshippen. In het lied worden verder geen argumenten genoemd, dus kan het lied ook alleen dàn gezongen worden (of niet?).
Psalm 51 is anders, veel breder, draagt zelf veel meer argumenten aan (ben in zonde ontvangen, doe steeds wat kwaad is in Gods ogen, weet dat maar al te goed, en God ziet alles). Daarna een bede om vergeving, om gewassen te worden van die vuiligheid, om een rein hart geschapen te krijgen. Tot slot volgt dan de verzuchting dat God het geofferde zelf niet hoeft, maar dat de manier waaròp ze gegeven worden cruciaal is.
Het lied lijkt alleen in het slot op psalm 51, en is dus een stuk ‘armer’ (of niet?).
Nu weet ik wel dat er ook in de psalmen geknipt wordt: we zingen zelden een psalm in zijn geheel, en gebruiken alleen de verzen die van toepassing zijn in de dienst. Dus kan het voorkomen dat alleen het 3e deel van psalm 51 (berijming: vs 5-7) gezongen wordt.
Dan nog gaat de wens om oprecht een rein hart /lofprijzing vergezeld met de bede om vergeving, en beseffen van wat God wil en de belofte om Gods wil te willen doen. Kortom, omdat het lof/schuldoffer niet op zichzelf staat maar gekoppeld wordt aan vergeving en aan beloften, is het veel makkelijker mee te zingen (denk ik).
In het lied wordt alleen gesteld wat God niet wil:
For a song in itself is not what You have required, maar zegt vervolgens niet wat God wel wil, laat staan dat de belofte volgt om voortaan te willen doen wat God wil, ofzo. Er wordt alleen gezegd
‘Ill bring You more than a song’ maar wat dat dan is, wordt in het midden gelaten. In psalm 51 zijn die dingen redelijk onafscheidelijk, ook binnen de berijmde verzen (al doe je met het zingen van 1 enkel vers wel behoorlijk afbreuk aan het geheel).
Misschien komt het er op neer dat in het lied de koe niet bij de horens wordt gevat: er wordt een beetje vaag gedaan over lofzingen met of zonder hart, maar termen als ‘schuld’, ‘boete’, ‘reiniging’, ‘offers’, ‘lof vanwege genade’ worden gemeden.
Verder is er inhoudelijk, volgens mij, niets op aan te merken...
En Wilhelmina: tuurlijk heb ik wel eens psalmen harteloos gezongen. Maar dan volgt een persoonlijk schuldbesef, ga ik niet ineens verwachten dat de hele club in mijn schuldbesef gaat delen. En als je dit lied 10x hebt gezongen, kun je dat lied ook prima ‘harteloos’ zingen, lijkt mij.
(Samenvattign ps 51, berijming:
vs 1: schuldbesef+bede om vergeving
vs 2: schuldbesef+berouw+erkenning van Gods rechtvaardigheid
vs 3: schuldbesef+beroep op Gods vergeving
vs 4: bede om vergeving+verwachting van blijdschap
vs 5: bede om rein hart+omdat: wens om te loven+wens om anderen op Gods wegen te leiden
vs 6: bede om genade+ omdat: wens om te loven; besef dat gebroken hart waardevoller is dan offeranden
vs 7: is breder: bede om heil voor Sion, omdat: God dan weer blij zal zijn met offers; verwachting van een blijde toekomst.)