Ik zit klapperogend achter mijn pc. ongelooflijk.
J.R.R. Tolkien heeft in zijn trilogie een geweldige tekening gegeven van de macht van het kwaad. Een ieder die het boek leest zal daarna wat hebben om over na te denken. Zaken als: Hoeveel macht heeft het kwaad in mijn leven? In hoeverre voel ik me aangetrokken tot het kwaad? Daarnaast geeft Tolkien een heel scherpe voorzet: Dingen kunnen heel aantrekkelijk zijn, er 'goed' en zinvol uitzien en als voorwerp kunnen dienen om goed te doen, maar dat betekent niet dat die zaken op zich goed zijn.
Ik heb nog nooit een boek gelezen dat zo goed tekent hoe vernietigend het kwaad in de wereld is. Tolkien heeft altijd gezegd geen analogie te willen schrijven. Echter, de wijze waarop hij de menselijke zondige geest en zijn gebroken wil in het boek beschrijft, is zeer confronterend. Lees Randy Alcorn, C.S. Lewis en andere christelijke romanschrijvers, en leg die naast Tolkien. Dan zul je zien hoeveel ze van hem geleerd hebben!
Occulte zaken hebben een sterke band met het kwaad. Dit boek is een grote aanklacht tegen de zondige mens, de macht van het kwaad (satan?) en de enorme invloed van de zonde. Het is een statement voor de huidige postmoderne mens voor wie begrippen als 'goed' en 'kwaad' in een schemergebied overlopen.
Daarnaast heeft een schrijver een zekere vrijheid om een wereld te creeren die hij wil. Tolkien doet dat op een fenomenale manier. Het feit dat de regisseur van LOTR groot is geworden met hororfilms, is soms te merken in de film. HEt boek tekent een extremer beeld. Tolkien is geniaal in zijn beschrijvingen van de menselijke natuur, en van de natuur in het algemeen. De wijze waarop hij bossen, bergen, en bv de Gouw tekent is prachtig. Je krijgt het gevoel alsof je er zelf staat. Hij laat zien hoe mooi de wereld is, de schoonheid van een 'onbezoedelde' natuur. Daar tegenover schetst hij de verschrikkelijke verwoesting die het kwaad over de wereld brengt: Het kwaad is destructief, somber, zwart. Het maakt zelf niks, maar het reproduceert en verminkt het goede in de wereld. Van een prachtig iets maakt het verschrikkelijke beesten, die nog maar nauwelijks kenmerken van hun oude natuur tonen. Ik vindt dat confronterend, op een meesterlijke manier! Christenen die graag teruggrijpen op de anthitese zouden dit boek eens moeten lezen. Niet als feitenmateriaal, maar als beschrijving van een strijd van goed tegen kwaad.
Uiteraard heeft tolkien niet gebruik kunnen maken van enkele essentiele zaken in het christendom. Veel fantasyboeken (de goede, althans) vermijden godsdiensten en religies in hun gecreerde wereld. Je kunt als christelijk fantasyschrijver God geen plaats geven in jouw gemaakte wereld. Daardoor is het boek inderdaad geen gelijkenis die in zijn geheel opgaat. Maar het tekent wel op een prachtige wijze de gruwelijkheid van de zonde.
Voor alle harde schreeuwers: lees alsjeblieft eens het boek, en ga dan iemand afkraken die als gelovig en overtuigd christen in het leven stond. Je hebt het wel over een broeder.
doei
een enorme Tolkien-fan (duidelijk, toch?)