Auteur Topic: Lord of the Rings discussie deel II  (gelezen 44123 keer)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Lord of the Rings discussie deel II
« Gepost op: september 30, 2003, 03:37:19 pm »
Deze moet je zien..
Download hem @ www.lordoftherings.net

Beloofd weer een spektakel te worden...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 30, 2003, 03:52:43 pm »
Live vanuit de luie stoel

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 30, 2003, 04:48:37 pm »
misschien zijn er wel mensen die hem voor de mac moeten hebben...  :|
Ze zijn toch niet mongool ofzo dat ik hem moet gaan linken..
Eenmaal op die site vinden ze het wel hoor...

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 30, 2003, 06:16:27 pm »

quote:

op 30 Sep 2003 16:48:37 schreef Joesoef:
misschien zijn er wel mensen die hem voor de mac moeten hebben...  :|
Ze zijn toch niet mongool ofzo dat ik hem moet gaan linken..
Eenmaal op die site vinden ze het wel hoor...

:D

Je moet er altijd van uitgaan dat er mensen zijn die sommige dingen niet snappen Jos. En wie heeft er tegenwoordig nou een mac! No one hier in ieder geval!

Je bent gewoon lui.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 30, 2003, 06:43:15 pm »
Nee, die mensen die het hier voorgeschoteld willen hebben zij lui...  :)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 30, 2003, 07:58:17 pm »
Niemand wil het hier eigenlijk voorgeschoteld hebben maar ik hou niet zo van die luie ts-ers. :)  :P

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 07, 2003, 12:57:42 am »
DUH!!! Als je dan op een christelijke site zit, verwacht je niet Lord of the rings als aanrader tegen te komen! FREAKYYYYYYYY!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben echt geen zeikert hoor, maar dit gaat wel ver!

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 07, 2003, 11:38:01 am »

quote:

op 07 Oct 2003 00:57:42 schreef Elsje:
DUH!!! Als je dan op een christelijke site zit, verwacht je niet Lord of the rings als aanrader tegen te komen! FREAKYYYYYYYY!!!!!!!!!!!!!!!!!!

|:(

ZO hallo! scheer je weg ofzo!!  :|
of komt eens met een onderbouwende post.. ga terug naar godfashion oid..  :X

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 07, 2003, 11:42:07 am »

quote:

Dit verbaast me wel enigszins. LOTR is volgens mij een verantwoorde film op basis van een boek van een christelijke schrijver. Als je het hier niet mee eens bent dan ben ik benieuwd naar je onderbouwing.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 07, 2003, 04:22:22 pm »

quote:

op 30 Sep 2003 19:58:17 schreef Does:
Niemand wil het hier eigenlijk voorgeschoteld hebben maar ik hou niet zo van die luie ts-ers. :)  :P
Niet chatten a.j.b.  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2003, 01:44:15 am »

quote:

Nou, sorry hoor, maar dat zou ik zo snel niet zeggen.. hoe kom je tot deze conclusie?

Trailer is trouwens erg cool :)
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 08, 2003, 02:00:37 am »
Ik wil wel een aanzet geven tot een discussie maar ik wacht natuurlijk al wel een poosje op een weerwoord. Daarnaast is dit volgens mij geen discussietopic.
Veel aspecten uit de film zijn direct of indirect ontleent uit het christendom, hoewel de schrijver ook al was hij christen geen bijbedoelingen heeft gehad met zijn boek.
De voorbeelden uit zijn boeken zijn overduidelijk en vele in getal. Daarnaast is ook de invloed van de vriend van Tolkien (C.S Lewis) duidelijk merkbaar. Overigens is de fictie van Lewis wel bedoeld als analogie op het christendom.

De enige reden die ik kan bedenken tegen de boeken van Tolkien is dat het fictie is. Het kan natuurlijk zijn dat je principieel tegen fictie bent, maar dan moet je dat er wel even bij zetten. Dat is nl. een heel andere discussie.

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 08, 2003, 05:47:30 pm »
Allereerst wil ik zeggen dat ik geen discussie wil uitlokken, want dat draait toch nergens op uit. Misschien lijkt het daarop, door de manier waarop ik mijn verbazing heb uitgesproken.
Daarnaast verbaast het me nogal dat ik zulke felle reacties krijg van anderen.
Naar mijn mening is de Lord of the rings een zeer occulte film. Het verhaal kan dan wel gaan over het goede en het slechte, wat de strijd aangaat, waarbij het goede overwint, maar dat betekent nog niet dat het dan ook een "christelijk verantwoorde" film is. Als ik alleen de cover van de dvd/video zie, weet ik voor mezelf al genoeg. Elfjes, trollen, tovenaars.......... daar WIL ik niet eens naar kijken.
In de bijbel worden zulk soort occulte zaken duidelijk verboden. Dan ga ik er toch niet smakelijk met een bak popcorn naar zitten kijken!!!!!

Als laatste: een (niet christelijke) vriendin van mij heeft de verschillende films laatst zitten kijken en vertelde me dat ze doodeng waren!!!

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:00:10 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 17:47:30 schreef Elsje:
Elfjes, trollen, tovenaars.......... daar WIL ik niet eens naar kijken.
In de bijbel worden zulk soort occulte zaken duidelijk verboden. Dan ga ik er toch niet smakelijk met een bak popcorn naar zitten kijken!!!!!

Waarom ga je het boek niet lezen. Ik heb nogal een hekel aan dat mensen zomaar iets gaan veroordelen zonder dat ze er notie van genomen hebben. Tolkien is een christen, schrijven van het boek In de ban van de Ring/Lord of the Rings. By the way, in de bijbel staat niks over trollen en elfjes hoor.  :+
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:05:46 pm »
Dus ik mag niet voor mezelf beoordelen of ik de film (of het boek) wel of niet lees aan de hand van wat anderen me vertellen of aan de hand van een trailer op tv? Dat is voor mij juist de manier om iets te beoordelen.

Heb jij ook wel eens heroine gebruikt? Of heb je daar gewoon geen oordeel over?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:10:00 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:05:46 schreef Elsje:
Dus ik mag niet voor mezelf beoordelen of ik de film (of het boek) wel of niet lees aan de hand van wat anderen me vertellen of aan de hand van een trailer op tv? Dat is voor mij juist de manier om iets te beoordelen.

Lees je ook geen donald ducks? daar komen ook heksen en tovenaars en dergelijke in voor.
Pinkeltjefan

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:11:09 pm »
die verhaaltjes sla ik over! De rest vind ik wel leuk!

Het gaat hier trouwens helemaal niet om mijn mening, maar over wat de bijbel er van zegt. Natuurlijk interpreteert iedereen dit op een bepaalde (eigen manier). Ik denk alleen dat je het niet altijd op zo'n manier kan interpreteren dat het voor jou (in het algemeen) het beste uitkomt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:12:53 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:11:09 schreef Elsje:
die verhaaltjes sla ik over! De rest vind ik wel leuk!

Maar waar is je afkeer op gebasseerd dan? Niet op de bijbel. ZElfs een man als C.S.Lewis gebruikte ze in Narnia. Een boek dat notabene zelfs bij evangelisatie gebruikt kan worden...

God verbied toverij, geen verhalen erover.
Pinkeltjefan

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:15:38 pm »
Satan gebruikt ook de bijbel om uit te citeren en om er zijn voordeel mee te halen, zegt mij dus nog steeds weinig!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:19:11 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 17:47:30 schreef Elsje:

Trollen en elfjes niet, die komen er niet in voor. Verder gebruik jij 'toveren' anders dan ik lijkt het.
Wist je dat er in de bijbel een verhaal staat over pratende bomen en struiken?
[Prediker 7:29]

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:20:20 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:05:46 schreef Elsje:

Appels en peren.

Heroine is gewoon slecht omdat de gevolgen nogal duidelijk zijn. Bij een boek/film niet. Ik wil eerst weten wat de achtergrond van een schijver is voordat ik iets veroordeel.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:27:02 pm »
Elsje, volgens onderstaande link zou je 'Het geheim van de ring' eens moeten lezen.

quote:

Beide schrijvers én de uitgever (in een voorwoord) realiseren zich terdege wat Tolkien heeft gezegd. Het is slechts hun bedoeling aan te geven dat er overduidelijke parallellen zijn tussen wat de Bijbel vertelt over zaken als goed en kwaad, diepe verlangens, roepingsbesef, wijze raad, verborgen moed, ongezonde krachten en verleidelijke stemmen, en wat er van dat alles terugkomt in de fictieve wereld van Tolkien.

Met de uiteindelijke vraag: is Tolkiens wereld wel zo fictief? Immers, zij weerspiegelt de denkbeelden van Tolkien als overtuigd christen. Daarmee weerspiegelt zij als vanzelf (en misschien verklaart dat wel de aantrekkingskracht) de dagelijkse realiteit van zonde en strijd, die christenen vanuit de Schrift herkennen en die anderen misschien in de praktijk ervaren. Bruner en Ware: "Tolkien was een verhaal aan het vertellen, en niet een boodschap aan het verkondigen. Zijn christelijke wereldbeeld kwam vanzelf daarin naar boven.” Het was volgens hen "het sterke christelijke geloof van de schrijver dat zijn verbeelding inspireerde.”
Bron: http://home.planet.nl/~sl...ng/boekbruner73743141.htm

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:32:13 pm »
dat herione slecht is weet je doordat anderen je dat vertellen! Toch?

Appels en peren, nee gewoon een vergelijking!

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:34:18 pm »
Marloes,

Pratende bomen en struiken in de bijbel heeft NIKS met zwarte magie te maken, en tovenaars naar mijn weten wel!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:34:47 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:15:38 schreef Elsje:
Satan gebruikt ook de bijbel om uit te citeren en om er zijn voordeel mee te halen, zegt mij dus nog steeds weinig!

Ik denk dat jij eens heel goed bij je zelf te rade moet gaan of je zulke harde beweringen mag maken. Onderzoek eerst voor je iemand impliciet veroordeelt.
C.S.Lewis zomaar afdoen als een nobody in dienst van satan is echt heel gevaarlijk.
Dat jij niks wil lezen van tovenaars, trollen en elfen is jouw zaak. Maar je kunt vanuit de bijbel dit niet staven. Zeker als grote mensen binnen de christelijke wereld een totaal ander geluid laten horen moet je goed overwegen wat je zegt voordat je zomaar tot een veroordeling komt.

Dat heroine slecht is, is gewoon een medisch feit. Jij beweert dat een boek slecht is omdat er tovenaars in voorkomen.... Dan zou de bijbel ook slecht zijn. Daar komen ook tovenaars in voor.
Pinkeltjefan

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:37:51 pm »
IEDEREEN:

Zoals ik al eerder zei is het niet mijn bedoeling een discussie uit lokken, maar daar draait het nu toch op uit.

Ik wil hier dan ook mee kappen, want het blijft heen en weer gepraat.

Ik heb mijn mening en jullie hebben jullie mening. Ik probeer mijn mening zoveel mogelijk te vormen aan de hand van wat de bijbel er over zegt. Staat er niets over in de bijbel, dan volg ik mijn gevoel, of wat anderen erover zeggen.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik het niet leuk vind dat er op zo'n manier gereageerd wordt op iets wat ik zeg. Niet verwacht van christenen onder elkaar.....

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:40:33 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:37:51 schreef Elsje:
IEDEREEN:

Zoals ik al eerder zei is het niet mijn bedoeling een discussie uit lokken, maar daar draait het nu toch op uit.

Ik wil hier dan ook mee kappen, want het blijft heen en weer gepraat.

Ik heb mijn mening en jullie hebben jullie mening. Ik probeer mijn mening zoveel mogelijk te vormen aan de hand van wat de bijbel er over zegt. Staat er niets over in de bijbel, dan volg ik mijn gevoel, of wat anderen erover zeggen.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik het niet leuk vind dat er op zo'n manier gereageerd wordt op iets wat ik zeg. Niet verwacht van christenen onder elkaar.....

Juist van met elkaar praten wordt je wijzer. Je leert zo van elkaar over wat je in de bijbel leest. Alleen vanuit je eigen kader denken kom je geen stap verder. Juist vanuit het praten over verschillende meningen kun je je zelf wijzer maken.

Wij wijzen je juist op wat andere mensen, theologen en dergelijke, over deze zaak zeggen. Dus ik snap je punt niet helemaal.
Pinkeltjefan

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:42:36 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:37:51 schreef Elsje:

Ik probeer mijn mening zoveel mogelijk te vormen aan de hand van wat de bijbel er over zegt. Staat er niets over in de bijbel, dan volg ik mijn gevoel, of wat anderen erover zeggen.

Dat doe ik ook dus ik kijk er wel naar. ;)

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:55:45 pm »
DAN HIER EEN CITAAT UIT DE BIJBEL:

deutronomium 18:9:

Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de Here, uw God, u geven zal, dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken. Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wiggelaar, uitlegger van voorteken, OF TOVERNAAR. Geen bezweerder, NIEMAND DIE DE GEEST VAN EEN DODE OF EEN WAARZEGGENDE GEEST ONDERVRAAGT OF DIE DE DODE RAADPLEEGT. Want ieder die deze dingen doet, is de Here een gruwel, en terwille van deze gruwelen drijft de Here, uw God, hen voor u weg.

Ik snap daarom niet dat er ook maar 1 persoon is in dit forum die Elsje wil aanvallen met zeer achterlijke reply's die zeggen dat het meest occulte verhaal (zowel film als boek) onschuldig zou zijn.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:01:04 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:55:45 schreef *TIMSTAR*:

Ik snap daarom niet dat er ook maar 1 persoon is in dit forum die Elsje wil aanvallen met zeer achterlijke reply's die zeggen dat het meest occulte verhaal (zowel film als boek) onschuldig zou zijn.
Misschien omdat het boek/film gewoon GOED is, maar helaas is het moeilijk om te discusseren met mensen die oogkleppen op hebben.  |:(

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:01:30 pm »
hee Does>>  hoe kun je Elsje zo afzeiken en haar zeggen dat ze op moet zouten naar godfashion terwijl we hier op een christelijke site zitten.

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:02:14 pm »
waarom noem je hem dan christelijk verantwoord?!

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:03:06 pm »
ja Santaarnpaal dan stel ik voor dat je je oogklepjes afdoet!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:04:09 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 19:02:14 schreef *TIMSTAR*:
waarom noem je hem dan christelijk verantwoord?!

Lees het boek dat Marloes aandraagt eens. Lees het boek zelf eens, lees de recensies van theologen eens...

/en leer de editknop eens gebruiken...
Pinkeltjefan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:05:16 pm »
.. en discussieer hier verder.. :)

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:07:43 pm »
dus dan de Bijbel maar even aan de kant leggen voor een of ander persoon die met scheve theorieen iets occults wil goedkeuren??

nee dacht het niet.

wil je dat ik een site opzoek voor je die de laatste tijd in het nieuws is geweest omdat pedofielen via een website goedkeuring willen krijgen voor hun sexuele voorkeur??

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:10:21 pm »

quote:

God verbied toverij, geen verhalen erover

dus God verbied hoererij, maar een pornofilm kijken is natuurlijk wel goed.

Doe alsjeblieft niet zo scheef man!

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:11:25 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 19:10:21 schreef *TIMSTAR*:
[...]

dus God verbied hoererij, maar een pornofilm kijken is natuurlijk wel goed.

Doe alsjeblieft niet zo scheef man!
En jij ook niet.

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:14:19 pm »
kerel leg mij dan uit waarin ik scheef ben!!!de Bijbel is zo klaar als een klontje en jullie gaan het met schrijvers van het occulte boek/film zelf goed liggen praten.
DAS ERG SCHEEF!

ik leg jullie scheefheid netjes uit, kom dan met je tegenargumentjes.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:20:27 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 19:14:19 schreef *TIMSTAR*:
kerel leg mij dan uit waarin ik scheef ben!!!de Bijbel is zo klaar als een klontje en jullie gaan het met schrijvers van het occulte boek/film zelf goed liggen praten.
DAS ERG SCHEEF!

Jij veroordeeld iets op basis van je eigen visie vanuit de bijbel die niet de mijne is blijkbaar als het om dit boek gaat.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:20:39 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:55:45 schreef *TIMSTAR*:
DAN HIER EEN CITAAT UIT DE BIJBEL:

deutronomium 18:9:

Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de Here, uw God, u geven zal, dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken. Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wiggelaar, uitlegger van voorteken, OF TOVERNAAR. Geen bezweerder, NIEMAND DIE DE GEEST VAN EEN DODE OF EEN WAARZEGGENDE GEEST ONDERVRAAGT OF DIE DE DODE RAADPLEEGT. Want ieder die deze dingen doet, is de Here een gruwel, en terwille van deze gruwelen drijft de Here, uw God, hen voor u weg.

Helemaal mee eens, en ook met Elsje. Ik heb alleen een beetje afgeleerd op dit forum om te waarschuwen voor occulte zaken. Mijn verbazing is al een beetje weg.
Ik denk dat er over de schadelijke gevolgen voor je geest bij het lezen van dit soort boeken, en het kijken naar deze films niet gesproken wordt in de gereformeerde kerk.
Daarom wordt ik een beetje boos, als iemand zegt dat we meer psalmen moeten zingen die over ons vechten tegen de zonde gaan.
Daar moet je niet over zingen, zeg ik dan, je moet gewoon weerstand bieden aan de duivel, en hij zal van u vlieden.
Het hele occulte is een blinde vlek hier. dat is jammer, maar je kunt net zo goed tegen een lantaarnpaal  ;) praten.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:23:18 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 19:20:39 schreef Wilhelmina:
dat is jammer, maar je kunt net zo goed tegen een lantaarnpaal  ;) praten.
Dat krijg(en) ik (gereformeerden) misschien ook wel als we met evangelischen praten ;)

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:32:05 pm »
WILHELMINA!!

Thanx!!!! Erg goed!

Als aaaaaaaaaaaalllllllllllllllerlaatste wil ik zeggen dat ik er niet op uit ben mensen te sarren of een ruzie of discussie uit te lokken. Het enige waar ik op uit ben (en Timstar en Wilhelmina neem ik aan ook) om mensen te waarschuwen voor de grote invloed die de geestelijke wereld op ons heeft.

Als je je bezig houdt met occulte zaken, raak je hierin verwikkeld.

De geestelijke wereld leer je niet kennen door zulk soort films te kijken, maar deze leer je kennen door het lezen van het woord van GOD!!

(Ik kan je als je wilt ook wel wat namen geven van theologen die tegen dit soort films en boeken zijn.)  

Ik moet nu echt weg, want ik ga naar de gebedsavond van onze Pinkstergemeente!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Scotfan

• De natuur staat boven mij.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:38:49 pm »
Dan stel ik voor geen enkele film te kijken waar moord, overspel, verkrachting, vloeken, kortom alles wat god verboden heeft, in te zien is.

Zullen niet veel films meer overblijven. :)

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:40:28 pm »
Ik hou hierna ook op met mijn argumenteringen want zoals Wilhelmina al zegt merk ik ook dat iedereen hier helemaal geen zin heeft om anders te gaan denken over dit soort onderwerpen.

Ik snap erg goed als iemand die film erg goed zou vinden want ik hield zelf ook van freaky films als deze. Mooie effects, avontuurlijk verhaal enz enz. En al helemaal omdat het occulte gewoon boeiend is. Satan weet wel waar hij mee moet komen om iedereen in te pakken!  Puur door onderwijs vanuit de BIJBEL ben ik ervan overtuigd geraakt dat dit niet goed is en heb ik besloten om dit soort films en boeken te vermijden.
Ik heb het dus ook kunnen leren.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 08, 2003, 08:36:20 pm »
Omdat dit topic uitdraait op een discussie, heb ik de titel ff aangepast.  :)

P.S. de toevoeging 'deel II' is omdat er in het verleden al eerder over LOTR is gediscussieerd, en wel hier.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 08, 2003, 08:42:43 pm »
Pffff.. Ik kijk even 3 uur lang niet op het forum en dan ontstaat er zo'n discussie.
Wat ik wel graag wil weten is: wat is occult en wat niet?

Ik ben altijd zeer huiverig geweest voor alles wat met occult te maken heeft, maar de definitie die hier gevolgd lijkt te worden volg ik niet meer.
De narnia reeks van CS Lewis is dus occult?
Maar dan is alles zoals Deadline zeker occult!!

Verder snap ik niet dat als er gesproken wordt over onverklaarbare gebeurtenissen in fictie (toverij) het per definitie occult is, ook al is er sprake van een christelijke achtergrond (By the way, het feit dat een film eng is, is natuurlijk geen criterium)

Aan de andere kant heb ik in andere topics gezegd dat ik heel voorzichtig wil zijn met onverklaarbare gebeurtenissen(zoals wonderen) in de realiteit. Daarvan ben ik van mening dat je moet onderzoeken of ze in overeenstemming met de schrift zijn. En daar zijn de mensen die hier tolkien en C.S. Lewis als occult bestempelen tegen. Ik snap dat niet precies.

Het lijkt mij dat een ieder zich verre moet houden van occulte zaken. Om te bepalen of iets occult is, is onderzoek nodig aan de hand van de schrift.
Hoe het genoemd wordt doet niet ter zake (wonderen tovenarij). Het gaat erom dat de intentie en de methode niet in strijd is met de schrift.
Het feit dat het hier om een verzonnen verhaal gaat maakt het niet direct tot occult. Er worden heel vaak verhalen gebruikt ter ondersteuning van het evangelie en daarbij worden ook wonderen ed niet geschuwd.
Deze criteria hanterend heb ik Tolkien nog niet tot occult bestempeld.

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 08, 2003, 11:38:00 pm »
Dit versta ik onder occult:

Het woord occult betekent verborgen. In bijbelse termen betekent dit: verborgen dingen in de geestelijke wereld. Dit zijn dus dingen in de geestelijke wereld die NIET van God zijn.

Het woord occult hoef je niet op te vatten als een bestempeling van christenen aan iets wat volgens hen niet goed is, maar het woord occult kan (en wordt zelfs) gebruikt worden als aanduiding van het genre van een boek of film. Het betekent dan dus dat er in deze film sprake is van magie, toverij, etc.

Als je serieus meer wilt weten over dit onderwerp kan ik je hierover een studie mailen.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 09, 2003, 11:25:34 am »
Ik zit klapperogend achter mijn pc. ongelooflijk.
J.R.R. Tolkien heeft in zijn trilogie een geweldige tekening gegeven van de macht van het kwaad. Een ieder die het boek leest zal daarna wat hebben om over na te denken. Zaken als: Hoeveel macht heeft het kwaad in mijn leven? In hoeverre voel ik me aangetrokken tot het kwaad? Daarnaast geeft Tolkien een heel scherpe voorzet: Dingen kunnen heel aantrekkelijk zijn, er 'goed' en zinvol uitzien en als voorwerp kunnen dienen om goed te doen, maar dat betekent niet dat die zaken op zich goed zijn.
Ik heb nog nooit een boek gelezen dat zo goed tekent hoe vernietigend het kwaad in de wereld is. Tolkien heeft altijd gezegd geen analogie te willen schrijven. Echter, de wijze waarop hij de menselijke zondige geest en zijn gebroken wil in het boek beschrijft, is zeer confronterend. Lees Randy Alcorn, C.S. Lewis en andere christelijke romanschrijvers, en leg die naast Tolkien. Dan zul je zien hoeveel ze van hem geleerd hebben!
Occulte zaken hebben een sterke band met het kwaad. Dit boek is een grote aanklacht tegen de zondige mens, de macht van het kwaad (satan?) en de enorme invloed van de zonde. Het is een statement voor de huidige postmoderne mens voor wie begrippen als 'goed' en 'kwaad' in een schemergebied overlopen.
Daarnaast heeft een schrijver een zekere vrijheid om een wereld te creeren die hij wil. Tolkien doet dat op een fenomenale manier. Het feit dat de regisseur van LOTR groot is geworden met hororfilms, is soms te merken in de film. HEt boek tekent een extremer beeld. Tolkien is geniaal in zijn beschrijvingen van de menselijke natuur, en van de natuur in het algemeen. De wijze waarop hij bossen, bergen, en bv de Gouw tekent is prachtig. Je krijgt het gevoel alsof je er zelf staat. Hij laat zien hoe mooi de wereld is, de schoonheid van een 'onbezoedelde' natuur. Daar tegenover schetst hij de verschrikkelijke verwoesting die het kwaad over de wereld brengt: Het kwaad is destructief, somber, zwart. Het maakt zelf niks, maar het reproduceert en verminkt het goede in de wereld. Van een prachtig iets maakt het verschrikkelijke beesten, die nog maar nauwelijks kenmerken van hun oude natuur tonen. Ik vindt dat confronterend, op een meesterlijke manier! Christenen die graag teruggrijpen op de anthitese zouden dit boek eens moeten lezen. Niet als feitenmateriaal, maar als beschrijving van een strijd van goed tegen kwaad.
Uiteraard heeft tolkien niet gebruik kunnen maken van enkele essentiele zaken in het christendom. Veel fantasyboeken (de goede, althans) vermijden godsdiensten en religies in hun gecreerde wereld. Je kunt als christelijk fantasyschrijver God geen plaats geven in jouw gemaakte wereld. Daardoor is het boek inderdaad geen gelijkenis die in zijn geheel opgaat. Maar het tekent wel op een prachtige wijze de gruwelijkheid van de zonde.
Voor alle harde schreeuwers: lees alsjeblieft eens het boek, en ga dan iemand afkraken die als gelovig en overtuigd christen in het leven stond. Je hebt het wel over een broeder.

doei
een enorme Tolkien-fan (duidelijk, toch?)
...

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 09, 2003, 11:49:01 am »

quote:

op 08 Oct 2003 23:38:00 schreef Elsje:
Dit versta ik onder occult:

Het woord occult betekent verborgen. In bijbelse termen betekent dit: verborgen dingen in de geestelijke wereld. Dit zijn dus dingen in de geestelijke wereld die NIET van God zijn.

Het woord occult hoef je niet op te vatten als een bestempeling van christenen aan iets wat volgens hen niet goed is, maar het woord occult kan (en wordt zelfs) gebruikt worden als aanduiding van het genre van een boek of film. Het betekent dan dus dat er in deze film sprake is van magie, toverij, etc.

Als je serieus meer wilt weten over dit onderwerp kan ik je hierover een studie mailen.

Het moge duidelijk zijn dat ik het niet met je eens ben, maar dat komt ten dele omdat moeilijk iets kan voorstellen bij de criteria die jij opnoemt.
Zeker gezien mijn verbazing betreffende het occult zijn van Tolkien, moge het duidelijk zijn dat ik benieuwd ben naar een studie daarover.
Dus al je me dat wil mailen, graag! (zacharov@hotmail.com, zacharov@zonnet.nl)
Bij voorbaat dank.