Auteur Topic: De noodzaak van de zondeval  (gelezen 5433 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
De noodzaak van de zondeval
« Reactie #50 Gepost op: maart 07, 2004, 10:26:31 pm »
Beste dr Bowman,

er was een tijd dat men niet bebreep dat een bliksemschicht een electrische ontlading is die van de ene pool naar de andere gaat. En als je dan toevallig op het verkeerde moment op die plek staat, dan ben je er geweest.
Zo simpel is dat.
Vroeger zagen de mensen dat heel anders. Het was geen kwestie van een vervelend toeval, nee, het GOD die daarachter zat en de man strafte om dat hij ergens wat verkeerd had gedaan.

We hebben het dan over een cultureel filter. Iets zo ingrijpends kón geen toeval zijn.... daar moest wel een hogere macht achter zitten, vooral ook om dat het fatale gebeuren van hoog uit de hemel kwam met een angstwekkend lawaai.

Aan de andere kant hebben zelfs mensen uit die antieke tijd, met minder kennis van de natuur dan wij, óók de ervaring dat God, wanneer Hij Zich in je innerlijk openbaart, een Bron van Leven, Liefde, en geestelijk voedsel is.

Jesus, en zijn geliefde discipel Johannes laten mij de waarheid zien:
En wij hebben de liefde onderkend en geloofd, die God jegens ons heeft. God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem.
1 Johannes 4:16.

Simpele, krachtige, duidelijke woorden, en zo is het.

je broeder
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

dr bowman

• -- open the pod bay doors --
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 07, 2004, 10:39:44 pm »
ages ago people were stupid

ik heb die indruk ook wel eens
maar de dekaloog schuif ik niet op die hoop

dat is ook vrij transparant

ook denk ik niet dat liefde en blindheid (geen kwaad zien) hetzelfde is
ik kan iemand tegenhouden zichzelf te pijnigen (kwaad), uit liefde
(en dat pakt nog goed uit wanneer ik ook reele hulp kan bieden)
kan God ook

love
dr Bowman

dr bowman

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 07, 2004, 10:44:16 pm »
btw ik vind je schrijfstijl wel prettig, ook al neem ik hem niet over
heel sympathiek en dat is geenszins cynisch bedoeld
het worden echt korte brieven zo
 :)

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 07, 2004, 11:34:09 pm »
Dank voor je compliment, dr Bowman.

terug naar de inhoud:
Natuurlijk ziet liefde ook het kwaad. Maar mag ik het woord 'kwaad' vervangen door 'dat-wat-ons-niet-van-dienst-is'?
En is niet alles wat een mens doet uiteindelijk een vorm van liefde?
Liefde voor God, liefde voor een ander, of liefde voor zichzelf.
En altijd zwevend tussen verheben en zo platvloers als maar mogelijk is. Altijd met een doel waardoor men verwacht er beter van te worden.

of dat altijd het geval is......wij weten dat dit niet altijd zo is. Vaak overzien we de gevolgen van wat we doen maar voor een paar uur. Zo weinig geestelijke kracht hebben wij.

Vergelijk onze Vader nu eens met een natuurlijke vader, die intens veel van zijn kinderen houdt. Alles wat hij voor zijn kinderen doet, doet hij vanuit liefde. Straf? Het doden van zijn kinderen? Het zou zelfs niet in het hoofd van een natuurlijke vader, zo vol liefde voor hen, opkomen. Deze vader ziet niets liever dan dat zijn kinderen de doelen bereiken die zij zich stellen. Valt hij buiten dat doel? Veel natuurlijke vaders zullen zelfs dan hun kinderen die vrijheid gunnen.

Trekken we het beeld nu door naar dit WEZEN wat zo oneindig en volmaakt vol van Liefde is, dan wordt het duidelijk dat God zijn schepsels niet verdoemt,
daar zelfs niet aan denkt,
maar hen juist de ruimte (ons Leven) biedt door Zélf het Leven te zijn. Hij ziet wat ons niet dienstig is -ook al denken wij met ons korte zicht van wel- maar gunt ons de ruimte om te ervaren waarom het goede goed is, en het kwade kwaad.

je broeder
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

dr bowman

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 07, 2004, 11:54:56 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 23:34:09 schreef Carl:
Natuurlijk ziet liefde ook het kwaad. Maar mag ik het woord 'kwaad' vervangen door 'dat-wat-ons-niet-van-dienst-is'?

klinkt wel als een understatement, maar ook wel plausibel. kan makkelijk worden vervangen met 'dat-wat-ons-tegenwerkt', een uitleg waar God Zelf het waarschijnlijk roerend mee eens zal zijn
ik ga er eens over denken!

quote:

En is niet alles ...en het kwade kwaad.

ik geloof wel in straf hoor, in theorie. maar ik heb er altijd moeite mee wanneer mensen denken dat God misery veroorzaakt in de hoop dat ze er wat van leren.
God werkt idd volgens mij meer vanuit en via indringender principes.

probeer het eens te bekijken als aktie-gevolg ipv alleen aktie-straf?
van God weg = hel
daar zou geeneens straf aan te pas hoeven komen

ik denk trouwens toch echt dat er geen liefde buiten God is
tot je doel komen buiten Hem is een vreemd voorstel en vraagt om een uitleg van wat je onder God verstaat.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 08, 2004, 02:29:32 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 23:34:09 schreef Carl:
Deze vader ziet niets liever dan dat zijn kinderen de doelen bereiken die zij zich stellen. Valt hij buiten dat doel? Veel natuurlijke vaders zullen zelfs dan hun kinderen die vrijheid gunnen.

Ook God gunt ons deze vrijheid, maar met pijn in Zijn hart. Wij mogen ons van Hem loswurmen als we dat per se willen, maar we worden daar niet beter van, integendeel, van God verlaten zijn = hel.

Als ik mij ten doel stel de grootste gang-bang van Europa te organiseren met mezelf als subject dan denk ik niet dat mijn vader niets liever ziet dan dat ik dit doel bereik. Hij zou, voor mijn eigen bestwil, alles doen om me dat doel NIET te laten bereiken, me desnoods op laten nemen in een psychiatrisch ziekenhuis. En voor jou en jouw dochter geldt hetzelfde, daar durf ik m'n hand voor in het vuur te steken. Als goede vader wil je dat je kinderen doelen kiezen die GOED voor hen zijn, en als ze dat niet doen zul je alles doen om te verhinderen dat ze dit doel bereiken, ook al doe je ze daarmee verdriet.

Een kleuter die zich tot doel stelt een kerstbal te grijpen hou je ook tegen, omdat je weet dat-ie z'n handjes gaat snijden. Hij gaat dan wel janken, maar je weet dat je hebt gedaan wat voor hém het beste is.

Bij God liggen de zaken nóg scherper, omdat geluk, liefde, en een doel niet buiten God bestáán. Wij kunnen niet tegen God zeggen "ik vind mijn geluk buiten U" want dergelijk geluk is per definitie onmogelijk. Je kunt je van God afkeren - maar dat is hel.
Bombus terrestris Reginae

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 20, 2004, 02:08:35 pm »
Je van God afkeren?
]
dat kun je enerzijds wel....en anderzijds nu juist niet, want de heiligheid van God strekt zich uit over de hele schepping (zie Jeremia 23:23, de beroemde lofzang van de serafims in Jesaja). Er kan helemaal niets buiten God bestaan. Zie Paulus in Colossenzen 1, het scheppingsverhaal, en Jesaja 45:7

Wat je wél kunt, is de illusie scheppen dat God niet bestaat. Daarnaar handelen betekent een hel creëren voor jezelf, die al net zo illusionair is als het denkbeeld (en meer is het niet, maar het voelt wel realistisch aan) van de God die niet bestaat.

Ik geloof er niet in dat er iets bestaat wat buiten Zijn heilige wetenschap gebeurt. Wat er gebeurt is evenwel niet 'goed' of 'slecht', maar gewoon neutraal, en nodig.
Wijzelf bepalen of iets goed (nuttig) of slecht (schadelijk) is; Hem maakt het niet uit. Wijzelf bepalen ook wanneer we een bepaalde illusie wél nodig hebben (bv. om gelukkig te zijn moet je geld hebben en om geld te hebben moet je werken), en wanneer we daar afstand van doen.
Een ander voorbeeld is bv. overvloedige sex (jouw voorbeeld van de gangbang bv.)
In die zin is er verschil tussen God -die meent dat wij onze vrije wil niet voor niets hebben- en een aardse vader, die zijn kinderen lijden wil besparen.

Ik bv ben van mening dat God niet ingrijpt, zelfs niet als we de aarde zouden verwoesten door een atoomoorlog te ontketenen.

je broeder
Carl