quote:
op 02 Dec 2003 09:17:27 schreef Scholasticus:
[...]
Beide opmerkingen getuigen van een benadering van de bijbel die ik niet kan navolgen.
Ik aanvaard de bijbel in de concrete vorm als openbaring van God, dus niet als een verpakking van "diepere" waarheden. Een diepere waarheid dan die concrete verhalen is er niet.
"Paulus zegt wel vaker vreemde dingen"; ja, dat is wel makkelijk als je het niet met hem eens bent. Ik ken nog een uitspraak van Paulus: "O, Timotheüs, bewaar wat u is toevertrouwd, houd u buiten het bereik van de onheilige, holle klanken en de tegenstellingen der ten onrechte zo genoemde kennis [=gnosis]" (1 Tim. 6:20).
Ik aanvaard de bijbel niet op die manier, al was het alleen maar om de vele tegenstellingen die erin voorkomen.
Los daarvan is er echter een veel belangrijker argument.
God is de God van het Leven.
Hij
IS het Leven.
Dwz dat we hem alleen maar kunnen ontmoeten in dat-wat-leeft.
In de bijbel schrijven mensen
over God, en dat is hun goed recht. Wij schrijven ook over God.
Ons schrijven is echter niet de openbaring; ons leven is de openbaring van God.
Dáár ontmoet je God; niet in een boek.
Dat wil echter niet zeggen, dat ik geen eerbied en bewondering voor de bijbel heb.
Echter, als joden beweren dat ze een heel leven besteden aan het bestuderen van de thorah, dan wil dat nog niet zeggen dat ze alle verhaaltjes uit hun hoofd leren en het van voren naar achteren en terug op kunnen dreunen. Het betekent dat zij waarheden in waarheden in waarheden in de verhalen vinden.
En dat kan heel ver gaan. Weet jij bijvoorbeeld waarom de thorah precies met een Beth begint, en met een Lamed eindigt?
Paulus beweert inderdaad hele vreemde dingen.
Zo beweert hij dat de farao van Egypte geschapen was met de uitdrukkelijke bedoeling om God zijn macht te kunnen laten zien middels het brengen van plagen.
Ik heb dan misschien minder autoriteit dan de grote Paulus, maar ik meen toch echt
heel zeker te weten, dat God niemand schept met de bedoeling God in de gelegenheid te stellen een ander te kwetsen. En als ergens van kennis gezegd kan worden dat zij hol en onrein is, dan is het wel de kennis die God neerzet als iemand die zijn macht laat zien ten koste van een ander. Het archaisch-despotisch denken wordt hier op God geprojecteerd.
quote:
(CUT)
God als de Enige is ongelijk aan het Absolute uit jouw filosofie.
Ik beoog geen dualisme in te voeren.
Maar je doet het wel, en wel op een konsekwente manier.
Niet vreemd overigens, want het is een bekende gedachte in het NT. Jesus, die de satan overwint.
Dualistischer kan het al niet.
quote:
Beslissend is voor mij dat enerzijds het kwaad niet evengoed uit God voortkomt als het goede, en dat anderzijds het kwaad geen definitief zelfstandig bestaan heeft, maar door God wordt overwonnen.
Overigens is jouw gnostieke monisme al niet veel beter dan een perzisch dualisme.
Maak ik God, door Hem de hoogste Goede te noemen, ondergeschikt aan een begrip van het goede? Nee, ik erken juist dat Hij de oorsprong en de maatstaf is van al wat ik goed mag noemen.
Laat de lezer oordelen.
je
Carl