Auteur Topic: Gods teken bij een scheuring*  (gelezen 733 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Gods teken bij een scheuring*
« Gepost op: oktober 06, 2003, 08:45:38 am »
Dag allemaal.

Vanmorgen las ik het verhaal van Gideon; Richteren 6:vv.
We zien Gideon daar als een aarzelende jongeman, die niet weet of wat hij doet het goede is, die uitgroeit tot iemand die in staat is de vijand het land uit te jagen.

Cruciaal is, dat hij wil weten, of wat hij van plan is te doen, wel de wil van God is. Enfin, het verhaal van de dauw en het vlies is bekend.

Wie is bereid om, alvorens de kerk uit te lopen, God om een teken te vragen, of dat wel de bedoeling is? En wie zal vervolgens daaraan ook gehoorzamen?

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2003, 10:26:29 am »
Het probleem is, Carl, dat je helemaal geen teken hoeft te hebben gekregen om te zien dat je niet de gemeente Gods uit mag lopen.
Het is een groot showproces; we geven die gasten echt teveel aandacht. Ik ben gereformeerd en geloof niet zo in die scheurmakerij; ik vind het onbijbels en niet in overeenstemming met de belijdenis.
Ps. 111:10

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2003, 10:31:54 am »

quote:

op 06 Oct 2003 10:26:29 schreef Wiering:
Het probleem is, Carl, dat je helemaal geen teken hoeft te hebben gekregen om te zien dat je niet de gemeente Gods uit mag lopen.
Het is een groot showproces; we geven die gasten echt teveel aandacht. Ik ben gereformeerd en geloof niet zo in die scheurmakerij; ik vind het onbijbels en niet in overeenstemming met de belijdenis.

Ik ben dat met je eens, Wiering.
Maar als sommigen ervan overtuigd zijn dat het vormen van een ander kerkgenootschap de wil van God is, dan is dat een zo ingrijpend besluit, dat daar best een goddelijke bevestiging van verkregen mag worden.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2003, 12:29:00 pm »
titeledit. Voor de duidelijkheid :) (evt protest mag via mail)
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2003, 01:21:24 pm door Pulpeet »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2003, 12:59:33 pm »
Tja maar in de tijd van Gideon was God sowieso wat meer in concrete tekenen en zo zichtbaar. Daarnaast was toen het volk Israel het volk van God en dat werd onderdrukt..... Tegenwoordig zijn alle christenen ter wereld Gods volk.... we zijn niet zo ontzettend bijzonder als gereformeerden hoor.... 1 van de duizenden kerken in de wereld.... en daar scheidt een handjevol mensen zich van af.... dan zijn er wel ergeere dingen gebeurd in de kerkgeschiedenis waarin God ook niet via een teken zijn instemming/afkeuring liet merken.

En daarnaast... Gideon had de bijbel niet... hij kreeg dus een teken. Waarom zouden we nog een teken moeten ontvangen of het goed is of niet.... de bijbel is toch duidelijk zat :)

Als je God dan toch om een teken vraagt, vraag dan of Hij met dat teken mensen die God niet kennen en de bijbel niet hebben wil laten zien dat Hij er is... dat lijkt me een stuk nuttiger dan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 06, 2003, 01:30:26 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 12:59:33 schreef Marnix:
Tja maar in de tijd van Gideon was God sowieso wat meer in concrete tekenen en zo zichtbaar. Daarnaast was toen het volk Israel het volk van God en dat werd onderdrukt..... Tegenwoordig zijn alle christenen ter wereld Gods volk.... we zijn niet zo ontzettend bijzonder als gereformeerden hoor.... 1 van de duizenden kerken in de wereld.... en daar scheidt een handjevol mensen zich van af.... dan zijn er wel ergeere dingen gebeurd in de kerkgeschiedenis waarin God ook niet via een teken zijn instemming/afkeuring liet merken.

En daarnaast... Gideon had de bijbel niet... hij kreeg dus een teken. Waarom zouden we nog een teken moeten ontvangen of het goed is of niet.... de bijbel is toch duidelijk zat :)

Als je God dan toch om een teken vraagt, vraag dan of Hij met dat teken mensen die God niet kennen en de bijbel niet hebben wil laten zien dat Hij er is... dat lijkt me een stuk nuttiger dan.

Beste Gideon,

hoe kom je erbij dat de bijbel duidelijk zat is? De bijbel is nu juist zo onduidelijk als wat!
Het ongelovige volk verlaten, versus het he broeders en zusters liefhebben, ook al zien ze je niet staan.
Die onduidelijkheid heeft ook een reden: daardoor ben je namelijk gedwongen om een persoonlijke relatie met God te zoeken. En in zo'n relatie mag je best bekennen dat je het niet meer weet, en mag je van God (die gisteren en heden dezelfde is) verwachten dat Hij je een teken geeft.

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 06, 2003, 01:31:19 pm »

quote:

op 06 Oct 2003 12:29:00 schreef Pulpeet:
titeledit. Voor de duidelijkheid :) (evt protest mag via mail)

je hebt gelijk; jouw titel is een betere.

C.