quote:
op 18 Oct 2003 10:52:53 schreef gideon:
Carl,
God is Geest inderdaad, maar geen spook.
Als Heilige Geest inspireert Hij de bijbelschrijvers. Als de profeten zeggen: "zo zegt de HEERE", mag je aannemen dat zij niet liegen. De hele bijbel is een profetisch boek, zegt ook Petrus.
God gebruikt de mensen mèt hun specifieke eigenschappen. Hij kiest ze uit. Niemand kan zichzelf tot profeet benoemen.
Dat is maar de vraag of je dat zo kunt stellen. Allereerst: God dwingt niemand, ook al lijkt Paulus dat bv. wel te beweren.
Vergelijk het met de wording van een sneeuwkristal.
Je kunt zeggen dat een hoeveelheid vocht dwingend een sneeukristal geworden is. Ik bekijk dit dan echter vooral procesmatig. Er zijn in de atmosfeer bepaalde condities aanwezig, die de vorming van sneeuw voorbereiden. Het vocht reageert daar op een bepaalde manier op waardoor het vocht zich inderdaad om gaat zetten tot kristallen en daar die prachtige sneeeeuwvlok uit ontstaat. Het is dus een kwestie van actie>>reactie.
Zo is het met ieder mens.
In principe roept God iedereen om profeet te worden/zijn. Het ligt echter aan jezelf als mens met jouw eigen natuur in hoeverre je "reacteert" op die roepende actie van God.
God dwingt nooit. Ook al suggereert de bijbel anders.
quote:
Van Paulus zegt Hij: deze is Mij een uitgelezen instrument! En je weet dat Paulus nu niet bepaald van nature het evangelie predikte....
Derhalve hoef je geen aanhalingstekens te zetten om God.
Ik kan het toch echt niet met deze conclusie eens zijn. Ik had het over de hantering van het begrip 'God' in een veel breder verband. Nogmaals, God is geen debater of bijbelschrijver. Mijn vriendin kan mij inspireren om iets op te schrijven, maar ik bepaal nog altijd zelf wat ik schrijf, en hoe mooi ik het ook formuleer of breng, het blijft
mijn tekst.
quote:
Als jij de sabbath heiligt - doe jij dat van nature??
Volgens mij is dit gebod jou via de bijbel aangereikt.
Neemt niet weg dat ik van nature de sabbath heilig; ik heb daar namelijk behoefte aan. Of de bijbel dat voorschrijft is niet relevant.
Bijbelse voorschriften zijn bedoeld om de zoekende mens te helpen tot zijn recht te komen.
quote:
Overigens heeft de bijbel het ook over mensen die van nature doen wat God gebiedt - zij zullen ook buiten de wet om geoordeeld worden.
Dat spreekt ook boekdelen....
1e dat dit vóórkomt: Rachab is een mooi voorbeeld: zijn kende geen Torah, maar deed!
2e dàt Gods wet is geopenbaard.
Leuk in dit verband: het jodendom kent vier typen mens:
1die de Torah kent en doet
2die de Torah kent en niet doet
3die de Torah niet kent en toch doet
4die de Torah niet kent en niet doet
Ook kent het jodendom het begrip "rechtvaardige uit de volken" - type 3.
Je ziet ook dat Torahkenners geen streepje voor hebben...
type 2 is het ergste en krijgt er ook van langs van Jezus, maar ook in Talmud.
Leuk om te weten!
quote:
Dat het niet moeilijk is:
Micha zegt: het is u bekend gemaakt (openbaring!) o mens, wat goed is, en wat de Heere van u vraagt:
recht doen, getrouwheid liefhebben en ootmoedig wandelen met de HEERE uw God.
En kijk dan eens hoe de wereld er uit ziet...
En waar we nu in bezig zijn, is uit te vinden (te ervaren) wat 'recht doen' is, wat 'je naaste liefhebben als jezelf' is. Als gehoorzame kinderen die de onschuld achter zich hebben gelaten en op weg zijn naar geestelijke volwassenheid.
Liefde!
Carl