quote:
op 17 Oct 2003 11:35:01 schreef Jakolien:
Nou, jij wordt dus ook op je wenken bediend, Maarten. Het ND geeft jou de leiding die je wél pikt.
Nou, nou, dat gaat me een beetje te snel, al geef ik toe dat in dezen wat gemakkelijker op m'n stoel zit dan jij, Jakolien. De discussies enz. over jeugdkerken (of hoe je ze ook noemen wilt), Jasperse enz. ervaar ik als zeer nuttig. Dat wil niet zeggen dat ik het met alles eens ben of dat ik elk opiniërend artikel van een ND redacteur loop toe te juichen. Kijk, dat hoor je me nou ook niet zeggen

. Wat je me wel hoorde zeggen is dat ik niet terugverlang naar een bepaalde stijl van leiding geven, waarbij heel directief gezegd zou worden wat mijn standpunt in allerlei kwestie dient te zijn. En, wees nou eerlijk Jakolien, zou jij willen dat het ND dat deed? Dan werd het er in jouw ogen toch alleen maar erger op?
quote:
Maarten, je begrijpt de zorgen en de motivatie van de bezwaarden werkelijk niet. Het gaat hen er niet om dat ze alleen willen horen wat zíj willen horen. Zij zien met angst en beven dat er onschriftuurlijke leiding wordt gegeven aan de kerken, idd vanuit Kampen en door het ND! Het gaat er niet om dat dat de bezwaarden niet bevalt, maar dat dat de Hoogheilige God niet bevalt!
Ik heb altijd geleerd niet te gemakkelijk te zeggen dat je een ander begrijpt. Dus ik zal niet zeggen dat ik de zorgen en motivatie van de bezwaarden helemaal snap. Maar in dit concrete geval heb ik het volgens mij aardig begrepen en meen dat dit ook bevestigd wordt wat je hierboven schrijft: het ND en de TU Kampen gevent wél leiding, maar helemaal
verkeerde leiding. De vurige wens van de bezwaarden is dat die leiding mag veranderen in .... Ja waarin? Toch in wat zij zien als goede leiding? En gegeven de lading die door de bezwaarden aan hun opvattingen wordt gegeven is dat in dit geval toch exact gelijk aan het voorgaan door het ND en de TU Kampen in hun standpunten?
Nou, is dat verboden dan of zo? vraag je je misschien af. Nee, wat mij betreft niet. Ik begrijp de achtergrond van de wens wel. Maar aangezien ik in grote lijnen al de bezwaren niet deel, zit ik dus ook niet te wachten op een krant die me telkens vertelt dat ik ook om allerlei redenen bezwaard zou moeten zijn. De reden waar jij verdrietig om ben, nl. dat het ND dat niet doet, daar ben ik dus juist blij om.
quote:
(Zucht... Nou stop ik er weer een poosje mee hoor.)
Houd moed, wordt moede noch mat, ten allen tijde bereid rekenschap af te willen leggen van wat in u is.

Ik snap dat het zeker in deze tijden makkelijker is om niet-bezwaard te zijn dan wel-bezwaard. Maar ik hoop dat je óók beseft dat ook de niet- bezwaarden oprecht Christus zoeken en ... vinden. En dat ik en alle anderen die niet de standpunten van de bezwaarden delen nog heel wel in staat zijn principiëel te denken.