Auteur Topic: Vrijgemaakt 'patent' op Evangelie  (gelezen 3384 keer)

Jansen

• Bekijk profiel
Vrijgemaakt 'patent' op Evangelie
« Gepost op: april 18, 2005, 09:26:48 pm »
L.S.

In de CU-fractie waar ik deel van uit maak zit ik als Bonder (GB in de NHK) tussen vier vrijgemaakte broeders en zusters, en zo zie ik hen ook. Omgekeerd ligt dat echter anders, deze fractiegenoten zien de GKV als de enige ware kerk en vinden dat ik lid ben van een valse kerk. Het doet mij enorm veel pijn dat ze mijn geliefde kerk, mijn geliefde voorgangers en al mijn Bondsbroeders en -zusters zo hard veroordelen.

Hiervoor hanteren zij de drie criteria zoals vastgelegd in de NGB:
-Bijbelgetrouwe verkondiging
-Correcte toepassing der Sacramenten
-handhaving van de tucht

Nu voldoet de gemeente waar ik naar toe ga aan deze drie criteria maar er zijn ook Hervormde gemeenten waar dat niet het geval is, daarom, zo luidt hun betoog, is de gehele NHK vals en hebben haar leden een vals geloof.

Maar zouden alle vrijgemaakte predikanten het Woord altijd volkomen zuiver brengen?
Zouden alle vrijgemaakte predikanten de tucht altijd toepassen?
Is meteen een hele kerk en al haar leden vals als er valse leraren binnen het kerkverband prediken?
Bovendien, als een GKV aan de drie criteria voldoet maar in die gemeente wordt het Woord niet toegepast, of is er de liefde niet (1Kor 13), of mist men de Heilige Geest is zo'n kerk dan wel 'waar'?
Is elke willekeurige GKV per definitie beter dan elke willekeurige Bondskerk of GerGem of CGK of wat dan ook?

Is de vrijgemaakte kerk volgens u de enige ware kerk?
Is er volgens u 'heil' buiten de GKV?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2005, 09:46:28 pm »

quote:

Jansen schreef op 18 april 2005 om 21:26:

Even een citaat van www.gkv.nl hierover:

quote:

Beeldvorming.
Misschien dat er lezers zijn, die nu denken: maar dat zijn toch die artikel-31-ers, die binnen-verbanders, die hoogmoedige types die denken dat zij alleen de kerk zijn?
Er zijn in het verleden allerlei beelden van onze kerken ontstaan, meestal niet zulke mooie beelden.

Aanleiding?
We hebben er geen behoefte aan om te doen alsof er vanuit onze kerken nooit aanleiding is gegeven tot negatieve beeldvorming. Wij zijn bepaald niet volmaakt en lang niet altijd wijs.
Toch vragen we hier: beoordeel ons niet op wat over ons gedacht wordt, maar kijk naar wie we zijn en wat we samen doen.

Uit dit citaat kun je al opmaken dat wij ons niet als volmaakt beschouwen. Wij zijn ervan overtuigd dat we handelen naar Gods wil. Maar het idee dat dit buiten de gkv niet gebeurd is achterhaald. Dat een kerkverband vals is wil niet zeggen dat een individuele plaatselijke kerk dat ook standaard is. En zeker niet de individuele gelovige. De stroming die binnen de gkv dat beweerde verliest steeds meer aan populariteit (gelukkig). Het idee van de ware kerk stoelde ook sterk op de eenheid die er zou zijn. Doordat nu steeds duidelijker wordt dat ook de gkv haar stromingen kent, is DE gkv (en dus DE ware kerk) meer een theoretisch begrip geworden dan realiteit. Alleen...zoals je al gemerkt hebt...aardig wat gkv-ers moeten nog aan dat idee wennen.

edit:Plaatselijk worden al andere kerken als ware kerk aangemerkt. Het gaat dan vooral om cgk en ngk.
« Laatst bewerkt op: april 18, 2005, 10:16:35 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2005, 10:06:54 pm »
Ik heb me op grond van die drie criteria uit de NGB juist onttrokken aan de lokale GKv hier ;)

DE GKv bestaat gelukkig niet...

Ik ken (buiten die lokale kerk om) weinig GKv-ers die hun kerk als de enige ware kerk beschouwen. Wel als een ware kerk. Anders ben je er natuurlijk geen lid van. Wat overigens inhoudt dat er meer kerken het predikaat 'ware' kerk kunnen hebben.

Nee, ik herken het beeld uit de TS uit enkele zwaar achtergebleven kerken in N-Nederland. Gelukkig geldt dit niet voor vrijgemaakt Nederland in het algemeen.

Mensen die zoiets (namelijk in het bestaan van een exclusivistische 'enige ware' kerk) beweren wil ik niet mijn broers en zussen noemen. Want die kennen Christus niet. Als ze Christus wel zouden kennen, zouden ze hun broers en zussen buiten de GKv wel herkennen.

PS: Ik ben niet gereformeerd. ;) Ik ben christen. Als iedereen dat nou wordt, zijn we van een hoop ellende verlost ;)
« Laatst bewerkt op: april 18, 2005, 10:24:30 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

grace!

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2005, 10:12:43 pm »

quote:

Maar zouden alle vrijgemaakte predikanten het Woord altijd volkomen zuiver brengen?
Zouden alle vrijgemaakte predikanten de tucht altijd toepassen?
Is meteen een hele kerk en al haar leden vals als er valse leraren binnen het kerkverband prediken?
Bovendien, als een GKV aan de drie criteria voldoet maar in die gemeente wordt het Woord niet toegepast, of is er de liefde niet (1Kor 13), of mist men de Heilige Geest is zo'n kerk dan wel 'waar'?
Is elke willekeurige GKV per definitie beter dan elke willekeurige Bondskerk of GerGem of CGK of wat dan ook?

Hallo Jansen,

Wat ontzettend vervelend om zoiets te horen te krijgen! Ik ken de betreffende personen uiteraard niet, maar ik vind het eerlijk gezegd nogal een onchristelijke reactie. Wat mij betreft zijn alle bovenstaande vragen retorische vragen!!
Ik ben zelf opgegroeid in een vrijgemaakte kerk en voel me in mijn plaatselijke gemeente over het algemeen goed thuis, maar dat wil beslist niet zeggen dat andere kerken per definitie niet in orde zouden zijn! Ik kan me echt kwaad maken om deze bekrompen ideeën (oké, kwaadheid is natuurlijk ook niet echt wat Jezus onder zachtmoedigheid verstaat...)

Heil is m.i. niet te vinden in een bepaalde kerk, maar alleen bij Jezus. En ik ben er vast van overtuigd dat iedere kerk waar geleerd wordt dat Jezus de weg tot de Vader is, Zijn gemeente is. Wellicht met allerlei fouten en gebreken, maar die vind je in de GKV net zo goed als daarbuiten. Wat mij betreft wordt de terminologie "ware kerk" trouwens met ingang van gisteren nog afgeschaft.

Oké, de moraal van mijn verhaal: nee, nee, nee, de GKV is niet DE ware kerk! Iedereen met wie ik samen kan belijden dat Jezus Heer is, is mijn broeder of mijn zuster. Ook al zullen we over bepaalde invullingen van ons geloof misschien wat anders denken.

Grace!

grace!

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 18, 2005, 10:15:25 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 18 april 2005 om 22:06:
Mensen die zoiets (namelijk in het bestaan van een exclusivistische 'enige ware' kerk) beweren wil ik niet mijn broers en zussen noemen. Want die kennen Christus niet. Als ze Christus wel zouden kennen, zouden ze hun broers en zussen buiten de GKv wel herkennen.
Hmm Roodkapje, hoewel ik me er helemaal in kan vinden dat ze echt een fout beeld van de kerk hebben, vind ik jouw opmerking toch ook wel erg kort door de bocht gaan. Het lijkt me nogal heftig om te zeggen dat ze Christus niet kennen, misschien is het meer een vertroebeld of vervormd beeld van Christus en zijn bruid hebben?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2005, 10:19:12 pm »
Als je een zwaar misvormd beeld van Christus en de bruid hebt, wil dat toch zeggen dat je Christus niet kent?

Als je Christus kent weet je hoe hij is en handel je uit liefde in navolging. Uit de TS wordt duidelijk dat dit niet het geval is. En dat vind ik heel erg!

Mensen die in Christus zijn, zijn mijn broers en zussen. Mensen die dat niet zijn, zijn niet mijn broers en zussen. Sommige dingen zijn verassend simpel ;)
« Laatst bewerkt op: april 18, 2005, 10:20:06 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

grace!

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2005, 10:24:33 pm »
Oké, dit gaat een beetje off-topic, maar toch vind ik dat je een ander daarmee wel erg snel afserveert (hoezeer ik het ook oneens ben met hun gedachtengang). Ook mensen die in Christus zijn kunnen zondigen!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 18, 2005, 10:30:36 pm »
Ik bedoel dat mensen die in Christus zijn geen onchristelijke levenshouding aannemen. Als ze dat wel doen zijn ze niet in Christus maar in het vlees. En nou terug on topic.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2005, 09:57:34 am »

quote:

Het doet mij enorm veel pijn dat ze mijn geliefde kerk, mijn geliefde voorgangers en al mijn Bondsbroeders en -zusters zo hard veroordelen.

(...) is de gehele NHK vals en hebben haar leden een vals geloof.

Zie topic Ware kerk.
Of zoek eerst eens op wat er allemaal al over geschreven is hier.

Het is onterecht dat die CU-lieden de kerk en de gelovigen door elkaar klutsen (of is dit alleen maar jouw perceptie?)

quote:

Nee, en zo staat dat ook niet in de NGB.

quote:

Nee, en zo staat dat ook niet in de NGB.

quote:

edit:In de NGB staat: er is geen heil buiten de kerk. Is niet per se alleen maar de GKV ...

In het verleden is wel eens wat bekrompen omgegaan met het 'ware kerk' idee, maar we hebben nooit gesteld dat alleen vrijgemaakten ware gelovigen zijn.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2005, 10:32:52 am door Peter »

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2005, 10:15:58 am »
Ik neem aan dat je bij die laatste quote toch iets anders bedoelt, Peter?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2005, 10:16:49 am »
Hoezo?

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2005, 10:21:33 am »
Misschien ben ik nog niet wakker, maar als je 'Nee' antwoord op de vraag of er buiten de GKV ook heil is, dan is het toch alleen binnen de GKV?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2005, 10:23:12 am »
De grote denkfout die mensen vaak maken is de volgende:

Kerkgenootschap = Kerk

Dit is echter pertinent onjuist!!

Een voorbeeld ter verduidelijking: Stel dat een dominee besluit om een nieuwe kerk te beginnen. Hij schrijft een kerkorde, wat formulieren etc. en hij organiseert as. zondagochtend een dienst. Heb je dan een kerk?

Een karikatuur, ik weet het, maar ik probeer aan te geven, wanneer je nu kunt spreken van een kerk. De kerk bestaat volgens mij uit mensen. Zonder die mensen is er geen (plaatselijke) kerk, maar een lege huls. De verbondenheid met Christus en elkaar, dat is wat een groep mensen tot kerk maakt.

Vanwege bovengenoemd misverstand probeer ik het woord 'kerk' dan ook zoveel mogelijk te vermijden, en gebruik veel liever het woord 'gemeente'. In mijn beleving, klinkt in het woord 'kerk' het idee van een statisch geheel (instituut) door. Het woord 'gemeente' associeer ik veel meer met mensen, een levend, dynamisch geheel. Misschien had het woord 'kerk' oorspronkelijk niet die lading, maar voor mij heeft het dat wel gekregen helaas.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2005, 10:24:55 am »

quote:

HaJee schreef op 19 april 2005 om 10:21:
Misschien ben ik nog niet wakker, maar als je 'Nee' antwoord op de vraag of er buiten de GKV ook heil is, dan is het toch alleen binnen de GKV?
O ja! Je hebt gelijk. Ik zal het ff editen. Bedankt.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2005, 12:11:35 pm »

quote:

Knee schreef op 19 april 2005 om 10:23:
De grote denkfout die mensen vaak maken is de volgende:

Kerkgenootschap = Kerk

Dit is echter pertinent onjuist!!

Kerkgenootschap = Kerk is inderdaad te kort door de bocht, maar pertinent onjuist is het ook niet. Om het moment dat een gemeente, om jouw terminologie maar even aan te houden, deel uit maakt van een bepaald kerkgenootschap is dat een onderdeel van die gemeente en een argument dat mee mag (en imho moet) wegen. Niet dat dat betekend dat het het enige argument is, of dat het doorslaggevend zou zijn, maar het is niet onbelangrijk.
Als je lid wordt van een gemeente wordt je ook lid van een bepaald kerkgenootschap. Ook dat lidmaatschap zul je moeten kunnen verantwoorden.
Zeggen dat dat totaal onbelangrijk is is net zoiets als een abonnement nemen op de playboy 'vanwege de goede interviews'. :+

Dat neemt niet weg dat er in het verleden, en soms nog wel, door vrijgemaakten wel eens te veel aan het kerkgenootschap opgehangen is en er ook wel eens te gemakkelijk en te hard over gemeentes en personen geoordeeld wordt vanwege het lidmaatschap van een kerkgenootschap. Maar het andere uiterste, namelijk het kerkgenootschap doet niet terzake en de gemeente is het enige dat telt gaat me een stap te ver.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2005, 01:01:52 pm »
Zelf spreek ik liever over "kerkafdeling" , want er is maar één Kerk, het lichaam van Christus. Maar het is kennelijk voor veel mensen moeilijk om te aanvaarden dat dat ene lichaam hopeloos verdeeld is geraakt. Hoe weinig wordt daarover onze gemeenschappelijke schuld tegenover God beleden? Maar ik geef onmiddelijk toe, dat heeft bij mij ook lang geduurd voor ik van het ware-kerk idee van mijn vrijgemaakte jeugd verlost ben geraakt en ik tot de ontdekking kwam dat we door één Geest tot één lichaam zijn gedoopt ( 1Kor 12:13). In het Duits heet dat Umdenken, en dat is voor mij inderdaad nodig geweest om te beseffen dat de liefde van God groter is dan onze beperkte inzichten.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2005, 02:15:26 pm »
Ik heb de stellige indruk dat het door Jansen aangedragen onderwerp pure 'fake' is.
Hij schrijft immers dat hij behoort tot de Geref. Bond en lid is van de NHK.
Maar er bestaat in Nederland sinds 1 mei 2004 helemaal geen NHK meer, die is met ingang van 1 mei 2004 nl opgegaan in de PKN.
Een minderheid van de hervormden ging 'zelfstandig' verder in de 'Hersteld Hervormde Kerk'.

Jansen is dus
-  óf lid van de PKN
- óf van de HHK (de Geref. Bond koos overigens - uiteindelijk - massaal voor de Protestantse Kerk!) óf Jansen is
- een 'gewone' vrijgemaakte' die wel eens weten wil hoe er momenteel binnen de GKv over het ware-kerk zijn wordt gedacht.
- een 'leukerik' van buitenaf!

Verder: welke burgerlijke gemeente in Nederland kent er nu een CU-raadsfractie van maar liefst vijf leden, waarvan vier 'overtuigde' vrijgemaakten + één bonder?
Zelfs in Bunschoten of in Hardenberg bestaat die niet!
« Laatst bewerkt op: april 19, 2005, 02:16:31 pm door drentenaar »

Jansen

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 19, 2005, 07:20:24 pm »

quote:

drentenaar schreef op 19 april 2005 om 14:15:
Ik heb de stellige indruk dat het door Jansen aangedragen onderwerp pure 'fake' is.
Hij schrijft immers dat hij behoort tot de Geref. Bond en lid is van de NHK.
Maar er bestaat in Nederland sinds 1 mei 2004 helemaal geen NHK meer, die is met ingang van 1 mei 2004 nl opgegaan in de PKN.
Een minderheid van de hervormden ging 'zelfstandig' verder in de 'Hersteld Hervormde Kerk'.

Jansen is dus
-  óf lid van de PKN
- óf van de HHK (de Geref. Bond koos overigens - uiteindelijk - massaal voor de Protestantse Kerk!) óf Jansen is
- een 'gewone' vrijgemaakte' die wel eens weten wil hoe er momenteel binnen de GKv over het ware-kerk zijn wordt gedacht.
- een 'leukerik' van buitenaf!

Verder: welke burgerlijke gemeente in Nederland kent er nu een CU-raadsfractie van maar liefst vijf leden, waarvan vier 'overtuigde' vrijgemaakten + één bonder?
Zelfs in Bunschoten of in Hardenberg bestaat die niet!

Wat spijtig dat je me niet serieus neemt, mijn bijdrage is geenzins fake!
Over de CU-fractie; de fractie in onze gemeente bestaat uit een persoon (een vrijgemaakte vrouw) maar daarnaast zitten we met vier mannen in de steunfractie. Het spijt me dat ik de woorden fractie en steunfractie zo onzorgvuldig heb gebruikt.

Verder m.b.t. mijn kerkgenootschap, ik ben, zoals het formulier meldt, lid van de Hervormde Gemeente binnen de Protestantse kerk, en ik ben daarnaast lid van de Gereformeerde Bond.
Als je me als leukerik van buitenaf wilt zien is het ook goed, maar niet als vrijgemaakte want dat zie ik toch zeker niet als een compliment  :P

Jansen

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 19, 2005, 07:22:46 pm »

quote:

AVee schreef op 19 april 2005 om 12:11:
Zeggen dat dat totaal onbelangrijk is is net zoiets als een abonnement nemen op de playboy 'vanwege de goede interviews'. :+

Hoe durft u de Gereformeerde Bond te vergelijken met de Playboy, wat is dat nu voor pervers gedachtengoed? Uw vrijmaking is wel wat te ver doorgeschoten B)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 19, 2005, 07:29:34 pm »
En nu weer verder on-topic beste mensen!

Jansen,
Zijn uw vragen uit de startpost inmiddels duidelijk genoeg beantwoord en denkt u hier iets mee te kunnen binnen de CU-fractie?
Ik vraag me wel eens af als me voor de zoveelste keer voor de voeten wordt gegooid "ware kerk" te willen zijn, waarom men daarmee komt. Vooral omdat ik al geruime tijd die geluiden niet echt meer hoor binnen de gkv. Wat zit erachter. Deze keer (CU fractie) lijkt het me wel duidelijk. Toch bleef de vraag van Peter bij me hangen...is het ook niet uw (mogelijk bevooroordeelde) interpretatie van het gebeuren?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2005, 10:48:48 pm »
Modbreak:
Off-topic bericht verwijderd. Bovendien wil ik deelnemers aan deze discussie er op wijzen dat het "op de man/vrouw spelen" niet is toegestaan. De grens was al genaderd. Graag weer on-topic verder. Met wederzijds respect voor elkaar.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2005, 10:50:36 pm door Zijnkind »

Jansen

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 20, 2005, 09:30:27 am »

quote:

Zijnkind schreef op 19 april 2005 om 19:29:
En nu weer verder on-topic beste mensen!

Jansen,
Zijn uw vragen uit de startpost inmiddels duidelijk genoeg beantwoord en denkt u hier iets mee te kunnen binnen de CU-fractie?
Ik vraag me wel eens af als me voor de zoveelste keer voor de voeten wordt gegooid "ware kerk" te willen zijn, waarom men daarmee komt. Vooral omdat ik al geruime tijd die geluiden niet echt meer hoor binnen de gkv. Wat zit erachter. Deze keer (CU fractie) lijkt het me wel duidelijk. Toch bleef de vraag van Peter bij me hangen...is het ook niet uw (mogelijk bevooroordeelde) interpretatie van het gebeuren?
Mijn vragen zijn wel zo'n beetje beantwoord, ik merk wel dat de 'ware kerk' gedachte toch nog niet helemaal van de baan is hoewel het minder sterk leeft als ik vermoedde. Wat betreft de vraag van Peter; het is niet mijn eigen interpretatie, het is mij namelijk letterlijk in mijn gezicht gezegd dat ik lid ben van een valse kerk en dat mijn geloof daarom niet volkomen zou zijn, na enig doorvragen kwam er schoorvoetend uit dat het heil voor mij niet onbereikbaar is buiten de GKV. Tja, kennelijk had ik te maken met oer-conservatieve vrijgemaakten. :w

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 20, 2005, 10:19:16 am »
Gelukkig wel, volgens die mensen behoort mijn persoontje waarschijnlijk ook wel tot de 'valse kerk' zoals een vrij groot gedeelte van de crew van deze site. En op het niveau van het bestuur van de kerk geeft dat blijkbaar dus helemaal geen problemen. Die hebben hier namelijk nog nooit problemen mee gehad....
Pinkeltjefan

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 20, 2005, 12:17:50 pm »

quote:

Jansen schreef op 20 april 2005 om 09:30:
Mijn vragen zijn wel zo'n beetje beantwoord, ik merk wel dat de 'ware kerk' gedachte toch nog niet helemaal van de baan is (...)
Que? Waaraan merk je dat dan?
Natuurlijk is de 'ware kerk gedachte' niet van de baan. Volgens mij onderschrijft de Gereformeerde bond ook de NGB en daarin wordt toch duidelijk gesproken over het begrip ware/valse kerk ...?
Alleen wordt het door sommigen verkeerd uitgelegd, maar da's wat anders, hoor!
Zoals je het nu brengt komt het een tikkeltje suggestief over op mij.

quote:

het is mij namelijk letterlijk in mijn gezicht gezegd dat ik lid ben van een valse kerk en dat mijn geloof daarom niet volkomen zou zijn,
Dan zeg ze maar in hun gezicht terug, dat ze de NGB nog eens een keer goed moeten lezen. Die maakt nl. een helder onderscheid tussen 'wat is een ware kerk' en 'wat is een ware gelovige'.
M.a.w. je kunt nooit zeggen dat iemand lid is van een valse kerk en daarom dus geen volkomen geloof heeft.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2005, 12:20:40 pm door Peter »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 20, 2005, 12:18:05 pm »
Ik word ook wel een beetje moei van dat ware-kerkgezeur moet ik eerlijk zeggen.
Het zal inderdaad wel zo zijn dat er zo hier en daar (Overijssel, Drenthe, Bunschoten-Spakenburg, Berken en Rodenrijs en meer van dat soort concentratiegebieden) wat lieden rondlopen met rare ideen over kerkelijke exclusiviteit.
Daar staat tegenover dat ik uit eigen ervaring ook nog wel een boekje open kan doen over verhalen mbt kerkelijke exclusiviteit binnen bijvoorbeeld de  NH-kerk (nu meestal HHK) of binnen de Ger. Gem in Ned. Individuen met rare opvattingen kom je overal tegen.
Ik loop nu al aardig wat jaartjes mee in de GKv, en ik ben het zo langzamerhand echt wel een beetje zat om elke keer dat rare sprookje van exclusiviteit te moeten ontkrachten. Ik kom vaker niet-vrijgemaakten tegen die me dit voor de voeten werpen, dan vrijgemaakten die dit beweren.

Over kerkisme gesproken: beste meneer Jansen, het getuigd ook niet echt van een breed-kerkelijke kijk op uw medechristenen om dit soort sprookjes over bepaalde kerkgenootschappen zomaar voor zoete koek te slikken.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2005, 12:19:22 pm door arend »
...

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 20, 2005, 12:23:49 pm »

quote:

arend schreef op 20 april 2005 om 12:18:
Ik loop nu al aardig wat jaartjes mee in de GKv, en ik ben het zo langzamerhand echt wel een beetje zat om elke keer dat rare sprookje van exclusiviteit te moeten ontkrachten. Ik kom vaker niet-vrijgemaakten tegen die me dit voor de voeten werpen, dan vrijgemaakten die dit beweren.
Precies! Heel in het algemeen gesproken (dus ik mik echt niet op meneer Jansen) zijn het vaak ex-vrijgemaakten die nog met een brok frustratie zitten en een stok zoeken om mee te slaan. Bah.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 20, 2005, 12:50:22 pm »
Het hangt er vanaf waar je woon idd. In Noord Oost Nederland lopen gemiddeld wat meer mensen met zulke rare ideeën dan in de rest van Nederland.

Zo ben ik ooit eens door zo'n grefo voor 'valse profeet' uitgemaakt... _O_
hilarisch!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 20, 2005, 01:13:23 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 april 2005 om 12:50:
Het hangt er vanaf waar je woon idd. In Noord Oost Nederland lopen gemiddeld wat meer mensen met zulke rare ideeën dan in de rest van Nederland.
Is dat een "wetenschappelijk" onderbouwde conclusie of gewoon zomaar een slag in de lucht? |:(

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 20, 2005, 01:14:55 pm »
Nou... als je een beetje hebt rondgekeken in vrijgemaakt Nederland dan zul je die opmerking toch wel moeten onderschrijven hoor..
...

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 20, 2005, 01:19:48 pm »
Ik woon zelf in het Noorden en ik merk er niets van. Waaraan zou je zoiets moeten afmeten?

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 20, 2005, 01:24:20 pm »
Ik kom regelmatig in de gebieden die ik beschrijf, en ik merk er heel veel van.  Ik ga geen concrete plaatsen noemen, maar in het Vechtdal en verder oostwaarts kom je in de kerkelijke wandelgangen toch echt nog wel eens heel, euh, aparte ideeen tegen.
Daarnaast is de omvang van de "Gurpkerkjes" (excusez let mot) ook wel een goede aanwijzing voor het kerkelijk klimaat.
...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 20, 2005, 03:03:41 pm »

quote:

Peter schreef op 20 april 2005 om 13:19:
Ik woon zelf in het Noorden en ik merk er niets van. Waaraan zou je zoiets moeten afmeten?

Aan de weerstand die er is tegen jeugdkerken en vernieuwing (omgeving Assen). Aan het benoemen van bepaalde dominees met een bepaalde insteek (omgeving Smilde, omgeving Groningen). Er is een causaal verband tussen dat soort zaken en de leegstroom richting Vrije Baptisten enzo. (zie omgeving Zuidhorn).

Ik kan me voorstellen als je het met dat gedachtengoed eens bent, je zelf weinig merkt van de problemen die het bij grote delen gematigd vrijgemaakten oplevert.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2005, 03:04:47 pm door Roodkapje »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: april 20, 2005, 03:41:26 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 april 2005 om 15:03:
Aan de weerstand die er is tegen jeugdkerken en vernieuwing (omgeving Assen). Aan het benoemen van bepaalde dominees met een bepaalde insteek (omgeving Smilde, omgeving Groningen). Er is een causaal verband tussen dat soort zaken en de leegstroom richting Vrije Baptisten enzo. (zie omgeving Zuidhorn).
Bij de van Gurpkerkjes op de veluwe kan ik me nog iets voorstellen; die zijn uiteindelijk ook afgescheiden vanwege de 'ware-kerk-gedachte'.

Maar weerstand tegen jeugdkerken en vernieuwingen?  :?
Bepaalde dominees met een bepaalde insteek?  :?  (klinkt meer onbepaald trouwens)

Dus als ik het goed begrijp: de ware-kerk-gedachte leidt tot weerstand tegen jeugdkerken en vernieuwingen, en die dan weer tot kerkverlating richting evangelischen en aangezien die in bepaalde delen van het land meer voorkomt, is er daar dus ook meer sprake van een verwrongen ware-kerk-gedachte. Gooi het maar in m'n pet.

De situatie in Zuidhorn ken ik behoorlijk goed en daar gaat het echt niet om de 'ware-kerk-gedachte'. Dat heeft met heel andere zaken te maken (is hier nu off-topic).

quote:

Ik kan me voorstellen als je het met dat gedachtengoed eens bent, je zelf weinig merkt van de problemen die het bij grote delen gematigd vrijgemaakten oplevert.
Leuk geprobeerd, Roodkapje.

jongen

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: april 20, 2005, 03:58:17 pm »
Hoe je het ook wend of keert, een elitaire uitstraling heeft de GKV nog wel. Dit komt ook met name doordat er allerlei eigen organisaties zijn: school, krant, maatschappelijk etc. Deze organisaties zijn in principe alleen voor eigen leden toegankelijk. In het verleden was dit strikter dan nu. Mensen van andere gereformeerde gezindte worden opener bejegend. Maar nog steeds worden mede-christenen die niet gereformeerd zijn geweerd uit de eigen organisaties. Er zijn recente voorbeelden te noemen van ontslagen bij school en krant omdat men niet vrijgemaakt meer was. Ook kerkelijk gezien wordt er geen avondmaal gevierd met anders-kerkenden, is een niet-vrijgemaakte niet welkom op de kansel. Dit alles straalt wel uit dat je jezelf de ware vindt, of in ieder geval dat je beter bent dan andersdenkenden. Ik begrijp wel dat dit zo gegroeid is en dat de meeste kerkleden dit persoonlijk helemaal niet vinden en dat dit steeds meer aan het veranderen is maar in praktijk  zit de GKV nog wel zo in elkaar.

Jansen

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: april 20, 2005, 04:03:42 pm »

quote:

arend schreef op 20 april 2005 om 12:18:
Over kerkisme gesproken: beste meneer Jansen, het getuigd ook niet echt van een breed-kerkelijke kijk op uw medechristenen om dit soort sprookjes over bepaalde kerkgenootschappen zomaar voor zoete koek te slikken.
Verklaart u zich nader! Ik begrijp niet wat voor sprookjes u bedoelt en wat ik voor zoete koek zou slikken. 8)7

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: april 20, 2005, 04:35:44 pm »

quote:

jongen schreef op 20 april 2005 om 15:58:
is een niet-vrijgemaakte niet welkom op de kansel.
Dit is niet waar. Plaatselijk wordt hier en daar kanselgeruild (wist even geen beter woord). Meestal dominees van cgk of ngk.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: april 20, 2005, 04:44:39 pm »
Onzin! Leuk!

quote:

Hoe je het ook wend of keert, een elitaire uitstraling heeft de GKV nog wel. Dit komt ook met name doordat er allerlei eigen organisaties zijn: school, krant, maatschappelijk etc. Deze organisaties zijn in principe alleen voor eigen leden toegankelijk. In het verleden was dit strikter dan nu. Mensen van andere gereformeerde gezindte worden opener bejegend. Maar nog steeds worden mede-christenen die niet gereformeerd zijn geweerd uit de eigen organisaties.
Scholen gaan steeds meer open. Voortgezet onderwijs is al zeker 15 jaar open voor NGK en CGK, scholen in Bloemendaal werken samen met evangelische scholen en het Gomarus (toch?) in Groningen werft actief onder niet-vrijgemaakten, ook niet-gereformeerden. Het Nederlands Dagblad is (kan ik je uit eigen ervaring zeggen), géén vrijgemaakte krant. Bijna ½ van de lezers is niet vrijgemaakt, en een groot deel van de redactie komt ook uit andeere kerken. Maatschappelijk: VakGMV staat ook voor veel christenen open. Niet overal is men al even “ver”, maar een verandering heeft ook tijd nodig. Daarnaast is men (niet ten onrechte) bang dat een “geheel” open gaan leidt tot vervlakking en uiteindelijk secularisatie van de organisaties. Wat dat betreft is een zekere terughoudendheid dus zeker terecht, imo.

quote:

Er zijn recente voorbeelden te noemen van ontslagen bij school en krant omdat men niet vrijgemaakt meer was.
Daarbij gaat het om Gurpianen, en die zaken hebben met meer te maken dan alleen het niet-vrijgemaaakt meer zijn. Sterker nog, de exclusief-kerkelijke houding van deze mensen leidde tot problemen.  Ontslagen bij het ND omdat je niet meer vrijgemaakt bent? laat me niet lachen, ik dacht het niet.  al zeker sinds 1992 niet meer.

quote:

Ook kerkelijk gezien wordt er geen avondmaal gevierd met anders-kerkenden, is een niet-vrijgemaakte niet welkom op de kansel
Open avondmaal komt steeds meer voor. Predikanten van zusterkerken (CGK) zijn op diverse plaatsen welkom.

quote:

Dit alles straalt wel uit dat je jezelf de ware vindt, of in ieder geval dat je beter bent dan andersdenkenden. Ik begrijp wel dat dit zo gegroeid is en dat de meeste kerkleden dit persoonlijk helemaal niet vinden en dat dit steeds meer aan het veranderen is maar in praktijk zit de GKV nog wel zo in elkaar.
Een raar argument. De situatie bij verenigingen en scholen verandert in rap tempo, en vwb avondmaal en predikanten: er zijn legio kerken (CGK, HHK, GG, GGiN, uniebaptisten) waar hetzelfde mom geldt, en die krijgen geen verwijten van exclusivisme aan de broek.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2005, 04:48:17 pm door arend »
...

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: april 20, 2005, 04:46:17 pm »

quote:

Jansen schreef op 20 april 2005 om 16:03:
Verklaart u zich nader! Ik begrijp niet wat voor sprookjes u bedoelt en wat ik voor zoete koek zou slikken. 8)7

ik drukte me wat te sterk uit, sorry. wat ik bedoelde is dat het jammer is dat de opmerkingen van een paar mensen met aparte ideen blijkbaar er toe leidt dat er direct een beeld ontstaat over een heel kerkgenootschap.

We zijn geen Jehova Getuigen ofzo hoor.   :+
...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: april 20, 2005, 05:17:52 pm »

quote:

jongen schreef op 20 april 2005 om 15:58:
Hoe je het ook wend of keert, een elitaire uitstraling heeft de GKV nog wel. Dit komt ook met name doordat er allerlei eigen organisaties zijn: school, krant, maatschappelijk etc. Deze organisaties zijn in principe alleen voor eigen leden toegankelijk. In het verleden was dit strikter dan nu. Mensen van andere gereformeerde gezindte worden opener bejegend. Maar nog steeds worden mede-christenen die niet gereformeerd zijn geweerd uit de eigen organisaties. Er zijn recente voorbeelden te noemen van ontslagen bij school en krant omdat men niet vrijgemaakt meer was. Ook kerkelijk gezien wordt er geen avondmaal gevierd met anders-kerkenden, is een niet-vrijgemaakte niet welkom op de kansel. Dit alles straalt wel uit dat je jezelf de ware vindt, of in ieder geval dat je beter bent dan andersdenkenden. Ik begrijp wel dat dit zo gegroeid is en dat de meeste kerkleden dit persoonlijk helemaal niet vinden en dat dit steeds meer aan het veranderen is maar in praktijk  zit de GKV nog wel zo in elkaar.

Ik zal tegen een bevriende GKv-dominee zeggen dat hij zijn gemeente moet opdoeken, omdat het geen 'ware' vrijgemaakte kerk meer is. 8)7

jongen

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: april 20, 2005, 09:05:03 pm »
Wat betreft het ontslaan van werknemers: zowel bij een gereformeerde school als bij het ND is het nog geen jaar / 1,5 jaar geleden dat er een fotograaf resp. een onderwijs assistent is ontslagen vanwege het niet meer vrijgemaakt zijn in hun overigens christelijke levensovertuiging. En dit ging niet om Gurpianen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: april 20, 2005, 09:56:52 pm »
Wat t ND betreft....echt onzin. Mijn tante werkt al jaren bij het ND en ze is niet vrijgemaakt noch gurpiaanse.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: april 20, 2005, 11:13:27 pm »

quote:

jongen schreef op 20 april 2005 om 21:05:
Wat betreft het ontslaan van werknemers: zowel bij een gereformeerde school als bij het ND is het nog geen jaar / 1,5 jaar geleden dat er een fotograaf resp. een onderwijs assistent is ontslagen vanwege het niet meer vrijgemaakt zijn in hun overigens christelijke levensovertuiging.

Ik weet dat het bij het ND niet ging om het niet-vrijgemaakt zijn, maar om het niet kunnen onderschrijven van de drie Formulieren van Enigheid (Nederlandse Geloofsbelijdenis, Heidelbergse Catechismus, Dordtse Leerregels). Oftewel: CGK'ers, NGK'ers, Gereformeerde Bonders etc. kunnen probleemloos bij het ND werken, maar zogauw je bij een kerk/gemeente die ze niet onderschrijft, dan wordt het problematisch(er).
« Laatst bewerkt op: april 20, 2005, 11:14:08 pm door Mezzamorpheus »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: april 21, 2005, 12:34:51 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 20 april 2005 om 23:13:

[...]

Ik weet dat het bij het ND niet ging om het niet-vrijgemaakt zijn, maar om het niet kunnen onderschrijven van de drie Formulieren van Enigheid (Nederlandse Geloofsbelijdenis, Heidelbergse Catechismus, Dordtse Leerregels). Oftewel: CGK'ers, NGK'ers, Gereformeerde Bonders etc. kunnen probleemloos bij het ND werken, maar zogauw je bij een kerk/gemeente die ze niet onderschrijft, dan wordt het problematisch(er).
Ik ken ook mensen die niet willen werken bij het ND, omdat ze, hoewel ze vrijgemaakt zijn, de belijdenisgeschriften niet onderschrijven. (Een gewoon doorsnee kerklid hoeft dat ook helemaal niet, dat is alleen verplicht voor ambtsdragers).
« Laatst bewerkt op: april 21, 2005, 12:35:14 am door Roodkapje »

marody

• Jippie, werkelijk vrij
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: april 29, 2005, 01:18:22 pm »
Afgelopen zondag werden in onze (baptisten)gemeente 9 mensen gedoopt.
Onder hen waren maar liefst 3 stelletjes die samen hadden gewoont.
Toen ze zich voor de doop hadden gemeld kregen ze te horen dat ze binnen onze gemeente niet gedoopt konden worden als ze samenwoonden.

Een innerlijke strijd was het gevolg en leidde uiteindelijk tot acceptatie en overgave aan Gods wil. Bij alle drie de stellen.

Ze waren tot de conclusie gekomen dat ze niet op een manier leefden die voor God acceptabel was. Ze hebben hun zonden beleden en ze hebben er zelf voor gekozen om geen gemeenschap meer te hebben en appart te gaan wonen tot ze gaan trouwen.
Toen pas kon er gedoopt worden.

Nu zal er binnen onze gemeente (volgens velen) theologisch van alles mis zijn en strookt de manier van gemeente zijn totaal niet met de geldende structuren etc. Kortom: het predicaat ware kerk zal onze gemeente niet gauw krijgen.

Bovenstaande getuigenissen is het werk van God binnen onze gemeente.
Ware kerk of niet, Ik ben blij en gelukkig dat ik zulke wonderen mag meemaken.

Gr.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2005, 01:20:44 pm door marody »
uut grûn

lineke

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: april 29, 2005, 04:09:12 pm »

quote:

marody schreef op 29 april 2005 om 13:18:
Nu zal er binnen onze gemeente (volgens velen) theologisch van alles mis zijn en strookt de manier van gemeente zijn totaal niet met de geldende structuren etc. Kortom: het predicaat ware kerk zal onze gemeente niet gauw krijgen.

Bovenstaande getuigenissen is het werk van God binnen onze gemeente.
Ware kerk of niet, Ik ben blij en gelukkig dat ik zulke wonderen mag meemaken.

Gr.
Ik denk dat we gewoon een heleboel van elkaar kunnen leren! Ik heb het erg naar m'n zin in de GKV, maar mis wel een beetje een radicale inslag. Zulke voorbeelden als Marody vertelt, kunnen daarom alleen maar inspireren. Ik vind het maar moeilijk, al die kerkelijke verdeeldheid. Nadat ik Thuiskomst (Randy Alcorn) had gelezen, was ik jaloers op de christenen daar. Verdeeldheid tussen kerken trekt de aandacht af van waar het werkelijk om gaat. Het gaat om Christus en zijn verlossingswerk in ons!! Verder niets! Als je je daarop richt, kun je christenen ook op de man af vragen wat hen beweegt. En daar gaat het toch om? Je persoonlijke geloof in Hem. Daarbij speelt kerkkeuze zeker een rol. Ook als kerk ben je ervoor verantwoordelijk dat je met elkaar God steeds dient. Maar dat kan op zoveel manieren (kijk maar in de wereld om je heen).
Als wij elkaar Christus voorhouden en op grond van Hem onze keuzes maken, dan is het toch goed?
je leeft maar één keer eeuwig