Onzin! Leuk!
quote:
Hoe je het ook wend of keert, een elitaire uitstraling heeft de GKV nog wel. Dit komt ook met name doordat er allerlei eigen organisaties zijn: school, krant, maatschappelijk etc. Deze organisaties zijn in principe alleen voor eigen leden toegankelijk. In het verleden was dit strikter dan nu. Mensen van andere gereformeerde gezindte worden opener bejegend. Maar nog steeds worden mede-christenen die niet gereformeerd zijn geweerd uit de eigen organisaties.
Scholen gaan steeds meer open. Voortgezet onderwijs is al zeker 15 jaar open voor NGK en CGK, scholen in Bloemendaal werken samen met evangelische scholen en het Gomarus (toch?) in Groningen werft actief onder niet-vrijgemaakten, ook niet-gereformeerden. Het Nederlands Dagblad is (kan ik je uit eigen ervaring zeggen), géén vrijgemaakte krant. Bijna ½ van de lezers is niet vrijgemaakt, en een groot deel van de redactie komt ook uit andeere kerken. Maatschappelijk: VakGMV staat ook voor veel christenen open. Niet overal is men al even “ver”, maar een verandering heeft ook tijd nodig. Daarnaast is men (niet ten onrechte) bang dat een “geheel” open gaan leidt tot vervlakking en uiteindelijk secularisatie van de organisaties. Wat dat betreft is een zekere terughoudendheid dus zeker terecht, imo.
quote:
Er zijn recente voorbeelden te noemen van ontslagen bij school en krant omdat men niet vrijgemaakt meer was.
Daarbij gaat het om Gurpianen, en die zaken hebben met meer te maken dan alleen het niet-vrijgemaaakt meer zijn. Sterker nog, de exclusief-kerkelijke houding van deze mensen leidde tot problemen. Ontslagen bij het ND omdat je niet meer vrijgemaakt bent? laat me niet lachen, ik dacht het niet. al zeker sinds 1992 niet meer.
quote:
Ook kerkelijk gezien wordt er geen avondmaal gevierd met anders-kerkenden, is een niet-vrijgemaakte niet welkom op de kansel
Open avondmaal komt steeds meer voor. Predikanten van zusterkerken (CGK) zijn op diverse plaatsen welkom.
quote:
Dit alles straalt wel uit dat je jezelf de ware vindt, of in ieder geval dat je beter bent dan andersdenkenden. Ik begrijp wel dat dit zo gegroeid is en dat de meeste kerkleden dit persoonlijk helemaal niet vinden en dat dit steeds meer aan het veranderen is maar in praktijk zit de GKV nog wel zo in elkaar.
Een raar argument. De situatie bij verenigingen en scholen verandert in rap tempo, en vwb avondmaal en predikanten: er zijn legio kerken (CGK, HHK, GG, GGiN, uniebaptisten) waar hetzelfde mom geldt, en die krijgen geen verwijten van exclusivisme aan de broek.