pag 111 (Bijlage I)
De bijbel heeft veel te zeggen over eenheid. In het Nieuwe testament heb ik geen enkele bijbeltekst gevonden die wederom geboren christenen aanmoedigt om zich van elkaar los te maken. De Heer vermenigvuldigde de kerk en voegde toe. Hij scheidt Zijn volk niet van elkaar.
Er is niets in de Schrift dat verwijst naar een kerkscheuring. Net zoals de mensen misleid zijn in hun motieven als ze oorzaak zijn van een scheuring, zo zijn ze ook misleid als ze bijbelverzen willen vinden die hun motieven rechtvaardigen.
Velen hebben de aansporing van Paulus geciteerd die zegt: ga uit hun midden en scheidt u af (II Kor 6:17). De apostel sprak echter niet van gescheiden worden van andere christenen. Hij sprak veeleer waarschuwend voor christenen om geen ongelijk span aan te gaan met ongelovigen of heidenen (II Kor 6:14-15).
Een ander voorbeeld van historisch verkeerde uitleg komt uit 1 Kor 11 waarin Paulus schijnt toe te geven dat splitsingen en scheuringen bijna noodzakelijk waren. Hij schreef: "Ik hoor dat er verdeeldheid onder u heerst en gedeeltelijk geloof ik dat. Want er moeten scheuringen onder u zijn, zal het blijken, wie onder u zijn, zal het blijken, wie onder u de toets kunnen doorstaan".
Als je deze tekst op zich neemt, dan zou je kunnen denken dat het idee van splitsingen en verdeeldheid enige grond heeft. Degenen die zichzelf van anderen afscheiden, vereenzelvigen zichzelf altijd als degenen die de toets doorstaan.
Het verband echter waarin dit vers gebruikt wordt, toont ons de ware opvatting en het inzicht van de apostel. Vers 18 voluit luidt: "Want vooreerst is er, naar ik hoor, wanneer gij als gemeente samenkomt, verdeeldheid onder u, en ten dele geloof ik dit" (I Kor 11:18).
Luister aandachtig naar Paulus' uiteenzetting tegen de achtergrond van eenheid waarop hij het probleem van verdeeldheid benadert. Hij introduceert zijn gedachtegang door te zeggen: "Als u als kerk bijeenkomt ...." Lees aandachtig zijn aanhef.
Ze hadden zich niet van elkaar gescheiden; ze kwamen niet bijeen in verschillende gebouwen, elk met een eigen naam op het richtingsbord op de hoek van de straat. Ze waren nog steeds verenigd en kwamen nog steeds als 1 kerk bij elkaar. Voordat Rome en Constantinopel van elkaar gescheiden werden, was de christelijke kerk 200 jaar lang 1.
Paulus rechtvaardigde de verdeeldheid onder hen niet. Het hoofdthema van de eerste Korintebrief is in wezen het herstel van de eenheid.