Auteur Topic: [boek] Stop de Kerkscheuringen! -- Francis Frangipane  (gelezen 580 keer)

bert

• Bekijk profiel
[boek] Stop de Kerkscheuringen! -- Francis Frangipane
« Gepost op: november 04, 2003, 07:54:34 pm »
Een boek van Francis Frangipane.

Een kerkscheuring is in wezen een vorm van broedermoord. Een scheuring verdeelt mensen in twee kampen waardoor goede vrienden aartsvijanden worden.

De gemeenteleden worden geinfecteerd met wantrouwen, kwaadsprekerij en achterdocht. Net zoals scheiding in een gezin, is splitsing in een kerk het werk van de duivel!

De belangrijkste oorzaken zoals trots, ambitie, wedijver worden door de schrijver uitgebreid besproken.

De auteur die zelf op dit punt door God diep is aangeraakt, toont aan hoe zeer Gods hart huilt als wanorde, naijver en vijandschap regeren in Zijn kerk in plaats van harmonie, vrede en goddelijke liefde.

Gelukkig is er een krachtig medicijn om dit gif van de vijand van onze zielen teniet te doen: namelijk een hartstochtelijk streven naar gelijkvormigheid aan Christus. Dit betekent dat we ons nederig en vergevingsgezind moeten opstellen.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2003, 08:10:02 pm »
Ik heb het boek nog niet helemaal gelezen, maar zie verschillende punten die in situatie van vandaag toepasbaar zijn.

pag. 15: Als u in een splitsing zit:

Als het conflict onopgelost blijft, zullen twee groepen, elk met hun eigen leiders, overblijven die met elkaar het gevecht aangaan. Wie volg je dan? Om de ware herder te herkennen, hebben we wijsheid van Salomo nodig. Toen de twee vrouwen kwamen en elk aanspraak maakten op de baby, beval Salomo bij wijze van test dat het kind in tweeen gesneden moest worden.

De echte moeder smeekte dat de baby zou blijben leven. De valse moeder echter stemde toe dat de baby in stukken werd gesneden. Salomo herkende dat degene die het kind het meeste lief had de echte moeder was en dat zij niet zou toestaan dat haar baby in tweeen werd gesneden. Hieraan onderkende Salomo de ware ouderliefde en kende haar het kind toe. (1 kon 3:16-27)

In uw kerk zal de ware herder zich ontpoppen als degene die zijn kerk bij elkaar wil houden. Hij zal splitsing niet als oplossing zien. Hij zal de baby niet willen doden door splitsing. Hij zal daarentegen trachten meningsverschillen bij te leggen en de aandacht te vestigen op de eenheid, op genezing in Christus als een thema van hogere orde.

De auteur stelt dat bij een splitsing altijd satan aan het werk is. En satan wil niets liever dan scheuringen. God wil eenheid, geen scheuring.

Ze stelt ook dat er geen enkel nieuw testamentische tekst is die een scheuring rechtvaardigt.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2003, 08:27:43 pm door bert »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2003, 08:15:19 pm »
* titel-edit
[Prediker 7:29]

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2003, 09:10:44 pm »
pag 111 (Bijlage I)

De bijbel heeft veel te zeggen over eenheid. In het Nieuwe testament heb ik geen enkele bijbeltekst gevonden die wederom geboren christenen aanmoedigt om zich van elkaar los te maken. De Heer vermenigvuldigde de kerk en voegde toe. Hij scheidt Zijn volk niet van elkaar.

Er is niets in de Schrift dat verwijst naar een kerkscheuring. Net zoals de mensen misleid zijn in hun motieven als ze oorzaak zijn van een scheuring, zo zijn ze ook misleid als ze bijbelverzen willen vinden die hun motieven rechtvaardigen.

Velen hebben de aansporing van Paulus geciteerd die zegt: ga uit hun midden en scheidt u af (II Kor 6:17). De apostel sprak echter niet van gescheiden worden van andere christenen. Hij sprak veeleer waarschuwend voor christenen om geen ongelijk span aan te gaan met ongelovigen of heidenen (II Kor 6:14-15).

Een ander voorbeeld van historisch verkeerde uitleg komt uit 1 Kor 11 waarin Paulus schijnt toe te geven dat splitsingen en scheuringen bijna noodzakelijk waren. Hij schreef:
"Ik hoor dat er verdeeldheid onder u heerst en gedeeltelijk geloof ik dat. Want er moeten scheuringen onder u zijn, zal het blijken, wie onder u zijn, zal het blijken, wie onder u de toets kunnen doorstaan".

Als je deze tekst op zich neemt, dan zou je kunnen denken dat het idee van splitsingen en verdeeldheid enige grond heeft. Degenen die zichzelf van anderen afscheiden, vereenzelvigen zichzelf altijd als degenen die de toets doorstaan.

Het verband echter waarin dit vers gebruikt wordt, toont ons de ware opvatting en het inzicht van de apostel. Vers 18 voluit luidt: "Want vooreerst is er, naar ik hoor, wanneer gij als gemeente samenkomt, verdeeldheid onder u, en ten dele geloof ik dit" (I Kor 11:18).

Luister aandachtig naar Paulus' uiteenzetting tegen de achtergrond van eenheid waarop hij het probleem van verdeeldheid benadert. Hij introduceert zijn gedachtegang door te zeggen: "Als u als kerk bijeenkomt ...." Lees aandachtig zijn aanhef.

Ze hadden zich niet van elkaar gescheiden; ze kwamen niet bijeen in verschillende gebouwen, elk met een eigen naam op het richtingsbord op de hoek van de straat. Ze waren nog steeds verenigd en kwamen nog steeds als 1 kerk bij elkaar. Voordat Rome en Constantinopel van elkaar gescheiden werden, was de christelijke kerk 200 jaar lang 1.

Paulus rechtvaardigde de verdeeldheid onder hen niet. Het hoofdthema van de eerste Korintebrief is in wezen het herstel van de eenheid.