Auteur Topic: Ik ben vrijgemaakt. Waarom weet ik niet.  (gelezen 2865 keer)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Ik ben vrijgemaakt. Waarom weet ik niet.
« Gepost op: november 07, 2003, 10:22:04 pm »
Wat doen we met dit soort reacties?

1. Ik ben gereformeerd-vrijmaakt.
2. Waarom?
1. Ja, omdat:

a. De gemeente waar ik kerk zo fijn is
b. Mijn ouders vrijgemaakt zijn
c. Ja euh..
d. Nou ik vind dat de bijbel wel belangrijk is enzo
e. Drie Formulieren? Wat zijn dat?
f. Oh de leer boeit me niet zo maar een andere kerk, daar heb ik ook geen zin in.
g. Hervormden, gereformeerden, ja ach, het gaat er toch om wat Christus voor je is.
h. Voel ik me lekker bij.
i. Ja je kan best samenwerken met andere kerken, maar samengaan, dat kan niet...ja dat zeggen ze namelijk in de kerk...
j. Nee, de dominee preekt eigenlijk nooit over dit soort dingen...

Wat moeten we hiermee? Is dit herkenbaar? Bestaan onze kerken nog wel, als levende kerken, die weten waar ze mee bezig zijn, over pakweg 30 jaar, of zijn het bolwerken van dom conservatisme? Zegt de naam Booij u nog iets, in de synodale kerken?
Ps. 111:10

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2003, 10:29:50 pm »
Wie zonder antwoord post, werpe het eerste antwoord. ;)

edit: antwoord e is wel leuk maar geen antwoord op de vraag :)
« Laatst bewerkt op: november 08, 2003, 08:59:06 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2003, 10:31:01 pm »
In de jaren dat ik opgroeide, werden we op cat., vereniging en op school bijna dagelijks geconfronteerd met het feit dat we VRIJGEMAAKT waren. Tot in het begin van de 70-er jaren dacht ik dat je alleen in de hemel kon komen als je GVK was. Later hebik mijn ouders daar eens over bevraagd en toen hebben ze me duidelijk gemaakt dat dat helemaal niethun bedoeling was geweest.
Vandaag aan de dag hebben mijn ouders een veel opener houding, ook al zijn ze ten aanzien van de synodale kerken heel erg afhoudend.
OOk ik heb een grotere afstand tot de synodalen, dan tot de Hervormden. Vreemd eigenlijk.
In de plaatselijke Hervormde gemeente hoor ik zeer bijbelvaste preken, in de synodale kerken niet.
Op de school waar ik werk, melden zich wel Hervormde ouders aan, maar geen synodaal gereformeerden. RARA! :?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2003, 10:37:16 pm »
Het ging niet om de vraag vrijgemaakt vs. synodaal.
Het gaat om de statement dat men wel met de lippen belijdt dat de Gerf. Kerken vrijgemaakt geen volkskerken zijn, maar dat dit in de praktijk wel zo is, en zal zijn.
Daarom kan je geen afscheidingskerken verdedigen: m.a.w. gereformeerd is buitenbijbels.

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 07, 2003, 10:55:34 pm »
De GKV volks-kerken.
Daal even terug op aarde.
Ze zijn en worden nog meer een minderheid door spanningen en frustraties :(

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 07, 2003, 10:59:08 pm »

quote:

op 07 Nov 2003 22:22:04 schreef Wiering:
Zegt de naam Booij u nog iets,
Jazeker, die naam staat al 30 jaar op mijn voordeur. Kennen wij elkaar?

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 07, 2003, 11:10:19 pm »

quote:

op 07 Nov 2003 22:22:04 schreef Wiering:

Zegt de naam Booij u nog iets, in de synodale kerken?
Bedoel je Thijs Booij?

Timo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 07, 2003, 11:14:31 pm »
Oeps, laten we niet persoonlijk worden.
Stel jezelf de vraag waar het om gaat.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 07, 2003, 11:17:02 pm »

quote:

op 07 Nov 2003 23:14:31 schreef Timo:
Oeps, laten we niet persoonlijk worden.
Stel jezelf de vraag waar het om gaat.
Bedoel je Wiering of mij?

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 08, 2003, 12:43:45 am »
Wat is er mis met het antwoord dat iemand vrijgemaakt is omdat-ie in een vrijgemaakt gezin geboren is en het in zijn/haar gemeente prima naar de geestelijke zin heeft?
shoot me again, I ain't dead yet

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2003, 09:28:02 am »
Leuk om hier de verbondsvisie erbij te halen, maar die is wel funest geworden voor onze kerken, denk ik, door de overdreven manier waarop er mee omgegaan wordt.
Je kunt op je 20e niet meer verdedigen te behoren tot een kerk die nog steeds in belijdenis claimt de ware kerk te zijn, waar kinderen niet tot het Avondmaal toegelaten worden (lekker consequente verbondsvisie), door te zeggen dat je ouders GKV lid zijn en dus jij ook .
Het kan wel iets verklaren. Maar in hoeverre is dit nog te rijmen met de eerste Christelijke kerken? Hoeveel mensen kiezen er nu per jaar voor de GKV die er niet of nauwelijks binding mee hebben?

Het was trouwens niet de bedoeling achteraf gezien om dat van die ouders erbij te zetten; je kan namelijk op je vingers natellen dat vrijgemaakten dat punt eruit pakken en er over door gaan hameren, zonder te beseffen dat de kerk waar het over gaat, wat leer betreft zo dood als een pier is.
Reacties van Douma in zn boek, of onlangs ook weer in het ND, over een nieuwe belijdenis, stranden totaal in het vrijgemaakte.
Klaarblijkelijk heerst er óf een gebrekkige theologische leiding, óf de kerkleden zijn naamgereformeerden.

Ik doel inderdaad op Thijs Booij, die volgens mij in de jaren 50 het boek schreef 'Dominee in Laodicea', en meer van dit soort publikaties. Hij poogde het beginsel 'semper reformanda' niet alleen met de mond te belijden, maar ook gestalte te geven.
Dit is namelijk de enige manier waarop de Vrijgemaakte gemeente van Laodicea nog enigzins door kan gaan.

Wie houden we nou eigenlijk voor de gek de laatste tijd? Dom conservatisme, lijkt het adagium van onze kerken.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 08, 2003, 11:09:07 am »

quote:

op 08 Nov 2003 09:28:02 schreef Wiering:

Ik doel inderdaad op Thijs Booij, die volgens mij in de jaren 50 het boek schreef 'Dominee in Laodicea', en meer van dit soort publikaties. Hij poogde het beginsel 'semper reformanda' niet alleen met de mond te belijden, maar ook gestalte te geven.
Dit is namelijk de enige manier waarop de Vrijgemaakte gemeente van Laodicea nog enigzins door kan gaan.

Wiering, je bedoelt dus echt de Thijs Booij die furore maakte binnen de synodale kerken halverwege de vorige eeuw. En deze Thijs Booij zou het semper reformanda gestalte trachten te geven?
Maar Thijs Booij was ook de man die de twijfel in de kerk cultiveerde. En daardoor mede oorzaak ervan was dat in de synodale kerken het gezaghebbende Woord van God haar gezag steeds meer ging verliezen.
Want als je niks meer zeker weet in de kerk omdat we nou eenmaal feilbare mensen zijn dan wordt ook geloven tot iets onzekers.
En als dat bij de ouders begint, en bij de predikanten, en bij degenen die de jeugd trachten te bereiken met hun boeken, zoals Thijs Booij, dan valt te voorspellen waar de jeugd uiteindelijk terechtkomt.
In het moeras van de onzekerheid en uiteindelijk daar waar geloof in God, iets wordt van hooguit 's zondags in de kerk, maar niet meer iets voor het dagelijkse leven.
Houdt dan maar vast aan de verbondsvisie zoals die met nieuw elan werd uitgedragen in de jaren na de Vrijmaking van 1944.
Dat de HERE werkelijk een Verbond met jouw is aangegaan en daarom je hele leven opeist voor Hem. En dat de Bijbel als Gods Woord betrouwbaar is van A tot Z.
Omdat Hij die gesproken heeft betrouwbaar is.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 09, 2003, 07:02:52 am »
Wiering,

Ik ben benieuwd waarom je deze draad begonnen ben:
1. Je bent vrijgemaakt en weet niet waarom
2. Je wilt weten hoe jij zou kunnen/moeten reageren op iemand die dat is en niet weet waarom
3. Je vindt dat de vrijgemaakten verkeerd bezig zijn doordat ze dat zijn en niet weten waarom

In situatie 1 zou ik je best een en ander willen vertellen over de gereformeerde geloofsleer, de geschiedenis van de kerken in Nederland en de theologie van mensen als K. Schilder, die een heel aantal puntjes op i's heeft gezet. Ik zou je op het hart willen drukken dat je als vrijgemaakte in een van de kerkgenootschappen zit die het meest serieus zijn ten aanzien van de bijbelse leer over Jezus Christus en die zuinig omgaan met het erfgoed van de Reformatie -- al zeg ik dat met heel wat meer aarzeling sinds de ontwikkelingen in de laatste tijd.

Maar ik denk niet dat situatie 1 het geval is.

In geval van situatie 2 zou ik je adviseren iemand die zijn identiteit kwijt is, te vertellen wie hij is op bovenstaande manier. Als je zelf vrijgemaakt bent en weet waarom, kan dat niet zo moeilijk zijn en anders ga je er op studeren, dan vang je twee vliegen in één klap.

Maar ik denk dat je in deze draad een punt wilt maken zonder dat meteen rechtstreeks te zetten. Ik vermoed dat je bedoelt: de vrijgemaakten hebben hun bestaansrecht verloren omdat ze hun specifieke identiteit niet meer kennen. Nu is dat geen valide redenering; bestaansrecht vervalt niet met onwetendheid met, maar met afwezigheid van een bestaansgrond.

Misschien ga je nog verder. Misschien vind jij dat de vrijgemaakten geen bestaansrecht hebben omdat er, volgens jouw, geen geldige redenen zijn aan te voeren voor het bestaan van dit kerkgenootschap. Als je dat bedoelt, zeg dat dan openlijk, en geef aan waarom de argumenten die door vrijgemaakten gegeven zijn in de afgelopen vijftig jaar, niet (meer) gelden. Dan hebben we tenminste een duidelijke discussie.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Head Case

• Denk aan het milieu!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 09, 2003, 10:05:16 pm »
Beste Wiering.

Ik ben vrijgemaakt, maar ik weet wel waarom. Ik ben namelijk geboren in een Vrijgemaakt gezin, God heeft me binnen dat gezin gezegend met een vrijgemaakte opvoeding. Na 18 jaar volgzaamheid heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt en gezegd: in deze kerk wil ik oud worden. Aan het maken van die keuze lag een hoop scholing in het vrijgemaakte gedachtengoed en een boel ervaringen met vrijgemaakten om mij heen ten grondslag. Een jaar later deelde ik die keuze in het openbaar met mijn broeders en zusters en sindsdien noem ik mezelf vrijgemaakt. Was ik in een niet-vrijgemaakt gezin geboren dan was ik nu misschien wel niet-vrijgemaakt, had ik slechte ervaringen met vrijgemaakten dan was ik misschien wel gillend weggerend. Maar nu sta ik voor het feit dat het nu eenmaal zo is gegaan. Ik ben wel dankbaar voor het feit dat het zo gelopen is, we moeten niet gaan zoeken naar problemen die er niet zijn.

Wat wel een interessante vraag is, is: wat houdt het in dat ik vrijgemaakt ben. Geleid door deze vraag alsmede door recente ontwikkelingen in de kerken in Nederland ben ik me gaan storten in de kerkgeschiedenis, want het ontstaan van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt is uiteindelijk een gevolg van het feit dat christenen oprecht op zoek zijn gegaan naar de manier waarop God zich laat dienen. Daarom zijn er in het verleden nogal wat keuzes gemaakt. Wat ik doe om de vraag op te lossen af wat het inhoudt om vrijgemaakt te zijn, is het bekijken welke beslissingen men genomen heeft in het verleden waardoor nu de GKV bestaat en ik bevraag mezelf oprecht of je achter die keuzes staat. Antwoorden kan ik helaas nog niet geven, ik ben nog maar net begonnen met mijn queeste.

Kees
In handen van een samenleving die zich niet bekommert om milieu en armen, (...) zal het gereedschap dat technologie is meer armoede produceren, meer oorlog en vernietiging van het milieu.

Dennis Meadows

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 09, 2003, 11:01:23 pm »

quote:

op 09 Nov 2003 22:05:16 schreef Head Case:
Beste Wiering.

Ik ben vrijgemaakt, maar ik weet wel waarom. Ik ben namelijk geboren in een Vrijgemaakt gezin, God heeft me binnen dat gezin gezegend met een vrijgemaakte opvoeding. Na 18 jaar volgzaamheid heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt en gezegd: in deze kerk wil ik oud worden. Aan het maken van die keuze lag een hoop scholing in het vrijgemaakte gedachtengoed en een boel ervaringen met vrijgemaakten om mij heen ten grondslag. Een jaar later deelde ik die keuze in het openbaar met mijn broeders en zusters en sindsdien noem ik mezelf vrijgemaakt. Was ik in een niet-vrijgemaakt gezin geboren dan was ik nu misschien wel niet-vrijgemaakt, had ik slechte ervaringen met vrijgemaakten dan was ik misschien wel gillend weggerend. Maar nu sta ik voor het feit dat het nu eenmaal zo is gegaan. Ik ben wel dankbaar voor het feit dat het zo gelopen is, we moeten niet gaan zoeken naar problemen die er niet zijn.

Wat wel een interessante vraag is, is: wat houdt het in dat ik vrijgemaakt ben. Geleid door deze vraag alsmede door recente ontwikkelingen in de kerken in Nederland ben ik me gaan storten in de kerkgeschiedenis, want het ontstaan van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt is uiteindelijk een gevolg van het feit dat christenen oprecht op zoek zijn gegaan naar de manier waarop God zich laat dienen. Daarom zijn er in het verleden nogal wat keuzes gemaakt. Wat ik doe om de vraag op te lossen af wat het inhoudt om vrijgemaakt te zijn, is het bekijken welke beslissingen men genomen heeft in het verleden waardoor nu de GKV bestaat en ik bevraag mezelf oprecht of je achter die keuzes staat. Antwoorden kan ik helaas nog niet geven, ik ben nog maar net begonnen met mijn queeste.

Kees
Head Case / Kees, helaas wordt ik enigszins kriegelig als ik jouw post lees. Gebruik je voornamelijk het woord 'vrijgemaakt' vanwege de vraagstelling? Wat ik me afvraag als ik jouw stuk lees: wat heeft (voor jou) vrijgemaakt met Christus Jezus te maken? Heb jij ook een levende persoonlijke band met de Goddelijke Persoon Jezus Christus naast je vrijgemaakt-zijn?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 09, 2003, 11:09:49 pm »

quote:

op 09 Nov 2003 23:01:23 schreef Mezzamorpheus:
Head Case / Kees, helaas wordt ik enigszins kriegelig als ik jouw post lees. Gebruik je voornamelijk het woord 'vrijgemaakt' vanwege de vraagstelling? Wat ik me afvraag als ik jouw stuk lees: wat heeft (voor jou) vrijgemaakt met Christus Jezus te maken? Heb jij ook een levende persoonlijke band met de Goddelijke Persoon Jezus Christus naast je vrijgemaakt-zijn?
Mezza, die vragen zijn behoorlijk persoonlijk en vooral offtopic. Wiering vroeg waarom je vrijgemaakt bent, en daar heeft Head Case gewoon antwoord op gegeven imho.
[Prediker 7:29]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 09, 2003, 11:43:26 pm »

quote:

op 09 Nov 2003 23:01:23 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Deze vraag laat wel een interessant denkpatroon zien dat ik vaker ben tegengekomen: het woord "vrijgemaakt" klinkt voor sommigen als een tegenstelling met "christelijk", terwijl het voor anderen zo'n beetje een synoniem is.

Persoonlijk ga ik voor dat laatste (anders moet je als den drommel deze kerken verlaten): vrijgemaakt = conform de leer van de kerken in Nederland die een halve eeuw geleden zich losmaakten van een buitenbijbelse binding en teruggekeerd zijn tot de Reformatorische overtuiging over Gods heilsplan in Jezus Christus om zondaren te redden door geloof in Hem.

Zo, dan heb je meteen het verband tussen die twee.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Eeuwe

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 10, 2003, 03:17:05 pm »
Ik ben vrijgemaakt doordat mijn ouders dat zijn. Ik ben langzamerhand gewend aan het vrijgemaakte klimaat, ik voel me er thuis. Dat betekent niet dat er geen leerelementen zijn waar ik het moeilijk mee heb of gewoon niet mee eens ben.
Ik kan het ook niet laks noemen dat ik niet op zoek ga naar een kerkgenootschap waar ik mij beter thuis zou voelen.
In de vrijgemaakte kerk kan ik prima God dienen. Waarom zou ik dan verder zoeken? Omdat er een kerk beter zou zijn? Ieder huisje heeft zijn kruisje.

De vraag waarom ik lid ben van een vrijgemaakte kerk vind ik dus eigelijk niet relevant. Een vraag die ik belangrijker vindt is waarom ik christen ben, dat gaat  de grenzen van kerkgenootschappen voorbij.

Eeuwe

Buitoni

• Dallas Casa Buitoni
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 10, 2003, 03:37:09 pm »

quote:

op 07 Nov 2003 22:59:08 schreef Wilhelmina:
[...]

Jazeker, die naam staat al 30 jaar op mijn voordeur. Kennen wij elkaar?
lol, class  :D
De melba toast van Buitoni is 's werelds knapperigste toast. Het wordt namelijk gemaakt van de beste kwaliteit tarwe en bereid volgens een uniek procede.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 10, 2003, 03:37:37 pm »
er zijn er maar 2 die kunnen vrijmaken, de Eene en ik, als we samenwerken,
niemand anders kan mij vrijmaken...
toch?
« Laatst bewerkt op: november 10, 2003, 04:08:23 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 10, 2003, 11:51:09 pm »
Ik ben ook vrijgemaakt omdat mijn ouders het zijn. Als ik in een andere kerk was opgegroeid was ik daar waarschijnlijk nu ook nog lid van geweest. Ik ben echter wel het laatste jaar gaan nadenken.... nadat ik alles van vrijgemaakte kant had gehoord, (was er met de paplepel ingegoten) begin ik nu ook dingen van andere kanten te horen en er zelf meer over na te denken. Ik was ook gewend geraakt aan het gereformeerde klimaat maar was daardoor eigenlijk in een geestelijke slaap belandt... Daar ben ik gelukkig nu uit en ik probeer nu wat meer variatie er in te krijgen om dat zo te houden. Of ik altijd vrijgemaakt zal blijven? Ik denk het niet. Ik kan niet goed stilzitten :) Ben er denk ik niet nuchter genoeg voor. Ik ben wel blij met de bijbelkennis die ik in de vrijgemaakte kerk, door een vrijgemaakte opvoeding, school, vereniging en cathechesatie heb meegekregen, dat wel. Maar soms leer je een hoop van iemand en scheiden je wegen op een gegeven moment. Best jammer, omdat we wel hetzelfde geloven.... maar mensen zitten nou eenmaal verschillend in elkaar... En zo'n afscheid is maar tijdelijk, er komt een tijd dat je niet meer hoeft te kiezen tussen kerken :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Frank)

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 11, 2003, 12:27:56 am »
Tjah, ben niet GKV :X

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 11, 2003, 02:33:30 am »
Ik ben christen. En ik weet waarom.   :9
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 28, 2003, 12:20:03 am »
Ik ben vrijgemaakt van de zonde door de Here Jezus, maar ik ben niet lid van de (vrijgemaakte) Geref. Kerk, omdat ik alleen lid wens te zijn van DE KERK, nl. die van mijn Heer. Er is maar een kerk. Alle andere zijn in feite sekten, niet in de enge zin van een groep met een charism. leider. Paulus schrijft ook zo van van Silas, van Paulus enz. Door de doop met de Heilige Geest zijn wij allen tot een lichaam gedoopt ( 1 Kor 12).
De vormen in de kerk - ik ben opgegroeid in de syn kerk - zijn volgens mij onbijbels. In de Kor.brief komt het voor dat er 2 a 3 broeders kunnen spreken tijdens een dienst, niet 1. Het woord dominee betekent meester, terwijl wij ons elkaar geen meester mochten noemen, want wij zijn allen broeders.
We horen net zoals in de tijd van Mozes buiten de legerplaats te gaan om daar de Heer te ontmoeten in de tent der samenkomst.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2003, 01:05:39 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 28, 2003, 06:26:42 am »
Op "buiten de legerplaats" zou ik nog eens goed studeren.
 * In Ex 29 gebiedt God om de resten van het zondoffer buiten de legerplaats te verbranden. In Lev 4 wordt dat herhaald, en in Lev 8 wordt iets dergelijks voorgeschreven voor het brandoffer. Zo ook in Lev 16 met het offer op Grote Verzoendag.
 * Melaatsen leefden buiten de legerplaats, Lev 13; 14 en Num 12.
 * Steniging vond plaats buiten de legerplaats, Lev 15.
 * Onreinen (door oorlog, of door vloeiing) moesten tijdelijk buiten de legerplaats blijven, Num 12; 31; Deut 23.
 * De zoons van Aäron die vreemd vuur brachten en stierven, werden daarheen gebracht, Lev 10, 4: "van het heiligdom weg naar buiten de legerplaats"!
 * Rachab, de hoer, woonde buiten de legerplaats (Joz 6).

Stond de "tent van de samenkomst" dan niet buiten de legerplaats? Jawel, maar dat was een strafmaatregel na de zonde met het gouden kalf! Lees mee in Ex 33:

quote:

En de HERE sprak tot Mozes: "Ga, trek vanhier op, gij en het volk dat gij uit het land Egypte hebt gevoerd, naar het land, waarvan Ik Abraham, Isaak en Jakob gezworen heb: aan uw nakomelingschap zal Ik het geven - Ik zal een engel voor uw aangezicht zenden en verdrijven de Kanaäniet, de Amoriet, de Hethiet, de Perizziet, de Chiwwiet en de Jebusiet - , naar een land, vloeiende van melk en honig. Want Ik zal in uw midden niet optrekken, daar gij een hardnekkig volk zijt, opdat Ik u niet onderweg vertere."
Toen het volk dit kwade woord hoorde, treurde het en niemand deed zijn sieraad aan.
De HERE nu zeide tot Mozes: "Zeg tot de Israëlieten: gij zijt een hardnekkig volk. Indien Ik ook maar één ogenblik in uw midden zou optrekken, zou Ik u vernietigen. Nu dan, doe uw sieraad af, dan zal Ik zien, wat Ik u doen zal." En de Israëlieten onthielden zich van sieraad, van de berg Horeb af.
Mozes nu nam een tent en spande haar voor zich uit buiten de legerplaats, ver van de legerplaats, en noemde haar: tent der samenkomst. Ieder, die de HERE zocht, ging uit naar de tent der samenkomst, die buiten de legerplaats was. Wanneer Mozes uitging naar de tent, stond het gehele volk op en ging staan, ieder aan de ingang van zijn tent, en zij zagen Mozes na, totdat hij de tent was binnengegaan. Zodra Mozes in de tent kwam, daalde de wolkkolom neer en bleef staan aan de ingang van de tent, en Hij sprak met Mozes. Wanneer het gehele volk de wolkkolom zag staan aan de ingang van de tent, stond het op en boog zich neder, ieder aan de ingang van zijn tent. En de HERE sprak tot Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend; dan keerde hij terug naar de legerplaats. Maar zijn dienaar Jozua, de zoon van Nun, een jonge man, week niet uit de tent.
Merk op dat veelvuldig herhaald wordt, dat de tent buiten de legerplaats is!
Het volk grijpt zich aan deze "verre" ontmoeting vast als aan een laatste strohalm, wetende dat ze het goed verknald hebben. Mozes is niet tevreden met de situatie.

quote:

Toen zeide Mozes tot de HERE: "Zie, Gij zegt tot mij: doe dit volk optrekken, maar Gij hebt mij niet doen weten, wie Gij met mij zult zenden, terwijl Gij toch gezegd hebt: Ik ken u bij name en ook hebt gij genade gevonden in mijn ogen. Nu dan, indien ik genade in uw ogen gevonden heb, maak mij toch uw wegen bekend, zodat ik U ken; opdat ik genade vinde in uw ogen. Bedenk toch, dat deze natie uw volk is." Toen zeide Hij: "Moet Ik zelf medegaan om u gerust te stellen?" ...
Lezen we in Hebreeën 13 niet, dat we naar buiten de legerplaats moeten?

quote:

Wij hebben een altaar, waarvan zij, die de dienst voor de tabernakel verrichten, niet mogen eten. Want van de dieren, waarvan het bloed als zondoffer door de hogepriester in het heiligdom werd gebracht, werd het lichaam buiten de legerplaats verbrand. Daarom heeft ook Jezus, ten einde zijn volk door zijn eigen bloed te heiligen, buiten de poort geleden. Laten wij derhalve tot Hem uitgaan buiten de legerplaats en zijn smaad dragen.
Het punt van vergelijking is, dat we de smadelijke stukken van het Offerlam buiten de poort vinden. In álles mogen we nu delen met Christus, terwijl de priesters niet konden met de onheilige resten. Jezus lichaam hing te schande in de plaats voor melaatsen en ander uitschot. Wat dat betreft: wij hoeven niet vies te zijn van dat vuil, want Jezus was ook daar.

Maar als het gaat om eredienst, lijkt me veel meer van toepassing wat we een hoofdstuk eerder lezen.

quote:

Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion, tot de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en tot tienduizendtallen van engelen, en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten der rechtvaardigen, die de voleinding bereikt hebben, en tot Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel.
Tenslotte de praktische toepassing, ook uit Heb 13:

quote:

Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u (aan hen), want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen. Laten zij het met vreugde kunnen doen en niet al zuchtende, want dat zou u geen nut doen.

Hans B

• www.devoorhof.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 28, 2003, 12:06:13 pm »
Waar gaat het je nu om:

- om mensen die niet weten waarom ze christen zijn en niet kunnen uitleggen wat het betekent om christen te zijn
- om mensen die niet weten waarom ze gereformeerd zijn en welke band ze hebben met de gereformeerde traditie
- om mensen die niet weten waarom ze vrijgemaakt zijn?

Dat lijken me stuk voor stuk verschillende vragen.

Ik ben christen - vanwege mijn levensverhaal - mijn ouders waren christenen maar ik ben er ook in bevestigd dat het goed is om christen te zijn en heb er zelf voor gekozen toen ik belijdenis deed. Sindsdien ben ik niet teleurgesteld in God, eerder bevestigd in mijn keus.

Ik ben gereformeerd - vanwege mijn levensverhaal en vanwege de geschiedenis daarvoor -  omdat ik kind van gereformeerde ouders ben, omdat er een kerkreformatie is geweest en sindsdien helaas christenen in verschillende kerkelijke tradities leven, maar ook omdat ik ervan overtuigd ben dat de gereformeerde traditie zo gek nog niet is. (Tegelijk lijkt het me belangrijk dat deze kerkelijke tradities weer naar elkaar toegroeien, maarja, wat in eeuwen scheef gegroeid is krijg je niet in een eeuw weer bij elkaar).

En zo kan ik op de laatste vraag is dergelijks bedenken maar dan wordt t te lang.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2003, 12:14:18 pm door Hans B »
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping
2 Kor 5,17

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 28, 2003, 08:06:31 pm »

quote:

op 28 Nov 2003 00:20:03 schreef Priscilla en Aquila:
Ik ben vrijgemaakt van de zonde door de Here Jezus, maar ik ben niet lid van de (vrijgemaakte) Geref. Kerk, omdat ik alleen lid wens te zijn van DE KERK, nl. die van mijn Heer. Er is maar een kerk. Alle andere zijn in feite sekten, niet in de enge zin van een groep met een charism. leider. Paulus schrijft ook zo van van Silas, van Paulus enz. Door de doop met de Heilige Geest zijn wij allen tot een lichaam gedoopt ( 1 Kor 12).
De vormen in de kerk - ik ben opgegroeid in de syn kerk - zijn volgens mij onbijbels. In de Kor.brief komt het voor dat er 2 a 3 broeders kunnen spreken tijdens een dienst, niet 1. Het woord dominee betekent meester, terwijl wij ons elkaar geen meester mochten noemen, want wij zijn allen broeders.
We horen net zoals in de tijd van Mozes buiten de legerplaats te gaan om daar de Heer te ontmoeten in de tent der samenkomst.

Aan de ene kant begrijp ik wel wat je wilt (of is het "jullie willen") zeggen,
maar toch ben ik het er niet mee eens.
Eén van de wezenlijke kenmerken van christenen is, dat ze "samenkomen".
Lees Handelingen er maar op na. De gemeente komt samen, om samen God aan te roepen, Hem te gedenken, Hem lof te brengen, enz.

Ik ben primair "christen".
En dat "samenkomen" met mede-christenen wil ik doen met mensen die het christen-zijn op dezelfde manier belijden en beleven als ik.
En die mensen vind ik in de "vrijgemaakte" kerk, ook al zijn we het lang niet altijd tot in de kleinste details met elkaar eens.

En ja, toegegeven: die christenen vind ik ook BUITEN de "vrijgemaakte" kerk.
Ik vind het op dat punt dan ook mijn taak en de taak van mijn kerk, om te proberen met hen samen te gaan.

Het is toch eigenlijk naar de 'boze wereld' niet te verdedigen dat er twee (of meer) kerken in een plaats zijn, die zich als "christelijk" aanduiden, maar verder elkaar links of rechts laten liggen.

En als P&A dan het voorbeeld noemen van 2 of 3 sprekers in plaats van 1 dominee, of dat wij een soort meester-slaaf-verhouding zouden hebben met een dominee, dan vraag ik mij af hoe je daar in 's hemelsnaam bij komt.
Hoe kom je er bij dat wij maar 1 spreker zouden MOGEN hebben?
En "meester" in het taalgebruik van 2000 jaar geleden betekent ook nog zoiets als "gezaghebbende". Wij zouden tegenwoordig zeggen: "een expert, een vakman".
Slechts 1 is mijn Meester, en dat is Christus en die gekruisigd.

Harry.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 29, 2003, 12:17:00 am »
Ik was ook vrijgemaakt maar ben dat sinds een jaar niet meer.
Ik heb me ook vaak afgevraagt waarom ik in een gkv gezin ben geboren en op vrijgemaakte scholen heb gezeten, catechesatie heb gehad enz.
Nu voel ik het als verloren jaren - de meeste- en ik ben er achter gekomen dat ik jaren in sleur heb geleefd wat kerk aangaat.
Mijn ervaring is dat de gkv een slecht functionerende kerk is waar de regels veel te belangrijk zijn.
Daardoor ontstaat er veel onrust en ruzie wat weer slecht is voor een goed functionerende gemeente.
Al met al ben ik blij dat ik er weg ben en ik kom er nu achter wat ik al die jaren heb gemist.
RR

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 29, 2003, 11:58:53 am »

quote:

op 29 Nov 2003 00:17:00 schreef Rene:
Ik was ook vrijgemaakt maar ben dat sinds een jaar niet meer.
Ik heb me ook vaak afgevraagt waarom ik in een gkv gezin ben geboren en op vrijgemaakte scholen heb gezeten, catechesatie heb gehad enz.
Nu voel ik het als verloren jaren - de meeste- en ik ben er achter gekomen dat ik jaren in sleur heb geleefd wat kerk aangaat.
Mijn ervaring is dat de gkv een slecht functionerende kerk is waar de regels veel te belangrijk zijn.
Daardoor ontstaat er veel onrust en ruzie wat weer slecht is voor een goed functionerende gemeente.
Al met al ben ik blij dat ik er weg ben en ik kom er nu achter wat ik al die jaren heb gemist.

Mijn ervaring is dat hoe een kerk ervaart nog altijd voor de helft aan jezelf en voor de andere helft aan de gemeente ligt. Er zijn wel degelijk grote verschillen per gkv-gemeente, dus het heeft geen zin alle gkv-gemeenten over 1 kam te scheren. Wat jij kennelijk gemist hebt had je wellicht ook in een andere gkv-gemeente kunnen vinden.(Dat zeg ik niet omdat je de gkv verlaten hebt maar om je een teleurstelling te besparen als je in je huidige gemeente tot de ontdekking komt dat het ook net mensen zijn.)

Als je zelf actief bent zullen er altijd mensen zijn die wat te zeuren hebben, meestal houdt dat direct op als je vraagt wanneer ze het van je over nemen.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 30, 2003, 12:23:30 am »

quote:

op 29 Nov 2003 11:58:53 schreef dingo:
[...]

Mijn ervaring is dat hoe een kerk ervaart nog altijd voor de helft aan jezelf en voor de andere helft aan de gemeente ligt. Er zijn wel degelijk grote verschillen per gkv-gemeente, dus het heeft geen zin alle gkv-gemeenten over 1 kam te scheren. Wat jij kennelijk gemist hebt had je wellicht ook in een andere gkv-gemeente kunnen vinden.(Dat zeg ik niet omdat je de gkv verlaten hebt maar om je een teleurstelling te besparen als je in je huidige gemeente tot de ontdekking komt dat het ook net mensen zijn.)

Als je zelf actief bent zullen er altijd mensen zijn die wat te zeuren hebben, meestal houdt dat direct op als je vraagt wanneer ze het van je over nemen.

Mijn ervaring is dat dus niet omdat je in de gkv veel te veel aan regels gebonden bent en daardoor niet jezelf kunt zijn.

En ook in mijn huidige gemeente zijn er mensen die net mensen zijn maar wel met een andere manier met je omgaan en de bereidheid hebben om de problemen en ruzies die er zijn op te lossen- gelukkig zijn die er niet veel-.

Dat het gezeur direkt ophoudt is onzin want als ze zeuren houdt het daar niet mee op.De kerkeraad wordt ingeschakeld of er gaat een brief naar de classis want in de ko staat dat en dat, man hou erover op.

Jij zegt dat ik niet alle gkv gemeenten over 1 kam moet scheren maar alle gemeenten hebben zich te houden aan de regeltjes want anders is het hommeles.
Dat er gemeenten zijn  die dat accepteren dat geloof ik en dat zullen dan wel de goed functionerende gemeenten zijn.

Sorry dat ik zo negatief ben over de gkv maar ik vind het ook niet best wat ik daar zie en hoor.
RR

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 30, 2003, 12:34:04 am »

quote:

op 29 Nov 2003 00:17:00 schreef Rene:
Wat heb je al die jaren gemist en nu ontdekt?
shoot me again, I ain't dead yet

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 30, 2003, 10:41:29 am »

quote:

op 28 Nov 2003 20:06:31 schreef HarryK:
[...]

Ik ben primair "christen".
En dat "samenkomen" met mede-christenen wil ik doen met mensen die het christen-zijn op dezelfde manier belijden en beleven als ik.
En die mensen vind ik in de "vrijgemaakte" kerk, ook al zijn we het lang niet altijd tot in de kleinste details met elkaar eens.

Harry.

Samenkomen doe ik ook, samen met anderen buiten de kerkmuren die ik zelf vroeger heb ervaren. Ik probeer ook andersdenkenden, maar wel broeders te erkennen en te respecteren. Jammer genoeg vind het samenkomen vaak plaats met gelijkdenkenden. Later zullen we samen in de hemel naast elkaar staan. Waarom nu dan niet, denk je dan.

quote:

[...]

En als P&A dan het voorbeeld noemen van 2 of 3 sprekers in plaats van 1 dominee, of dat wij een soort meester-slaaf-verhouding zouden hebben met een dominee, dan vraag ik mij af hoe je daar in 's hemelsnaam bij komt.
Hoe kom je er bij dat wij maar 1 spreker zouden MOGEN hebben?
En "meester" in het taalgebruik van 2000 jaar geleden betekent ook nog zoiets als "gezaghebbende". Wij zouden tegenwoordig zeggen: "een expert, een vakman".

Toen ik in de kerk zat was het toch vooral de dominee die de dienst uitmaakte.
Vandaar

quote:

[...]

Slechts 1 is mijn Meester, en dat is Christus en die gekruisigd.
Amen
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 02, 2004, 01:29:18 am »
Citaat
op 30 Nov 2003 00:34:04 schreef dsWim:
[...]

Wat heb je al die jaren gemist en nu ontdekt?[/quote

Een relatie met God, een goed functionerende gemeente, positieven kerkdiensten,

idem   idem   idem
RR

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 02, 2004, 11:30:26 am »
Ik ben vrijgemaakt omdat ik daar bewust voor gekozen heb. Toen ik tot geloof kwam was de vrijgemaakte kerk in mijn ogen de kerk die het best bij mij paste. In het verleden zijn er interpretatiefouten e.d. gemaakt door mensen die lid waren van mijn kerk, maar dat betekent niet dat de leer an sich fout is. Ik ben niet lid geworden vanwege de mensen of de opvattingen die mensen hebben die toevallig lid zijn van deze kerk, maar vanwege de gerefomeerde leer. (Er bestaat niet zoiets als een vrijgemaakte leer, hoogstens een vrijgemaakte interpretatie van deze leer).
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 02, 2004, 02:00:17 pm »
Ik ben vrijgemaakt omdat ik in de vrijgemaakte kerk ben opgevoed. Ik heb het erg naar mijn zin in mijn vrijgemaakte gemeente met de vrijgemaakte mensen om mij heen. Als ik Nederlands Gereformeerd was geboren dan zou ik waarschijnlijk nu Nederlands Gereformeerd zijn mits ik in de juiste gemeente terecht zou komen. Als ik in Hasselt zou wonen zou ik waarschijnlijk niet meer vrijgemaakt zijn....

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 02, 2004, 02:21:11 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 14:00:17 schreef paolo:
Als ik in Hasselt zou wonen zou ik waarschijnlijk niet meer vrijgemaakt zijn....
Gaat deze zin -zo zonder onderbouwing- niet tegen de FAQ in...?  :?

dirigentje

• Elke dag een nieuw begin
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 02, 2004, 03:18:06 pm »
Soms denk ik wel eens dat sommigen teveel nadruk leggen op het woordje 'vrijgemaakt'. Het zijn de labels die vaak voor zoveel onbegrip zorgen.
Ik ben een christen, een kind van God, en ik heb op it moment mijn plaats in de vrijgemaakte kerk. Dat maakt mij niet vrijgemaakt gereformeerd. Ik geloof in een algemene christelijke kerk. Niet perse in de vrijgemaakte kerk. God vergadert zijn kinderen van overal.
De een zit in de GKV omdat hij er geboren is, de ander omdat zij ervoor gekozen heeft. En een derde omdat hij er geboren is EN ervoor gekozen heeft. Nou en?

Soms lijkt het etiket belangrijker dan wat er in het potje zit.....

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 03, 2004, 05:19:30 pm »
Sorry Mezzamorpheus,

Je hebt gelijk, of kom je uit Hasselt :)?. Wat mijn punt is: De ene vrijgemaakte kerk is de andere niet. Er is een wereld van verschil tussen de gemeentes van Hasselt en Amsterdam. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat ik niet geloof in een soort van uniforme vrijgemaakte kerk. Wat de leer betreft doen we ons best maar de afgelopen synodes is gebleken dat dat erg lastig is (zie de topics over zondagsrust e.d.). In die zin ben ik erg post-modern: zoek een gemeente wwar God gediend wordt, zoek een gemeente waar je opgebouwd wordt in je geloof en waar je steentje bij kan dragen. Een gemeente waar je blij mee bent!

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 03, 2004, 06:29:42 pm »
Ik ben christen en ik zit in een vrijgemaakte gemeente. (Ik heb zo mijn ideeen over het kerkverband die hier niet geheel relevant zijn en daarom gebruik ik het woord kerk niet).

Als christen ben ik bevrijd door Christus en ik leef niet meer onder de wet. Als gevolg daarvan mag ik nu elk moment in vrijheid en volle overgave voor God leven.
Dat betekent dat ik ook in het gemeenteleven me elk moment afvraag wat God van mij vraagt. Wat ik zelf wil of voel is absoluut niet relevant. Het zou een grote gave van God zijn als Hij mij plaatst in een gemeente waar ik me op mijn gemak voel.
Daarentegen is het ook mogelijk om het als gave van God te zien als ik in een gemeente geplaatst bent waarin veel mis is. God kan mij dan als instrument gebruiken in die gemeente.

Dit is de meest simpele basis van het geloof toegepast op het leven in de gemeente. Op deze basis ben ik ervan overtuigd dat je in principe eigenlijk pas je gemeente kunt verlaten op het moment dat je eruit gezet wordt (of verhuisd
 ;) ).

Ik zit zelf in een vrijgemaakte gemeente en mijn geloof en de leer van de kerk komen overeen. Ik zit er dus in volle overtuiging (of ik me er nu prettig voel of niet).
Daarnaast kom ik ook christenen tegen die hetzelfde geloven als ik maar niet in dezelfde gemeente zitten. Deze gebrokenheid is zeer pijnlijk en ik ervaar het als een zeer ernstige zonde tegen God.
Toch blijf ik van mening dat ieder christen de taak heeft om alles te doen wat in het vermogen ligt om de gemeente waarin je geplaatst bent op het juiste pad te brengen/houden. Het kan dus dat ik een christen tegenkom die in alles hetzelfde geloof heeft als ik en waarvan ik (tijdelijk) moet accepteren dat er een gebrokenheid is die ons scheidt.
Mijn geloof komt van God en is niet vrijgemaakt. Dat het in vrijwel alle punten wel overeenkomt met wat de vrijgemaakte kerk leert is evenwel niet toevallig.

Ik vertrouw in alles op God (en niet in een kerk) en ik ben blij dat Hij mij in een gemeente plaatst waar ik Hem samen met anderen mag dienen.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 03, 2004, 06:50:42 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 18:29:42 schreef Zacharov:
Op deze basis ben ik ervan overtuigd dat je in principe eigenlijk pas je gemeente kunt verlaten op het moment dat je eruit gezet wordt (of verhuisd
 ;) ).

Hoe kom je daar dan bij? Op het moment dat duidelijk wordt dat de gemeente waartoe je behoort, afwijkt van de Bijbel, moet je die gemeente op dat moment verlaten!

quote:

Daarnaast kom ik ook christenen tegen die hetzelfde geloven als ik maar niet in dezelfde gemeente zitten. Deze gebrokenheid is zeer pijnlijk en ik ervaar het als een zeer ernstige zonde tegen God.
Wat bedoel je nu? Dat je broeders en zusters die naar een andere gemeente gaan als dat jij doet, beschuldigt van een zeer ernstige zonde omdat ze niet naar dezelfde gemeente als jij gaan???????

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 03, 2004, 06:59:23 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 18:50:42 schreef Heidi:
[...]

Wat bedoel je nu? Dat je broeders en zusters die naar een andere gemeente gaan als dat jij doet, beschuldigt van een zeer ernstige zonde omdat ze niet naar dezelfde gemeente als jij gaan???????

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel juist dat het een zeer ernstige zonde tegen God is dat christenen uit dezelfde regio niet in dezelfde gemeente samenkomen. Ik beschuldig dus iedereen....

over dat andere moet ik even nadenken, doe straks wel een edit

quote:

op 03 Mar 2004 18:50:42 schreef Heidi:
[...]
Hoe kom je daar dan bij? Op het moment dat duidelijk wordt dat de gemeente waartoe je behoort, afwijkt van de Bijbel, moet je die gemeente op dat moment verlaten!

Ik ben even in de Bijbel en de belijdenisgeschriften gedoken en ik kom er niet helemaal uit. De teksten waarnaar verwezen wordt spreekt van situaties die niet helemaal van toepassing zijn of situaties die net even anders zijn.
Het gaat in ieder geval nergens over een situatie waarin een gemeente bezig is af te wijken van het Woord van God.

Wat ik wel uit mijn Bijbel leer is dat als iemand (of meerderen) de juiste weg verlaat, ik alles moet doen wat in mijn vermogen ligt om ze weer daarop terug te krijgen.
Als blijkt dat dat niet gebeurd dan heb je (als het een gemeente betreft) de taak om je af te scheiden en je te voegen bij een gemeente die God wel trouw is.

DE manier om er zeker te zijn dat je alles hebt gedaan wat in je vermogen ligt om tot bekering op te roepen is om net zolang door te gaan met strijden voor de juiste weg totdat je uit de gemeente gezet wordt. (Zelfs in dit geval gaat het in de Bijbel vaak om delen van de gemeente die afgesneden moeten worden en nooit dat een individu een hele gemeente afsnijdt, maar misschien zie ik Bijbelgedeelten over het hoofd.)

Bovendien is het offtopic (zeker het laatste deel), dus het lijkt me beter om deze discussie niet hier voort te zetten.
Overigens is het wel een zinvolle en nuttige discussie (het is alleen lang geleden dat ik me hiermee heb bezig gehouden, dus mijn argumentatie kan hier en daar gebrekkig zijn, sorry)
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2004, 07:25:16 pm door Zacharov »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 03, 2004, 07:11:07 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 18:59:23 schreef Zacharov:
Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel juist dat het een zeer ernstige zonde tegen God is dat christenen uit dezelfde regio niet in dezelfde gemeente samenkomen. Ik beschuldig dus iedereen....

Dat kan toch ook niet Zacharov.......die zouden nooit in één gebouw passen.
Omschrijf eens wat je dan exact ziet als die "zeer ernstige zonde".......

quote:

over dat andere moet ik even nadenken, doe straks wel een edit
Ik ben zeer benieuwd.......

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 03, 2004, 07:32:02 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 19:11:07 schreef Heidi:
Dat kan toch ook niet Zacharov.......die zouden nooit in één gebouw passen.
Omschrijf eens wat je dan exact ziet als die "zeer ernstige zonde".......

Christus roept op tot eenheid. Dat betekent dat een bevel geweigerd wordt als we berusten in een situatie van gebrokenheid.
In het geval dat 2 gemeenten in een overlappendeb regio elkaar als ware kerk erkennen en in die situatie berusten dan is dat niet zoals God dat wil en dus is het zonde.
Ik zeg wel eens oneerbiedig: Als we accepteren dat er twee ware kerken in overlappende regio's zijn (en we laten die situatie bestaan) dan heeft Christus daar dus 2 bruiden... (Ik weet wel dat de term 'bruid' slaat op de algemene kerk en niet direct op een plaatselijke gemeente, maar toch..) en dat kan gewoon echt niet.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 03, 2004, 07:45:22 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 19:32:02 schreef Zacharov:
Christus roept op tot eenheid. Dat betekent dat een bevel geweigerd wordt als we berusten in een situatie van gebrokenheid.
In het geval dat 2 gemeenten in een overlappende regio elkaar als ware kerk erkennen en in die situatie berusten dan is dat niet zoals God dat wil en dus is het zonde.

En nog begrijp ik niet wat je bedoelt. Waarom spreek je van gebrokenheid, wanneer er twee dezelfde gemeenten in een regio zijn? Wellicht werken ze samen, maar passen niet in één gebouw. Ik begrijp echt niet wat je bedoelt.
Wat bedoel je met "elkaar als ware kerk" erkennen? Wat versta jij onder een "ware" kerk?  En wat bedoel je met "berusten in die situatie"? Het feit dat er twee verschillende kerkgebouwen zijn waar de mensen samenkomen?

quote:

Ik zeg wel eens oneerbiedig: Als we accepteren dat er twee ware kerken in overlappende regio's zijn (en we laten die situatie bestaan) dan heeft Christus daar dus 2 bruiden... (Ik weet wel dat de term 'bruid' slaat op de algemene kerk en niet direct op een plaatselijke gemeente, maar toch..) en dat kan gewoon echt niet.
Wat bedoel je toch met een "ware" kerk? Iedere kerk die belijdt dat Jezus de enige weg tot God is, is een ware kerk! Zo zijn er dus veel meer als slechts twee ware kerken. Akkoord?

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 03, 2004, 07:45:56 pm »
Zelf zal ik iets vertellen over onze eigen gemeente. Ik zit in een vrijgemaakte gemeente, waar ik me erg op mijn plaats voel, waar ik op een geweldige manier kan geloven. De onderlinge betrokkenheid is groot, vanuit jong en oud. De bereidheid om samen één gemeente te zijn, is aanwezig, zeker ook vanuit de jongeren. In onze gemeente hebben we een TijdVoorActie-team, die als doelstelling heeft om dmv inzet en actie, betrokkenheid binnen de gemeente te realiseren.
Maar dat is ook bij ons niet altijd zo geweest. Een aantal jaren terug waren er binnen onze gemeente een flink aantal problemen. Toen zijn ook verscheidene mensen vertrokken naar andere gemeenten, waar ze op een andere (betere?) manier konden geloven.
Een andere groep heeft de handen ineengeslagen en heeft geprobeerd vanuit de gemeente, vanuit jongeren, volwassenen en ouderen betrokkenheid en eenheid te krijgen. Dat heeft veel zegeningen gehad, waarbij we nadrukkelijk naar Boven mogen wijzen.
Ik ben heel blij met gemeente waar God mij geplaatst heeft en waar ik ook ingezet kan worden, met mijn gaven en talenten. We hebben volgens mij allemaal allereerst een Roeping voor je eigen gemeente

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 03, 2004, 08:05:31 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 19:45:22 schreef Heidi:
Het feit dat er twee verschillende kerkgebouwen zijn waar de mensen samenkomen?

Als mijn linker en mijn rechterburen christenen zijn en bij een andere gemeente horen dan ik, dan is dat in mijn ogen een situatie die niet hoort te bestaan. (en al helemaal niet als we allemaal tot het zelfde kerkverband horen)

quote:

Wat bedoel je toch met een "ware" kerk? Iedere kerk die belijdt dat Jezus de enige weg tot God is, is een ware kerk! Zo zijn er dus veel meer als slechts twee ware kerken. Akkoord?

Een ware kerk is iedere kerk waar geen dwaalleer geleerd wordt en waar de leden Christus als de enige weg tot God hebben aangenomen en de ware God en hun naaste liefhebben.

Wat ik dus bedoelde te zeggen:
Twee gemeenten kunnen niet uit dezelfde vijver vissen. Als ze dat wel doen dan moeten ze de vijver maar herindelen zodat iedere gemeente zijn eigen gebied heeft. Het kan niet zo zijn dat bijv. 10 oprechte christenen uit 1 straat bij 10 verschillende gemeenten behoren.

Maar het wordt nu wel heel offtopic.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 03, 2004, 09:28:58 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 20:05:31 schreef Zacharov:
Als mijn linker en mijn rechterburen christenen zijn en bij een andere gemeente horen dan ik, dan is dat in mijn ogen een situatie die niet hoort te bestaan. (en al helemaal niet als we allemaal tot het zelfde kerkverband horen)

Dat is best mogelijk hoor. Stel jij gaat naar de GKV, je rechterburen gaan naar een evangelische gemeente en je linkerburen b.v. naar de CGK. Jullie zijn allemaal Christenen, jullie behoren allemaal tot de Gemeente van Christus, en dáár gaat het om! God zal later echt niet aan je vragen naar welke kerk je ging, het enige dat telt is dat je Zijn kind bent.

quote:

Wat ik dus bedoelde te zeggen:
Twee gemeenten kunnen niet uit dezelfde vijver vissen. Als ze dat wel doen dan moeten ze de vijver maar herindelen zodat iedere gemeente zijn eigen gebied heeft. Het kan niet zo zijn dat bijv. 10 oprechte christenen uit 1 straat bij 10 verschillende gemeenten behoren.

En waarom zou dat niet kunnen? Wat heeft "dezelfde straat" er in vredesnaam mee te maken? Natuurlijk kunnen ze wel uit dezelfde vijver vissen, en dat doen ze ook, wanneer ze allemaal Jezus Christus als hun Verlosser belijden.

quote:

Maar het wordt nu wel heel offtopic.
Ik dacht dat dat nog wel meeviel. Het gaat er in dit topic over dat je niet weet waarom je vrijgemaakt bent. Misschien interessant om eens te overdenken waarom er mensen zijn die wel weten waarom ze niet vrijgemaakt zijn.......

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 04, 2004, 12:25:42 am »
Ik ben lid van de vrijgemaakte kerk van kleins af aan.
Op mijn 18e heb ik heel bewust belijdenis gedaan in die zelfde kerk.

Op mijn 20e heb ik door hele moeilijke familieomstandigheden en enkele vervelende ervaringen binnen mijn toenmalige gemeente getwijfeld of ik lid moest blijven.
Echter, na verloop van tijd heb ik er ook mijn rust gevonden, en ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn plaats binnen de vrijgemaakte kerk ligt, en bewust er voor gekozen om binnen die vrijgemaakte kerk te blijven en me er voor in te zetten.
Ik heb dus nooit redenen gehad om uberhaupt over te stappen naar een andere kerk.
Mijn oude gemeente was wat behoudener, mijn huidige gemeente is het tegenovergestelde, ze hebben allebei hun fouten, maar met dat in mijn achterhoofd richt ik me op de goede punten en voor beide gemeenten waar ik lid was en nu ben heb ik evenveel waardering.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 04, 2004, 09:49:52 am »
Je bent vrijgemaakt als je het etiketje dat op de kerk zit op jezelf plakt.

Zo kan het dat Zacharov praat over een grote schuld, waar Heidi geen schuld ziet. De schuld waar Zacharov het mijns inziens over heeft, is dat je een ander afwijst omdat ie niet hetzelfde is. Dit is volgens mij echter een typisch vrijgemaakt probleem. Als de norm verandert zou worden, namelijk de vrijgemaakte norm dat je het overal over eens moet zijn, dan ben je van een groot schuldprobleem af, omdat je de ander zonder vooroordeel in de ogen kunt kijken.

hoewel ik overgestapt ben naar een andere kerk, merk ik dat ik een heel stuk vrijgemaakte identiteit heb meegenomen, bijvoorbeeld dat ik steeds de vraag heb of God mij wel zal aannemen, gezien mijn dagelijks falen. Ik zal dat vrijgemaakte altijd wel meedragen. Bij m'n nieuwe kerk probeer ik het spraakgebruik, in dit geval "ik ben christelijk gereformeerd" te vermijden. Liever zeg ik dat ik naar de Jeruzalemkerk ga.

De etiketjes hebben alleen relevantie als het over kerkverbanden gaat en juist daar gaan onze ervaringen vaak niet op. In een kerkverband ligt het allemaal genuanceerder. Mischien moet de vraag waarom je vrijgemaakt bent dan wel zo beantwoord worden: "omdat het kerkverband een organisatie is waar ik in mijn leven veel mee te maken heb".

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 04, 2004, 10:46:40 am »

quote:

op 04 Mar 2004 09:49:52 schreef pjotr:
Je bent vrijgemaakt als je het etiketje dat op de kerk zit op jezelf plakt.

Hmmm......is dat zo? Ja bij de vrijgemaakten wellicht. Ik kan ook wel een etiketje op mezelf plakken, maar wat schiet wie daar mee op? Ik behoor tot de Gemeente van Christus, en die omvat alle wedergeboren Christenen, welk "etiketje" ze ook hebben.

quote:

Zo kan het dat Zacharov praat over een grote schuld, waar Heidi geen schuld ziet. De schuld waar Zacharov het mijns inziens over heeft, is dat je een ander afwijst omdat ie niet hetzelfde is.

Doe dat dan ook niet, daar is toch niemand bij gebaat?! Integendeel zelfs, dat veroorzaakt verwijdering en afval van het geloof. Dat is geenszins Gods wil!

quote:

Dit is volgens mij echter een typisch vrijgemaakt probleem. Als de norm verandert zou worden, namelijk de vrijgemaakte norm dat je het overal over eens moet zijn, dan ben je van een groot schuldprobleem af, omdat je de ander zonder vooroordeel in de ogen kunt kijken.

Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, en dat mag je geeneens! Je moet alles toetsen aan de Bijbel, en dan is het goed.

quote:

hoewel ik overgestapt ben naar een andere kerk, merk ik dat ik een heel stuk vrijgemaakte identiteit heb meegenomen, bijvoorbeeld dat ik steeds de vraag heb of God mij wel zal aannemen, gezien mijn dagelijks falen.

Hoe kun je er nou aan twijfelen of God jou zal aannemen? Hij heeft je toch al aangenomen?! Zo CGK als ik ben, durf ik dit in alle vrijmoedigheid te zeggen. Wanneer je een wedergeboren Christen bent kan niets of niemand je meer scheiden van de liefde van God, welke is in Jezus Christus!!!

quote:

Ik zal dat vrijgemaakte altijd wel meedragen. Bij m'n nieuwe kerk probeer ik het spraakgebruik, in dit geval "ik ben christelijk gereformeerd" te vermijden. Liever zeg ik dat ik naar de Jeruzalemkerk ga.

Ach.....ik zal dat Christelijk Gereformeerde ook wel altijd bij me dragen. Maar dat neemt niet weg dat ik veel evangelischer denk en doe. Ik hoop dat je naar een fijne levende Bijbelgetrouwe gemeente gaat, daar gaat het uiteindelijk om, en niet wat de naam van het beestje is.

quote:

Mischien moet de vraag waarom je vrijgemaakt bent dan wel zo beantwoord worden: "omdat het kerkverband een organisatie is waar ik in mijn leven veel mee te maken heb".
En daarom blijf je daar? Omdat je er in je leven veel mee te maken hebt? Er is niets mis met het verbreden van je horizon, misschien kom je er dan wel achter dat God je in een hele andere gemeente bestemd heeft........