quote:
op 17 Nov 2003 21:19:42 schreef Zwever:
Ik weet dat sommigen een gruwelijke hekel hebben aan lange citaten uit de Bijbel, maar ik kan het niet laten die tekst van Carl eens in context te plaatsten.
1 Johannes 4
Vrienden, geloof niet alles wat u hoort, ook al wordt er beweerd dat het een boodschap van God is. Ga eerst na of er wel echt namens God gesproken wordt, want er lopen nogal wat valse profeten op deze wereld rond. Hieraan kunnen wij weten of Gods Geest spreekt: Ieder die erkent dat Jezus Christus een mens van vlees en bloed geworden is, zegt dat door de Geest van God. Ieder die dat ontkent, heeft de geest van de antichrist, de vijand van Christus, waarvan wij weten dat hij komen zou, maar die nu al in de wereld aktief is.
Voor zover kennelijk nodig is: ik belijd dat Jesus een mens van vlees en bloed is, net als ieder mens.
Tot zover het lichamelijke aspect.
Er is veel meer: in Jesus werd de goddelijke volheid geopenbaard. Zoals hij leefde, stierf, en opgestaan is, zo heeft God de mens bedoeld.
Ook wij hebben deel aan de Ruach, die de Eeuwige in ons gelegd heeft. Het verschil is dat Jesus, in het besef daarvan wel een aantal geestelijke dagreizen op ons voor lag.
quote:
...
Omdat wij het eigendom van God zijn, zullen alleen de mensen die Hem kennen, naar ons luisteren en de anderen niet. Op die manier is het mogelijk om te onderscheiden of iets namens God gezegd wordt of niet, of het waarheid is of leugen. Vrienden, laten wij elkaar liefhebben want de liefde komt van God. Wie liefheeft, is een kind van God en kent God. Maar wie niet liefheeft, kent God niet; want God is Zelf liefde. God heeft ons laten zien hoe groot Zijn liefde voor ons is, door Zijn enige Zoon naar deze slechte wereld te sturen. Door Hem wilde God ons nieuw leven geven. De liefde waarover het hier gaat, is niet onze liefde voor God, maar Zijn liefde voor ons. Daarom stuurde Hij Zijn Zoon, Die de straf voor onze zonden op Zich heeft genomen om de verhouding tussen God en ons weer goed te maken.
De Johannitische visie op het doel van Jesus komst, kunnen we lezen in Johannes 10:17
17 Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. 18 Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen; dit gebod heb Ik van mijn Vader ontvangen. Als mensen leefden we in de veronderstelling dat na de dood alles afgelopen is. Jesus zegt dat het zijn doel is om te tonen dat het niet zo is; sterker; als mens mag je heersen over dood en leven.
Het hele begrip zonde, of straf, of genade komt hier nergens voor. Jesus (Johannes) zet hier een evangelie neer voor mensen die zelfbewust het goede in deze wereld neer willen zetten. Tsedaqa willen zijn.
quote:
...
Omdat wij het met eigen ogen hebben gezien, getuigen wij ervan dat God Zijn Zoon gestuurd heeft als Redder van de wereld. Ieder die dit gelooft en zegt dat Jezus de Zoon van God is, blijft één met God.
...
Als de liefde in ons haar doel bereikt, kunnen wij vol vertrouwen de dag van het grote oordeel tegemoet zien, omdat wij in deze wereld leven zoals Christus er leefde.
Let hier op het fraaie: Als........ dan. Een duidelijke onderstreping dat het geloof ons niet zal redden.
Zoals je ziet zei Johannes beslist niet alléén dat iedereen die lief heeft God kent en dat we DUS niet naar geloof moeten kijken. We moeten het juist wél, dááraan zullen we weten of iemand één blijft met God.[/quote]
Zoals ik je boven aangaf, geloof ik nu juist wat er staat. Het houdt echter niet op bij het menselijke, het lichamelijke.
Johannes vond het nodig om dit te benadrukken omdat er in zijn tijd een secte zich ontwikkelde die stelde, dat jesus niet in vlees en bloed had geleefd, maar dat er een soort van dubbelganger rondliep, die dubbelganger was ook gestorven aan het kruis.
Wat ik wil benadrukken, is dat God er echt schoon, SCHOON genoeg van heeft om ons te zien redetwisten over welke gezangen we nu wel en welke we niet zingen, of welke dogma's we wel en niet aanhangen,
in een wereld waar wij onze vaders en moeders niet meer eren,
waar christenen een economie in stand houden waarin de rijken rijker worden, ten koste van.....ja, van wie anders dan van de armen en de zwakken?
je
Carl