Auteur Topic: Dankbaar Gereformeerd: 6. Waarheen  (gelezen 17699 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Dankbaar Gereformeerd: 6. Waarheen
« Reactie #100 Gepost op: augustus 15, 2004, 08:57:46 am »
Jos,

Adem = Geeest (in Hebreeuw, Grieks, Latijn)

Adem halen = de Geest ervaren

Misschien dat het helpt om dat in grote letters te zetten op kaft, in voorwoord, inleiding en cruciale hoofdstukken van je tweede druk.

Ben je gelijk geen ketter meer.

:)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

josdouma

• Christus is Alles
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: augustus 16, 2004, 11:29:03 pm »

quote:

Qohelet schreef op 15 augustus 2004 om 08:57:
Adem = Geest (in Hebreeuw, Grieks, Latijn)

Adem halen = de Geest ervaren

Qohelet,

Dank voor de tip. Heb wel eens een verwijzing naar Genesis 2:7 willen geven, waar staat dat God de levensadem blies in de neus van de mens. Helaas, helaas, daar wordt niet het woord ruach gebruikt.
 :|

Oftewel: het zou een mooie insteek kunnen zijn, maar het lijkt me toch niet overtuigend genoeg. Bovendien richten de bezwaren zich niet op de adem als zodanig, maar op het gebruik maken van ademhalingstechnieken (hoewel het zich eenvoudig concentreren op het feit dat je regelmatig adem haalt, mij niet erg technisch voorkomt).
...opdat alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God de Vader! (Filippenzen 2:11)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: augustus 17, 2004, 02:04:36 am »

quote:

josdouma schreef op 16 augustus 2004 om 23:29:
[...]

....Bovendien richten de bezwaren zich niet op de adem als zodanig, maar op het gebruik maken van ademhalingstechnieken (hoewel het zich eenvoudig concentreren op het feit dat je regelmatig adem haalt, mij niet erg technisch voorkomt).

Het erbij nadenken dat je goed ademhaalt om rustig te zijn, hoeft op zich niet verkeerd te zijn.
Dat is wat mij betreft echter alleen aan de orde als je heel gehaast bent geweest en lichamelijke inspanning hebt geleverd waardoor je een onregelmatige ademhaling hebt. Je bent buiten adem, bijvoorbeeld.
Volgens mij is het niet alleen simpel 'regelmatig ademhalen en daar op letten' waar het in je boek over gaat. Mijn 'commentaar' heb ik even schuingedrukt...

Van je internetsite las ik even je oefeningen met de zes punten en geef aan wat er 'meer' gebeurt dan alleen rustig ademhalen.....

3.       Adem rustig in en uit………..

Dit is voor niemand verkeerd, als we niet ademen houdt het leven op. :)

Uitwerking: 3.       Concentratie op de ademhaling helpt om tot rust te komen: inademen… uitademen… rust….  Herhaling brengt intensiteit aan in.

Dit vult het anders in dan ik zou denken bij het onschuldige 'adem rustig in en uit.'
------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.       Spreek zachtjes of alleen in je hart een kort woord dat je ontleent aan de Schriften. Doe dit, bij herhaling, op het ritme van je adem…..

Dit laatste stukje – bij herhaling op het ritme van je adem, - dat geeft mij het idee niet goed bezig te zijn.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
5.       Rust in de aanwezigheid van Christus Jezus.

Uitwerking:  5.       Het ademen van het gekozen Woord kan uitlopen op een rusten in Christus waarin u misschien geen woorden meer nodig hebt: het besef van Christus’ aanwezigheid is voldoende. Daar geniet u van, vol dankbaarheid en verwondering.

Het ademen van het gekozen woord brengt op zich niet tot Christus. Je moet altijd kunnen rusten in Christus, ongeacht of we ons eerst goed hebben geconcentreerd met wat voor middelen dan ook.
Als je Christus niet ervaart, kun je gaan staan op de belofte van het Bijbelwoord: Ik ben met u, alle dagen..... Dat is genoeg. Het geloof is een WETEN dat Gods woord ook dan waar is.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Woorden die concentreren

Hieronder reik ik nog een aantal bijbelwoorden of bijbelse zinnen aan die gebruikt kunnen worden als concentratiepunt. Als u dat wilt, zou u ze op het ritme van uw adem zachtjes kunnen spreken of denken.

inademen / uitademen

Zonder Mij / kunt gij niets doen.

(Johannes 15:5)

Het leven is mij Christus / het sterven gewin.

(Filippenzen 1:21)....etc.

Bijbelwoorden of zinnen gebruiken als concentratiepunt.... Op een of andere manier wordt het bijbelwoord niet meer sec gelezen en overdacht. Er wordt wat mee 'gedaan'....... Het wordt gebruikt om te concentereren.
En lezen en overdenken wil volgens mij zeggen, dat je erover nadenkt wat het betekent dat we 'zonder Jezus niets kunnen doen...' Hierbij komen dan andere bijbelgedeelten in je gedachten: Bijvoorbeeld dat Jezus de ware wijnstok is en er voor zorgt dat alles wat jij als gelovige nodig hebt, tot je komt, als jij 'in Hem' blijft. En niets dus tussen de Heer en jou in mag staan. (Ik zou dus iets meer lezen dan een korte zin :) )
God bepaalt je er dan bij dat als er niets tussen jou en Hem instaat, werkelijkheid wordt dat Hij ook al wat Hij WIL geven, aan je kwijt kan.
En dan kan het zijn dat een situatie in je leven of in je omgeving naar voren komt, waar God dan duidelijk aan je maakt: Hier was je niet geheel van Mij afhankelijk. Daarom ging er dit en dat mis. Hoe verander je dat.... Dat kan de Heer je dan laten zien.
Dit is de manier waarop je 'veranderd naar Zijn beeld'.

Beste Jos,
Ik probeer duidelijk te maken waarom ik het meer vind dan alleen rustig ademhalen, en wat ik 'anders' eraan vind dan het 'gewoon' bijbellezen. Ik denk dat ik de scheiding die je aanbrengt tussen bijbelstudiestudie/meditatie toch geforceerd vind en dat het een eenheid zou moeten zijn.
De Geest ervaren is eigenlijk: ervaren dat de Heer bij je is en in je werkt. Dat gebeurt niet als we naar een bepaalde ervaring van Zijn aanwezigheid zoeken, maar door het opzij zetten van jezelf, je eigen ik. Dat gebeurt door het Woord te lezen dat inderdaad levend en krachtig is. Dat woord van God brengt de overleggingen van je hart aan het licht. Door de Geest die ons verstand wil 'verlichten' kunnen we dan begrijpen wat God tot ons wil zeggen.

Maar misschien is het te overvloede, en wist je al wat ik precies bedoelde.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: augustus 17, 2004, 09:47:49 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 augustus 2004 om 02:04:
Dit laatste stukje – bij herhaling op het ritme van je adem, - dat geeft mij het idee niet goed bezig te zijn.
Misschien heeft een ander dat idee niet - wat dan?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: augustus 17, 2004, 12:42:19 pm »

quote:

Zwever schreef op 17 augustus 2004 om 09:47:
[...]

Misschien heeft een ander dat idee niet - wat dan?
Dan heeft die ander er wel misschien het idee bij dat het goed is. Maar zal dan vanuit de bijbel moeten 'bewijzen' dat God er 'toestemming' voor geeft het op die manier te doen.

Ik probeer het ook uit te leggen, trouwens. Kun je dat volgen, of maakt het je niet uit hoe je met het woord omgaat? Als je er maar mee bezig bent...
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2004, 09:13:41 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: augustus 17, 2004, 01:22:43 pm »
Mijn probleem is dat je redenatie lijkt op: "In de Bijbel staat niet dat je mag autorijden, dus rijd ik geen auto!"

Het spreekt voor zich dat dat geen argument is. Er worden in de Bijbel erg veel manier gegeven om met God om te gaan maar er wordt nergens gezegd dat het de volledige lijst van manieren is.

Daarbij komt het dat je een valse tegenstelling maakt door te zeggen dat we dit soort dingen helemaal niet nodig hebben om te komen tot de rust in Christus. Theorie en praktijk zijn namelijk twee verschillende dingen, die zeker in het Christendom nogal eens op gespannen voet kunnen staan omdat de praktijk vaak bestaat uit 2 paradoxale theoriën. Neem nu bijv. het feit dat we zowel overwinnaar in Christus zijn, als zwakke zondige mensen. Allebei volledig waar, maar wel een grote paradox.

De realiteit moet je dus ook kunnen erkennen, ook de realiteit dat we niet 'zomaar' ons van de drukte naar de rust van Christus kunnen begeven.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: augustus 17, 2004, 04:34:05 pm »

quote:

Zwever schreef op 17 augustus 2004 om 13:22:
Mijn probleem is dat je redenatie lijkt op: "In de Bijbel staat niet dat je mag autorijden, dus rijd ik geen auto!"

Klopt niet helemaal. In de bijbel staat helemaal niets over autorijden....
Er staat wel iets over aanbidden. En daar moeten we dan naar op zoek: wat staat er over dat aspect in de bijbel, en wat zegt Jezus ervan?

quote:

Het spreekt voor zich dat dat geen argument is. Er worden in de Bijbel erg veel manier gegeven om met God om te gaan maar er wordt nergens gezegd dat het de volledige lijst van manieren is.

Er wordt gezegd dat we Hem moeten aanbidden in Geest en Waarheid. En dat dat niet meer van een bepaalde plek afhankelijk is zoals in het OT.
En dan is dus de vraag: Is het met behulp van 'ademhalingstechnieken' herhalen van een tekst uit de bijbel, aanbidden IN GEEST? En wat is dan aanbidden in waarheid....
Dat moeten we beantwoorden.

Zoals je al wel door zult hebben, vind ik dat deze technieken en deze manier, niet te maken hebben met je geest. Dan zou het ook niet zoveel overeenkomst hebben met oosterse technieken van meditatie. Die gaan zowieso niet bezig met je geest, maar met je ziel.
Het is een lichamelijke bezigheid: ademhaling.... En dan herhalen van de tekst op die manier heeft niet met de geest te maken, maar geeft je een bepaald 'gevoel' wat de ziel het idee geeft bij God te komen.
Maar aanbidden in geest en waarheid gaat d.m.v. de Heilige Geest die samen met jouw geest kan zeggen: Abba Vader.....

quote:

Daarbij komt het dat je een valse tegenstelling maakt door te zeggen dat we dit soort dingen helemaal niet nodig hebben om te komen tot de rust in Christus. Theorie en praktijk zijn namelijk twee verschillende dingen, die zeker in het Christendom nogal eens op gespannen voet kunnen staan omdat de praktijk vaak bestaat uit 2 paradoxale theoriën. Neem nu bijv. het feit dat we zowel overwinnaar in Christus zijn, als zwakke zondige mensen. Allebei volledig waar, maar wel een grote paradox.

Dat theorie en praktijk vaak twee verschillende dingen zijn, ben ik wel met je eens. :) Maar het eerst op een bepaalde ademhaling vaak herhalen van een stukje tekst uit de Bijbel, is niet de goede manier om los te zijn van je dagelijkse dingen die je in beslag nemen.

Zie de tekst die ik aanhaal hieronder uit Filp. 4.
Daar staat in vers 6:.... maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God.

Je moet dus rechtstreeks met God in gesprek gaan en vragen of Hij jou onrustige gedachten rustig wil maken, zodat je beter met Hem bezig kan zijn als je je bijbel gaat lezen en in gebed bent.
Je spreekt God aan, Die geeft dan d.m.v. de Heilige Geest die rust.
Je gaat dat niet ZELF bewerkstelligen door de bewuste ademhaling en herhaling van teksten.

quote:

De realiteit moet je dus ook kunnen erkennen, ook de realiteit dat we niet 'zomaar' ons van de drukte naar de rust van Christus kunnen begeven.
Zie ook mijn vorige opmerkingen...
Dat heeft niet met de drukte om ons heen te maken, maar met onze gesteldheid. Zijn we altijd op God gericht, of alleen als we stille tijd houden, er speciaal voor gaan zitten om met Gods woord bezig te zijn?
Er moet rust zijn ONDANKS onze onvolmaaktheid....
Dus het is een tegenstelling: Zoals we ons vaak voelen, en zoals het IS. En hoe het IS ervaren we niet, als we afhankelijk zijn van wat we voelen. Dan is Christus er alleen als we ons dicht bij Hem voelen, als we een fijne ervaring hebben.... (Daarmee wil ik niet zeggen dat je je nooit speciaal dicht bij Hem kunt voelen en een fijne ervaring er nooit is, maar het is niet meer zo dat we denken dat Hij er alleen is als we deze bijzondere ervaringen hebben.)
Onze geest kan d.m.v. de Heilige Geest altijd in gemeenschap met God zijn, al zijn we 'letterlijk' met de drukste bezigheden aan de gang.
Dit is een beetje wat staat in het volgende stukje:

Filp. 4
4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! 5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2004, 09:16:25 pm door Priscilla en Aquila »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: augustus 19, 2004, 10:19:54 pm »

quote:

josdouma schreef op 16 augustus 2004 om 23:29:
[...]

Qohelet,

Dank voor de tip. Heb wel eens een verwijzing naar Genesis 2:7 willen geven, waar staat dat God de levensadem blies in de neus van de mens. Helaas, helaas, daar wordt niet het woord ruach gebruikt.
 :|

Oftewel: het zou een mooie insteek kunnen zijn, maar het lijkt me toch niet overtuigend genoeg. Bovendien richten de bezwaren zich niet op de adem als zodanig, maar op het gebruik maken van ademhalingstechnieken (hoewel het zich eenvoudig concentreren op het feit dat je regelmatig adem haalt, mij niet erg technisch voorkomt).

Jos,

Je zou kunnen verwijzen naar Gen 7:22 (zelfde getallen, andere volgorde :) ) waar Noach wordt opgedragen om

kol asjer nisjmath-ruach, "alles wat adem-geest (heeft)"

in de ark te brengen: mensen én dieren. Dat roept meteen de vraag op of de menselijke ruach wel zo'n uniek klankbord voor de Geest is als soms wel gezegd wordt. De bijbel schrijft mensen en dieren zowel ziel (nefesj) als geest (ruach) toe.

Nog een vrije associatie n.a.v. de ademhalingstechnieken: ik beluister op dit moment de (nogal heidens-mystieke) muziek van Enigma (hun album A.D. MCMXC). Afgezien van hun merkwaardige verafgoding van markies De Sade en hun amendement daarop ("Find Love") is er een opvallend element dat steeds terugkeert in de CD: de ademhaling. Stemmen fluisteren, de drumpartij is vergezeld van een (erotisch) snelle ademhaling. Wat me deed denken aan deze discussie is het inleidende nummer:

Turn off the light -- take a deep breath -- relax -- let the rythm be your guiding light
-- start to move slowly -- very slowly

Meditatieve ademhalingstechnieken, maar gebruikt voor een verkeerde boodschap (The Principles of Lust...). Als zulke technieken een plaats hebben in het communiceren en mediteren van heidens gedachtegoed én christelijk gedachtegoed, waar begint dan praktisch het verschil?

Concreter nog: als Enigma na de inleiding en het Gregoriaanse gezang van Ps 24 (quis est rex gloriae?) geantwoord had met "YHWH, groot in eer!" in plaats van "Sade, dit moi!", enzovoort, had het dan een christelijk album kunnen zijn en geschikt voor meditatie?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.