quote:
Klopt niet helemaal. In de bijbel staat helemaal niets over autorijden....
Er staat wel iets over aanbidden. En daar moeten we dan naar op zoek: wat staat er over dat aspect in de bijbel, en wat zegt Jezus ervan?
quote:
Het spreekt voor zich dat dat geen argument is. Er worden in de Bijbel erg veel manier gegeven om met God om te gaan maar er wordt nergens gezegd dat het de volledige lijst van manieren is.
Er wordt gezegd dat we Hem moeten aanbidden in Geest en Waarheid. En dat dat niet meer van een bepaalde plek afhankelijk is zoals in het OT.
En dan is dus de vraag: Is het met behulp van 'ademhalingstechnieken' herhalen van een tekst uit de bijbel, aanbidden IN GEEST? En wat is dan aanbidden in
waarheid....
Dat moeten we beantwoorden.
Zoals je al wel door zult hebben, vind ik dat deze technieken en deze manier, niet te maken hebben met je geest. Dan zou het ook niet zoveel overeenkomst hebben met
oosterse technieken van meditatie. Die gaan zowieso niet bezig met je geest, maar met je
ziel.
Het is een lichamelijke bezigheid: ademhaling.... En dan herhalen van de tekst op die manier heeft niet met de geest te maken, maar geeft je een bepaald 'gevoel' wat de ziel het idee geeft bij God te komen.
Maar aanbidden in geest en waarheid gaat d.m.v. de Heilige Geest die samen met jouw geest kan zeggen: Abba Vader.....
quote:
Daarbij komt het dat je een valse tegenstelling maakt door te zeggen dat we dit soort dingen helemaal niet nodig hebben om te komen tot de rust in Christus. Theorie en praktijk zijn namelijk twee verschillende dingen, die zeker in het Christendom nogal eens op gespannen voet kunnen staan omdat de praktijk vaak bestaat uit 2 paradoxale theoriën. Neem nu bijv. het feit dat we zowel overwinnaar in Christus zijn, als zwakke zondige mensen. Allebei volledig waar, maar wel een grote paradox.
Dat theorie en praktijk vaak twee verschillende dingen zijn, ben ik wel met je eens.

Maar het eerst op een bepaalde ademhaling vaak herhalen van een stukje tekst uit de Bijbel, is niet de goede manier om los te zijn van je dagelijkse dingen die je in beslag nemen.
Zie de tekst die ik aanhaal hieronder uit Filp. 4.
Daar staat in vers 6:....
maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God.Je moet dus rechtstreeks met
God in gesprek gaan en vragen of Hij jou onrustige gedachten rustig wil maken, zodat je beter met Hem bezig kan zijn als je je bijbel gaat lezen en in gebed bent.
Je spreekt God aan, Die geeft dan d.m.v. de Heilige Geest die rust.
Je gaat dat niet ZELF bewerkstelligen door de bewuste ademhaling en herhaling van teksten.
quote:
De realiteit moet je dus ook kunnen erkennen, ook de realiteit dat we niet 'zomaar' ons van de drukte naar de rust van Christus kunnen begeven.
Zie ook mijn vorige opmerkingen...
Dat heeft niet met de drukte om ons heen te maken, maar met onze
gesteldheid. Zijn we altijd op God gericht, of alleen als we stille tijd houden, er speciaal voor gaan zitten om met Gods woord bezig te zijn?
Er moet rust zijn ONDANKS onze onvolmaaktheid....
Dus het is een tegenstelling: Zoals we ons vaak voelen, en zoals het IS. En hoe het IS ervaren we niet, als we afhankelijk zijn van wat we voelen. Dan is Christus er alleen als we ons dicht bij Hem voelen, als we een fijne ervaring hebben.... (Daarmee wil ik niet zeggen dat je je nooit speciaal dicht bij Hem kunt voelen en een fijne ervaring er nooit is, maar het is niet meer zo dat we denken dat Hij er alleen is als we deze bijzondere ervaringen hebben.)
Onze geest kan d.m.v. de Heilige Geest altijd in gemeenschap met God zijn, al zijn we 'letterlijk' met de drukste bezigheden aan de gang.
Dit is een beetje wat staat in het volgende stukje:
Filp. 4
4 Verblijdt u in de Here
te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! 5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.
De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7
En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.