Auteur Topic: Op voorwaarde dat gij.......  (gelezen 2010 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Op voorwaarde dat gij.......
« Reactie #50 Gepost op: november 13, 2003, 07:49:31 pm »
"Stop nu even met theologiseren"?! Dat lijkt me niet heel aardig, Carl, jou wordt toch ook niet gevraagd te stoppen met fantaseren?

Als je het hebt over het orthodox geloof in Jezus als verzoener van zonden, waarin jij blijkbaar niet gelooft, dan moet je die orthodoxie wel recht doen: ze zegt namelijk al 20 eeuwen dat die verzoening alleen ten goede komt aan de mens als hij/zij heeft gelooft in Jezus als de Christus. De universalistische stromingen in het christendom, die verkondigen dat iedereen met God verzoend is, zijn niiet orthodox; daarover is historisch geen twijfel mogelijk.

Vervolgens wijs jij op prijzenswaardige daden (zelfopoffering) van mensen. Twee dingen daarover:
* dergelijke daden, die goed zijn "in zichzelf", missen hun doel -- en zijn dus zonde -- omdat ze niet vanuit een vertrouwen in God tot zijn eer gedaan worden. Al wat niet uit het geloof is, is zonde, schrijft Paulus. Klaarblijkelijk hanteer jij andere maatstaven voor "goed" gedrag dan de bijbel. De vraag is: hoe komen jij en de bijbel aan hun criteria voor goed, en welke bron is het meest betrouwbaar?
* er is geen enkele manier waarop zelfs perfecte daden van mensen, die uit waar geloof, naar Gods wet en tot zijn eer gedaan worden, de al bedreven zonden weg kan nemen.

Door een focus op wat mensen doen, maak je de mens tot eigen verlosser en is rechtvaardigheid zelf-rechtvaardiging. Als je de bijbelse openbaring serieus neemt, moet dit leiden tot diepe wanhoop:
Als U ons overtreden, o Heer, zou gadeslaan,
. de ongerechtigheden -- Heer, wie zou dan bestaan?!

De oplossing ligt geheel en al in God en zijn genade,
Maar nee, er is vergeving bij U altijd geweest...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 13, 2003, 11:18:03 pm »
'Al wat niet uit het geloof is, is zonde'

dat is nogal wat. "Al" is héél, héél veel.
En ik ken maar héél, héél weinig wat niet door de Eeuwige geschapen is.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 14, 2003, 01:56:15 am »
Het gaat bij "al wat niet uit geloof is" natuurlijk over menselijke daden. Een "ding" kan geen zonde zijn; zonde is altijd een daad van een moreel wezen.

En daarvoor geldt, inderdaad: een daad die niet voortkomt uit een waar geloof, niet in overeenstemming is met de geopenbaarde wil van God of niet is tot zijn eer en glorie, is als een dartpijl die scheef wordt gegooid: hij mist zijn doel. Inderdaad, er zijn heel veel dingen die zonde zijn.

Wie niet gelooft, wie niet is wedergeboren, kan niet anders dan zondigen.
Wie gelooft doet weliswaar vaak zonde, maar ze worden bedekt door het bloed van Christus en de Geest van God leert hem steeds meer te leven in rechtvaardigheid en heiligheid.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 14, 2003, 06:44:54 pm »
Beste Qohelet,

vanaf het paradijs bestaat ons leven uit de mogelijkheid tot kiezen. We kiezen steeds in het kader van de boom der kennis van goed en kwaad.
Altijd heeft ons kiezen het uiteindelijke doel om de samenhang van goed en kwaad te leren kennen.
Christenen behoren in dit kiezen een extra element aan te brengen, nl. het in die keuze óók beantwoorden van de vraag: 'hoe heb ik in deze keuze God lief boven alles door mijn naaste lief te hebben als mijzelf?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.