Auteur Topic: teveel laten, te weinig doen?  (gelezen 799 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
teveel laten, te weinig doen?
« Gepost op: november 13, 2003, 10:53:08 am »
In het ND van (eh...) nou ja, afgelopen week in ieder geval, stond een stukje met de volgende strekking:

Jezus vertelde ons: Wat gij wilt dat anderen u doen, doe dat hen aldus (positief).
Wij hebben daarvan gemaakt: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet (negatief).

Het verhaal was geschreven naar aanleiding van de discussie die rond radio 538 en Charlie Chaplin films op de reformatorische jongerendag is ontstaan.
De vraag is: leggen wij als gereformeerde kerken niet teveel nadruk op wat we allemaal niet mogen in plaats van op wat God van ons verlangt dat we juist wél doen? Oftewel: schieten we niet tekort in het doen van die dingen die God van ons verlangt in onze angst iets te doen wat God niet goed vindt?

Jacobus 4:17. Als iemand weet wat hij zou moeten doen, maar hij doet het niet, dan is dat een zonde.
Bombus terrestris Reginae

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2003, 12:09:55 pm »
het valt me in deze site wel op, dat een aantal topics beginnen met:
""mag"" dit, of mag dat?, alsof men naar een uiterlijke autoriteit zoekt die wel even zal vertellen wat wel of niet mag,
maar uiteindelijk ben je natuurlijk je eigen autoriteit, want jijzelf bent tenslotte degene, die dingen wel of niet aanneemt, zei het van andere mensen of zei het vanuit de bijbel zoals jij hem zelf begrijpt
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2003, 12:23:45 pm »
Dit is absoluut niet vervelend bedoeld, maar ik wilde in dit topic graag discussie over hoe wij als gereformeerde kerken aankijken tegen "doen" en "laten" vanuit een orthodox-christelijk uitgangspunt zoals geformuleerd in de H(eidelbergse!   ) catechismus en de apostolische geloofsbelijdenis enzo.

Dus liever geen discussie over vragen als "zijn wij God uberhaupt gehoorzaamheid schuldig of zijn wij onze eigen autoriteit".

De vraag is: leggen de gereformeerde kerken tegen déze achtergrond teveel de nadruk op het laten van dingen die van God níet mogen, in plaats van op het DOEN van de dingen die God nou juist wél graag zou willen zien.

Dus: vinden we het niet té belangrijk om geen dingen te doen die tégen Gods wil zijn, en te weinig belangrijk om die dingen te doen, die juist volgens Gods wil zijn en die God ons gebiedt? Zijn we te passief, te afwachtend, te bang?

Jacobus 4:17. Als iemand weet wat hij zou moeten doen, maar hij doet het niet, dan is dat een zonde

Ik weet wel dat het allebei perfect zou moeten    maar proberen gereformeerden en andere orthodoxe christenen het één niet meer dan het ander? De schrijver in het ND (volgens mij was het prof. Douma trouwens) vond van wel.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Bombus terrestris Reginae

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 13, 2003, 12:41:09 pm »
Ik heb datzelfde meerdere malen bedacht. Gereformeerden zijn in mijn ogen wel heel veel bezig met wat ze niet zouden moeten ( mogen) en wel heel weinig met alle opdrachten die de bijbel meerdere malen geeft voor volgelingen van Jezus.
Veel opdrachten worden uiteindelijk slechts overgelaten aan de dominee, die gerechtigd zou zijn dit soort dingen uit te voeren, wat weer tot gevolg heeft dat de rest van al die gelovigen een afwachtende houding aannemen.

Ik moest meteen denken aan de volgende tekst:

Galaten 5:4  Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij.
Galaten 5:5  Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen.

De vraag wat wij niet zouden mogen is eigenlijk niet zo interessant, zéker niet voor die ander. Een ieder die zich geleid weet door de Heilige Geest zou moeten weten dat Hij overtuigt van zonde en van gerechtigheid. En dan wordt het ineens spannend want veel gereformeerden vinden het "eng" om zelf die leiding te accepteren en nog enger om daarnaar te handelen. Dat laten ze liever, ook gevoed door traditie, over aan de dominee of de kerkeraad.
Terwijl wij allemaal onze eigen verantwoordelijkheid hebben wat betreft ons doen en laten. We zullen zelf later allemaal verantwoording af moeten leggen.
Je kunt nooit zeggen : het was nu eenmaal niet de gewoonte in mijn kerk om op zieken de handen te leggen, of om boze geesten uit te drijven of de straat op te gaan om het evangelie te verkondigien. Gods Woord geeft namelijk op vele plaatsen opdrachten voor alle volgelingen van Jezus, en niet één keer wordt er vermeld dat dat niet voor de gewone gelovige geldt.

Wat verboden betreft gaat God met iedere gelovige een andere weg. Bijvoorbeeld zal Hij bij een glas alcohol bij de één keihard roepen: NEE. Terwijl het voor de ander geen enkel probleem zal zijn, die wordt w.s. teruggefloten als voor de zoveelste avond de t.v. aangaat. Je kunt dat dus nooit opleggen aan een ander.
We kunnen beter oefenen in het luisteren naar Gods stem, dan de ene regel na de andere invoeren. regels in gemeenten worden vaak gevoed door angst.

2 Corinthe 3:17  De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid.

Vrijheid om dátgene te doen, wat ons op vele plaatsen opgedragen wordt in de bijbel. We zullen aan de slag moeten. De wereld wacht niet op nog meer regeltjes in onze eigen gemeente, de wereld wacht op het openbaar worden van de zonen en dochteren Gods.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 13, 2003, 09:05:31 pm »
quote:
op 13 Nov 2003 12:41:09 schreef Wilhelmina:
Ik heb datzelfde meerdere malen bedacht. Gereformeerden zijn in mijn ogen wel heel veel bezig met wat ze niet zouden moeten ( mogen) en wel heel weinig met alle opdrachten die de bijbel meerdere malen geeft voor volgelingen van Jezus.
Veel opdrachten worden uiteindelijk slechts overgelaten aan de dominee, die gerechtigd zou zijn dit soort dingen uit te voeren, wat weer tot gevolg heeft dat de rest van al die gelovigen een afwachtende houding aannemen.<<<>>>
En dan wordt het ineens spannend want veel gereformeerden vinden het "eng" om zelf die leiding te accepteren en nog enger om daarnaar te handelen. Dat laten ze liever, ook gevoed door traditie, over aan de dominee of de kerkeraad.
Terwijl wij allemaal onze eigen verantwoordelijkheid hebben wat betreft ons doen en laten.

Hmmmm...die gereformeerden vormen in mijn kennissenkring gelukkig een ernstige uitzondering. Lijkt me meer een beeldvorming dan de werkelijkheid, Wilhelmina.

quote:
Wat verboden betreft gaat God met iedere gelovige een andere weg. Bijvoorbeeld zal Hij bij een glas alcohol bij de één keihard roepen: NEE. Terwijl het voor de ander geen enkel probleem zal zijn, die wordt w.s. teruggefloten als voor de zoveelste avond de t.v. aangaat. Je kunt dat dus nooit opleggen aan een ander. We kunnen beter oefenen in het luisteren naar Gods stem, dan de ene regel na de andere invoeren.<<<>>>
We zullen aan de slag moeten. De wereld wacht niet op nog meer regeltjes in onze eigen gemeente, de wereld wacht op het openbaar worden van de zonen en dochteren Gods.

Ja, daar kan ik meer mee  . Helaas zijn ze er nog teveel...christenen die anderen binden met eigenzinnige regels. De valkuil van de farizeer is nog altijd actueel. Het strijden onderling hierover heeft de belangrijkere zaken in de geschiedenis al te vaak weggedrukt. De laatste 10 jaren weer in de gkv net zoals er ook vele jaren verloren gingen in de jaren 60. Gelukkig is er ook die persoonlijke relatie met God. Ook in die jaren waarin de kerkstrijd speelt gaat Gods werk door. Gereformeerden accepteerden altijd al dat God de leiding heeft in je dagelijks leven. Ze zeggen het misschien minder vaak hardop en laten het minder blijken maar de beleving is niet minder dan bij evangelischen gelukkig.
En dat het actiever kan in de dienst van God? Das meer persoonlijk denk ik.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.