Auteur Topic: Een interview met Hans Stolp  (gelezen 12741 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Een interview met Hans Stolp
« Reactie #50 Gepost op: augustus 05, 2004, 02:46:25 pm »
Dus die lieve, bescheiden, menslievende Hans Stolp doet aan duivelse praktijken?  :?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: augustus 05, 2004, 02:51:59 pm »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 14:46:
Dus die lieve, bescheiden, menslievende Hans Stolp doet aan duivelse praktijken?  :?
Inderdaad Iris, wees gewaarschuwd.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

P. Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: augustus 05, 2004, 02:56:56 pm »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 14:46:

Het is inderdaad radicaal om het zo te stellen, maar het probleem is dat onder een christelijk sausje, onder menslievendheid, de duivel wel degelijk aan het werk is. Daarmee veroordeel ik dhr Stolp niet meteen, maar hoe lief, bescheiden en menslievend een persoon ook mag zijn, het gaat om God en niet om de persoon.

God vraag verering op zijn manier en de duivel wil niets liever dan dit aanvallen of juist ons afleiden van de ware boodschap zoals die in de bijbel aan ons wordt voorgehouden. Met name die christelijke theorieen die heel aannemelijk klinken zijn naar mijn mening zeer gevaarlijk.

Daar moeten we wel open ogen en oren voor houden. Race niet te snel achter personen aan. Een voorbeeld hiervan vindt je in 1 Corinthiers waarbij de christelijke gemeente achter personen aanholt ipv achter God!

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: augustus 05, 2004, 02:57:52 pm »
Ik ben het niet met jullie eens.  :P

Iris
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 02:58:49 pm door Iris »

P. Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: augustus 05, 2004, 03:00:07 pm »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 14:57:
Ik ben het niet met jullie eens.  :P

Iris
Enige uitleg graag! :P

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: augustus 05, 2004, 03:14:10 pm »

quote:

Ik deel de mening van Hans Stolp dus wel.
Mensen die uiteindelijk boeken van Stolp of bijvoorbeeld Slavenburg lezen, zijn juist geen mensen die achter andere personen "aanracen".
Als dat laatste het geval was geweest, waren ze nooit verder op zoek gegaan immers.
Dan waren ze niet eens toegekomen aan dat gedachtengoed.

Iris  :w

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: augustus 05, 2004, 03:19:22 pm »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 15:14:
[...]

Ik deel de mening van Hans Stolp dus wel.
Mensen die uiteindelijk boeken van Stolp of bijvoorbeeld Slavenburg lezen, zijn juist geen mensen die achter andere personen "aanracen".
Als dat laatste het geval was geweest, waren ze nooit verder op zoek gegaan immers.

Het is mijn inziens nooit de bedoeling dat je achter andere personen aanracet..... Je mag best vanalles lezen, doen wij ook. Maar dan toetsen of het klopt met de bijbel. En zo moeten we onze gedachten en meningen alleen laten vormen door wat die toets kan doorstaan.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 03:58:14 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: augustus 05, 2004, 03:23:51 pm »
Een uitspraak van Hans Stolp, rechtstreeks in strijd met de bijbel :

Nabestaanden die hiervoor openstaan kunnen op diverse wijzen het contact met de overledene ervaren. Bijvoorbeeld doordat zij een bepaalde, herkenbare geur in huis ruiken of de stem van de overledene horen. Ook kan het zijn dat men de overledene in een droom ontmoet. Maar er zijn ook nabestaanden die de overgegane zien, voelen of weten dat hij of zij bij hen is.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

P. Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: augustus 05, 2004, 03:30:22 pm »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 15:14:
[...]

Welke mening deel je dan met Hans Stolp? een deel van wat hij zegt, is best waar, maar waar ik een beetje zenuwachtig van wordt, is het gedeelte over geheime kennis die alleen bekend is bij een bepaald aantal bevoorrechte mensen. Voor het overige vertelt hij niets wat niet al bekend is in de bijbel.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: augustus 05, 2004, 03:39:10 pm »

quote:

Mientje schreef op 05 augustus 2004 om 15:23:
Een uitspraak van Hans Stolp, rechtstreeks in strijd met de bijbel :

Nabestaanden die hiervoor openstaan kunnen op diverse wijzen het contact met de overledene ervaren. Bijvoorbeeld doordat zij een bepaalde, herkenbare geur in huis ruiken of de stem van de overledene horen. Ook kan het zijn dat men de overledene in een droom ontmoet. Maar er zijn ook nabestaanden die de overgegane zien, voelen of weten dat hij of zij bij hen is.

Hans Stolp is helderziende, dus ik begrijp de dingen die hij hier zegt wel.
In de Bijbel wordt volgens mij gewaarschuwd voor de gevaarlijke kanten van paranormale zaken.
Er is wel degelijk ook een goede en zuivere kant, daar staat de Bijbel vol van.

Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: augustus 05, 2004, 03:41:41 pm »

quote:

P. Zijlstra schreef op 05 augustus 2004 om 15:30:
[...]

Welke mening deel je dan met Hans Stolp? een deel van wat hij zegt, is best waar, maar waar ik een beetje zenuwachtig van wordt, is het gedeelte over geheime kennis die alleen bekend is bij een bepaald aantal bevoorrechte mensen. Voor het overige vertelt hij niets wat niet al bekend is in de bijbel.

Hai Piet

Ik herken mijzelf in de manier waarop Hans Stolp zijn geloof beleeft.
(Mocht je interesse hebben, het boek "Nieuwetijdsdenken, de derde weg in het geloof" is voor mij één en al herkenning geweest)
Wat betreft die geheime kennis, Stolp zegt ook dat met de komst van Jezus die kennis openbaar mocht worden.
Waarom word je er zenuwachtig van?

Iris

P. Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: augustus 05, 2004, 04:10:22 pm »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 15:41:
[...]

Wat betreft die geheime kennis, Stolp zegt ook dat met de komst van Jezus die kennis openbaar mocht worden.
Waarom word je er zenuwachtig van?

Iris

Zeg maar gewoon Petrus ipv Piet!

Wat mij zenuwachtig maakt, is dat de bijbel in zijn visie niet volstaat, maar dat er meer is wat niet of nauwelijks is opgeschreven. De bijbel kent veel teksten met het woord geheimenis. Maar dit is dan geen verwijziging naar iets dat niet in de bijbel is geschreven, maar het is een verwijzing naar de diepere boodschap die God in de bijbel heeft gelegd. Een boodschap die pas gaat leven als de Heilige Geest in ons gaat werken en dus als wij Jezus hebben aangenomen als onze verlosser.

Jezus heeft niets voor ons verborgen gehouden, alles wat wij moeten weten staat in de Bijbel, daar hebben wij genoeg aan. Het past een kind van God niet om te denken dat er nog andere en diepere geheimen zijn die wij moeten zoeken. Het is al moeilijk genoeg om de bijbel uit en te na te leren doorgronden.

Dat is wat mij dwarszit bij Stolp. Niet die algemene dingen waar je als christen altijd sympathie voor op kunt brengen.

Nu een tegenvraag, stel nu dat aan jou die geheime kennis niet geopenbaard wordt, wat dan? Ben je dan verloren voor altijd?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: augustus 05, 2004, 04:18:33 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 augustus 2004 om 14:39:
[...]
Dit laatste is toch niet typisch voor esoterisch christendom, dit hoort bij alle wedergeboren christenen het geval te zijn, hoewel dit een groeiproces is.
De manier waarop esoterisch christendom dit wil bereiken - dmv. jungiaanse technieken? - is m.i. verkeerd. Je begeeft je eerst op het duivelse vlak en je leest vanaf dat moment de Bijbel vanuit een ander perspectief.
Rob Matzken heeft een boek geschreven: "Charisma uit de diepte." Hier wordt precies besproken wat er gaande is en - sorry Iris - lees ik bij jou precies die zaken terug. Wees gewaarschuwd!!

Nee, zo denk ik niet. Ik denk dat esoterisch christendom veel meer inhoudt geeft aan de geestelijke geloofsbeleving die ik helaas mis bij veel doorsnee christenen.
En m.i is voor Hans Stolp altijd uitgangspunt Christus.

Iets anders, juist door het esoterisch christendom heb ik mijn geloof behouden. Gek he? Ik had nl. het idee dat ik het in de kerk zo'n beetje allemaal wel wist. Ik heb een periode meegemaakt ( alweer een aantal jaren geleden) dat ik ervaarde op een doodlopende weg te lopen. De kerk met haar preken, waar ik op een gegeven moment van in slaap viel ( sorry..) waren zo ontzettend voorspelbaar...
Ik kon er gewoon niets aan doen...en ik bleef wel naar de kerk gaan...maar ik had het gevoel dat er niets meer te leren viel..

Juist door esoterie begon mijn geloofs beleving weer op te bloeien...
Sterker: Er ging een wereld voor me open.

De puzzelstukjes die ontbraken vielen opeens allemaal op hun plaats.

Natuurlijk heb ik ook wel momenten gehad dat ik twijfelde..
Ja maar is het wel allemaal goed?
En toch...elke keer werd ik steeds opnieuw bevestigd door hoe doorsnee- christenen met elkaar omgingen en hoe zij het geloof beleefde maar ook hoe zij met mij omgingen.

Heden ter dage ondervind ik dat nog steeds..
Dat bedoel ik met idealisme....zoveel woorden, ze weten het allemaal zo goed...maar als puntje bij paaltje komt? Voegt men ook de daad bij het woord??

En dat vind ik wel terug bij het esoterisch christendom. Ik kan er ook niets mee als mensen zeggen: Ja, dat is een vorm van zelfverlossing etc.
Ik zie dat heel anders, nl. als zelfkennis. Kun je jezelf verloochenen voordat je ook maar eerst je eigen egoisme kent? Mijn inziens niet.

Een ander punt wat ik ook nog wil noemen is je verantwoordelijkheid dragen..
Ik kan er niets mee als christenen zeggen: Oh pas maar op...laat je maar niet verleiden..
Dan denk ik: Niet verleiden?? Waar ben je eigenlijk bang voor? Er gebeurt niets zonder dat je er zelf voor gekozen hebt. En staat er niet in de bijbel: Niets zal mij scheiden van de liefde van God?

Dan heb je nog de sterke christenen en de zwakke christenen. Niet iedereen is hetzelfde. Je hebt gewoon zwakke christenen die zich snel laten verleiden....ligt de schuld dan bij de duivel? Of ligt de schuld ook bij hen? Zouden ze er niet aan moeten werken om geestelijk sterker te worden? Is dat dan zelfverlossing? Nee, God wil dat we net als Christus leven, als het ware transformeren, de eigenschappen van Christus "eigen" maken.

Ik denk ook dat Iris dit bedoelt.
En ik denk dat zij een sterke christen is.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: augustus 05, 2004, 04:59:43 pm »
bedankt Lonneke,

ik snap je denk ik en je bezwaar van lauw chr.dom herken en erken ik. Zelf ben ik daar ook niet vrij van. Maar de oplossing van de esoterie is denk ik de verkeerde.
Ik geloof meer in je oog richten op Christus, doordenken wat Hij heeft gedaan en daardoor je levenshouding aanpassen, meer evangeliseren je bezig houden met problemen van anderen. daardoor zullen jouw problemen kleiner worden en God groter.

Wat ik tegen esoterisch chr.dom heb?
Deut 30:11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen. 15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: 16 doordat ik u heden gebied de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de HERE, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen. 17 Maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert doch u laat verleiden en u voor andere goden nederbuigt en hen dient, 18 dan verkondig ik u heden, dat gij zeker te gronde zult gaan; niet lang zult gij leven in het land, dat gij na het overtrekken van de Jordaan in bezit gaat nemen. 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, 20 door de HERE, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou.

Kenmerk van esot. chr.dom is de inwijding, je moet deel krijgen aan de geheimen die niet dichtbij zijn. je moet daarvoor 'opstijgen' ..

iets dergelijks zegt Paulus in Rom 10: 6 Maar de gerechtigheid uit het geloof spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal ten hemel opklimmen? namelijk om Christus te doen afdalen; 7 of: Wie zal in de afgrond nederdalen? namelijk om Christus uit de doden te doen opkomen. 8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. 9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. 11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. 12 Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; 13 want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.

Het esot. chr.dom heeft zijn oorsprong/raakvlakken met de donkere ideeen van Jung. Hij heeft op zijn 4e al verkeerde dromen en hij heeft een 'stem' die hem leidt. Dit is dus een verkeerde bron, die bitter water heeft voortgebracht. Heel veel charismatische leiders zijn erdoor verleidt.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 05:39:00 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: augustus 05, 2004, 05:40:35 pm »
Kol. 3

1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 3 Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. 4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.

'Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien. . .'

Petrus spreekt ten tijde van het begin van de gemeente van Christus over 'het laatst der dagen'

Dus mogen wij nu visoenen, tekenen en wonderen voor onze dagen verwachten, zonder angstig te zijn dat dit alles door satan wordt bespeeld. Wanneer christenen, die zich stellen onder het bloed van Christus, door middel van gezichten en tekenen anderen oproepen tot een reiner en heiliger levenswandel, verweten wordt dat zulks uit de duivel is, zal dit God als een belediging in de oren klinken.

Mijn levenswandel is door me te verdiepen in esoterische christendom reiner en heiliger geworden.
Wanneer het tegendeel was gebleken had ik ingezien dat dit niet de goede weg was.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij tegen bovenstaande teksten aankijkt.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 05:41:14 pm door lonneke »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: augustus 05, 2004, 06:00:01 pm »

quote:

lonneke schreef op 05 augustus 2004 om 17:40:
Mijn levenswandel is door me te verdiepen in esoterische christendom reiner en heiliger geworden.
Wanneer het tegendeel was gebleken had ik ingezien dat dit niet de goede weg was.

Dit klinkt me wel heel erg als een self-fulfilling prophecy in de oren...  :/
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 06:00:12 pm door Mezzamorpheus »

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: augustus 05, 2004, 06:25:19 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 augustus 2004 om 18:00:

[...]

Dit klinkt me wel heel erg als een self-fulfilling prophecy in de oren...  :/

Helaas is dat jouw frustratie.

offtopic:*offtopic:
Als je eens terugkijkt op de afgelopen tien jaar van je leven en je ontdekt dat je zondebesef zich niet heeft verdiept, en dat je eigenlijk niet veranderd bent: je denkt nog precies hetzelfde, je praat nog precies hetzelfde en je bent niet verder gekomen in je strijd tegen een boezemzonde, als je dat ontdekt, dan is er iets mis. Want als Christus in je leven is, de Christus die altijd dezelfde is, dan kunt je niet dezelfde blijven. Dat kan niet. Dat bestaat niet. Dat heeft niets met self-fulfilling prophecy te maken.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 06:49:54 pm door lonneke »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: augustus 05, 2004, 07:18:30 pm »
Ik heb helemaal geen frustratie hoor Lonneke. :)
Ik wou maar zeggen dat als je leven reiniger en heiliger wil zien door esoterie of wat dan ook, je dat altijd wel zal zien. Het is namelijk helemaal niet zo leuk om voor jezelf toe te geven dat iets wat jou een goed gevoel geeft misschien toch niet juist is. Lijkt mij.
En wat betreft jouw off-topic uitspraak: daar kan ik voor 100% mee instemmen, maar wat je daar zegt heeft -voor mij althans- niets te maken met esoterie, gnostiek of whatever.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2004, 07:20:59 pm door Mezzamorpheus »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: augustus 05, 2004, 08:36:17 pm »

quote:

Zeg maar gewoon Petrus ipv Piet!

Mijn excuses, ik was in de war met Piet Strootman!  8)7

quote:

Jezus heeft niets voor ons verborgen gehouden, alles wat wij moeten weten staat in de Bijbel, daar hebben wij genoeg aan.

Dat klopt, het staat er ook in.
Door Jezus werden de geheimen van de mysteriescholen openbaar en voor iedereen toegankelijk.

quote:

Het past een kind van God niet om te denken dat er nog andere en diepere geheimen zijn die wij moeten zoeken. Het is al moeilijk genoeg om de bijbel uit en te na te leren doorgronden.

Toch zegt Jezus: "Wie oren heeft die hore".
Er steekt dus wel meer achter zijn woorden dan zo op het eerste gezicht lijkt.
Maar dat is mijn bescheiden mening.  ;)

quote:

tegenvraag, stel nu dat aan jou die geheime kennis niet geopenbaard wordt, wat dan? Ben je dan verloren voor altijd?

Nee, dat geloof ik niet.
Iedereen die oprecht is in zijn geloof en zijn liefde voor God en Jezus Christus (en daarnaar handelt) is gered.
Het gaat om het hart.
Niemand kan alles begrijpen van het mysterie Gods.
Hoe kan God dat dan van ons verwachten?
Het is niet te bevatten voor een mens.
Maar voor iedereen die van goede wil is geweest, in zowel daad als woord, is er een plek.
Of je nu een esoterische Bijbellezer bent of er anders tegenaan kijkt.

Maar nogmaals, de geheime kennis ligt voor het oprapen, in de Bijbel, het staat er allemaal in:
"Wie oren heeft die hore"  ;)

Iris

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: augustus 05, 2004, 08:37:24 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 augustus 2004 om 19:18:
Ik heb helemaal geen frustratie hoor Lonneke. :)
Ik wou maar zeggen dat als je leven reiniger en heiliger wil zien door esoterie of wat dan ook, je dat altijd wel zal zien. Het is namelijk helemaal niet zo leuk om voor jezelf toe te geven dat iets wat jou een goed gevoel geeft misschien toch niet juist is. Lijkt mij.
En wat betreft jouw off-topic uitspraak: daar kan ik voor 100% mee instemmen, maar wat je daar zegt heeft -voor mij althans- niets te maken met esoterie, gnostiek of whatever.

Jezus zegt: Verzamel geen schatten op aarde, maar verzamel schatten in de hemel. Want waar je schat is, daar is ook je hart. (Mt 6,19-21)

Ik zou wel eens willen weten wat die schatten zijn..

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: augustus 05, 2004, 11:42:49 pm »
Iets van de Here Jezus leren kennen.

P. Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: augustus 06, 2004, 10:57:32 am »

quote:

Iris schreef op 05 augustus 2004 om 20:36:[...]
Nee, dat geloof ik niet.
Iedereen die oprecht is in zijn geloof en zijn liefde voor God en Jezus Christus (en daarnaar handelt) is gered.
Het gaat om het hart.
Niemand kan alles begrijpen van het mysterie Gods.
Hoe kan God dat dan van ons verwachten?
Het is niet te bevatten voor een mens.
Maar voor iedereen die van goede wil is geweest, in zowel daad als woord, is er een plek.
Of je nu een esoterische Bijbellezer bent of er anders tegenaan kijkt.

Maar nogmaals, de geheime kennis ligt voor het oprapen, in de Bijbel, het staat er allemaal in:
"Wie oren heeft die hore"  ;)

Iris

Als ik dit antwoord zo lees dan vraag ik mij af of je jezelf wel als esoterisch moet beschouwen of dat je gewoon vervuld bent met de Heilige Geest en God jouw zijn woord laat begrijpen. Je noemt iedere keer weer de geheimenis die in de bijbel aanwezig is. God zelf heeft op bepaalde plaatsen gezegd, ondermeer Marcus 4, dat hetgeen voor wijzen dwaas is, voor ons als zijn kinderen de grootste Wijsheid is, die wij maar kunnen krijgen.

God heeft echt geen mysteriescholen of wat dan ook nodig om ons te verlossen, de verlossing ligt voor ons in de bijbel en het enige dat wij maar hoeven te doen is lezen en bidden om het te begrijpen.

Ik blijf erbij dat esoterisch wellicht een stimulans geeft om de bijbel te lezen en te begrijpen, maar de kant van mysteriescholen is naar mijn mening in strijd met Gods Woord.

Volgens mij zijn wij het best eens, maar jij noemt het esoterisch, terwijl ik het gewoon bijbellezen en bidden noem ;) !

Ik ben het volstrekt met jouw eens dat een bepaalde vervlakking in onze kerk is opgetreden, maar dat betekent dat juist van jou en van mij gevraagd wordt om hier wat aan te doen. Het alleen maar kijken, wijzen en praten over een ander, is hetzelfde als wat wij (dus ik onderstreep jouw mening!) dan aan hun verwijten.

Is het niet geweldig om andere te kunnen stimuleren en te betrekken bij de diepere geheimenis die God in Zijn Woord legt!

Mysteriescholen zijn voor mij bijzonder eng en ik houd mij daar ook verre van. Het ruikt een beetje teveel naar de duivel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: augustus 06, 2004, 12:04:15 pm »

quote:

P. Zijlstra schreef op 06 augustus 2004 om 10:57:
[...]

Als ik dit antwoord zo lees dan vraag ik mij af of je jezelf wel als esoterisch moet beschouwen of dat je gewoon vervuld bent met de Heilige Geest en God jouw zijn woord laat begrijpen. Je noemt iedere keer weer de geheimenis die in de bijbel aanwezig is. God zelf heeft op bepaalde plaatsen gezegd, ondermeer Marcus 4, dat hetgeen voor wijzen dwaas is, voor ons als zijn kinderen de grootste Wijsheid is, die wij maar kunnen krijgen.

God heeft echt geen mysteriescholen of wat dan ook nodig om ons te verlossen, de verlossing ligt voor ons in de bijbel en het enige dat wij maar hoeven te doen is lezen en bidden om het te begrijpen.

....

Is het niet geweldig om andere te kunnen stimuleren en te betrekken bij de diepere geheimenis die God in Zijn Woord legt!

Mysteriescholen zijn voor mij bijzonder eng en ik houd mij daar ook verre van. Het ruikt een beetje teveel naar de duivel.

Kijk eens in het topic over Lazerus, dan zie je dat we dezelfde woorden gebruiken, maar Iris er wat anders mee bedoeld.
En dat vind ik het lastige en verraderlijke ervan.
Overigens is zij nu uitgelogd en post denk ik niet meer.

P. Zijlstra

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: augustus 06, 2004, 01:49:41 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 augustus 2004 om 12:04:
[...]

Kijk eens in het topic over Lazerus, dan zie je dat we dezelfde woorden gebruiken, maar Iris er wat anders mee bedoeld.
En dat vind ik het lastige en verraderlijke ervan.
Overigens is zij nu uitgelogd en post denk ik niet meer.
Post ze helemaal niet meer of nu op dit moment? Overigens bedankt voor de tip, ik ben wat geschrokken over de discussie van symbolisch t.ov. letterlijk. Als dit esoterisch is dan heb ik er nu genoeg van gezien.