Ik hoop dat de dames (en heren) het niet erg vinden dat ik me er ook een beetje tegenaan bemoei....

quote:
Jezus wordt pas op latere leeftijd zelf een 'wetende', met een oosterse bril gelezen: een verlichte, net zoals de Boeddha. Stolp gelooft in reïncarnatie en vindt daarvoor zelfs teksten terug in de Bijbel.
En als Jezus spreekt over het koninkrijk Gods, dan bedoelt Jezus niet een uiterlijk koninkrijk dat komen gaat, maar een bepaalde innerlijke levenshouding, die ons échte vrede geeft.
- Jezus was geen Buddha, geen guru, geen 'verlichte ziel', Hij was meer dan dat. Jezus was de Messias, aangekondigd in Jesaja, Jeremia, de Psalmen, Micha, Maleachi, Zacharias en weet ik veel waar nog meer. De profeten leerden dat Hij zou komen om een nieuw Verbond in te stellen met *alle* volken op aarde. Jezus zelf bevestigd dat tijdens het Laatste Avondmaal ('Neemt, drinkt...' enz.). Jezus is ook niet gekomen om de mensen Nirvana te wijzen, zodat ze de hemel op aarde kunnen stichten. Hij zegt Zelf dat Hij gekomen is om te verdelen ('Waar vijf aanwezig zijn, zullen er drie tegen twee zijn en twee tegen drie.'). Als ik hem goed begrijp, ontkent Stolp dat. En dat is toch een vrij centraal gegeven aan het christelijk geloof.
- In de Bijbel staan *geen* aanwijzingen voor re-incarnatie. Ik heb op het VWO eens een werkstuk over dit onderwerp gemaakt (Ja, ik heb goed rondgekeken voor ik de weg terug weer vond

" class="smiley" /> ) en die verzen waar Stolp naar verwijst, daarvan weet ik dat ze met een heleboel (kromme) exegese uitgelegd kunnen worden als wijzend op re-incarnatie (destijds zat me dat al een beetje dwars, zelfs al wilde ik maar al te graag in re-incarnatie geloven). Daartegenover staan evenzovele (en zelfs meer) verzen die zonder al te veel exegese duidelijk aangeven dat een mens 1 keer leeft, 1 keer sterft en dan wacht op de Jongste Dag.
- Het koninkrijk Gods is in de mens, wordt zelfs in de Brieven zo gezegd, maar de Terugkomst van Jezus, het Duizendjarig Rijk en het Nieuwe Jeruzalem zijn allesbehalve metaforisch (zoals ik de Bijbel begrijp). Blijkbaar ontkent Stolp dat (of hij vergeet het voor het gemak...)
Mensen moeten hun geloof inrichten zoals ze zelf willen. Ik sta graag open voor nieuwe interpretaties, perspectieven en idee-en. Dat kan heel verfrissend en tegelijk geloofsbevestigend werken. Maar ik trek wel een lijn bij leerstellingen die afgeleid uit een enkel vers plus een heleboel exegese, rechtstreeks tegen hele stukken van de Bijbel ingaan.
Ik heb een beetje de indruk dat Stolp de Bijbel aan het herschrijven is naar zijn eigen idee-en (nah well, what else is new...). Waar ik een groot bezwaar tegen heb, is dat hij een leer verkondigd die rechtstreeks tegen de Leer van Jezus lijkt in te gaan ('Ook jij kunt hetzelfde nivo als Jezus bereiken als je de zeven stappen van inwijding volbrengt'). Dat neigt mij teveel naar 'Als je daarvan eet, wordt je als God, kennende Goed en Kwaad'.
(Dit gaat mij veel commentaar opleveren, vrees ik....

" class="smiley" /> )
Wat ik persoonlijk zo jammer vindt daaraan: Ik ben het zo intens eens met de laatste twee alineas van het interview in de TS! Geen enkele kerk (in Nederland of daarbuiten) lijkt erin te slagen onnodige ballast overboord te gooien en een geloofsleven te verkondigen dat de persoonlijke relatie met God benadrukt en tegelijk met beide benen in deze wereld staat en onbevreesd naar buiten treedt met haar inzicht. Integendeel, het lijkt mij dat gelovigen zich steeds meer in eigen kring opsluiten...
Maar als Stolp z'n idee-en van de Nieuwe Kerk realiteit worden denk ik maar dat ik die beker aan mij voorbij laat gaan (om het zo maar eens uit te drukken

).
edit:Bijgewerkt vanwege naamsverwisseling