Auteur Topic: De discussie rond Jasperse  (gelezen 1034 keer)

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
De discussie rond Jasperse
« Gepost op: januari 06, 2003, 11:11:14 pm »
Een van de bezoekers van dit forum heeft gevraagd om de discussie over "Jasperse" ook op dit forum te starten. Graag voldoen we aan dit verzoek. Voor wie het allemaal nog eens na wil lezen waar het bij Jasperse omging via deze link is het dossier "Jasperse" op de site van het Nederlands Dagblad te raadplegen. Dossier Jasperse
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2003, 12:44:11 pm »

quote:

op 06 Jan 2003 23:11:14 schreef eindredactie gkv forum:
Een van de bezoekers van dit forum heeft gevraagd om de discussie over "Jasperse" ook op dit forum te starten. Graag voldoen we aan dit verzoek.

Die bezoeker was ik - maar door familieomstandigheden ben ik tot op heden niet in staat geweest iets ter "opening" te schrijven. Dat verzuim hoop ik nu een beetje goed te maken.

Jasperse vraagt o.a. naar de concrete betekenis van het Evangelie. Tegelijk is er bij hem sprake oude waarheden, waar hij zich bij verveelt.

Ik herken dit deels wel en deels niet. Die oude waarheden zijn nl. niet voor niets zo oud geworden. Het gaat er m.i. juist om daar in je eigen leven inkleuring aan te geven. Als Jasperse vraagt naar concrete invulling, dan denk ik dus niet in de eerste plaats aan christelijke actie of zo, maar aan termen als schuld en genade. Want dat is en blijft het hart van het Evangelie. Toegegeven, vandaaruit moet je ook verder. Maar het is wel nodig om schuld&genade diep te peilen, zo je wilt te voelen, voor je vandaaruit echt verder kunt.

Mijn vraag aan de bezoekers van dit forum en terdege ook aan mezelf is dus allereerst: wat zegt het me dat ik zondaar ben, dat ik genade nodig heb; dat die er ook is, duur betaald? Hoe wordt dat concreet, ik bedoel, meer dan een verstandelijk weten of een uit het hoofd geleerde tekst? Daaraan gekoppeld: zijn we eigenlijk wel echt bezig met zulke vragen? Leeft onder ons de aloude vraag: hoe krijg ik een genadig God?
Maarten van Loon

sheep

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2003, 10:59:01 am »
Naar mijn bescheiden mening heeft het evangelie werkelijk alles te maken met de blijde boodschap die wij hebben voor de HELE wereld. Het feit dat er op dit item eigenlijk niet gereageerd wordt zegt al veel.
Ik bespeur door het ND intensief te lezen, een bepaalde genoegzaamheid bij de vrijgemaakten. Ik merk elke keer weer dat ze het zo druk hebben met verkondigen aan elkaar dat zij die genade dus hebben, gewoon door geboorte, en erger nog dat de rest van de wereld goed fout zit. Ze roepen elkaar op om vooral de rechte leer ( lees vrijgemaakte leer) te bewaken, en de ander regelmatig te vertellen dat zij de schrift niet goed uitleggen. Hun preken zijn de besten, hun Psalmen zijn alleen maar goed om te zingen, hún orgelbegeleiding, hún schriftgezag, hún synode, hún gereformeerde scholen etc etc., hún kinderkampen. Kortom zij hebben het eigenlijk allemaal, de hemel op aarde.
Stel nu eens dat dat zo is? Waarom merk ik hier in de omgeving daar dan niets van. Waarom geven zij niet al hun tijd en energie om die blijde boodschap bij mij in de straat, of op de ( niet gereformeerde) scholen, of waar dan ook te verkondigen. Als je werkelijk in het bezit bent van dé enige, onveranderlijke, en zuivere blijde boodschap, waarom houden dan juist de vrijgemaakten die voor zichzelf? Waarom komen juist dáár zo bitter weinig, of zelfs geen nieuwe mensen tot bekering? Waarom strálen ze niet van blijdschap en vreugde , omdat zij het uitverkoren volk van God zijn? Waarom staan ze allemaal met hun gezicht naar binnen gekeerd, en wordt je als ongelovige of andersdenkende juist eerder afgestoten dan omarmd? Waarom gaan al die vrijgemaakte leerkrachten niet de wereld in, de gewonen scholen om de liefde van God aan die mensen te vertellen die hunkeren naar een nieuw leven? Als jullie kinderen allemaal gered zijn, waarom ga je dan niet uit, om het evangelie te verkondigen aan diegenen die ten dode opgeschreven zijn? Of is jullie aantal ook al vol ( net als bij de Jehova's Getuigen) Dit is echt een serieuse vraag, het lijkt namelijk wel eens of jullie er eigenlijk geen vreemd volk bijwillen, om alles zo zuiver mogelijk te houden. Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, Jezus kwam om het verlorene te zoeken toch?
Soms moet ik bij het lezen van al die artikelen in het ND aan Lukas 11:52 denken. Ik kan er niets aan doen, ik schrijf dit niet om iemand te kwetsen. Ik wil jullie zo graag vertellen hoe veel vrijgemaakten op anders of niet gelovigen overkomen. Ik hoop niet dat jullie daar boos over zijn, maar er juist eens over na willen denken. Sheepie.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 13, 2003, 12:09:51 am »
bijzonder hoe een punt als dat van Jasperse door veel mensen verschillend wordt opgevat. Ik herken erg veel in wat hij schrijft. En in alle reacties in hetND is dhr. L volgens mij de enige geweest diehet probleem van Jasperse begreep.

ik ben zelf niet meer vrijgemaakt omdat ik genoeg heb van de poppenkast en het op gang houden van de winkel. Ik geloof dat God veel groter is dat wat de vrijgemaakte kerk leert. IK geloof namelijk in een levende God. klinkt hard, maar de GOd van de doorsnee vrijgemaakte kerk is hartstikke dood.  :'(

eigenlijk moetje zo''n boodscahp niet meer opschrijven om twaalf uur snachs maar goed.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 14, 2003, 12:40:43 pm »

quote:

op 13 Jul 2003 00:09:51 schreef joris:
ik ben zelf niet meer vrijgemaakt omdat ik genoeg heb van de poppenkast en het op gang houden van de winkel. Ik geloof dat God veel groter is dat wat de vrijgemaakte kerk leert. IK geloof namelijk in een levende God. klinkt hard, maar de GOd van de doorsnee vrijgemaakte kerk is hartstikke dood.
Wat bedoel je hier precies mee?
Een betere kerk begint bij jezelf.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 14, 2003, 01:13:21 pm »

quote:

op 14 Jul 2003 12:40:43 schreef Arne:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?

wat ik bedoel.
ik bedoel dat in mijn gemeente God vooral was voor op zondag. Alles wat Hij van ons wil staat in de bijbel. Als we daar maar veel in lezen, leren we Gods wil kennen. IN mijn gemeeente geloofden ze niet dat God nog spreekt in deze tijd. Dat God in je hart woont zeggen ze wel, maar wat dat betekent is onduidelijk. Soort veredelde vorm van: je hebt Gods stempel.
Maar God is een levende God die nu nog spreekt. Door gaven en vruchten die we terugvinden in de bijbel. De bijbel spreekt immers bijvoorbeeld over de gave van de profetie? (dit zou een leuke link kunnen zijn naar het item over "opwekking". )

Dat miste ik. HEb ik zo een beetje duidelijk gemaakt wat ik bedoel? anders lees ik het wel weer.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2003, 03:41:56 pm »
Weet iemand wat de echte naam van pseudoniem Jasperse is?

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2003, 03:50:28 pm »

quote:

op 13 Oct 2003 15:41:56 schreef arjan1:

Dat moeten we ook niet willen weten; daar is het een pseudoniem voor.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 13, 2003, 04:32:49 pm »

quote:

op 13 Oct 2003 15:41:56 schreef arjan1:

Waarom wil je dat weten Arjan? Zoals je gezien hebt in de reacties is te verwachten dat in no-time deze predikant zal worden geschorst om wat hij heeft gezegd. Als een enkele opmerking dat de zondagrust misschien niet op een goddelijk gebod berust het al tot twee synodes heeft gehaald, zullen de opmerkingen van Jasperse zeker gevolgen krijgen voor de persoon in kwestie.

Het is wel veelzeggend. Is er openheid in de kerk? Is er ruimte om je eigen moeiten of de moeiten van anderen bespreekbaar te maken?
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

zegikdusechtniet

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2003, 04:39:31 pm »
http://members.lycos.nl/satansdomain/images/raven_pentagram3.jpg

Anybody who is truly interested in Satanism should start with obtaining and reading a

copy of The Satanic Bible by Anton Szandor LaVey, ISBN 0-380-01539-0. A copy of this

book can also be bought online at amazon.com.

As opposed to what many people think, Satanism is NOT a religion that worships the

devil, and the true Satanist does not sacrifice young children, animals, virgins or any

other living creature. Nor does a Satanist participate in group orgies or anything like

that, so if you are interested in Satanism because of any of these points you should

find another religion.

It is not so that a Satanist does not believe in God. The way God is seen has always

varied throughout the years and differs in each religion. The Satanist just chooses

the definition of God that best suits his own beliefs. In my case this is as a balancing

factor in nature, but not a deity that cares about any or all of the billions of living

creatures personally.

The true Satanist knows that there is no Deity that controls our lives and our lives are

not lived by a pre-set course. There is only one thing that controls the way your life

goes, and that is your own actions. If you do not like the way your live is going then

there is no use in praying to some God to turn it around, instead you should take

control of your own actions and make your life better yourself, for the only true god

is MAN ITSELF!

The Christian Church would have everybody belief that if you become interested in

Satanism then you would surely go to Hell as a sinner. If there were such a place

where sinners go after their earthly life is over then would not each Christian

believer go there too, because they have all probably indulged themselves in the

original sin of the Christian Church: Fornication.

When a Satanist does something wrong he knows that it will do no good whatsoever

to pray or ask for forgiveness. He just realizes he made a mistake, and if he is

genuinely sorry he will make sure he doesn’t make that mistake twice. If somebody

makes a mistake and is not truly sorry and knows he would probably make the same

mistake again then what good would it do to ask for forgiveness or pretend to be

sorry for it.

A Satanist loves only the people that deserve his affection. It is ridiculous to love

everybody, for why should one love another if that other person hates you. By only

loving the people that deserve it you also make sure that the affection those people

get is much purer then the affection they would get if you love everyone. As for

hatred, repressed hatred can lead to serious physical complaints. If you release your

hatred towards those who really deserve it you will rid yourself of these emotions so

that your loved ones will not have to suffer because of the hatred built up inside. If

your enemy hits you on one cheek: HIT HIM ON THE OTHER! The person that CAN

release his hatred towards the ones that deserve will also be able to love the people

who deserve it much more because his emotions are not obscured by hatred.

In closing I would like to say that if you are not content with the way your life is going

then do not turn to others or pray to some spiritual being you call God, but take

matters into your own hands and make something of it YOURSELF!

Satan LIVES !!!

zegikdusechtniet

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2003, 04:40:55 pm »
http://members.lycos.nl/satansdomain/images/raven_pentagram3.jpg

Anybody who is truly interested in Satanism should start with obtaining and reading a

copy of The Satanic Bible by Anton Szandor LaVey, ISBN 0-380-01539-0. A copy of this

book can also be bought online at amazon.com.

As opposed to what many people think, Satanism is NOT a religion that worships the

devil, and the true Satanist does not sacrifice young children, animals, virgins or any

other living creature. Nor does a Satanist participate in group orgies or anything like

that, so if you are interested in Satanism because of any of these points you should

find another religion.

It is not so that a Satanist does not believe in God. The way God is seen has always

varied throughout the years and differs in each religion. The Satanist just chooses

the definition of God that best suits his own beliefs. In my case this is as a balancing

factor in nature, but not a deity that cares about any or all of the billions of living

creatures personally.

The true Satanist knows that there is no Deity that controls our lives and our lives are

not lived by a pre-set course. There is only one thing that controls the way your life

goes, and that is your own actions. If you do not like the way your live is going then

there is no use in praying to some God to turn it around, instead you should take

control of your own actions and make your life better yourself, for the only true god

is MAN ITSELF!

The Christian Church would have everybody belief that if you become interested in

Satanism then you would surely go to Hell as a sinner. If there were such a place

where sinners go after their earthly life is over then would not each Christian

believer go there too, because they have all probably indulged themselves in the

original sin of the Christian Church: Fornication.

When a Satanist does something wrong he knows that it will do no good whatsoever

to pray or ask for forgiveness. He just realizes he made a mistake, and if he is

genuinely sorry he will make sure he doesn’t make that mistake twice. If somebody

makes a mistake and is not truly sorry and knows he would probably make the same

mistake again then what good would it do to ask for forgiveness or pretend to be

sorry for it.

A Satanist loves only the people that deserve his affection. It is ridiculous to love

everybody, for why should one love another if that other person hates you. By only

loving the people that deserve it you also make sure that the affection those people

get is much purer then the affection they would get if you love everyone. As for

hatred, repressed hatred can lead to serious physical complaints. If you release your

hatred towards those who really deserve it you will rid yourself of these emotions so

that your loved ones will not have to suffer because of the hatred built up inside. If

your enemy hits you on one cheek: HIT HIM ON THE OTHER! The person that CAN

release his hatred towards the ones that deserve will also be able to love the people

who deserve it much more because his emotions are not obscured by hatred.

In closing I would like to say that if you are not content with the way your life is going

then do not turn to others or pray to some spiritual being you call God, but take

matters into your own hands and make something of it YOURSELF!

Satan LIVES !!!

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2003, 07:11:01 pm »
'Jasperse' heeft problemen gekregen met het ver-rationaliseerde geloof. Geloof behoort een levende grondhouding te zijn die leidt tot allerlei verandering en daden in het bestaan van een mens en tot veel blijdschap. Maar in de kerk is geloof verstard tot een aantal dogma's, die vervolgens weer gedegradeerd zijn tot stok om een hond te slaan. Dat begon al heel vroeg. Brandstapels en Inquisitie logen er niet om.
Tegenwoordig is men "keurig" en werkt men met schorsen en afzetten of weren van het avondmaal. Nota bene zijn de vrijgemaakten daar zelf dupe van geweest voordat ze vrijgemaakt waren...
Vervolgens gingen ze in dezelfde fout, maar dan erger. VRIJ gemaakt??

Alleen vind ik: als Jasperse predikant is kan hij toch zich bekeren van dit gedoe?
Hij kan toch net als wij zien wat er aan de hand is?
Bekering is bedoeld voor gelovigen. Bekeren betekent omkeren naar het goede spoor, d.i. het spoor van Jezus.
God is Liefde - dat heeft hij tot in de dood laten zien.

Men is, zeker in de vrijgemaakte kerk, nog steeds bang voor de christelijke vrijheid. De redactie van het ND bij voorbeeld waakt krampachtig over de vrijgemaakte traditie.
Overigens is Jasperse in 2000 jaar kerkgeschiedenis de enige niet... Theologen als Kuitert konden derhalve floreren terwijl hij ook zelf dupe was van de verstarring. Helaas meende hij toen niet zich te moeten bekeren, maar hij meende dat geloof in Openbaring "dus" onzin was. Zo raakte hij van de wal in de sloot en sleepte hij velen met zich mee.
gideon