Hmm, dat lijkt mij iets te makkelijk beargumenteerd: de bijbel staat bol van symboliek, beeldspraak en verhalen. De belangrijkste strekking van Genesis is dat God het heelal, de aarde en de mens gemaakt heeft en dat niet de toevallige natuur daarvoor verantwoordelijk is. De letterlijke betrouwbaarheid van het scheppingsverhaal is daardoor (voor mij) van minder belang.
Maar goed, er valt denk ik, buiten dat, wel iets op te zeggen.
Mannen waren in de bijbelse tijd altijd de meerdere van vrouwen. Slechts exceptioneel werden vrouwen opgenomen in geboorteregisters of historische verhalen. Ze waren in die tijd geschiedkundig gewoon niet van belang. Het waren de mannen die voor de kost zorgden en de mannen die in aanzien stonden. (Dit keur ik niet goed natuurlijk, maar zo was het vroeger) Kijk maar naar wat de bijbel zegt over waar belangrijke figuren van afstammen: Hij was de ZOON van die, die was de ZOON van die en die was de ZOON van die. Zelfs in het nieuwe testament staan vrouwen nog VER op de achtergrond.
Kain en Abel waren de belangrijke afstammelingen van Adam en Eva in genesis en niet hun zussen. Waarom? Omdat het vrouwen waren. Kortom: dat vrouwen niet in genesis genoemd staan wil bij verre na niet zeggen dat ze er ook niet waren. Vrouwen worden zelden genoemd ook in het nieuwe testament niet, maar je kunt moeilijk zeggen dat er toen geen vrouwen waren. Dit, samen met het feit dat incest in hele oude tijden niet vreemd was, zou verklaren dat er wel nakomelingen kunnen volgen.
En nee, Kain en Abel en Adam en Eva hadden waarschijnlijk geen pen en papier. Het verhaal van Genesis is opgeschreven door Mozes die, volgens wat Christenen geloven, eveneens als andere bijbelschrijvers door God geinspireerd was. Hij wist van God hoe hij moest verwoorden dat de aarde ontstaan is door toedoen van God. Dit is weer een hele nieuwe discussie en heeft niet veel meer met evolutie te maken. Maar toch:
De geinspireerdheid van de schrijvers van de bijbel wordt natuurlijk niet aangenomen door mensen die sceptisch zijn. Er zijn echter wel dingen die daarop wijzen. Zoals de bijbel die 66 boeken lang, in een ongeevenaarde eenheid praat over dezelfde God, dezelfde beloften, hetzelfde volk, dezelfde verlosser. In het oude testament staan ontzettend veel verhalen en zijn ontzettend veel verschillende schrijvers. Allemaal handelen zij over dezelfde God en zeggen niet tot nauwelijks dingen die met elkaar in tegenstrijdigheid staan. Dit opzich is al een ontzettend unicum en ongeevenaard door welk ander historisch werk dan ook. Daarbij komen nog vele profetieen die zijn uitgekomen, voorspellingen over de geboorte van Jezus, de dood van Jezus, de ballingschap van Israel, de verwoesting van de tempel in Jeruzalem. Ook als blijkt dat sommige dingen niet zijn uitgekomen zou er naar mijn mening te veel toeval bij moeten komen kijken om alle waar geworden voorspellingen in de bijbel weg te verklaren. Ik denk dan ook dat er genoeg bewijs is om aan te nemen dat de bijbel een door God geinspireerd boek is.
Met vriendelijke groet,
Gerben