Auteur Topic: Evolutie, zin of onzin?  (gelezen 32863 keer)

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Gepost op: januari 07, 2003, 01:19:36 am »
Geloven jullie dat de aarde door God geschapen is, of vinden jullie de evolutietheorie aannemelijker.

Of is er misschien een tussenvorm?
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2003, 01:28:16 am »
Persoonlijk ben ik voor de evolutietheorie.

Volgens de bijbel heeft God Adam en Eva geschapen en zijn daar alle andere mensen uit voort gekomen. Maar hoe kan het dan dat er bijvoorbeeld verschillende mensenrassen zijn? Dat kan gewoon niet zonder evolutie. Bovendien is het bekend dat mens en dier zich aanpassen aan de natuurlijke omgeving (evolutie dus).

Ik geloof dus dat al het leven vroeger ontstaan is door de Big-Bang en daarna een eencellige microbe (ofzoiets) dat is uitgegroeid tot mens ( en misschien later over heeeeel veeeeel jaren nog wel tot een hogere vorm van mensheid).

Voor mij komt God als creator van de wereld niet in het stuk voor.
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

de dromer

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2003, 02:18:41 am »
Ik geloof dat God de wereld heeft gemaakt, dat het niet zomaar toevallig is ontstaan, alleen het feit al dat er verschillende soorten dieren zijn: vissen, vogels, zoogdieren, amfibiën. Het  lijkt mij het erg onwaarschijnlijk dat dat allemaal uit één organisme is onstaan.
Alles zit zo mooi in elkaar dat het gewoon bedacht moet zijn, niks geen toeval.

En wat dat evolutie betreft: er zijn inderdaad dingen veranderd in de loop der tijd, roofdieren zijn pas na de zondeval ontstaan, tenminste hoe wij ze nu kennen, een behoorlijke evolutie lijkt me.

Marnix

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2003, 08:05:52 pm »
Evolutie op zich is in mijn ogen onzin. De overeenkomst met de schepping is: Iets ontstaat uit niets. Het verschil is dat bij de evolutie iets zomaar uit niets ontstaat terwijl bij de schepping God iets uit niets maakt. Het eerste gaat er bij mij niet in.... hoe kan er nou zonder hulp van iets of iemand iets uit niets ontstaan? Dat gebeurd al niet op kleine schaal, laat staan op grote schaal.

Een prachtig mooi schilderij. Hoe is het gemaakt?

Mogelijkheid 1: Er was niks en plotseling was er een schilderij.... of er was altijd al een doek en er was verf en die potten vielen om en opeens was er een prachtig schilderij.
Mogelijkheid 2: Een groot kunstenaar maakte verf en een doek en schilderde het kunstwerk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2003, 10:36:10 am »
Kun je de schepping bewijzen? Ik ben bang van niet. Kan ik de evolutietheorie bewijzen. Nee ook niet.

Maar dat er dino's etc zijn geweest geloof ik zeker. Uit onderzoek is gebleken dat voor de 'zondvloed'  de dampkring toch wel een stuk dikker is geweest waardoor het mogelijk was dat alles veel groter werd. Na de 'zondvloed' is de dampkring een stuk dunner geworden. Trouwens de 'zondvloed' word ook beschreven in andere volksverhalen.

Hoe oud de aarde is weet ik niet. In de bijbel staat dat de aarde 'woest en ledig' was. Dus de aarde kan best wel miljoenen jaren oud zijn. Maar ook tijd is een geschapen werkelijkheid. God is eeuwig en wanneer precies alles is ontstaan is niet zo belangrijk volgens mij. Genesis begint op het moment dat God besloot de aarde te scheppen, in te richten om het maar zo te zeggen. En het mooiste vind ik nog altijd dat het gebeurde op Zijn woord.

Aan de evolutionisten heb ik nog wel een vraagje. Als je zo gelooft in evolutie hoe komt het dan eigenlijk dat er vandaag de dag geen aap meer langzamerhand in een mens verandert? M.a.w. kennelijk staat de evolutie nu stil?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2003, 11:27:24 am »

quote:

Als je zo gelooft in evolutie hoe komt het dan eigenlijk dat er vandaag de dag geen aap meer langzamerhand in een mens verandert?
Dat is geen argument natuurlijk. Als het etterlijke miljoenen jaren duurt (volgens de evolutietheorie) voordat een nieuwe soort ontstaat dan zullen wij binnen 100, of 1000, jaar echt geen verandering zien in apensoorten.

izzewizze

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2003, 12:10:08 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 11:27:24 schreef DetectedDestiny:
Als je zo gelooft in evolutie hoe komt het dan eigenlijk dat er vandaag de dag geen aap meer langzamerhand in een mens verandert?

Dat is geen argument natuurlijk. Als het etterlijke miljoenen jaren duurt (volgens de evolutietheorie) voordat een nieuwe soort ontstaat dan zullen wij binnen 100, of 1000, jaar echt geen verandering zien in apensoorten.
Da's bijzonder op enig moment moet er dan toch iemand geweest zijn die zei en nu ben ik mens of zo. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk evolutie? En als de evolutietheorie klopt dan zou ik nu toch ook nog al die tussenvormen als "neanderthaler"  tegen moeten komen. Evolutie stopt toch niet, het is toch geen eindig proces. Zo van nu zijn wij Neanderthaler mens geworden dus daarmee is de tijd van de Neanderthaler voorbij. Dus het feit dat het miljoenen jaren duurt, vind ik een zwaktebod, ervanuitgaande dat je het ontstaan van leven kunt bewijzen.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Eagle

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2003, 03:16:47 pm »
DetectedDestiny heeft zeker een punt. Vandaag de dag kun je niet zien dat een aap in een mens verandert omdat het zo langzaam gaat.
Nu kom jij met een nieuw argument op de proppen over dat er geen tussenvormen te vinden zijn. Kijk, en dat is nu wel een argument.

Dus, izzewizze met je think before you talk.
Wellicht is het een idee om hier aan toe te voegen: read before you react!
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2003, 10:37:16 am door Eagle »

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2003, 04:45:43 pm »
In werkelijkheid zijn we wel al heel veel veranderd in honderd jaar.
Onze gemiddelde leeftijd is omhoog geschoten van rond de 55 naar 70.
Gemiddeld worden we langer,in honderd jaar zijn we gemiddeld al 20 cm gegroeit.
Honderd jaar geleden waren we veel hariger dan nu.

en de weterschap spreekt al niet meer van 'homo sapiens' maar van 'homo sapiens genialius'

Wij evoleren wel degelijk.
en dat geld niet alleen maar voor de mens maar ook voor alle ander dier soorten.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Haas

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2003, 05:11:26 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 16:45:43 schreef Mack Raven:
In werkelijkheid zijn we wel al heel veel veranderd in honderd jaar.
Onze gemiddelde leeftijd is omhoog geschoten van rond de 55 naar 70.
Gemiddeld worden we langer,in honderd jaar zijn we gemiddeld al 20 cm gegroeit.
Honderd jaar geleden waren we veel hariger dan nu.

Is die verhoging van de gemiddelde leeftijd gekomen door de evolutie van de mens:((?

Is die toename van de lengte en die haargroei per definitie evolutie?
Volgens mij is haargroei een bescherming van het lichaam en als dat minder wordt, is het geen evolutie, maar degeneratie...

Kun je voorbeelden noemen van geevolueerde dieren en op welke manier ze dan geevolueerd zijn?
Houdoe en bedankt!

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2003, 05:24:19 pm »
Over het ontbreken van Neanderthalers nu; daarvoor geeft de evolutietheorie wel degelijk een verklaring. Alle soorten hebben een eigen plaats in het ecosysteem, hun 'niche'. Wij zitten op dezelfde plek als waar de Neanderthalers horen, maar zijn beter aangepast, dus zijn die uitgestorven (survival of the fittest). Dit geldt voor veel tussensoorten.
Verder is het natuurlijk nog steeds zo dat er binnen de familie van de apen soorten bestaan die (genetisch) dicht bij de mens staan en soorten die daar veel verder vanaf zitten.

P.S. Arend, schrijf mijn naam eens goed? En niet flamen op Izzewizze he?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2003, 05:33:57 pm »
Ik geloof wel in evolutie van soorten zelf. Zoals dus die aanpassing aan de natuurlijke omgeving. Ik geloof echter niet in evolutie van de ene soort naar de andere soort. Daar zijn gewoon nog nooit bewijzen voor gevonden.
Ok dat laatste is ook zo voor de schepping. Maar als ik dan op rationele gronden een keuze moet maken dan kies ik toch voor de schepping. Ik vind die aannemelijker dan de evolutietheorie.....
Pinkeltjefan

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2003, 05:37:03 pm »
Over de haar groei, we hebben het niet meer nodig dus we raken het kwijt.
mocht het weer nodig zijn krijgen we het weer er bij.

en het zelfde geld over de andere dingen.
ander voorbeeld de verstands kies.
grote kans dat onze kinderen geen verstandskeizen meer hebben of zullen krijgen en waarom?
Mischien omdat we het niet meer nodig hebben omdat onze voeding veranderd.

dit is het wonder van Evolutie.

het geld niet alleen voor ons maar voor alle levende organisme.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2003, 05:39:49 pm »
goed punt Alfred
Toch geloof ik eerder in de evolutie dan het scheppings verhaal
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2003, 07:04:38 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 17:39:49 schreef Mack Raven:
goed punt Alfred
Toch geloof ik eerder in de evolutie dan het scheppings verhaal
Yep, dat begrijp ik. Meestal komen we in discussies hierover ook niet verder dan dit gemeenschappelijke punt. Ik begrijp jou, jij begrijpt mij. We erkennen elkaars punten en blijven bij ons eigen standpunt bij gebrek aan tegenbewijs. ;)
Pinkeltjefan

connie

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2003, 11:08:19 pm »
god heeft de aarde geschapen in zes dagen
het staatin de bijbel en de bijbel is de waarheid
gr connie

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #16 Gepost op: januari 09, 2003, 02:47:07 am »
Beetje zinvoller is om studie te doen naar wat er bekend is van de evolutietheorie. Er is nog nooit bewezen dat een gen zich vernieuwd, er wordt eerder iets afgebroken waardoor er nieuwe eigenschappen zouden moeten ontstaan.
Al het nieuwe wat ontstaat is dus een beetje slechter als het orgineel.

Zelfde heb je met kopieren......kopieer het kopie en herhaal dat regelmatig. Op de duur zie je dat de kwaliteit achter uit gaat. Je hebt een zwart blaadje in handen die ziet er nieuw uit.

Dus moet er ooit iets zijn geweest wat dus nog meer genetisch beter is geweest dan dat er nu is. Een origneel dat beter is dan alles wat eerder was.
Dus dan zullen we maar gaan spreken van de devolutietheorie en die kunnen we niet echt combineren met de oerknal.....heel vreemd allemaal.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #17 Gepost op: januari 09, 2003, 10:32:22 am »

quote:

op 08 Jan 2003 23:08:19 schreef connie:
gr connie

Beste Connie

Als dat gelooft, moet je wel even aan het volgende denken
1. De bijbel is door mensen geschreven
2. De bijbel is in de loop der tijden minstens duizend keer veranderd.
3. Er is tegenwordig genoeg bewijs dat de aarde teminste zo'n 65 mileon jaar oud is.
4. .... ik kan wel een tijdje doorgaan.

Beste Connie
Je mag best geloven wat in de bijbel staat de waarheid is, ik repecteer dat ten volle.
Maar ik vind het een beetje kortzichtig.

Ik hoop dat ik je niet beledigt heb, als het wel zo is sorry
Het is alleen wat ik er van vind
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #18 Gepost op: januari 09, 2003, 10:35:24 am »

quote:

op 09 Jan 2003 02:47:07 schreef Picardijn:
Beetje zinvoller is om studie te doen naar wat er bekend is van de evolutietheorie. Er is nog nooit bewezen dat een gen zich vernieuwd, er wordt eerder iets afgebroken waardoor er nieuwe eigenschappen zouden moeten ontstaan.
Al het nieuwe wat ontstaat is dus een beetje slechter als het orgineel.

Zelfde heb je met kopieren......kopieer het kopie en herhaal dat regelmatig. Op de duur zie je dat de kwaliteit achter uit gaat. Je hebt een zwart blaadje in handen die ziet er nieuw uit.

Dus moet er ooit iets zijn geweest wat dus nog meer genetisch beter is geweest dan dat er nu is. Een origneel dat beter is dan alles wat eerder was.
Dus dan zullen we maar gaan spreken van de devolutietheorie en die kunnen we niet echt combineren met de oerknal.....heel vreemd allemaal.

Dus je kinderen zullen/of zijn een slechter kopie van jou.
dat geloof je toch zelf niet.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #19 Gepost op: januari 09, 2003, 11:21:23 am »

quote:

op 09 Jan 2003 10:32:22 schreef Mack Raven:
op 08 Jan 2003 23:08:19 schreef connie:
gr connie

Beste Connie

Als dat gelooft, moet je wel even aan het volgende denken
1. De bijbel is door mensen geschreven

volgens Christenen is de bijbel geïnspireerd door God. Dat wil zeggend at de essentie van de bijbel afkomstig is van God.

2. De bijbel is in de loop der tijden minstens duizend keer veranderd.

Het mooie en verrassende is dat dit nu juist niet het geval is. Als je de bijbel naast de Thora en de andere Joodse geschriften legt dan zie je dat er bijna geen afwijkingen zijn. Wel andere interpretaties. Ook zijn in de dode zee rollen stukjes bijbeltekst aangetroffen, die overeenkomen met de huidige bijbel zoals wij die kennen.

3. Er is tegenwordig genoeg bewijs dat de aarde teminste zo'n 65 mileon jaar oud is.

God heeft de mens ook niet als embryo geschapen, dus de aarde ook niet als 'nieuw ontstaan'.

4. .... ik kan wel een tijdje doorgaan.

doe maar ;)
Pinkeltjefan

Haas

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #20 Gepost op: januari 09, 2003, 11:44:59 am »

quote:

Er zijn altijd heel veel mensen die roepen dat daar bewijzen voor zijn, net als voor de evolutie-theorie. Maar ik heb nog nooit een bewijs ervoor gezien, althans, niet een waterdicht bewijs, dus geen bewijs. Er zijn net zoveel 'bewijzen' voor de schepping als voor de evolutietheorie. Het verschil is, dat wij de zekerheid van de Bijbel hebben en dat evolutieleeraanhangers zich beroepen op verzinsels van mensen.
Houdoe en bedankt!

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #21 Gepost op: januari 09, 2003, 12:15:28 pm »
Die 65 miljoen jaar wordt meestal gebaseerd op de koolstof methode...

en als je die methode bekijkt.. is er NOOIT een 100% waarheidsgehalte met die onderzoeken... koolstof uit bv omliggende gesteenten dateren dat ding meteen een paar miljoen jaar eerder of later.. en ze hebben eens een koolstofmethode toegepast op iets wat heel oud leek, maar nog maar 30 jaar onder de grond lag.. en wat kwam eruit? "Zeker een tiental duizenden jaren oud, waar heeft u het gevonden meneer, dit is een grootse ontdekking, dit kan een nieuwe keten zijn in de nog ontbrekende ketting van de evolutie!!" "Nou.." zegt meneer, "dat is mijn misvormde hamster die ik zo'n 30 jaar geleden heb begraven in mijn achtertuin.."

Ok.. zo ging het natuurlijk niet.. maar het was wel zoiets.. dus vertel mij niet dat die koolstofmethode waterdicht is.. en daar worden wel de evolutie bewijzen mee gestaafd...

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #22 Gepost op: januari 09, 2003, 01:23:56 pm »
Ik geloof dat we er toch niet uitkomen.
Ik geloof dat de bijbel verzonnen is.
Door mensen die het in begin het gebruikte al machtsmiddel.

Oja de koolstofmethode is inderdaadniet 100% corect
Er zijn ook scheldels gevonden die ze eerst dachten dat ze maar een honder jaar oud zijn maar achteraf bleken dat ze heel veel ouder waren.
Zo'n 6,5 duizend jaar oud.

Waar je niet om heen kan is dat het heelal wel miloenen jaren oud is.
Roodverschuiving!!!

dus waarom zou de aarde maar 3 duizend jaar oud zijn  ;)
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #23 Gepost op: januari 09, 2003, 02:14:39 pm »
Als alle bewijzen voor leken begrijpelijk zouden moeten zijn is er in de hele wetenschap nog niets bewezen.

Ik vind het een beetje flauw om aan te komen met argumenten dat je nog nooit een overtuigend bewijs voor de oudheid van de aarde hebt gezien als er (op een paar (fanatieke) uizonderingen na) geen enkele scheikundige / geoloog meer is die daarvan niet is overtuigd.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #24 Gepost op: januari 09, 2003, 02:21:35 pm »
De wereld is en blijft ongeveer 65 miloen jaar oud in mijn ogen.
De Evolutie is het enige logische in mijn ogen
En we komen er toch niet uit in mijn ogen
:[]
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #25 Gepost op: januari 09, 2003, 03:10:54 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 14:21:35 schreef Mack Raven:
De wereld is en blijft ongeveer 65 miloen jaar oud in mijn ogen.
De Evolutie is het enige logische in mijn ogen
En we komen er toch niet uit in mijn ogen
:[]

Er uit komen doen we ook zeker niet, dat hoeft toch ook niet?

Maar waar jij volgens mij overheen gelezen hebt is mijn argument dat God de aarde in een bepaald stadium geschapen heeft. Of te wel een aarde met Olie, een aarde van een paar miljoen jaar oud dus.

Adam werd ook geschapen op volwassen leeftijd, de bomen die geschapen werden hadden ook jaarringen. Dus dan is die bewijsvoering ook niet zo bijsterinteressant denk ik.
Pinkeltjefan

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #26 Gepost op: januari 09, 2003, 03:49:55 pm »
Als Adam de eerste mens was hoekomt het dan dat er zo een difersiteit aan mensen.
Ik bedoel blank,zwart,geel,rood,bruin en de tussen kleuren.

Oja als Adam de eerste mens was hoe komt het dat het bekend was dat hij werkelijk de eerste mans was.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #27 Gepost op: januari 09, 2003, 05:03:43 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 10:35:24 schreef Mack Raven:
Dus je kinderen zullen/of zijn een slechter kopie van jou.
dat geloof je toch zelf niet.

De kinderen zijn een slechtere kopie van mij zelf, en een slechtere kopie van mijn vrouw.
In totaal is er wel een volledig mens, maar niet een mens die meer heeft in zijn genen dan iets dat of van mij of van mij vrouw afkomstig is.
Als broer en zus samen zouden slapen en er komen kinderen van dan zijn die een stuk genetische informatie kwijtgeraakt. Volgens de evolutietheorie is dat niet mogelijk de genetische informatie zou dan verrijkt moeten wezen.

Daarmee hebben we wel een verklaring waarom het vroeger wel mogelijk was dat er incest praktijken in de eerste families die de aarde bevolkten.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

izzewizze

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #28 Gepost op: januari 09, 2003, 05:43:38 pm »
Over de ouderdom van het heelal kunnen we niet zoveel zeggen, over die van de aarde ook niet. Wel over de ouderdom van de schepping. Een belangrijk punt vind ik ook nog dat vele wetenschappers ervan overtuigd zijn dat alle planeten wel op de aarde gericht zijn. Als bijvoorbeeld "pluto" maar een heel geringe afwijking zou vertonen, zou op aarde geen leven mogelijk zijn. De vraag aan evolutionisten is dan toch ook wel, waarom nu juist de aarde waarop leven is ontstaan en waarom niet op andere planeten.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #29 Gepost op: januari 09, 2003, 06:15:13 pm »
Juiste afstand van de zon(niet te warm en niet te koud)
Juiste Chemische samenstelling van de atmosfeer.
juiste tijd van meteorieten regens waardoor het ging regenen.
op de juiste moment dat de aarde ging afkoelen.
de botsing tussen twee planeten waar door de maan onstond.
dat we een maan hebben.
Enz...

Voor sommige te veel toevalligheiden,ik geloof er wel in.

En nu een vraagje aan de mensen die geloven in de scheppingsverhaal.
Is het mogelijk dat er op andere planeten buiten onze zonnestelsel leven is?
er worden steeds meer planeten gevonden om andere zonnen(sterren)
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #30 Gepost op: januari 09, 2003, 06:46:57 pm »
Hallo allemaal,

De eerste opmerking die ik wil maken is dat geloof niet wetenschap is. Dat is wat hier verondersteld wordt en men probeert de bijbelverhalen vaak wetenschappelijk te bewijzen. Geloof komt vanuit je hart, tenminste dat is het belangrijkste. Maar dit betekent niet dat het geloof vaak met bewijzen gestaafd kan worden. Als het het enige argument zou zijn: "je moet gewoon geloven" dan zouden er geen wetenschappelijke christenen zijn. En als jouw pure werkelijkheid de evolutietheorie is, dan kom je toch aardig wat moeilijkheden tegen.
Vooropgesteld dat beiden een theorie zijn voor het leven op aarde en in beginsel allebei eerlijk beoordeeld moeten worden.
Maaar..... als je echt denkt dat evolutietheorie de aannemenlijkste theorie is dan kan er misschien iets ontkracht worden waardoor mensen iets opener tegenover het scheppingsverhaal staan. Jeetje wat klinkt dit arrogant. Voordat ik mijn verhaal begin. Dit komt voor een groot gedeelte uit VWO-4 stof, misschien wat gedateerd. Ik hoop dat iemand die er meer verstand heeft dan ik mij kan corrigeren als ik foute dingen opschrijf...

1)  Evolutie is een opeenstapeling van genetische fouten bij voortplanting. We
     begonnen bij 0 en door genetische fouten, waardoor soorten toevallig beter aangepast waren aan de natuur, zijn wij daar uitgekomen waar we nu zijn.
Het aantal fouten dat heeft moeten plaatsvinden voordat we uiteindelijk zijn waar we nu zijn, is een astronomisch getal. En dan heb je het nog niet eens over fouten de andere kant op. Dus zeg maar dat je minder goed aangepast bent aan je omgeving. Dat soort fouten kunnen ook optreden. De kans dat ze dan overleven is dan wel kleiner maar niet 0. Zelfs als alle genetische fouten die er geweest zijn de juiste richting (dat wil zeggen er is genetische vooruitgang) op waren. Dan nog is een paar miljard jaar veeeeeeeel te weinig om een redelijke kans te hebben op een uitkomst die de mens vormt.

2) Stel zo'n genetische fout is de goede richting op. Als je uiteindelijk bij de mens wilt uitkomen zullen ook organen zoals hart hersenen bloedvaten nieren ed. moeten evolueren. Bijvoorbeeld: Je hart is geevolueerd naar een hart dat genetisch beter en efficienter werkt. (Ook dit trekt men trouwens al in twijfel, want meestal betekent de geringste aanpassing van een essentieel orgaan, zoals hersenen en hart, de dood van het organisme) Niet alleen het hart van het organisme moet dan toevallig evolueren, ook de bloedvaten, ook de hersenen en alle organen in een organisme die van het hart afhankelijk zijn zich ook moeten aanpassen. Oftewel, die moeten precies op het goede moment ook door middel van een toevallige genetische fout op precies de goede manier evolueren. Als je dit meeneemt, is een paar miljard nog veel meer jaar te weinig.

3) Er is nooit een onomstotelijk een dier in de aarde gevonden dat een overgang vormt tussen 2 soorten. Als je wilt evolueren naar een mens, moet je van 1 cellige naar vis, naar amfibie, enz. enz. enz. Echter zo'n overgangsvorm moet dus gevonden kunnen worden. De aarde zou er vol mee moeten liggen om het overdreven te zeggen. Echter: nooit is een geval gevonden waarvan niet de onomstotelijke mogelijkheid bestond om hem in te delen in 1 soort in plaats van ergens tussen 2 soorten.

4) Voorbeelden die VOOR evolutie worden aangedragen zijn bijvoorbeeld:
- een giraf met een langere nek om beter bij de bladeren te komen waar andere dieren er niet bij kunnen
- Een vis die zijn gezichtsvermogen verliest omdat' ie het niet meer nodig leeft omdat hij zo diep onder het oppervlak leeft dat het er toch donker is.
- Vogeltjes met langere of sterkere snavel om zaden uit bloemen te kunnen halen.

GEEN van deze voorbeelden gaat over evolutie van soort naar een andere soort. Slechts van evolutie binnen een soort is hier sprake. Een vis zonder gezichtsvermogen is nog steeds een vis. En een mees met een langere snavel is nog steeds een vogel.

5) De evolutietheorie gaat nog steeds uit van NIETS, wordt ineens IETS (Ergens moet een begin zijn dat kan evolueren), dat dit kan is nooit uitgetoond.

Niettemin is de evolutie theorie een waardevolle theorie en heeft ons veel geleerd over het idee van survival of the fittest wat in de natuur zeker bewezen is. Als je dit echter boven het scheppingsverhaal stelt en ook denkt dat het aannemelijker is, en dat het beter bewezen is dan het scheppingsverhaal, dan zit je er flink naast. Als alle biologische/natuurkundige wetenschappers er immers het er mee eens waren dat evolutie theorie waar is dan zouden er nu niet nog 1000000000 discussies over gevoerd worden.

Wat je juist best wel vaak ziet is dat juist deze wetenschappers uiteindelijk tot de conclusie komen dat zoiets ingewikkelds/moois als de aarde en het leven niet zomaar kan zijn ontstaan, maar dat het een ontwerp is van iemand die er veel meer verstand van heeft dan wij...

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #31 Gepost op: januari 09, 2003, 06:57:20 pm »
Wauw. :o
Wat goed zeg :|
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #32 Gepost op: januari 09, 2003, 07:12:21 pm »
tWas toch ook zo dat één van de zonen van Noach de voorvader is voor de donkere lichaamskleuren?

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #33 Gepost op: januari 11, 2003, 05:47:17 pm »
Vandaag dacht ik nog eens na over deze discussie. En bij komt vooral de vraag naar het waarom naar boven. Want als je gelooft in evolutie. Waarom dan eigenlijk? Waar komt dan de eerste materie vandaan? Wat is het nut van het feit dat er nu een aarde is? Waarom zijn er eigenlijk mensen? Wat voor nut heeft het als je toch weer dood gaat? Wat voor nut heeft het leven van een kind dat twee dagen leeft? Ofwel als je gelooft in evolutie dan hoort daar toch ook een zekere zingeving van het leven bij? Of zie ik dat allemaal verkeerd?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Estate

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #34 Gepost op: januari 11, 2003, 08:21:22 pm »
Sartre had gelijk toen hij zei dat het leven zinloos was. Logisch, als je ook ontkent dat er een God bestaat.

Mijn idee over evolutie is dat ten eerste een evolutietheorie niet kan worden getoetst en daarom niet te bewijzen is. Ze is even, en zelfs nog onverklaarbaarder dan de scheppingstheorie. Want idd., waar komt die materie van die gassen vandaan? En waar blijft de wet: 'Alles vervalt tot chaos' als er van een chaos ineens een wereld ontstaat? Dat KAN niet. Die aarde die woest en ledig was, DAT was een chaos, wat m.i. vervolgens omgeschapen werd tot een fantastische aarde, die vervolgens weer vervalt in een grote chaos....
En inderdaad, er MOET een oorzakelijke beweger zijn die het balletje aan het rollen heeft gebracht. Dat is zo'n grondbeginsel, waar waren ze in de oudheid al achter....
Waarover men niet kan praten, daarover moet men zwijgen.   -Kierkegaard-

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #35 Gepost op: januari 11, 2003, 11:27:06 pm »
wat is eigenlijk het verband tussen deze discussie en mensen en wat zij doen of laten?
Als er een survival of the fittest is dan mag ik als sterkere toch zeker wel van die degeneratieve zwakkelingen op hun kanis slaan? En zo niet, waarom eigenlijk niet? Volgens mij is er meer verband tussen de evolutietheorie en ras, bloed en bodem dan men wel wil toegeven :|
shoot me again, I ain't dead yet

pjotter

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #36 Gepost op: januari 12, 2003, 01:38:55 am »

quote:

Als je digitaal kopieert dan gaat de kwaliteit niet achteruit http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/smiley6.gif
Ze maken mij de pis niet lauw!

pjotter

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #37 Gepost op: januari 12, 2003, 01:58:44 am »

quote:

3. Er is tegenwordig genoeg bewijs dat de aarde teminste zo'n 65 mileon jaar oud
http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/nono5.gif
Knap werk! Maar hoe kun je zoiets nou eigenlijk controleren. Een mens wordt hooguit 120 jaar dus navragen aan iemand van die leeftijd levert niet zoveel  op want er blijven in totaal nog 64999880 jaren over die je moet geloven dat ze er geweest zijn.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #38 Gepost op: januari 13, 2003, 11:55:49 am »
Als de schepping waar is, wie kan dat dan kontoleren, ook daar was niemand bij toch.
en als adam en eva twee zonen kregen hoe kan dan de mensheid verder komen.
ook daar waren er geen getuigen bij als eerste mensen op de aarde.
of kon adam of eva gelijk al schrijven???

en in eens waren daar andere mensen, ook uit een andere paradijs gegooid of zo.

en jullie weer
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #39 Gepost op: januari 13, 2003, 06:04:13 pm »
Hmm, dat lijkt mij iets te makkelijk beargumenteerd: de bijbel staat bol van symboliek, beeldspraak en verhalen. De belangrijkste strekking van Genesis is dat God het heelal, de aarde en de mens gemaakt heeft en dat niet de toevallige natuur daarvoor verantwoordelijk is. De letterlijke betrouwbaarheid van het scheppingsverhaal is daardoor (voor mij) van minder belang.
Maar goed, er valt denk ik, buiten dat, wel iets op te zeggen.

Mannen waren in de bijbelse tijd altijd de meerdere van vrouwen. Slechts exceptioneel werden vrouwen opgenomen in geboorteregisters of historische verhalen. Ze waren in die tijd geschiedkundig gewoon niet van belang. Het waren de mannen die voor de kost zorgden en de mannen die in aanzien stonden. (Dit keur ik niet goed natuurlijk, maar zo was het vroeger) Kijk maar naar wat de bijbel zegt over waar belangrijke figuren van afstammen: Hij was de ZOON van die, die was de ZOON van die en die was de ZOON van die. Zelfs in het nieuwe testament staan vrouwen nog VER op de achtergrond.
Kain en Abel waren de belangrijke afstammelingen van Adam en Eva in genesis en niet hun zussen. Waarom? Omdat het vrouwen waren. Kortom: dat vrouwen niet in genesis genoemd staan wil bij verre na niet zeggen dat ze er ook niet waren. Vrouwen worden zelden genoemd ook in het nieuwe testament niet, maar je kunt moeilijk zeggen dat er toen geen vrouwen waren. Dit, samen met het feit dat incest  in hele oude tijden niet vreemd was, zou verklaren dat er wel nakomelingen kunnen volgen.

En nee, Kain en Abel en Adam en Eva hadden waarschijnlijk geen pen en papier. Het verhaal van Genesis is opgeschreven door Mozes die, volgens wat Christenen geloven, eveneens als andere bijbelschrijvers door God geinspireerd was. Hij wist van God hoe hij moest verwoorden dat de aarde ontstaan is door toedoen van God. Dit is weer een hele nieuwe discussie en heeft niet veel meer met evolutie te maken. Maar toch:
De geinspireerdheid van de schrijvers van de bijbel wordt natuurlijk niet aangenomen door mensen die sceptisch zijn. Er zijn echter wel dingen die daarop wijzen. Zoals de bijbel die 66 boeken lang, in een ongeevenaarde eenheid praat over dezelfde God, dezelfde beloften, hetzelfde volk, dezelfde verlosser. In het oude testament staan ontzettend veel verhalen en zijn ontzettend veel verschillende schrijvers. Allemaal handelen zij over dezelfde God en zeggen niet tot nauwelijks dingen die met elkaar in tegenstrijdigheid staan. Dit opzich is al een ontzettend unicum en ongeevenaard door welk ander historisch werk dan ook. Daarbij komen nog vele profetieen die zijn uitgekomen, voorspellingen over de geboorte van Jezus, de dood van Jezus, de ballingschap van Israel, de verwoesting van de tempel in Jeruzalem. Ook als blijkt dat sommige dingen niet zijn uitgekomen zou er naar mijn mening te veel toeval bij moeten komen kijken om alle waar geworden voorspellingen in de bijbel weg te verklaren. Ik denk dan ook dat er genoeg bewijs is om aan te nemen dat de bijbel een door God geinspireerd boek is.
Met vriendelijke groet,
Gerben

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #40 Gepost op: januari 13, 2003, 07:21:09 pm »
Als vrouwen zo onbelangerijk waren, waarom wordt eva wel genoemt.
INCEST = INTEELT
na 4 generatie's worden er niet levensvatbare kinderen geboren.
dat is dus de einde van de mensheid.

ook de argumitatie dat de schrijvers geinspireerd door god zijn vindt ik behoolijk slap.
Laten we een andere stelling nemen.

quote:

"DE EVOLUTIE IS DE SCHEPPING DIE NOG BEZIG IS"
In mijn ogen de enige juiste.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #41 Gepost op: januari 13, 2003, 08:43:40 pm »
Beste Mack,

Je vergeet nu een paar dingen. Om te beginnen bij die inteelt. Aansluitend bij het degeneratieverhaal van een voorganger in deze draad, God schept de aarde met het doel dat de mensheid zich voortplant. Is het dan logisch dat Inteelt onvruchtbaarheid meebrengt?
Neen, en ook wetenschappelijk is dit niet te verwachten, omdat de inteeltonvruchtbaarheid voortkomt uit het feit dat slechte genen er uiteindelijk de oorzaak van zijn. De eerste mensen moeten (naar ik aanneem) ook wetenschappelijk gezien alleen goede genen bezeten hebben.

Die Goddelijke inspiratie is voor Cristenen een feit. Maar ook als je de tijdbalk van het oude testament gebruikt dan zie je dat er maar een paar generaties overheen gegaan zijn tussen Adam en Noach.  Na Noach is het schrift vrij snel ontwikkeld. En kunnen die verhalen dus ook al opgeschreven zijn.
Pinkeltjefan

izzewizze

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #42 Gepost op: januari 13, 2003, 10:10:10 pm »

quote:

op 13 Jan 2003 20:43:40 schreef Alfredt:
 Maar ook als je de tijdbalk van het oude testament gebruikt dan zie je dat er maar een paar generaties overheen gegaan zijn tussen Adam en Noach.  Na Noach is het schrift vrij snel ontwikkeld. En kunnen die verhalen dus ook al opgeschreven zijn.

Weet jij wat mogelijk was in de tijd tussen Adam en Noach? Er zijn nogal wat mensen die van mening zijn dat er toen sprake was van een hoge cultuur met veel mogelijkheden.

En Mack ik denk dat God nog steeds scheppend bezig is, ook vandaag de dag.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

pjotter

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #43 Gepost op: januari 14, 2003, 01:14:46 am »

quote:

"DE EVOLUTIE IS DE SCHEPPING DIE NOG BEZIG IS"

In mijn ogen de enige juiste.
Laatst waren er een aantal walvissen (of zoiets) in Nieuw Zeeland die wouden evolueren naar Olifant. Helaas, opdracht mislukt! http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/treadmill.gif

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #44 Gepost op: januari 14, 2003, 12:55:57 pm »

quote:

op 13 Jan 2003 20:43:40 schreef Alfredt:
Beste Mack,

...
omdat de inteeltonvruchtbaarheid voortkomt uit het feit dat slechte genen er uiteindelijk de oorzaak van zijn.
...

Wat zijn Slechte genen.8|
bedoel je dat defecten in de genen zitten?
Dan heb ik een nieuwtje.
Niemand is perfekt en dat kan ook niet(als je naar genen kijkt)
Mijn genen zijn gemuteerd(gekombineert) van mijn vaders en mijn moeders genen.
geen van die genen ben ik kwijt geraakt, mijn ouders hebben er 36 en ik ook en mijn kinderen zullen er ook 36 hebben, alleen de eigenschappen veranderen.
het is ook een feit als er een vierde generatie inteelt is dat de eigenschappen van de geslachtorganen zoveer achteruit zijn gegaan dat ze niet meer vruchtbaar zijn of in het gustige geval levenloze kinderen worden geboren.
nee dat ballonnentje gaat niet op.
adam en eva = geen mensheid.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #45 Gepost op: januari 14, 2003, 01:06:04 pm »
Je blijft uitgaan van de  huidige gang van zaken. En in mijn standpunt doe ik dat dus niet. Ik ga uit van het pricipe van degeneratie. Ik ben niet wetenschappelijk genoeg onderlegd omdat hier met bewijzen te staven. (Er zijn zeker wel boeken over geschreven die deze theorie met bewijzen ondersteunen.)

Ik ga ervan uit dat er in de loop van de tijd steeds meer defecten in de menselijke genen gekomen zijn. God heeft de mens perfect geschapen, de fouten zijn er dus pas daarna in gekomen. Dat is uiteraard een theorie die jij niet aanhangt. Waardoor we op dit moment een beetje langs elkaar heen praten. Dus ik laat het hier even bij. ;) (Dat is het grote probleem van theorieën, je lunt er veel over praten maar het blijven allemaal onbewezen theorieën.)
Pinkeltjefan

roeerd

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #46 Gepost op: januari 19, 2003, 11:31:50 pm »
Wat nu als evolutie Gods scheppingssysteem is?

Gr. Roeerd

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #47 Gepost op: januari 20, 2003, 08:47:47 am »

quote:

op 19 Jan 2003 23:31:50 schreef roeerd:

Gr. Roeerd
Dit probeer ik al een tijdje te zeggen
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #48 Gepost op: januari 20, 2003, 09:05:43 am »

quote:

op 19 Jan 2003 23:31:50 schreef roeerd:

Gr. Roeerd

Dat is een theorie die ik wel ken. De reden waarom ik er niet in geloof is dat het hele verhaal van de zondeval niet houdbaar meer blijft. En zonder zondeval is Jezus niet nodig als middelaar.

Kijk vanuit het standpunt van Mack, kan ik me een dergelijke theorie wel voorstellen. Hij heft een ander godsbeeld waarin de bijbel ook totaal geen rol speelt. Maar volgens mij kun je dus niet zeggen dat je aan de ene kant de bijbel aanneemt en aan de andere kant deze theorie aanhangt. Maar misschien dat iemand het me kan uitleggen.
Pinkeltjefan

Nico B.

• Bekijk profiel
Evolutie, zin of onzin?
« Reactie #49 Gepost op: januari 20, 2003, 01:26:56 pm »
De vraag "geloof je in de evolutie?" lijkt me niet de goeie vraag. Het gaat om de vraag of je in een Schepper gelooft, ja of nee. Zo nee, dan komt je geloof bijvoorbeeld op iets als een Big Bang uit, waarvan altijd onduidelijk zal blijven wie of wat die knal veroorzaakt heeft en wat er al was wat kon exploderen.. Zo ja, dan geloof je in God, die alles bedacht en gemaakt heeft, en dan is de Bijbel een prachtig boek om meer over die God te weten te komen.
In beide gevallen draait het om "geloven", en niet om precies en zeker weten hoe alles gegaan is en in elkaar steekt. Darwin cs hebben die 100% zekerheid ook niet in huis. Als je overtuigd bent van de Big Bang, of zoiets, dan zou je je ook eens moeten afvragen of je wel zou wíllen geloven in een God en Schepper. Waarom zou de wens (dat er geen God is) niet de vader kunnen zijn van de gedachte (dat alles uit een oerknal is voortgekomen)?