quote:
op 16 Dec 2003 13:35:28 schreef Zwever:
Ook in dit artikel wordt toegegeven dat er 12 eiwitten nodig zijn voor het 'licht aangaat'. Vervolgens wordt de theorie opgeworpen dat ze 'naar elkaar toegegroeid' zijn. Geweldig. Ondervindt het organisme enig voordeel daarvan onderweg?
Daar gaat hij op door in voetnoot 2:
Nu kan je natuurlijk de vraag stellen: Ja, maar hoe kon dit netwerk zich dan ontwikkeld hebben? Voor het zich kunnen voorstellen van het ontstaan van een lichtgevoelige cel doet dit niet terzake. Het enige wat we hoeven te doen is aan te tonen dat een cel met een dergelijke eigenschap kan ontstaan uit een cel met een andere eigenschap. De mogelijkheid van een dergelijke mutatie wordt elders behandeld onder Breekpunt 4: Genengroei: 'Meester Mutatie' en familie.
Maarrrrr de link werkt niet. Punt voor jou!

Ik zal Fedor Steeman erover mailen, maar ik vermoed dat het nog 'Under construction' is.
Voorlopig: Schieten maar!
quote:
En dát is vrij onlogisch, gezien "koning entropie".
O nee, niet weer die entropie.
De 2de wet v/d thermodynamica is NIET in strijd met een lokale afname van entropie.
quote:
Waarschijnlijk hangt dat maar net van je referentiekader af, want ik vind Intelligent Design nog veel waarschijnlijker, gezien de ontzettend mooie, complexe structuren die elk levend wezen met zich mee draagt. Bovendien is de evolutie-gedachte geen theorie, maar een hypothese, want op dit vlak valt er weinig te 'bewijzen'.
Dat is maar net wat je als bewijs wilt accepteren. Het fosil record en de homologe structuren vormen samen een heel belangrijk bewijs.
quote:
Hey dat is nou een fijne insteek voor een open gesprek! Mijn theorie is per definitie niet-wetenschappelijk want het haalt een Intelligente Ontwerper erbij. Zucht.
Dan begrijp je niet wat wetenschap is. Wetenschap houdt zich bezig met natuurWETTEN. Een ID'er die naar willekeur kan ingrijpen in die natuurwetten is NOOIT in een wet te vangen en dus per definitie ONwetenschappelijk.
Het betekent niet dat je per definitie ongelijk hebt, maar dat is wat anders!
quote:
Kijk, dat schreef Behe dus ook, dat het kennelijk een ongeschreven regel is dat je er nooit - maar dan ook nooit - een god bij haalt.
Ik zeg niet 'nooit', maar nogmaals: Een almachtige God kun je er ALTIJD bijhalen. En dat houdt dus automatisch in dat je verrekte zeker van je zaak moet zijn, je over HELE goeie bewijzen moet beschikken, om de normale natuurwetenschappelijke wet van oorzaak en gevolg (op natuurkundig en chemisch gebied) opzij te zetten en een God te veronderstellen.
Wat je je ook kunt afvragen: "Zou God het op prijs stellen als zijn ingrijpen verondersteld werd bij zaken waar hij part noch deel aan heeft?"
quote:
Iemand schreef wel eens dat het niet uitmaakt hoe onwaarschijnlijk de evolutietheorie is, hij zou er áltijd in blijven geloven, omdat hij het áltijd waarschijnlijker vondt dat er geen god zou zijn.
Dat zeg ik dus niet, maar ik vind wel dat je de ET wel heel makkelijk van de hand wijst, notabene op basis van een tak van wetenschap waar het fijne nog niet van weten. Dat is geen basis op over te gaan tot verwerping van de hypothese.
quote:
Je zoekt bewijs in de verkeerde hoek. Kun jij de Big Bang nadoen? In een experiment gieten en kijken hoe het liep? Nee? Dan is het 'dus' niet wetenschappelijk.
Dit is zo flauw.
Ten eerste: We hebben het niet over Big Bang.
Ten tweede: Er zijn talloze zaken die we alleen maar indirect kunnen waarnemen, maar waarvan we de gevolgen in vol ornaat kunnen aanschouwen. Zo is het ook met evolutie. Het fosil record is gewoon ongekend. De volgorde die je daar aantreft duidt allemaal op gemeenschappelijke afstamming, net als de homologe structuren. Daarnaast schijnen jullie allemaal te geloven in micro-evolutie, notabene HET mechanisme dat verantwoordelijk wordt geacht voor evolutie i.h.a.
quote:
Daarbij vind ik de theorie van Intelligente Ontwerper nog niet eens de evolutie-gedachte uitsluiten, maar het kan deze ook nog aanvullen. Persoonlijk ben ik er niet zo'n voorstander van, maar wie weet heeft deze Ontwerper de evolutie gestuurd, de juiste genen aangebracht. Wie zal het zeggen.
Ik sluit God ook niet uit. Er kan best een eerste veroorzaker zijn. Maar het onstaan van de soorten door evolutie (willekeurige mutatie + natuurlijke selectie), daar kan ik echt niet omheen.
quote:
Oke, hij zegt niet dat het allemaal onmogelijk is omdat er simpelweg nog weinig onderzoek naar is gedaan. Maar hij laat wel zien dat áls je er onderzoek naar doet, dit helemaal niet interessant is, omdat je dus hoogstwaarschijnlijk geen resultaten zal boeken. En dát is natuurlijk niet interressant voor een onderzoeker.
ik geloof daar echt niks van.
quote:
En die 12 eiwitten dan? Zomaar? Weet je hoe complex een eiwit is?
Hier hebben we het toch al over gehad?[/quote]Zoals gezegd weten we hier wellicht nog te weinig van. Maar jij wilt nu weer doen geloven dat die twaalf er in een keer moeten zijn gekomen, maar het zou best kunnen dat er sprake is van stapeling van functies. Het een maakt gebruik van het andere, enz.
quote:
Wat een wetenschap...

" class="smiley" />
Hoezo? Verbetering door nieuw onderzoek en het verwerpen of bijschaven van eerdere theorien is juist de kracht van wetenschap!
quote:
Hmm... heb jij dat boek van Michael Behe wel gelezen? Moet je eens doen. Staat precies een zeer uitgebreid commentaar in op al die aanames van Miller.
Wist je bijv. dat verschillende ingredienten van die oersoep elkaar eigenlijk in de praktijk uitsloten?
Die oersoep die hij in het lab heeft gemaakt, kan helemaal in het echt niet voorkomen! Er ontstaan dan bijv. bijproducten die andere elementen direct weer zouden afbreken. Ook de omstandigheden waarin bepaalde elementen moeten worden gecreëerd zijn zeer tegengesteld (extreme hitte, zuurte, of juist geen hitte, etc.) Ik weet de details ook niet meer precies maar ik weet wel dat deze hele theorie rondom de eerste cel juist erg wankel is en alleen met een goede dot evolutionistisch 'geloof' aanvaard kan worden.
Heerlijk hè, vragen stellen en dingen tegen elkaar uitspelen, opdat het allemaal heel erg onwaarschijnlijk lijkt. Dit is zo makkelijk en goedkoop. Kijk, het gaat erom of het kan. In die zijn zijn evolutionisten gewoon in het voordeel. Je kunt bovenstaande vragen wel stellen, maar dan komt toch weer om de hoek kijken dat we niet in het verleden kunnen kijken. Dat is geen probleem voor evolutionisten, maar voor creationisten, want die zullen echt moeten aantonen dat het echt niet kan. En als het echt niet kan, DAN pas is er plaats voor de God-hypothese met betrekking tot het ontstaan van leven en de soorten.
quote:
Maar goed, de bottomline is waarschijnlijk dat jij niet wil dat er een Intelligent Ontwerper is en ik niet wil accepteren dat de geweldig mooie biologische structuren spontaan ontstaan zijn.
Nee hoor, ik zou het prima vinden als zo'n ID'er zou bestaan. Graag zelfs want dat biedt waarschijnlijk ook perspectief op een leven na de dood. Ik ga namelijk niet graag dood. Het probleem is echter dat er geen enkel goed bewijs is voor het bestaan van zo'n ID'er.
quote:
Laten we eerlijk zijn, daarom wordt de discussie toch nooit beslecht...
Van jullie kant ja. De mens die ontstaat door random processen, dat nooit! Dat is de dood voor jullie religie. Mij maakt het verder geen fluit uit hoor. God kan morgen bij me op de thee komen, met alle plezier. Krijgt hij er nog een koekje bij ook.