Auteur Topic: Vindt u het moeilijk teksten te vinden?  (gelezen 685 keer)

explo43

• Bekijk profiel
Vindt u het moeilijk teksten te vinden?
« Gepost op: november 30, 2003, 10:41:41 am »
Hebt u er ooit het land aan gehad dat u een bijbeltekst die u nodig had, niet kon vinden? Wellicht gebeurde dit toen u de bijbel met iemand besprak of toen u met persoonlijke bijbelstudie bezig was. Wij kunnen ons vermogen om bijbelteksten te vinden en te onthouden allemaal verbeteren.

Waardoor zult u worden geholpen schriftplaatsen te vinden?

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2003, 10:46:29 am »
meestal ken ik de kernwoorden wel en dan kan ik het met behulp van de concordantie wel vrij makkelijk vinden...
Pinkeltjefan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2003, 12:53:46 pm »
of via de zoekfunctie van een on-line bijbel. Dit werkt niet in een gesprek buiten bereik van een PC uiteraard  :) .
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 01, 2003, 08:24:23 pm »
De discussies op dit forum dagen me uit tot de meest exotische vormen van bijbelstudie. Ik gebruik daarvoor de nodige software, maar veel van de bevindingen blijven ook hangen. Dus in een gesprek, bijvoorbeeld een week later, kan ik dan een tekst gemakkelijk terugvinden.

Wat ook helpt: zorg dat je bij bijbelstudie de hoofdlijn van een bijbelboek in de gaten houdt. Op die manier kun je de tekst die je zoekt vaak plaatsen binnen het geheel, en een goede inschatting maken van waar de tekst precies staat.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 01, 2003, 11:41:15 pm »
Een aparte studiebijbel aanschaffen die het liefst lijkt op je 'gewone'  bijbel. Dan kun je teksten onderstrepen. Je stimuleert dan je visuele geheugen. OOk een echte studie maken helpt met het onthouden.
Een andere optie is uit je hoofd leren van teksten met hun verwijzing van het bijbelboek.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

explo43

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 02, 2003, 08:11:59 am »
Hoi vrienden,

Bedankt voor de fijne reacties die hier in dit topic geplaatst zijn.

Het is waar dat het geheugen van de mensen onderling zeer verschilt. Net zoals sommige mensen een gezonder lichaam hebben dan anderen, hebben sommigen een beter geheugen. Dit wil echter niet zeggen dat men zijn herinneringsvermogen niet kan verbeteren. Het is mogelijk als men er moeite voor doet.

Hieronder nog enkele tips:

Een van de eerste dingen die u kunt doen, als u dit nog niet gedaan hebt, is de bijbel van begin tot eind te lezen om een totaalbeeld van de inhoud ervan te krijgen. Hier is tijd voor nodig, maar als u er gestadig aan werkt, zult u geleidelijk aan bekend worden met wat de bijbel inhoudt.

Als u de bijbel voor de eerste keer leest, zult u bemerken dat u niet alles kunt begrijpen, maar u bouwt in ieder geval aan het raamwerk om schriftplaatsen te kunnen onthouden en te vinden.

Wanneer u de bijbel leest, zult u bepaalde schriftplaatsen tegenkomen die u ongetwijfeld graag wilt onthouden. Doe hier moeite voor.

DE GROEPERING VAN DE BOEKEN LEREN KENNEN

OEFEN U IN HET OPSLAAN VAN BIJBELBOEKEN
Oefening is van het grootste belang om schriftplaatsen snel te kunnen vinden. Hoe zult u deze noodzakelijke oefening kunnen krijgen?
Als u naar een bijbellezing luistert, maak er dan een gewoonte van de spreker in uw bijbel te volgen. Hoe vaker u belangrijke schriftplaatsen opslaat, des te gemakkelijker zal het voor u zijn om zowel de bijbelboeken als specifieke teksten te vinden.

STREEP SLEUTELTEKSTEN AAN
Nog een hulpmiddel om schriftplaatsen te vinden, is bepaalde teksten aan te strepen. Als u bijvoorbeeld de bijbel leest en een tekst tegenkomt die u erg mooi vindt en waarvan u zeker weet dat u hem weer zou willen terugvinden, is het misschien goed deze op de een of andere manier te kenmerken. En wanneer iemand anders een tekst noemt waarvan u gelooft dat u hem in de toekomst nodig zou kunnen hebben, kunt u deze het beste onmiddellijk aanstrepen.

DOE ER MOEITE VOOR HET HOOFDSTUK TE ONTHOUDEN
Als u een belangrijke bijbeltekst wilt onthouden, zult u het misschien nuttig vinden te proberen het hoofdstuk te onthouden. Als u dan het vers hebt onderstreept, zodat het gemakkelijk wordt opgemerkt, zult u het snel kunnen vinden.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 02, 2003, 11:05:13 am »
Ik zoek meestal ff op bibleserver.comin de online-versie van Het Boek.

Tip: Als de tekst over een bepaald onderwerp gaat dat ook in de cathechismus wordt besproken kun je ff daar kijken bij de tekstverwijzingen...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien