quote: op 03 Dec 2003 12:02:29 schreef Marnix:
Hm ik laat me niet snel tot struikelen brengen door vooroordelen... ik ben er soms wel door teleurgesteld... Het stukje in het ND "Awesome God" en andere plekken waarin mensen vooroordelen over bijvoorbeeld GODfashion spuien... dat doet me wel pijn. Omdat mensen oordelen terwijl ze zich niet eens in dingen hebben verdiept, en vraagtekens bij jou als christen hebben omdat jij afwijkt van hun denkwijzen etc.... Maar er zijn ook vooroordelen over de vrijgemaakte kerk bijvoorbeeld en dat doet soms pijn, als mensen denken dat wij onszelf de enige ware kerk vinden en dat soort dingen...
Met vooroordelen moet je heel erg oppassen. Voor je met een oordeel komt, verdiep je dan altijd eerst heel goed in de dingen waar je over oordeelt, anders kan je oordeel wel eens helemaal verkeerd zijn, en daarmee kun je anderen voor het hoofd stoten.
In hoeverre is het vetgedrukte gedeelte een vooroordeel? Ik krijg hier in de VS het ND niet te lezen, dus kan ik me geen oordeel vormen of jouw kritiek terecht is. Wel weet ik, dat het verwijt "je hebt je er niet eens in verdiept" te gemakkelijk gemaakt wordt.
Soms zeggen mensen zoiets, omdat ze aannemen dat wie zich er wél in verdiept, niet zo negatief kan reageren. Die aanname is natuurlijk een vooroordeel! Daardoor neem je per definitie kritiek niet serieus.
Om concreet op je voorbeeld in te gaan: ik ben nog nooit bij GodFashion geweest, heb met maar weinig mensen gesproken die het meegemaakt hebben. Toch zou ik best een globaal oordeel kunnen geven; en dat is wat mij betreft negatief. Niet omdat ik het per se slecht wil vinden, maar omdat ik beschik over een aantal gegevens:
- de jeugd vergadert apart van de rest van de kerk
- buiten de structuren en het gezag van de kerk om
- de inhoud van enkele overdenkingen die ik hier en daar lees.
Met geen van drieën ben ik het eens, en ik zie er grote gevaren in (en een duidelijke aanklacht richting de gevestigde kerk, maar dat maakt het nog niet goed). Daarvoor zou ik argumenten kunnen geven, maar dat is hier off-topic; zou een negatieve beoordeling van het fenomeen GodFashion, gebaseerd op bovenstaande informatie, berusten op vooroordelen? Ik denk het niet. Als ik verkeerd van voorgelicht, dan zijn het geen vooroordelen, maar oordelen op grond van onjuiste informatie.
Stel dat ik in de gelegenheid was me grondig te verdiepen in GodFashion. Ik zou de bijeenkomsten bezoeken, met mensen over de zaak doorpraten en alles doen wat nodig is om je te laten geloven dat mijn oordeel well-informed en doorleefd is. Verwacht je dat ik dan mijn principes aan de kant zal zetten en bovenstaande algemene feiten ineens ander beoordeel? Ik zal misschien meer begrip tonen, mijn kritiek milder naar voren brengen, maar mijn conclusie zal hetzelfde zijn: dit is geen goede manier. Dat is, omdat je kwalijke hoofdlijnen van een zaak nooit kunt uitwissen door een hoop positieve aspecten en verzachtende omstandigheden. Mensen lijken dat soms te denken, maar dat is óók een vooroordeel en dan ook nog eens een vooroordeel dat blijkt te sneuvelen door er logisch over na te denken.