quote:
op 23 Dec 2003 19:49:05 schreef Santaarnpaal:Druk, druk, druk[....]
Saai gemiddeld plaatsjeWat is Vlaardingen toch eigenlijk een saai dorp onder de rook van Rotterdam en de petrochemische industrie van Pernis. Het is niet meer dan een burgermansstadje. Bij Pleun thuis had ik wat leuke muziek gehoord en ik dacht daar wil ik wel een cd’tje van hebben. Maar de lokale Free Record Shop en Music Store hebben alleen maar de gemiddelde (lees bagger) smaak in de rekken liggen. Bij beide toko’s kon ik niet vinden wat ik zocht. Ik had wat muziek gehoord van Junkie XL, Orb en Hybrid bij Pleun thuis maar beide zaken hadden geen cd’s in de rekken liggen van groepen. Wel lagen de cd’s van commerciële rommel rijen dik. Ik zag overal die kop van een Frans Bauer. Verschrikkelijk.
Ook het andere, waar voor ik naar het centrum ging, hadden ze niet. Ik had een speciale lamp nodig. Een SOX lamp, dat is een lagedruk natriumlamp die veel gebruikt wordt in straatverlichting. Ik had het laagste wattage nodig en die wordt ook vaak gebruikt in van die zogenaamde beveiligingslampen die je wel eens aan de gevels ziet bij huizen. Dus dacht ik misschien is die wel verkrijgbaar bij een lampenzaak, ik had ze ooit ergens een keer gezien achter de toonbank in het rek met peertjes en tl-buizen. Maar toen ik bij de plaatstelijke Lampenier was en er naar vroeg keek de bediende of ik wel iets heel raars vroeg. Nee, die verkopen wij niet. Het rek achter de toonbank was eigenlijk ook weer de bekende gemiddelde smaak, nu op het gebied van lampen.

Door de regen fietste ik weer naar huis door het grauwe Vlaardingen. Wat doe ik hier. Alles is afgestemd op de gemiddelde smaak en dat is niet alleen op het gebied van muziek. Als je iets wil dat afwijkt van het gemiddelde moet je het al snel buiten de gemeentegrens gaan zoeken. Wat is het toch af en toe een rotstad. Eén van de weinig unieke dingen aan de stad wordt nu massaal gesloopt. Vlaardingen is nogal een flatstad. Het heeft gemiddeld meer flats dan andere steden maar overal worden ze gesloopt om plaats te maken voor weer die eeuwige gemiddelde smaak: rijtjeshuizen, yuk.
Om met die lamp te beginnen kijk
hier eens, niet goedkoop maar wel SOX lampen.
Ja die grauwe middelmaat is inderdaad deprimerend aan het worden: elk dorp elk winkelcentrum met dezelfde winkels en hetzelfde assortiment. Dat moet in de tijd dat Vlaardingen nog een vissersstad was wel anders geweest zijn. Toen waren de Vlaardingers beslist geen middelmaat, de zee was een hard bedrijf en "de vis werd duur betaald". Ja ik kan me je stemming goed voorstellen (hoewel ik wel graag een rijtjeshuis wil ipv een flat

)