Auteur Topic: rouwdienst  (gelezen 2155 keer)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Gepost op: december 07, 2003, 06:57:36 pm »
In de kerkorde van de gkv staat dat er geen rouwdiensten worden belegd. Kan iemand mij uitleggen wat dat inhoudt?
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #1 Gepost op: december 07, 2003, 07:20:04 pm »

quote:

In de tijd van het opstellen van de kerkorde werd een rouwdienst gebruikt om een overledene alsnog de hemel in te praten. Aan de nabestaanden werd nauwelijks aandacht besteed. Tegenwoordig wordt er in de Christelijk Gereformeerde Kerk door het deputaatschap revisie kerkorde gekeken naar onder ander dit artikel. Nu de dood aan de rand van de samenleving wordt gedrukt, is het bijeenkomen van de gemeente bij een overlijden niet onlogisch. Maar men is er nog niet uit.
quote van professor Selderhuis bron
Pinkeltjefan

moontje

• Met heel mijn hart
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #2 Gepost op: december 07, 2003, 08:27:50 pm »
Bij ons in de gemeente wordt aan het eind van het kerkelijk jaar een dienst besteed ter nagedachtenis van de overledenen van het afgelopen jaar.
Juist voor diegene die iemand moeten missen kan dit een enorme steun zijn.
Mijn schoonvader is in augustus overledenen dus ik spreek uit ervaring

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2003, 05:09:10 pm »
Maar wat gebeurt er dan in de praktijk als een lid van de gkv overlijdt?
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #4 Gepost op: december 08, 2003, 05:24:24 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 17:09:10 schreef Lalage:
Maar wat gebeurt er dan in de praktijk als een lid van de gkv overlijdt?
Als ik het goed heb heb je een extra 'normale' eredienst dan....
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #5 Gepost op: december 08, 2003, 05:31:38 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 17:24:24 schreef Alfredt:
[...]

Als ik het goed heb heb je een extra 'normale' eredienst dan....
Zo ongeveer, maar dat noemen 'we' dan een 'samenkomst'... :|

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #6 Gepost op: december 08, 2003, 05:43:56 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 17:31:38 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Zo ongeveer, maar dat noemen 'we' dan een 'samenkomst'... :|

moet ik dit dan toch zien als een doorbreking van de kerkorde of was dit al standaard?

in het eerste geval moet men natuurlijk gewoon de regel schrappen :)
Pinkeltjefan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #7 Gepost op: december 08, 2003, 05:56:31 pm »
Op zich zijn de huidige 'samenkomsten' voor de begravenis een doorbreking van de kerkorde, maar wel een erg handige. 'Diensten' zijn, door de kerkorde en allerlei besluiten, gebonden aan heel wat regels, 'samenkomsten' niet. Hierdoor wordt 't mogelijk om bijvoorbeeld familie een grotere rol te geven (preek of verhaal), of om liederen te zingen die niet (meer) zijn goedgekeurd.

Mocht de kerkorde dus worden aangepast, dan stuit je op een flink aantal andere problemen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #8 Gepost op: december 08, 2003, 05:58:50 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 17:43:56 schreef Alfredt:
[...]

moet ik dit dan toch zien als een doorbreking van de kerkorde of was dit al standaard?

in het eerste geval moet men natuurlijk gewoon de regel schrappen :)
Zolang je het een samenkomst noemt en geen (ere)dienst is het juist geen doorbreking van de kerkorde lijkt me.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #9 Gepost op: december 08, 2003, 06:15:46 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 17:58:50 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Zolang je het een samenkomst noemt en geen (ere)dienst is het juist geen doorbreking van de kerkorde lijkt me.

ik bedoel dus de bedoeling van de kerkorde..... regels ontstaan inverband met een bepaald doel. Als je je dus door feitelijk handelen dat niet beschreven en verboden is toch in strijd bent met de bedoeling ervan door breek je het in mijn optiek.
je overtreedt de regel niet, je doorbreekt hem.
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #10 Gepost op: december 08, 2003, 06:37:05 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 17:56:31 schreef Pooh:
zijn, door de kerkorde en allerlei besluiten, gebonden aan heel wat regels, 'samenkomsten' niet.

Is maar goed ook.

quote:

Hierdoor wordt 't mogelijk om bijvoorbeeld familie een grotere rol te geven (preek of verhaal), of om liederen te zingen die niet (meer) zijn goedgekeurd.
De familie en persoon in kwestie staan ook centraal.
Live vanuit de luie stoel

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #11 Gepost op: december 08, 2003, 07:14:56 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 17:56:31 schreef Pooh:
Op zich zijn de huidige 'samenkomsten' voor de begravenis een doorbreking van de kerkorde, maar wel een erg handige. 'Diensten' zijn, door de kerkorde en allerlei besluiten, gebonden aan heel wat regels, 'samenkomsten' niet. Hierdoor wordt 't mogelijk om bijvoorbeeld familie een grotere rol te geven (preek of verhaal), of om liederen te zingen die niet (meer) zijn goedgekeurd.
Dat is niet helemaal een argument IMHO. Noem een dienst 'speciaal' en ineens is alles mogelijk. De dominee kan op zijn handen gaan staan, kinderen kunnen uit de bijbel lezen, er is ruimte voor een kindermoment, Opwekkingsliederen kunnen gezongen worden. En dat allemaal binnen de ruimte van de huidige kerkorde... Dus in feite is er alleen maar een verandering van de Kerkorde nodig om dit wat verder te legaliseren; of in te perken :(.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #12 Gepost op: december 08, 2003, 07:29:21 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 19:14:56 schreef Harm:
[...]

Dat is niet helemaal een argument IMHO. Noem een dienst 'speciaal' en ineens is alles mogelijk. De dominee kan op zijn handen gaan staan, kinderen kunnen uit de bijbel lezen, er is ruimte voor een kindermoment, Opwekkingsliederen kunnen gezongen worden. En dat allemaal binnen de ruimte van de huidige kerkorde... Dus in feite is er alleen maar een verandering van de Kerkorde nodig om dit wat verder te legaliseren; of in te perken :(.

Geen idee waar je dit vandaan haalt, maar 't is niet helemaal waar. Volgens onze kerkorde (en synodebesluiten enzo) mogen dominees altijd op handen staan en kinderen uit de bijbel lezen. De laatste synodes hebben iets meer flexibiliteit ingevoerd: bij een 'speciale' dienst mogen er ook niet-goedgekeurde liederen gezongen worden. Kindermomenten moeten volgens mij gewoon binnen de bestaande orden van dienst passen (dus als onderdeel van de wet/geloofsbelijdenis/woordverkondiging/sacramentsbediening oid. worden opgevoerd).

Maar hiermee heb je natuurlijk nooit de vrijheid die een 'begravenisbijeenkomst' heeft. Die laatste wordt niet door de kerkeraad georganiseerd, maar door de familie. Dat 't vaak lijkt op een kerkdienst is een bijkomstigheid, je zou ook een dansfeest kunnen organiseren, of metallica laten optreden, of wat dan ook. Het heeft formeel ook niets met de kerk te maken eigenlijk. (Al vermoed ik dat de dominee er dan niet meer wil spreken, en dat je ook een ander gebouw moet zoeken).

Informeel heeft 't natuurlijk wel met de kerk te maken. Veel leden van de kerk zullen niet eens het verschil tussen een 'trouwdienst' en een 'rouwdienst' zien (behalve qua onderwerp). In de praktijk zijn begravenisbijeenkomsten 'gewone' diensten geworden, alleen mogen de kerkeraden ze niet organiseren van de kerkorde. Tsja. Ik weet niet of dat zo'n probleem is? Zijn er veel mensen die een begravenisdienst liever officieel door een kerkeraad georganiseerd zien? Misschien wordt 't dan iets meer "van de gemeente" dan "van de familie", maar of dat in de praktijk wat uitmaakt? Ik betwijfel het. (Zie de gewoonte bij trouwdiensten, waar ook weinig gemeenteleden en veel familie komt opdagen).

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #13 Gepost op: december 08, 2003, 07:55:01 pm »

quote:

op 08 Dec 2003 19:29:21 schreef Pooh:
[...]
Het heeft formeel ook niets met de kerk te maken eigenlijk. (Al vermoed ik dat de dominee er dan niet meer wil spreken, en dat je ook een ander gebouw moet zoeken).
Bij ons worden rouwdiensten ook regelmatig in de aula van de begraafplaats gehouden....

Rene

• Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #14 Gepost op: december 09, 2003, 05:30:38 pm »
Op 27 oktober is mijn vader overleden.
Hij was lid vd GKV.
Wij als familie hebben in de samenkomst een aantal dingen gedaan die men in de gkv niet gewend is.
Men vond het prachtig- het onze vader solo zingen olv een pianist, een gedicht voordragen.-
Er waren ongeveer 350 mensen in de kerk en het waren vnm vrijgemaakten.
Ze vonden het prachtig!
Waarom doet men in de normale dienst in de gkv niet wat meer dit soort dingen, ze vinden het mooi maar in de ko - gaan we weer- komt het niet voor en dus mag het niet.
k snap er niks van
RR

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #15 Gepost op: december 09, 2003, 06:17:35 pm »

quote:

op 09 Dec 2003 17:30:38 schreef Rene:
Op 27 oktober is mijn vader overleden.
Hij was lid vd GKV.
Wij als familie hebben in de samenkomst een aantal dingen gedaan die men in de gkv niet gewend is.
Men vond het prachtig- het onze vader solo zingen olv een pianist, een gedicht voordragen.-
Er waren ongeveer 350 mensen in de kerk en het waren vnm vrijgemaakten.
Ze vonden het prachtig!
Waarom doet men in de normale dienst in de gkv niet wat meer dit soort dingen, ze vinden het mooi maar in de ko - gaan we weer- komt het niet voor en dus mag het niet.
k snap er niks van

Allereerst gecondoleerd.
Het is een beetje off-topic hier, deze draad gaat vooral rouwdiensten, niet over gewone diensten, maar toch: Veel van die dingen kunnen prima binnen onze huidige stucturen hoor! Dat kerkeraden het niet gewend zijn en niet willen, betekent niet dat het niet zou mogen. (En in sommige kerken gebeuren ze ook gewoon). Helaas zitten veel gemeenten en kerkeraden vast aan veilig geachte tradities, maar laat de KO geen argument zijn, dat is niet terecht!

fransje

• Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #16 Gepost op: december 09, 2003, 07:06:45 pm »
Een punt heb ik nog niet gelezen. Ik ga naar een eredienst omdat de kerkenraad mij roept en ik daar aan wil gehoorzamen.
Als er een samenkomst is, rouw samenkomst bv. ga ik er alleen heen als ik een goed kontact had met de overlevende of de familie. Vaak is dat bij een gemeentelid het geval maar mijn drijfveer is dan toch net even anders.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

moontje

• Met heel mijn hart
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #17 Gepost op: december 09, 2003, 07:11:18 pm »
Jammer, want uit ervaring weet ik dat het je ontzettend goed doet als er zo meegeleefd wordt.
Zelfs als je elkaar wat minder goed kent.

Rene

• Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #18 Gepost op: maart 10, 2004, 10:52:50 pm »

quote:

op 09 Dec 2003 19:06:45 schreef fransje:
Een punt heb ik nog niet gelezen. Ik ga naar een eredienst omdat de kerkenraad mij roept en ik daar aan wil gehoorzamen.
Als er een samenkomst is, rouw samenkomst bv. ga ik er alleen heen als ik een goed kontact had met de overlevende of de familie. Vaak is dat bij een gemeentelid het geval maar mijn drijfveer is dan toch net even anders.
De kerkeraad je roept? da s vreemd.
RR

Zijnkind

• Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #19 Gepost op: maart 10, 2004, 11:13:01 pm »
Hoe is het nu met jou en je familie Rene? Hebben jullie het leven weer een beetje in de rij?

Ik denk dat met het roepen van de kerkraad wordt bedoeld dat die de erediensten regelt. Je wordt geacht op erediensten zeker te komen. Blijkbaar geldt dat niet voor samenkomsten. Ikzelf vindt dat een rare redenatie maar ik hoor hem vaker in onze GKv. Ikzelf vindt dat waar broeders en zusters samenkomen je eigelijk ook hoort te zijn. Trouwdiensten bijvoorbeeld dus ook. Ookal ken je ze nauwelijks. En zeker bij een rouwdienst/samenkomst.

Iets anders..iemand (Does dacht ik) merkte op dat de overledene en zijn familie centraal staan. Ik begrijp die opmerking wel maar voor mij staat altijd God centraal.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Does

• Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #20 Gepost op: maart 18, 2004, 05:50:41 pm »
Wat ik nog weet van de rouwdienst van mijn vader is dat het heel veel op een normale dienst leek, tbh. Toen besefte ik dat alles nog niet zo goed (was 12 jaar oud) maar als het nu was gebeurt had ik het niet leuk gevonden dat de dienst zo was verlopen. Ik vind dat de persoon veel centraler moet worden en het is ook altijd 'cool' om vrienden en kennissen aan het woord te laten. Uiteraard moeten we God niet vergeten te betrekken, dat lijkt me vrij logisch.

fransje

• Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #21 Gepost op: maart 18, 2004, 06:39:58 pm »
............Trouwdiensten bijvoorbeeld dus ook. Ookal ken je ze nauwelijks. En zeker bij een rouwdienst/samenkomst.

Maar een trouwdienst wordt toch door de kerkenraad belegd en een rouwdienst door de familie ? Vandaar ook dat er gesproken wordt over samenkomst en niet als eredienst.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #22 Gepost op: maart 18, 2004, 11:41:02 pm »
Voor zover ik me kan herinneren was het inderdaad een samenkomst en geen officiele kerkdienst.
Toen mijn moeder overleden was, kwam de dominee bij ons thuis, en is in overleg met hem en de begrafenisondernemer de dienst geregeld.

Ik wete wel dat ik blij was dat we zelf dingen konden aangeven zoals de liturgie, want precies zoals mijn moeder was, hebbben we liederen uitgezocht van juist niet bij de pakken neerzitten, maar in geloof verder gaan.

Maar hoe zo'n samenkomst ingericht wordt hangt bij mijn weten van de familie af. Bij ons deed de dominee het woord, en deed mijn vader een kort dankwoord.

Maar ik weet bij een oude tante van mij die overleed, dat er naast de dominee, en een dankwoord namens de familie, ook een oud-collega van haar aan het woord kwam. Die verhaalde hoe zij zich had ingezet voor de betreffendeorganisatie , en hij vertelde bijzonder treffend hoe ze was in haar leven, en het klinkt gek, maar toen hebben we gelachen op de begrafenis. Niet om haar gelachen, maar op een positieve manier, gewoon omdat die man hara precies neerzette zoals dat ze was, en toen kwamen de herinneringen aan haar op een goede manier naar boven.

Dus, volgens mij inderdaad geen dienst maar een samenkomst, welke volgens mij normaalgesproken door de familie in overleg met de dominee wordt samengesteld.
(Gelukkig wel)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #23 Gepost op: maart 18, 2004, 11:50:52 pm »
Het is niet goed te spreken over een rouwdienst maar over een samenkomst. Deze wordt inderdaad georganiseerd door de familie. De voorganger, of leider, kan de dominee zijn maar dat hoeft niet. Het kan zelfs een vrouw zijn denk ik. De voorgang(st)er krijgt namelijk geen hand van de kerkeraad (deze handruk symboliseerd dat het onder verantwoording van de kerkeraad gaat). Ik herinnner mij een rouwsamenkomst van een tante van mijn moeder, waar een oom van mij de leiding had.

vet gedrukte is gewijzigd van deze naar de voorgang(st)er omdat dit aanleiding gaf tot verwarring
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2004, 07:49:28 pm door Merwekade »

Does

• Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #24 Gepost op: maart 19, 2004, 10:00:47 am »

quote:

op 18 Mar 2004 23:50:52 schreef Merwekade:

Het kan zelfs een vrouw zijn denk ik. Deze krijgt namelijk geen hand van de kerkeraad (deze handruk symboliseerd dat het onder verantwoording van de kerkeraad gaat).

Wat een trieste zooi is het toch eigenlijk he... :|
Sjonge jonge, omdat het een vrouw is krijgt ze geen hand? (of snap ik nu iets niet)

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #25 Gepost op: maart 19, 2004, 01:02:40 pm »

quote:

op 19 Mar 2004 10:00:47 schreef Does:
[...]

Wat een trieste zooi is het toch eigenlijk he... :|
Sjonge jonge, omdat het een vrouw is krijgt ze geen hand? (of snap ik nu iets niet)
Nee, ik bedoelde dat de voorganger, man of vrouw, geen hand krijgt. Het is een samenkomst niet onderverantwoording van de kerkeraad. Sorry voor het misverstand

Rene

• Bekijk profiel
rouwdienst
« Reactie #26 Gepost op: maart 20, 2004, 01:11:11 am »

quote:

op 10 Mar 2004 23:13:01 schreef Zijnkind:
Hoe is het nu met jou en je familie Rene? Hebben jullie het leven weer een beetje in de rij?

Ik denk dat met het roepen van de kerkraad wordt bedoeld dat die de erediensten regelt. Je wordt geacht op erediensten zeker te komen. Blijkbaar geldt dat niet voor samenkomsten. Ikzelf vindt dat een rare redenatie maar ik hoor hem vaker in onze GKv. Ikzelf vindt dat waar broeders en zusters samenkomen je eigelijk ook hoort te zijn. Trouwdiensten bijvoorbeeld dus ook. Ookal ken je ze nauwelijks. En zeker bij een rouwdienst/samenkomst.

Iets anders..iemand (Does dacht ik) merkte op dat de overledene en zijn familie centraal staan. Ik begrijp die opmerking wel maar voor mij staat altijd God centraal.

Ja het leven gaat door en hij is nu bij onze Hemelse Vader en dat is een grote troost.

De kerkeraad kan daan wel diensten regelen maar houdt dat dan in dat ik moet komen?
Er is in de gkv altijd een biddag, en bv diensten op nieuwjaarsmorgen.
Persoonlijk vind ik dat grote flauwekul, maar de diensten worden wel door de kerkeraad geregeld.
Als ik dar nou nooit kom wat gebeurd er dan?
Zondig ik dan tegen God of krijg ik een waarschuwing?
Ik krijg een beetje het idee dat als de kerkeraad een dienst regelt dat dan God je roept en dat geloof ik dus niet.
RR