quote:
op 11 Mar 2004 09:56:10 schreef Koerok:
Mijn probleem is dat deboer op zich toegeeft dat er geen bewijs is voor H. en het vervolgens gooit op het inzicht en het talent van de Hpaat. Dat kan natuurlijk niet.
Ik begrijp best dat je inzicht nodig hebt gegeven de theorie van de H. de 'juiste' behandeling te bepalen, maar aan dat inzicht heb je nog steeds helemaal niets zolang de theorie uiterst wankel is.
Vergelijk het hiermee:
We zijn het er denk allemaal wel over eens dat Einstein een man was met veel talent en inzicht. Echter, zonder een bepaalde basiskennis (en de juistheid van die kennis) over materie en energie, had Einstein nooit tot E=MC2 kunnen komen.
En zo is het dus ook met de H. Je kunt vanuit de basiskennis over H. heel vindingrijk zijn, maar als die basiskennis onzinnig en ongefundeerd is, dan kun je je inzicht beter ergens anders voor gebruiken.
We gaan uit van de veronderstelling dat er momenteel geen bewijs voor de werkzaamheid van H. voorhanden is.
Er is dan bv. volgende mogelijkheden.
- er is geen bewijs voorhanden en er zal ook nooit een bewijs gevonden worden wegens inderdaad "kwakzalverij".
- er is vooralsnog geen bewijs voorhanden maar dat ligt niet aan de werkzaamheid van H. maar aan de gebruikte meetmethode.
Zijn er argumenten te vinden dat het mogelijkerwijs ligt aan de meetmethode ?
Laat ik eventjes generaliseren.
De klassieke geneeskunde doet aan symptoombestrijding.
Je hebt een klacht. Voor die klacht is er een directe behandelingsmethode (bv. het geneesmiddel, of de operatieve ingreep of de mechanische ingreep (massage)) die rechtstreeks op de klacht inwerkt en wegwerkt.
De H. doet aan weerstandsverhoging.
Je hebt een klacht.
De homeopaat gaat op zoek naar het middel dat er voor moet zorgen dat jou weerstand dusdanig verhoogt en die verhoogde weerstand moet er voor zorgen dat de klacht uiteindelijk gaat verdwijnen.
De klacht is weliswaar een hulpinstrument voor de homeopaat in welke richting ie moet zoeken. Maar de klacht alleen is niet voldoende om het juiste middel te vinden om jou weerstand te verhogen die er moet voor zorgen dat de klacht verdwijnt.
De homeopaat heeft ter beschikking een groot gamma aan H producten en ieder product heeft dan ook nog eens zijn dosering.
De klacht sluit een aantal producten uit.
Het ganse gamma aan "persoonlijke kenmerken" sluiten ook alweer een aantal producten uit.
Uiteindelijk blijven er van het groot gamma aan H producten een hoeveelheid producten over.
De volgende stap is in zekere zin "trial and error".
Uit de dan overblijvende beschikbare H middelen gaat nu de zoektocht verder naar het middel en de dosering van het middel dat een dusdanige weerstandsverhoging dient te bewerkstelligen dat dient te resulteren in het verdwijnen van de klacht.
Uit de dan bv. 10 beschikbare middelen moet nu de homeopaat bepalen welk middel nu de weerstand gaat verhogen en welke dosis dit gaat veroorzaken.
Op grond van zijn ervaring en inzicht zal de een bekwamer zijn in het onmiddellijk vinden van het juiste middel en dosering wat voor die persoon zal werken.
Maar toch is er sprake van een stuk geluk om van de eerste keer het juiste middel te vinden uit de dan nog bv. 10 overblijvende beschikbare middelen.
Ik weet te weinig over de gebruikte meetmethodes.
Hebben ze rekening gehouden met het groot aantal beschikbare middelen ? (want als de beschikbare middelen te groot is gaat men statistisch niet kunnen zien of dit ene middel werkte of niet.)
Hebben ze rekening gehouden met de factor tijd (want H werkt niet zozeer symptomatisch maar weerstandsverhogend en dit vraagt tijd, op eerste zicht is er geen verandering maar op middellange en lange termijn is er de verbetering).
Hebben ze rekening gehouden met het "trial en error" gegeven waar H ook voor een stuk mee zit ?
---------------------------
Is mijn betoog het bewijs dat H geneeskunst is ?
Natuurlijk niet.
Ik sta zeer kritisch tov H en ben nieuwsgierig naar het waarom dat het blijkbaar niet onbetwistbaar (vooralsnog ? ) bewijsbaar is.
Mijn eigen ervaring dwingt me H het voordeel van de twijfel te geven.
Het feit dat mijn dochters naar een homeopaat gaan is reeds op zichzelf een winstsituatie alleen al vanuit het oogpunt dat er geen antibiotica meer werd voorgeschreven en dat er desondanks in beide gevallen een positieve kentering was tov de voorgaande situatie.