Geloven vandaag > Levensbeschouwing
De barmhartige samaritaan
Priscilla en Aquila:
quote:op 03 Jan 2004 02:49:52 schreef Carl:
Hoe komt het dan toch dat er zoveel onenigheid is onder christenen??
[...]
--- Einde van citaat ---
Omdat vele chr. de oude natuur meer laten werken dan vanuit de nieuwe.
Priscilla en Aquila:
Alle liefde in ons is goddelijk.
[...]
Oh? Geen volkomen overwinning dus?
Wat een merkwaardige kronkelredeneringen toch volgt die orthodoxe dogmatiek. Verlost, maar dus niet helemaal.
[...]
--- Einde van citaat ---
Of alle liefde in ons vanuit die nieuwe goddelijke natuur komt weet ik zo net nog niet.
Je kunt liefde onderscheiden in agape, philia en eros.
De agape is van goddelijke oorsprong denk ik. Maar of mijn philia, de broederliefde t.o.v van mijn medemens altijd/meestal/soms goddelijk is?
Kronkelredeneringen? Er is een volkomen overwinning, maar dat wil toch niet zeggen dat die overwinning nu al overal gestalte in krijgt. Dan zou de Heer terugkomen en dan zou de genadetijd voorbij zijn, terwijl Hij blijkbaar nog tijd wil geven. Onze oude natuur, ons lichaam is nog niet vernieuwd. Alleen onze geest is herboren, het contact is hersteld, en Hij wil dat wij leren vanuit die nieuwe natuur te leven, dichtbij Hem, uit genade.
Ken je dit uit ervaring? Of gaat hierbij hetzelfde op als bij Nicodemus die dacht dat je eerst weer opnieuw uit de moederschoot geboren moest worden? Dat zou niet helpen, want vlees komt uit vlees, geest uit Geest.
Priscilla en Aquila:
[...]
Jaja. Net zoiets als de veronderstelde wedergeboorte van het ongedoopte babytje.
--- Einde van citaat ---
Ik ken geen veronderstelde wedergeboorte bij baby’s.
Priscilla en Aquila:
Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar met Paulus komen we er gewoon niet uit. Enerzijds snappen we dat de oude mens vanzelf werkt.......maar toch moeten we die voor dood houden. Anderzijds is datgene wat levenbrengend in ons is komen wonen, de H.Geest, toch juist datgene wat ook bij christenen het onderspit delft tegen dat wat we voor dood moeten houden.
En dan hebben we het nog niet over het citaat mbt 'Hem die zowel het willen als het wewrken in ons werkt'.
Hoe kun je hier nu een goed gefundeerde redenering uit halen?
--- Einde van citaat ---
Je bent het dus met mij eens dat Paulus dit wel schrijft. Het probleem is dat de Heilige Geest wel aan ons is gegeven als we wedergeboren zijn maar Hij zal zich echter niet opdringen. Als wij Hem niet de ruimte geven door onze oude natuur ‘voor dood’ te houden, dan lijkt het inderdaad op onderspit delven……De oude natuur is nog bij ons omdat we nog niet van ons aardse lichaam verlost zijn…..
Hij wil in ons werken, maar Hij maakt van ons geen marionetten. Maar als wij de Heilige Geest de ruimte geven door onze eigen natuur,(eigen ik, eigen wil) uit te schakelen=dood houden, kan Hij in ons zich openbaren. Paulus zegt ook ergens: ‘Hij moet wassen, ik moet minder worden.”
Dit zijn dan niet onze eigen werken maar de nieuwe mens is dit: “Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen” Efeze 2: 10.
Priscilla en Aquila:
Terug naar de ervaring, raad ik je aan: vergeet nu al die orthodoxe dwaalwegen, en heb gewoon lief, Je bent volledig vrij om daarvoor te kiezen en je zult in jezelf ervaren dat God daar alle behagen in schept. Laat je daardoor verrassen! :)[...]
--- Einde van citaat ---
Gevoel kan bedriegen, en als je met orthodox bedoeld dat ik alles wat in de Bijbel staat serieus neem (en niet alleen de citaten die mij goed uitkomen of wat ik zie zitten) dan wil ik niet anders zijn dan orthodox Zie ook het onderschrift onder mijn gebruikersnaam.quote:
Je schreef:
Als God Liefde is, hoe kan er dan liefde bestaan buiten God om?[...]
--- Einde van citaat ---
Daar ben ik ook vrij in om voor te kiezen. Hoe kan er liefde bestaan buiten God om is al beantwoord lijkt me. (Er zijn verschillende soorten liefde)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie