Geloven vandaag > Levensbeschouwing

De barmhartige samaritaan

<< < (9/10) > >>

Carl:
quote:op 03 Jan 2004 11:12:21 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Omdat vele chr. de oude natuur meer laten werken dan vanuit de nieuwe.

--- Einde van citaat ---

Oh ja....het verhaal van dood zijn voor de zonde maar toch ook weer niet.

je
Carl

Carl:
quote:op 03 Jan 2004 11:19:54 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Of alle liefde in ons vanuit die nieuwe goddelijke natuur komt weet ik zo net nog niet.

--- Einde van citaat ---

Je begrijpt me niet goed. Ik heb het niet over een nieuwe natuur, maar over onze normale natuur.
We kúnnen liefhebben. Van nature.
[/quote]
Kronkelredeneringen? Er is een volkomen overwinning, maar dat wil toch niet zeggen dat die overwinning nu al overal gestalte in krijgt. Dan zou de Heer terugkomen en dan zou de genadetijd voorbij zijn, terwijl Hij blijkbaar nog tijd wil geven. Onze oude natuur, ons lichaam is  nog niet vernieuwd. Alleen onze geest is herboren, het contact is hersteld, en Hij wil dat wij leren vanuit die nieuwe natuur te leven, dichtbij Hem, uit genade.[/quote]
Dit is m.i. nu teveel offtopicquote:Ken je dit uit ervaring? Of gaat hierbij hetzelfde op als bij Nicodemus die dacht dat je eerst weer opnieuw uit de moederschoot geboren moest worden? Dat zou niet helpen, want vlees komt uit vlees, geest uit Geest.
--- Einde van citaat ---

Een kronkelredenering zoals ik die eerder schetste ken ik in inderdaad uit ervaring, uit de tijd dat ikzelf ook een aanhanger van de orthodoxe ideëen was.
Ik neem nu afstand van onnavolgbare denksystemen, als:
*weliswaar overwinnig behaald, maar nog even wachten....
*wél verlost van de zonde zijn, maar toch nog zondigen.....
*wél volmaakt  en goed geschapen zijn door God de Vader maar toch bedorven......

Er is maar één ervaring die ertoe doet:
weten dat je vergeviong ontvangt door te vergeven; dat je liefgehad wordt door lief te hebben, etc.

je
Carl

Carl:
quote:op 03 Jan 2004 13:40:24 schreef jaap2:
[...]

Een vraag waar ik geen antwoord op weet. Al een hele poos niet.

Maar wat zou er gebeuren als we eerst het koninkrijk van God zochten? Dwz leven naar de goede wetten van Koning Christus en door de Geest van Christus, naar Gods Woord.

Dan hebben we het misschien wel te druk met goede werken doen om ons met deze vraag bezig te houden, of moet ik zeggen laten afleiden?

--- Einde van citaat ---

Beste jaap,

het zoeken van het Koninkrijk van God, is niets anders dan het simpelweg liefhebben van elkaar. Op zich heeft het weinig te maken met de bijbel; ik ken ook islamieten en atheisten die,wat wij het koninkrijk Gods zouden noemen- van harte in de praktijk brengen.
Zij voeden hongerigen,
kleden naakten,
geven dorstigen te drinken,
bezoeken gevangenen
huisvesten illegalen,
en zo goed als zij het aan hen doen, doen ze het aan Jesus zelf, die hen er geestelijk ter plekke voor beloont.

Daar heb je wellicht het antwoord waar je zo lang naar zocht

je
Carl

Priscilla en Aquila:
quote:
door Amara op 03 Jan 2004 18:28  

'Het blijkt nu dat je niet met een bepaald probleem zit'
Dat is ook niet nodig om deel te nemen aan een discussie. Een probleem is wat anders dan een andere mening hebben. Voor andersdenkenden allicht een probleem, maar juist door discussie kan men evt. nader tot elkaar komen
'Desondanks kun je natuurlijk nieuwsgierig zijn hoe anderen daar tegenaankijken'
Vandaar de discussie.

--- Einde van citaat ---

Je hebt gelijk dat je niet persé een ‘probleem’ hoeft te hebben voor een discussie. Een stelling is ook goed. Ik had het beter op een andere manier kunnen formuleren. Daarom had ik er al bijgezet 'Desondanks kun je natuurlijk nieuwsgierig zijn hoe anderen daar tegenaankijken'.
Ik hoef ook geen ‘gelijk’ te krijgen, dat is niet de bedoeling van een discussie.

Misschien is het de manier waarop hij reageert dat je denkt dat hij zich eigenlijk niet verdiept in wat je écht hebt geschreven, maar het blijkt uit onderstaande reactie van hem (van 03 Jan 2004 22.17) dat hij ons (=P&A) in een bepaalde ‘hoek’ plaatst waar hij zichzelf aan heeft ontworsteld.
Dit maakt het voor mij duidelijker en ik denk dat hij dat beter eerder in z’n reactie aan had kunnen geven. Dan was de discussie ten goede gekomen….Ook is het namelijk niet de helemaal onze ‘hoek’.

Maar nu begin ik Carl al een antwoord te geven via jou……dat is eigenlijk niet de bedoeling….

Priscilla en Aquila:
quote:
   door Carl op 30 Dec 2003 22:51  
Mooi geformuleerd, Cheese!

Toch zou ik graag eens iemand de stelling willen zien verdedigen dat er buiten het geloof in Jesus geen liefde mogelijk is.
Want als dit wel mogelijk zou zijn, wat heeft het dan voor zin om christen te worden, anders dan om 'de komende toorn te ontvlieden'?
--- Einde van citaat ---

Beste Carl, in de bovenstaande  reactie aan Amara, ben ik al een beetje aan een antwoord aan je begonnen, maar ik neem aan dat je dat al gelezen hebt.

Hier lees ik een stelling van je die al door verschillende mensen (waaronder ook P&A) bevestigd is, met de toevoeging dat alleen WERKELIJKE liefde van God komt. Daarmee is dus niet gezegd dat mensen zonder God niet lief kunnen hebben, maar er zijn verschillende soorten liefde.

De zin van het christen-worden is wel een egoïstische, als het alleen is om de ‘komende toorn te ontvlieden’.
Misschien is de zin van het christen zijn ook aanwezig in het feit dat God zo van ons houdt dat hij Zijn enige Zoon gegeven heeft….. (probeer dit nu eens te lezen zoals het er staat zónder allerlei dogmatische associaties die het misschien bij je oproept)
Dat wij zonder ‘tegenprestatie’ dit geschenk mogen aannemen….
Die Zijn eigen leven in ons legt als wij Hem aannemen…….
Dat er een Schepper is die Zijn schepselen niet in hun sop laten gaarkoken, maar Zelf in Zijn schepping gaat deelnemen…..
Die onze ellende op Zich neemt alsof  Hij er de oorsprong van is….
Die de gevolgen van die ellende ook op Zich neemt door te sterven….
Omdat Hij ons liefheeft terwijl wij niet naar Hem vroegen……
Omdat Hij ons bij Zich wil hebben in het Vaderhuis…..
Omdat Hij ons tot God wilde brengen….

Daarom hebben wij Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad…

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie