quote:
op 13 Mar 2003 21:01:31 schreef Qohelet:
Het grote gevaar zie ik in een valse tegenstelling die wij, westerse christenen, te gemakkelijk maken: tussen het begrepen materiële en het onbegrepen spirituële. Wat de wetenschap kan verklaren (bijv. werking van antibiotica, psychologische effecten van muziek) denken we onder controle te hebben en veilig te kunnen gebruiken; wat buiten onze westerse analyse valt (bijv. handoplegging, homeopathie) wordt al snel paranormaal genoemd en synoniem gesteld met occult dus fout.
Als ik iemand een hand op de schouder leg ter bemoediging of een huilend kind mijn hand op het hoofd, kan dat heel heilzaam werken. Ik doe dat heel bewust zegenend, en/of in de naam van Jezus. Bij christenen spreek ik die woorden ook bewust uit ( woorden hebben scheppende kracht) bij niet christenen zeg ik het in mijn hart.
Toch heeft "het opleggen der handen" zoals in de bijbel geleerd wordt nog een extra dimensie erbij. Het is een handelen in de Naam van Jezus, waar Hij kracht aan verleent. Ik geloof zelfs dat dat in de gereformeerde kerken slechts voorbehouden is aan de dominee himzelf. ( niet bijbel terug te vinden trouwens)
Toch waarschuwt de bijbel tegen het niet overijlt iemand de handen opleggen. Ten eerste kan dat te maken hebben met het feit voorzichtig te zijn iemand in een ambt te bevestigen, maar er is nog iets anders, wat in de gereformeerde kerken niet echt bekend is.
Ik heb ter bevestiging daar een goed boek over gelezen. Het heet : overdracht van geesten.
Door het opleggen van handen draag je soms zonder het te weten een geest over aan de ander. In het geval van mijn zieke kind , is dat een goede beschermende geest, wat mij betreft gevoed door de Heilige Geest.
In het geval van "genezers"met een dubbele agenda zijn er getuigenissen van hele occulte geesten die overgedragen werden, waardoor de ontvanger sinds die handoplegging depressief waren geworden, slapeloos werden, perverse gedachten hadden gekregen of zelfs met zelfmoordneigingen liepen. Zo iemand noemen wij gebonden door een boze geest, en zal dan ook vergeving moeten vragen en vrijgezet worden in de naam van Jezus.
Ik weet dat dit voor veel gereformeerden abacadabra is, dat was het ook voor mij. het is echter goed bijbels te onderbouwen, b.v. Mattheus 18:18 Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel. Daarnaast hebben wij inmiddels zoveel ervaren op dit gebied, dat er voor ons geen twijfel over bestaat.