Infodoos,
Ik begrijp wel een beetje wat je bedoeld, een dominee hoeft uiteraard geen kapitalen te verdienen en hij hoeft van mij ook niet in en peperdure mercedes te rijden, maar hij hoeft van mij ook weer niet van een bijstandsuitkering te leven.
Vroeger kreeg een dominee in natura uitbetaald, van de één kreeg hij een brood en van de ander weer een half varken, maar ja, daar kun je nu niet meer mee aan komen zetten natuurlijk.
En wat die dure kerken betreft: hoe wil jij het dan zien ? Moeten we dan maar in een tent gaan zitten met z'n allen ?
Ja, een kerk kost geld, veel geld, dat kostte de tempel vroeger ook,kosten noch moeiten werden gespaard, je hoeft natuurlijk niet te overdijven, maar we hebben het wel over het huis van God, dat hoeft ook weer niet een één of ander lullig gebouwtje te zijn.
Ook onze gemeente is momenteel bezig met een nieuw kerkgebouw, die we uit "eigen zak" betalen, iedereen draagt z'n steentje bij, voor de één is dat een kiezel en voor de ander een kei, maar wat het belangrijkste is: we krijgen het allemaal van God, daar mag je ook heel erg dankbaar voor zijn.