Auteur Topic: Samenwonen / samenleven  (gelezen 2291 keer)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Gepost op: januari 09, 2003, 11:24:27 pm »
Laat ik eerst dit zeggen, het is niet de bedoeling om in dit topic over samenwonen in het algemeen te praten. Dat kan wel ergens anders op dit forum.

Ik vraag me de laatste tijd het volgende af. Je bent een jaar of twintig en je studeert. Je hebt een aantal vrienden en vriendinnen en op een dag krijg je te horen dat je wel bij één van die vriendinnen kan komen inwonen (ze werkt al en heeft derhalve een apartementje/flatje whatever, iig groter dan een studentenkamer ). Ze heeft dezelfde leeftijd als jij, je hebt geen liefdesrelatie met haar: je bent gewoon vrienden.
Wat zou je dan zeggen?

Ik weet het namelijk niet. Je wekt namelijk wel de indruk -naar de buitenwereld- dat je samen gaat wonen, terwijl je dat niet doet. Zou je dit ook op kunnen lossen door hele goede afspraken te maken en daarop wat 'controle' van buitenaf (door andere wederzijdse goede vrienden) bij te halen?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #1 Gepost op: januari 10, 2003, 01:16:01 am »
op 't eerste gezicht zou ik zeggen.. laat de mensen maar denken wat ze willen.. en het moet toch kunnen zoiets...

maar ja.. een mens heeft gevoelens.. en als ik voor mijzelf praat.. meisjes doen mij best wat.. (en dan niet zo -> 8( )

ik zou het toch afraden.. want je kan wel goeie afspraken maken.. maar gevoelens, al dan geen liefdes gevoelens, zijn met nog minder dan een vinger knip opgewekt.. en ik sta niet voor de gevolgen in...

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #2 Gepost op: januari 10, 2003, 04:09:29 am »
Waaarom zou je samen willen wonen......weet je het niet zeker...waarom dan voor het ultieme samenwonen kiezen. Wees dan eerlijk kies dan voor God.
Het eerst in een relatie is God.
Het 2de in een relatie is je partner.

Waarom aanstoot geven aan God als je je partner liefhebt en je graag de sex wil bedrijven ga dan voor trouwen.......kies voor een drieledige relatie....wie kan dat nou verbreken.
Is dat moeilijk ga dan eerst te rade bij jezelf....
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2003, 11:43:27 am »
quote:
op 09 Jan 2003 23:24:27 schreef ramH:
Laat ik eerst dit zeggen, het is niet de bedoeling om in dit topic over samenwonen in het algemeen te praten. Dat kan wel ergens anders op dit forum.

Picardijn.. volgens mij reageer jij net zoals het niet bedoeld is..

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #4 Gepost op: januari 10, 2003, 12:59:13 pm »
quote:
op 10 Jan 2003 04:09:29 schreef Picardijn:
Waaarom zou je samen willen wonen......weet je het niet zeker...waarom dan voor het ultieme samenwonen kiezen. Wees dan eerlijk kies dan voor God.
Het eerst in een relatie is God.
Het 2de in een relatie is je partner.

Waarom aanstoot geven aan God als je je partner liefhebt en je graag de sex wil bedrijven ga dan voor trouwen.......kies voor een drieledige relatie....wie kan dat nou verbreken.
Is dat moeilijk ga dan eerst te rade bij jezelf....

Als je mijn startpost goed gelezen zou hebben, dan zou je hebben gezien dat het hier niet gaat om samenwonen in de zin van: iemand houdt van zijn vriendin en wil nog niet trouwen en gaat dus samenwonen. Dat is niet het geval... Als ik van iemand houdt, en dat is wederzijds wil ik namelijk toch echt wel liever trouwen.
Mijn vraag is dus wat jullie mening zou zijn in de situatie zoals ik die beschrijf. Het gaat dus om een vriendschappelijke relatie waarbij je toevallig samen in een huis woont. Net zoiets als toch wel veel bij studenten voorkomt.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #5 Gepost op: januari 10, 2003, 01:35:17 pm »
En als ik nu eens door wil spreken over samenwonen of trouwen? Waar moet ik dat dan doen?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #6 Gepost op: januari 10, 2003, 02:54:49 pm »
quote:
op 10 Jan 2003 13:35:17 schreef izzewizze:
En als ik nu eens door wil spreken over samenwonen of trouwen? Waar moet ik dat dan doen?

Open een topic in dit subforum, en vertel er in waar je precies over wil discussieren.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #7 Gepost op: januari 10, 2003, 06:17:12 pm »
Jij meisje de ander een jongen willekeurig komen jullie in een zelfde huis te wonen. Je deelt een toilet, douche, keuken en hebben een gezammelijke woonkamer.
Sorry maar dat vind ik niet echt samenwonen, dat is meer samenleven. Samenwonen is als je ook het bed met elkaar deelt en als je geen ruimte hebt waar je privecy hebt.
Kan me voorstellen dat je als je bijvoorbeeld studeerd dat je heel erg close samenleeft, als er in zo'n situatie een vonk overspringt dan is het gemakkelijker als beide een andere plek vinden. Beter voor de ontwikkeling van beide.
Liefde is vreemd

Estate

• Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2003, 08:01:41 pm »
Idd, over het begrip 'samenwonen' kan worden getwist. In een studentenkast kun je ook redelijk close met je huisgenoten leven. In principe is het samenwonen, maar je deelt het bed niet (wel de bank;) en iedereen heeft z'n eigenlijk privacy. Met z'n tweeen op een ruimte wonen lijkt me wat moeilijker, maar ik zou me wel tien keer bedenken of ik dat uberhaupt zou willen, omdat als je zelfs al verkering met zo iemand zou hebben je nog niet eens heel de tijd zo op iemands lip zou willen leven (IK niet i.e.g.!!).
Waarover men niet kan praten, daarover moet men zwijgen.   -Kierkegaard-

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #9 Gepost op: januari 13, 2003, 10:36:23 am »
quote:
op 10 Jan 2003 18:17:12 schreef Picardijn:
Sorry maar dat vind ik niet echt samenwonen, dat is meer samenleven.

Misschien kan de topic worden aangepast?! Is het misschien duidelijker, want toen ik dit onderwerp voor het eerst zag dacht ik eerst ook aan "dat andere"

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #10 Gepost op: januari 13, 2003, 10:31:30 pm »
Op een ander forum kwam ik een discussie tegen of je wel met twee studenten op een kamer kan leven. Schijnt mee geëxperimenteerd te worden in sommige studentensteden.

Ik zal wel te nuchter zijn, maar ik heb er allemaal niet zoveel moeite mee, als je als student en studente bijelkaar woont. Je hebt hierin in toch ook je eigen verantwoordelijkheid. En aanstoot geven? Roddel in de kerk? Tja daar zijn die mensen die met de 'roddel' beginnen toch verantwoordelijk voor.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #11 Gepost op: januari 13, 2003, 10:48:19 pm »
Wat een intresante studie.
2 criminelen kunnen niet op 1 cel, is niet ethisch.
Maar ik heb voor mijn studie wel een kamer gedeeld met 2 andere medestudenten. Geen gemixed samenleven.

Mijn vraag is waarom zou het niet kunnen, beetje intensievere begeleiding erbij. Alleen is het jammer genoeg niet meer van deze tijd, daarom wil niemand er meer aan.
Liefde is vreemd

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #12 Gepost op: januari 14, 2003, 12:51:03 am »
Waarom is het zo belangrijk dat het voor de buitenwereld duidelijk is dat je niet samenwoont maar samenleeft? De mensen die voor jou belangrijk zijn (familie, vrienden) die weten toch dat je met haar geen relatie hebt, dus samenleeft.

Wat de rest van de wereld ervan vind is dan toch verder onbelangrijk.
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2003, 04:42:33 pm »
quote:
op 13 Jan 2003 10:36:23 schreef nitpicker:
op 10 Jan 2003 18:17:12 schreef Picardijn:
Sorry maar dat vind ik niet echt samenwonen, dat is meer samenleven. Misschien kan de topic worden aangepast?! Is het misschien duidelijker, want toen ik dit onderwerp voor het eerst zag dacht ik eerst ook aan "dat andere"

Die optie zit op dit moment nog niet in het forum.

quote:
op 14 Jan 2003 00:51:03 schreef Huk:
Waarom is het zo belangrijk dat het voor de buitenwereld duidelijk is dat je niet samenwoont maar samenleeft? De mensen die voor jou belangrijk zijn (familie, vrienden) die weten toch dat je met haar geen relatie hebt, dus samenleeft.

Wat de rest van de wereld ervan vind is dan toch verder onbelangrijk.

OK. Als je het op deze manier bekijkt en je een stuk minder aantrekt van anderen dan is het dus nog niet zo vreselijk verkeerd. Een interessante eye opener was dit.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #14 Gepost op: januari 14, 2003, 05:45:02 pm »
quote:
op 10 Jan 2003 01:16:01 schreef nitpicker:
laat de mensen maar denken wat ze willen..

kHaal mezelf ff aan

Luc

• Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #15 Gepost op: januari 16, 2003, 08:48:55 pm »
Ik zou er niet voor kiezen om te gaan samenleven met vrouwen in 1 huis.
Je moet meer rekening houden met de privacy dan als je alleen met jongens in een huis bent en bovendien voor de buitenwereld is er geen verschil...
tusen samenwonen of samenleven.

Bovendien stel dat je wel verkering krijgt binnen je huis, dan wordt dat samenleven alleen maar moeilijker..

dus niet aan beginnen.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Marloes

• Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #16 Gepost op: januari 16, 2003, 10:11:34 pm »
quote:
op 16 Jan 2003 20:48:55 schreef apperloo:
Ik zou er niet voor kiezen om te gaan samenleven met vrouwen in 1 huis.
Je moet meer rekening houden met de privacy dan als je alleen met jongens in een huis bent en bovendien voor de buitenwereld is er geen verschil...
tusen samenwonen of samenleven.

O jawel hoor. Mijn huidige situatie = 1 jongen en 2 meisjes in 1 huis, 3 slaapkamers en een woonkeuken. Gaat prima. Hiervoor woonde ik met 3 meisjes in één huis, en wat de privacy betreft heb ik geen verschil opgemerkt. Verder beschouwt de buitenwereld het gewoon als een studentenwoning.
Eén jongen en één meisje in één huis zal denk ik wel eerder als samenwónen dan als samenléven beschouwd worden, maar datzelfde geldt hoogstwaarschijnlijk ook als twee meisjes of twee jongens samen'leven', dat is ook verdacht .
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2003, 11:13:06 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Tallulah

• The child bless thee, and keep
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #17 Gepost op: maart 18, 2003, 11:53:43 am »
Lieve mensen

Ik wil eigenlijk gewoon antwoorden op de eerste post. Ik denk dat dat een soort van onzin is. De afspraken maak je voor elkaar. Als de buitenwereld dingen wil dneken doen ze dat toch wel. Als je voor jezelf maar weet dat je geen gekke dingen doet, kun je het volgens mij goed onder controle houden. Op wat anderen denken heb je toch geen grip.
kijk op: www.tallulah.tk :D

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #18 Gepost op: maart 18, 2003, 07:48:32 pm »
quote:
op 18 Mar 2003 11:53:43 schreef Tallulah:
Lieve mensen

Ik wil eigenlijk gewoon antwoorden op de eerste post. Ik denk dat dat een soort van onzin is. De afspraken maak je voor elkaar. Als de buitenwereld dingen wil dneken doen ze dat toch wel. Als je voor jezelf maar weet dat je geen gekke dingen doet, kun je het volgens mij goed onder controle houden. Op wat anderen denken heb je toch geen grip.

Ikzelf ga binnen zeer kort "samen"wonen zoals wordt beschreven in de eerste post, gewoon een duits meisje die niet christelijk is en een huisgenootje zocht, weg uit het studentenhuis, veel meer ruimte en toch niet helemaal stil om je heen.
Ze is slechts twee jaar ouder, ik zie geen kwaad.
Het kan me overigens niet echt boeien wat anderen ervan denken, ze denken maar raak, ik vindt dat anderen geen oordeel mogen geven over iets waarvan ze niks weten, en ze mogen me ook wel vertrouwen, mensen die bij voorbaat zeggen dat dat 'fout'zou gaan zijn bevooroordeeld, als ik ergens een hekel aan heb...

Mijn omgeving reageerd er trouwens positief op, heb nog geen kritische reactie gehad. (ben overigens blij dat ik uberhaupt uit dat studentenhuis waar ik al veel te lang zit weg kan, probeer maar eens een huis te vinden in Rotterdam )

fransje

• Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #19 Gepost op: april 02, 2003, 12:58:57 pm »
Sorry. foutje
« Laatst bewerkt op: april 02, 2003, 01:08:43 pm door fransje »
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Arjan

• Hoi
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #20 Gepost op: april 02, 2003, 04:08:22 pm »
Ik zie het probleem niet zo, het enige dat ik erover kan zeggen is dat ik me afvraag waar de topicstarter nou zo'n punt van maakt.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samenwonen / samenleven
« Reactie #21 Gepost op: april 02, 2003, 04:30:57 pm »
quote:
op 14 Jan 2003 16:42:33 schreef ramH:
[...]
OK. Als je het op deze manier bekijkt en je een stuk minder aantrekt van anderen dan is het dus nog niet zo vreselijk verkeerd. Een interessante eye opener was dit.