quote:
op 16 Jan 2004 16:40:50 schreef Justin:
Wat betreft je voorbeeld over het herenigd worden met je eigen lichaam lijkt me de Here Jezus Christus toch wel het bijbelse voorbeeld.
Hij is de eerste die met een vernieuwd lichaam in de hemel aanwezig is. En Zijn vernieuwde lichaam droeg nog de tekenen van Zijn lijden en sterven, zie Tomas.
Wat veranderd is dat we van een sterfelijk lichaam een onsterfelijk lichaam ontvangen. Maar daarom is het nog wel ons eigen lichaam.
Er komt straks ook een vernieuwde hemel en aarde maar dat betekent niet volledig nieuw in de zin van, anders, maar een gereinigde hemel en aarde. Gereinigd nl. van de zonde en de gevolgen daarvan.
En zo ook onze lichamen na de opstanding.
quote:
Beste Zwever, ik kan het niet laten om toch nog eens te reageren op jouw bewering dat in de Bijbel niets staat over het feit dat ziel en lichaam herenigd zullen worden na de jongste dag. Jij citeert uit de NGB art. 37 maar ook in de HC zondag 22 wordt dit beleden. En daar staan diverse tekstverwijzingen bij!
Dag Justin,
Héél even een reactie dan, het is namelijk behoorlijk off-topic en als je wilt reageren, zou ik suggereren een ander topic te openen, anders doen de mods dat wel voor je

Je zei al terecht dat bij de NGB geen tekstverwijzing staat om hun uitspraak te staven. Dat acht ik zéér opmerkelijk, omdat dit bepaald geen vanzelfsprekend feit is. Zet dan de onderbouwende tekst erbij, als je púúr de Bijbel na wilt spreken.
Dan hebben we nog de HC, mét teksten. Maar daar staat wat anders, daar gaat het alleen over "mijn vlees", en niet "het lichaam waarin zij geleefd hebben". Maar goed, we gingen voor de teksten.
De tekst in Job heeft het niet over "dit lichaam" dat opstaat.
De tekst in Korinthe zegt ronduit dat het heel iets anders zal zijn dat opstaat (of wil je zeggen dat het vergankelijke en het onvergankelijke hetzelfde zijn?)
De tekst in Philippenzen zegt mij dat ons sterfelijk lichaam radicaal "herschapen" zal worden, en dan is het niet eens duidelijk of het over de levenden of de reeds doden gaat.
En 1 Joh 3:2 maakt het helemaal bont door te zeggen dat we niet eens wéten wat we zullen zijn.
Kortom, de Bijbel maakt wel wat dingen duidelijk, maar zeker niet dat we met
dit lichaam herenigd zullen worden. Met de nadruk op
dit sterfelijke, veruit onvolmaakte lichaam. Ga maar na: wat is er nu nog over van Paulus zijn lichaam? Het is al lang verrot, opgegaan in de grond, door bomen en gras opgenomen en zo in de kringloop terechtgekomen. Hij zal een nieuw lichaam krijgen, maar als dat lichaam tóch "herschapen" moet worden, waarom zou het dan eerst in de oude staat tot leven moeten worden gebracht?
Je voorbeeld over het verheerlijkte lichaam van Jezus is mooi, maar inlegkunde dat het bij gestorven christenen precies hetzelfde zal zijn. Jezus vertoonde bijvoorbeeld zijn wonden nog, maar hoe moet dat eruit zien bij iemand die in 1000 stukjes is gehakt? Wordt diegene eerst verenigd met zijn lichaam uit 1000 stukjes?
Allemaal nutteloze vragen, want zoals Johannes al zegt: "en wat we zullen zijn, is nog niet onthuld. Maar wel weten we, dat we na zijn verschijning aan hem gelijk zullen zijn en hem zullen zien zoals hij is."
Daar hou ik het bij. En laten we dan ook geen millimeter zelf verder gaan verzinnen.

Edit: Die studentenvereniging (waar ik zelf geen deel van uit maak) vond dit dus kennelijk zélf raar, alhoewel ze zonder enige verdere verdenking gewoon gereformeerd zijn. Toch blijkt daar wel uit dat men daar, alhoewel ze nu officieel hun leden aannemen op basis van het onderschrijven van de 3FVE, dit geen claim is van "absolute waarheid", maar meer van "algemeen onderscheidend". En volgens mij begint dat in de GKV ook te komen.