Auteur Topic: Jeugdkerken - deel II  (gelezen 3322 keer)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Gepost op: juni 20, 2004, 01:51:35 pm »
modbreak:Dit topic is een vervolg op Jeugdkerk is een topper!.
Hier kan je verder discussiëren over jeugdkerken.

Het gaat er niet om hoevaak(niet door veel te doen),
Maar door JEZUS met heel je hart aan te nemen!

Dan kun je een keus maken waar je geloof: wilt vieren,meer over wilt leren e.d
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2004, 07:30:01 pm door Mezzamorpheus »
Alleen door JEZUS

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2004, 02:45:18 pm »
Yup. Alleen niet iedereen lijkt het daarmee eens te zijn, gezien de waarde die men ehcht aan het achtmaal per maand naar de kerk gaan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2004, 02:48:35 pm »
Ik hoorde pas nog een goede preek in de GKV. Paulus schrijft dat hij 'alles' van de wet e.d. als vuilnis beschouwde, alleen maar om Christus te kunnen winnen.

Zo zouden wij ook ALLES, kerkdienst, bidden, bijbellezen, wat dan ook, als vuilnis moeten beschouwen. Het gaat alleen om Christus, de rest kan helpen maar kan ook verschrikkelijk in de weg staan. Zelfs kerkdiensten dus.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2004, 11:13:11 am »
Inderdaad... als het een verplichting wordt bijvoorbeeld... :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2004, 01:36:42 pm »

quote:

Marnix schreef op 22 juni 2004 om 11:13:
Inderdaad... als het als een verplichting ervaren wordt bijvoorbeeld... :)

Pugna

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2004, 07:14:39 pm »

quote:

Marnix schreef op 22 juni 2004 om 11:13:
Wij lezen: Filippensen 3:1-8

quote:

1 Voorts, mijn broeders, verblijdt u in den Heere. Dezelfde dingen aan u te schrijven, is mij niet verdrietig, en het is u zeker.
2  Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding.
3  Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.
4 Hoewel ik heb, dat ik ook in het vlees betrouwen mocht; indien iemand anders meent te betrouwen in het vlees, ik nog meer.
5  Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israel, van den stam van Benjamin, een Hebreer uit de Hebreen, naar de wet een Farizeer;
6  Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7  Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus’ wil schade geacht.
8  Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.

Ik lees hier niets over verplichtingen. Ik lees dat Paulus al zijn 'verdiensten' schade acht omdat deze hem van Christus hield. Alleen door het geloof kunnen wij van Christus zijn, vermeende eigen verdiensten houden ons van Hem. Zie ook HC.

quote:

Vr.30. Geloven dan die ook aan den enigen Zaligmaker Jezus, die hun zaligheid en welvaart bij de heiligen, bij zichzelven, of ergens elders zoeken?
 bv in hun 'goede werken' (Pugna)

Antw. Neen zij; maar zij verloochenen met de daad den enigen Heiland Jezus, ofschoon zij met den mond in Hem roemen; want van tweeën één: óf Jezus moet geen volkomen Zaligmaker zijn, óf die dezen Zaligmaker met waar geloof aannemen, moeten alles in Hem hebben, dat tot hun zaligheid van node is.

En die 'goede werken' kunnen idd zijn bijbellezen, bidden, kerkgang etc.

En het is natuurlijk ook niet goed, als jij je verplichtingen als verplichtingen ervaart.  ;)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2004, 07:46:31 pm »
Ik val hier zomaar binnen en heb het een en ander gelezen in dit topic. Een jeugdkerk is m.i. heel hard nodig, aangezien zoveel jongeren geen aansluiting vinden in de kerk, vooral in IJmuiden is dat zo. In de dienst is geen mogelijkheid op het moment om iets voor jongeren te doen, behalve dan dat een goedwillende predikant af en toe zijn best doet de jongeren erbij te betrekken. Onze jongeren, ook de mijne van 15 helaas zijn erg negatief over de kerk en het ergste is dat ik het zo goed begrijp. Hij gaat nog trouw mee en af en toe bezoeken we een jeugddienst ergens. Als we dat laatste doen verzuimen we onze eigen dienst en dat geeft enorm veel kritiek bij ons. Dat geeft mij persoonlijk het gevoel van een enorm juk en een verplichting, terwijl ik zelf graag 2 x ga en liefst 3 x als er nog ergens een praise-avond is oid.  Ik vind het moeilijk om hierin een weg te vinden met onze puber. Aan de ene kant wil je trouw en loyaal zijn aan een gemeente waar God je geplaatst, waar je van houdt en waar je wortels liggen, aan de andere kant voelt het steeds vaker als een last, een juk als je probeert om een oplossing te vinden en van alles over je heen krijgt als je een keer niet gaat. Mijn hoop is dat onze jongens God liefhebben boven alles en uiteindelijk met heel hun hart kunnen kiezen voor deze gemeente. Werk genoeg! Als God daar jeugdkerken voor wil gebruiken om Zichzelf aan jongeren te laten kennen, graag!! Wij doen mee! _/-\o_

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2004, 09:56:31 pm »

quote:

Toen onze kinderen nog een stuk jonger waren, gingen we 2x naar de kerk omdat dat zo hoorde. Er werd verstoord achterom gekeken als ze eens heen en weer schoven, de preek was niet te begrijpen, de Psalmen ook al niet, en je jas kon je aanhouden, want binnen een uur kon je weer naar buiten.
De kinderen gingen al moeilijker mee, en ze verzuchten vaak: morgen weer naar de kerk.
Toen hebben mijn man en ik de belangrijkste beslissing genomen die we hadden kunnen nemen. We zeiden tegen elkaar: Geloven moet fijn zijn, en kinderen moeten er van kunnen genieten. Jezus kwam, opdat wij leven en  overvloed zouden hebben. Dit was geen leven, onze kinderen riepen alleen maar dat ze niet meer zouden gaan zodra ze het zelf mochten beslissen.
We zouden een kerk zoeken waar de kinderen met blijdschap heen zouden gaan, en anders zouden we stoppen met geloven ( als dat al zou kunnen ;)  )
's morgens dus netjes naar de gereformeerde kerk, omdat wij daar koster waren, en 's avonds een keer stiekum naar de dichtsbijzijnde Pinkstergemeente. We stapten regelrecht in een warm bad.
De kinderen kregen tamboerijntjes en een trommel, en aan de oudste werd gevraagd de volgende keer zijn viool mee te nemen ( hij kon toen nét 4 noten spelen)
Binnen drie weken vroegen ze elke dag wanneer het weer zondag was, ze begonnen zelf uit de bijbel te lezen, omdat ze nieuwsgierig werden, leerden alle opwekkingsliederen op hun instrumentjes en zongen de hele dag niets anders mee, baden hardop aan tafel voor de hele wereld en vertelden ons, dat als wij niet meer zouden gaan, ze er zelf wel konden komen.
Dat was het begin van het daadwerklijk zélf willen geloven van onze kinderen, en wij stonden erbij en keken ernaar.
We leerden dingen over de Heilige Geest die we nog nooit gehoord hadden en kregen een honger naar Gods woord, zoals we nog nooit hadden gehad. Ik nam zelfs de bijbel mee naar de WC, om door te kunnen lezen.
Nee , onze oude kerk was er niet blij mee, en we hebben veel kritiek moeten ontvangen en veroordeling. Maar nu, 20 jaar later zijn er van de 1000 leden daar nog maar een handjevol over.
Jij zegt dat God je in die gemeente geplaatst heeft, ik weet dat nooit zo zeker. Als je kinderen er niet tot levend geloof komen, en eigenlijk met tegenzin naar toe gaan, dan moet je voor je kinderen kiezen. Jij gelooft al, en wie weet waar God jullie wel wil plaatsen.
Misschien brengt Hij je wel weer terug over een paar jaar, ook wij sluiten zoiets niet uit. Maar dan wel met de kennis en de spirit die je toen niet had, en een stel gave gelovige kinderen die hard aan het werk zijn in Gods konikrijk.
Het kan zijn dat God je in je oude kerk wil hebben, maar dan moet je dat wel zeker weten. Offer je kinderen niet op uit een soort van vals sentiment gevoel, omdat je toevallig daar geboren bent.
Als God je in een bepaalde straat geboren laat worden, hoef je van Hem daar toch ook niet je hele leven te blijven wonen?
Probeer Gods wil daarin te zoeken, overal zijn kinderen Gods.

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #8 Gepost op: juni 22, 2004, 10:09:00 pm »
en klaar....Wat zou ik dat graag willen, maar ja ik heb ook nog een echtgenoot die zuchtend gebukt gaat onder het juk. Vooral voor hem is zo'n stap zetten, nog niet aan de orde. Hij verstopt zich achter zijn studie en vindt dat het te veel onrust zou geven om te gaan shoppen. Onze middelste van 11 is trouwens erg vrijgemaakt en vindt het nu al niet fijn om naar een andere kerk te gaan.  :'( Tot nu toe ben ik keer op keer bevestigd (is een te lang verhaal hier en te off-topic) in mijn trouw aan onze gemeente, al heb ik vaak een dip. Wat jullie gedaan hebben lijkt me geweldig, zeker als je verteld hoe het nu met je kinderen gaat.
Slaat jouw naam op de Wilhelminakerk in Haarlem??? als ik vragen mag en zijn jullie daar al lang?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #9 Gepost op: juni 22, 2004, 10:22:52 pm »

quote:

KARINA schreef op 22 juni 2004 om 22:09:

Slaat jouw naam op de Wilhelminakerk in Haarlem??? als ik vragen mag en zijn jullie daar al lang?

Haha, nee hoor, dat is trowuens wel een hele fijne gereformeerde kerk, maar nog altijd erg gereformeerd.
Ik ben nu een echte Pinksterling.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #10 Gepost op: juni 22, 2004, 11:59:45 pm »
Graag nu weer on-topic verder. :)
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 12:00:38 am door Mezzamorpheus »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #11 Gepost op: juni 23, 2004, 09:31:55 am »

quote:

Fil 3:7 Maar wat mij winst was, dat heb ik om Christus wil als schade beschouwt

quote:

Mat 13:44 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap erover gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt die akker.

Ik denk dat dat dus best wel kan dat iemand vanweg een jeugdkerk, pas echt enthousiast is geraakt over het christendom,
wie ben je dan om iemand te veroordelen die dat levende geloof in Christus pas echt is gaan ervaren sinds bezoeken aan een jeugdkerk?
dan is het toch helemaal niet zo vremd dat die persoon graag 1 van de 8 diensten inruilt, voor een dienst waarin hij ooit echte rijkdom is gaan ervaren.

let wel ik zeg hier niet mee dat dat in d ekerkdiensten niet mogelijk is, het leukste is nog dat de bal namelijk teruggekaatst wordt, iemand die zijn leven aan God gegeven heeft, sinds die jeugdkerken of een ander soort van dienst, en nu echt weet wat het is om christen te zijn keert vaak wel weer terug, het zal namelijk ook zijn eigen gemeente beter willen begrijpen, en vooral meer willen leren uit de Bijbel, wat God tot hem/haar te zeggen heeft

quote:

Fil 3:8 Ja beslist, ik beschouw ook alles als schade om d euitnemendheid van de kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wie ik dat alles schade gerekekend heb, en beschouw het als vuiligheid, opdat ik Christus mag winnen, 9 en in Hem bevonden word, niet met mijn rechtvaardigheid die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid uit God door middel van het geloof

vers 8 loopt door in vers 9 dus heb ik die er ook achteraan geschreven

quote:

Jer 9:23 Zo zegt de HERE: De wijze roeme niet op zijn wijsheid, en de sterke roeme niet op zijn kracht, de rijke roeme niet op zijn rijkdom, 24 maar wie roemen wil, roeme hierin, dat hij verstand heeft en Mij kent, dat Ik de HERE ben, die goedertierenheid, recht en gerechtigheid op aarde doe; want daarin heb Ik behagen, luidt het woord des HEREN.

de kerkganger roeme niet...
de gereformeerde roeme niet...
de jeugdkerkbezoeker roeme niet...

die 8x kerk in de maand brengt ons echt niet dichter bij God dan 7x kerk in de maand, tuurlijk, je verzuimt 1x samenkomen met je gemeente op die plek, maar daar tegenover staat wel dat je 1x ergens anders samen komt waar ook broeders en zusters zijn, en waar jij ook God mag (leren) kennen, en vooral dat laatste gaat het om
[JESUS]Life[/JESUS]

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #12 Gepost op: juni 23, 2004, 11:49:59 am »

quote:

Ik lees hier niets over verplichtingen. Ik lees dat Paulus al zijn 'verdiensten' schade acht omdat deze hem van Christus hield. Alleen door het geloof kunnen wij van Christus zijn, vermeende eigen verdiensten houden ons van Hem. Zie ook HC.

Ehm wat heeft dit met verplichtingen te maken? Ik zeg niet dat er wordt beweerd dat je door 2x per zondag naar de kerk te gaan zalig kunt worden. Ik wilde met mijn opmerking alleen aangeven dat kerkdiensten of misschien eerder kerkmensen tegen kunnen gaan staan als mensen je verplichten er 8x per maand heen te gaan. Want ik lees ook niks over verplichtingen. Ik ben het dus met je eens. En dan heb je nog de mensen die zeggen: Tja, als je het als een verplichting ziet is er iets met je mis, je zou het eigenlijk ontzettend tof moeten vinden dat je 8x per maand naar de kerk mag gaan... Blijkbaar is er iets mis als je dus geen 8x per maand gaat... Tja ik zou 8x per maand naar mijn kerk gaan best tof vinden :) Ik vind echter 7x gaan en 1x naar GODfashion nog toffer :D

Karina... nog tips nodig betreft het opstarten van een nieuwe jeugdkerk? Jeugdkerken.nl kan die wel geven... daarnaast heb ik laatst samen met 2 van de 3 oprichters van GODfashion een lijstje vragen beantwoord van mensen uit Rotterdam die ook een jeugdkerk wilden oprichten. Kan ik zo naar je doorsturen als je wil ;)
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 12:35:49 pm door Marnix »

Mart

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2004, 12:02:40 pm »

quote:

KARINA schreef op 22 juni 2004 om 19:46:
Als God daar jeugdkerken voor wil gebruiken om Zichzelf aan jongeren te laten kennen, graag!!
Maar wat veel 'ouderen' en mij ook een beetje tegenzit is dat het steeds meer andersom lijkt te zijn.. 'Als wij jeugdkerken willen gebruiken om God aan jongeren te laten kennen.'
Het lijkt steeds meer een 'verplichting' te worden om als kerk mee te doen met het organiseren van jeugddiensten/kerken. Doe maar een flitsende jeugdkerk, dan zijn de jongeren ook weer tevreden..
Juist met iets dat zo massaal is, dat zoveel impact heeft, zou je toch beter heel voorzichtig kunnen zijn, want waar mensen bezig zijn is de duivel bezig..

Ik snap best dat jongeren (ikzelf ook) graag zelf iets willen doen, iets willen ervaren, en dat op een manier die het dichtst bij de eigen jongerencultuur aansluit, maar 'het geloof' wordt zo steeds meer iets dat hot, makkelijk, leuk, hip en aansprekend moet zijn.. terwijl de bijbel daar toch weer heel anders over spreekt..

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #14 Gepost op: juni 23, 2004, 12:44:17 pm »

quote:

Maar wat veel 'ouderen' en mij ook een beetje tegenzit is dat het steeds meer andersom lijkt te zijn.. 'Als wij jeugdkerken willen gebruiken om God aan jongeren te laten kennen.'
Het lijkt steeds meer een 'verplichting' te worden om als kerk mee te doen met het organiseren van jeugddiensten/kerken. Doe maar een flitsende jeugdkerk, dan zijn de jongeren ook weer tevreden..

Juist... en die instelling heeft juist voor het interkerkelijke van de jeugdkerken. Als je het aandacht geven aan de jeugd als een verplichting ziet... klopt er iets niet. Juist omdat de jeugd weinig aandacht kreeg/krijgt in de kerk onder het motto de kerkdiensten zijn goed en als jongere pas je je maar aan.... ontstonden jeugdkerken buiten de kerken om. Jongeren voelden zich niet serieus genomen. En daarnaast kwamen sommige mensen ook steeds meer tot de conclusie dat kerkdiensten te hoogdrempelig zijn voor ongelovigen.

quote:

Ik snap best dat jongeren (ikzelf ook) graag zelf iets willen doen, iets willen ervaren, en dat op een manier die het dichtst bij de eigen jongerencultuur aansluit, maar 'het geloof' wordt zo steeds meer iets dat hot, makkelijk, leuk, hip en aansprekend moet zijn.. terwijl de bijbel daar toch weer heel anders over spreekt..

Het geloof van jongeren en ouderen is nog steeds precies het zelfde. Het verschil zit hem niet in de inhoud maar in de vormen. En daar is niets mis mee. De bijbel heeft het niet over dat de wereld de VORMEN van het geloof belachelijk vindt... maar de INHOUD van het geloof. Je bijbelse onderbouwing is op dit punt dus niet van toepassing.

Juist met iets dat zo massaal is, dat zoveel impact heeft, zou je toch beter heel voorzichtig kunnen zijn, want waar mensen bezig zijn is de duivel bezig..

quote:

Oh ja... iets wat veel impact heeft en waar mensen bezig zijn is de duivel bezig? Dan zat de duivel zeker ook achter Pinksteren.... Het had veel impact, er kwamen veel mensen tot geloof....

Ga nou geen onzin vertellen omdat je niet zo blij bent met jeugdkerken... kom dan met een normale onderbouwing... Gelukkig weet ik beter.... Niet de duivel zit er achter maar de Geest... een heleboel jongeren komen bij jeugdkerken tot geloof... en voor nog veel meer gaat het geloof weer echt leven en worden ze actief als christenen. Denk je dat de duivel er achter zit? Ik weet beter... De duivel heeft een bloedhekel aan jeugdkerken omdat het mensen terug bij God brengt. Hij probeert ook absoluut tegen te werken, dat ervaren we heel sterk... daarvoor heeft hij een heleboel manieren... een daarvan is de taktiek die hij al eeuwen gebruikt... verdeeldheid zaaien onder christenen over de jeugdkerk....
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 11:42:50 pm door Mezzamorpheus »

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #15 Gepost op: juni 23, 2004, 01:40:30 pm »

quote:

Marnix schreef op 23 juni 2004 om 12:44:
Ga nou geen onzin vertellen omdat je niet zo blij bent met jeugdkerken... kom dan met een normale onderbouwing... Gelukkig weet ik beter.... Niet de fuivel zit er achter maar de Geest... een heleboel jongeren komen bij jeugdkerken tot geloof... en voor nog veel meer gaat het geloof weer echt leven en worden ze actief als christenen. Denk je dat de duivel er achter zit? Ik weet beter... De duivel heeft een bloedhekel aan jeugdkerken omdat het mensen terug bij God brengt. Hij probeert ook absoluut tegen te werken, dat ervaren we heel sterk... daarvoor heeft hij een heleboel manieren... een daarvan is de taktiek die hij al eeuwen gebruikt... verdeeldheid zaaien onder christenen.... Mensen wijs proberen te maken dat de jeugdkerken verkeerd zijn... jammer dat jij je dat ook hebt laten aanpraten...
Marnix, moet ik hieruit nu concluderen dat iedereen met ook maar enige kritiek op jeugdkerken een werktuig van de duivel is? Vind je dat een goede manier om met kritiek om te gaan?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #16 Gepost op: juni 23, 2004, 01:55:06 pm »

quote:

Peter schreef op 23 juni 2004 om 13:40:
Marnix, moet ik hieruit nu concluderen dat iedereen met ook maar enige kritiek op jeugdkerken een werktuig van de duivel is? Vind je dat een goede manier om met kritiek om te gaan?

Natuurlijk niet. Dat weet je zelf ook wel.
Er is een verschil tussen oprechte, onderbouwde en ópbouwende kritiek zoals van het soort dat jij (ongezouten  ;)  ) geeft en het "tegen zijn om het tegen zijn".

Dan is er nog een vorm van tegenwerken die ik zelf, terwijl ik erg nuchter ben, heb ervaren bij de Alpha zoals het licht dat plotseling uitvalt, dingen die niet meer werken op 1 of andere manier, teamleden die ziek worden of ruzie krijgen met elkaar noem maar op.

Dat is van de duivel, en mensen die kritisch zijn niet (wat niet inhoudt dat ze geen ongelijk kunnen hebben, maar daar doe ik geen uitspraken over!!!)
Bombus terrestris Reginae

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #17 Gepost op: juni 23, 2004, 02:48:24 pm »

quote:

Uiteraard niet. Opbouwende kritiek wordt zeker gewaardeerd... Daarnaast hoeft ook niet iedereen het helemaal met jeugdkerken eens te zijn. Dat wil echter nog niet zeggen dat verdeeldheid en onenigheid niet van de duivel zou komen, ik ben er van overtuigd dat dat vaak wel zo is... Verdeeldheid is niet goed... dat is overigens iets anders dan het niet met elkaar eens zijn (ik denk weer eens aan wat Paulus over offervlees zegt)

Waar het mij om gaat is dat Mart zelf aangeeft dat we moeten uitkijken met dignen die massaal zijn en waar mensen in aan het werk zijn, dat daar de duivel bezig is. Iemand zou niet mogen zeggen dat de duivel in jeugdkerken aan het werk is... omdat God er juist doorheen werkt... en de duivel alleen probeert tegen te werken.

Hiedeen

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #18 Gepost op: juni 23, 2004, 03:12:51 pm »
Marnix:

Hoe zie jij jeugdkerken (zoals GodFashion)
- als vervanging of als aanvulling van de gemeente?
- hoe is dat in de praktijk voor de jeugd?
- hoe gaan jeugdkerken met deze spanning om?

Mart

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #19 Gepost op: juni 23, 2004, 03:32:41 pm »

quote:

Marnix schreef op 23 juni 2004 om 12:44:

Het geloof van jongeren en ouderen is nog steeds precies het zelfde. Het verschil zit hem niet in de inhoud maar in de vormen. En daar is niets mis mee. De bijbel heeft het niet over dat de wereld de VORMEN van het geloof belachelijk vindt... maar de INHOUD van het geloof. Je bijbelse onderbouwing is op dit punt dus niet van toepassing.

Volgens mij is vorm en inhoud onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je vorm verandert kan het bijna niet anders dat je ook aan de volledige inhoud geen recht meer doet.

quote:

Oh ja... iets wat veel impact heeft en waar mensen bezig zijn is de duivel bezig?
Niet mijn woorden gaan verdraaien he.. ik zeg 2 dingen, nl. 1: waar mensen bezig zijn is de duivel bezig. 2. Juist bij iets wat massaal is (mensen zijn nou eenmaal gevoelig voor massaliteit) moet je daarom extra oppassen, omdat de duivel best weet waar hij mee bezig is, en daar nou eenmaal de meeste mensen zijn te halen..

quote:

Dan zat de duivel zeker ook achter Pinksteren.... Het had veel impact, er kwamen veel mensen tot geloof....

Lees goed aub, ik zeg niet dat de duivel achter de jeugdkerken zit, ik zeg dat de duivel die jeugdkerken beziet en op allerlei plannetjes zint om, ook, juist dáár de mensen van God af te trekken. Net zoals de duivel niet achter pinksteren zat, maar wel in de buurt was, denk aan ananias en safira.

quote:

Denk je dat de duivel er achter zit?

nee dus. als je wat beter gelezen had, dan had dat je de moeite van het betoog kunnen schelen.

quote:

Mensen wijs proberen te maken dat de jeugdkerken verkeerd zijn... jammer dat jij je dat ook hebt laten aanpraten...
jeugdkerken verkeerd? waar zeg ik dat?

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #20 Gepost op: juni 23, 2004, 03:44:54 pm »

quote:

Marnix schreef op 23 juni 2004 om 14:48:
Uiteraard niet. Opbouwende kritiek wordt zeker gewaardeerd
Kun je eens een voorbeeld geven van welke opbouwende kritiek bv. GF heeft gehad?

quote:

Waar het mij om gaat is dat Mart zelf aangeeft dat we moeten uitkijken met dignen die massaal zijn en waar mensen in aan het werk zijn, dat daar de duivel bezig is. Iemand zou niet mogen zeggen dat de duivel in jeugdkerken aan het werk is... omdat God er juist doorheen werkt... en de duivel alleen probeert tegen te werken.
Tja, Marnix. Ons vaste twistpunt komt weer eens naar boven. Ik zou toch niet al te stellig zijn met God werkt zus en zo, God vindt dit mooi, de duivel doet dit en dat ...

Voor je 't weet misbruik je Gods naam en bovendien kan ook dat een mechanisme zijn om kritiek te ontwijken: wie ben ik om kritiek te hebben op jeugdkerken als God Zelf aan jullie kant staat?

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #21 Gepost op: juni 23, 2004, 04:02:41 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 23 juni 2004 om 15:12:
Marnix:

Hoe zie jij jeugdkerken (zoals GodFashion)

quote:

- als vervanging of als aanvulling van de gemeente?

Als aanvulling. Zo zie ik het niet alleen, zo ervaar ik het ook.

quote:

hoe is dat in de praktijk voor de jeugd?

Ik merk dat een heleboel jongeren door jeugdkerken weer actief bezig zijn met het geloof, en ik merk als ik zondags om me heen kijk dat ook. Het heeft zichtbaar een positieve invloed op de houding van jongeren in de kerk. Daarnaast zie ik dat jongeren ook veel sneller hun niet-gelovige vrienden meenemen, ook op dit punt zie ik de jeugdkerk als aanvulling op de kerkdienst.

quote:

- hoe gaan jeugdkerken met deze spanning om?
Ik zie het niet als een spanning, omdat we theoretisch een aanvulling zijn en praktisch ook. Helaas kijken sommige mensen niet verder dan die paar lege stoelen op die ene zondagmidd
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 05:03:32 pm door Marnix »

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #22 Gepost op: juni 23, 2004, 04:22:25 pm »
Peter voor zover ik weet is de vele opbouwende kritiek op GF praktisch gericht

als voorbeeld: het is wel wat rumoerig of irritant met bepaalde jeugd, zouden ouderen hier niet aan bij kunnen dragen om toezicht te houden?
zo is er dus een soort van "vader-brigade" opgericht

wat betrekking heeft op het christelijk is dat het vaak niet echt kritiek meer is, maar eerder complimenten ;)

ook een voorbeeld dat misschien wel in de opbouwende kritiek valt:

veel jongeren durven zich beter te openen wat betreft hun problemen richting het pastoraat of op het internet gedeelte, dan dat ze zouden doen tegenover gemeente-oudsten of jeugdleiders in hun eigen kerk, hoe gaan jullie met problemen om en wordt dit wel op de juiste manier behandeld, zijn hier mensen voor met ervaring?
(eventuele tips en reacties kunnen de mensen met sociale/hulpverlenings ervaringen zelf wel invullen)
de opbouwende kritiek is bij veel jeugdkerken dat mensen met ervaring zich zelf aanmelden om in pastorale teams deel te gaan nemen :)
[JESUS]Life[/JESUS]

Mart

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #23 Gepost op: juni 23, 2004, 04:23:43 pm »

quote:

Marnix schreef op 23 juni 2004 om 16:02:

Wat is dat voor onzin. Vormen veranderen al sinds er kerken bestaan, terwijl de inhoud van het evangelie gelijk is gebleven. En dat is niet alleen met kerken zo, dan is met alles zo... Het leek me toch algemeen bekend dat je vormen kan veranderen zonder inhoudelijk wat te veranderen. Vroeger gebruikten ze een trekschuit of paarden om van A naar B te komen, tegenwoordig auto's en vliegtuigen... Maar mensen reizen nog steeds van a naar b. Graag je vreemde ideeen onderbouwen... van losse kreten leer ik zo weinig.

als je wat wil leren moet je je misschien anders opstellen op een forum. tis maar een tip.

maar goed, vroeger gebruikten ze inderdaad paarden en trekschuiten, tegenwoordig auto's en vliegtuigen. Alleen al in dat voorbeeld zie je duidelijk dat je de vorm niet kunt veranderen zonder de inhoud een subtiel klein, maar fijn, beetje te veranderen. Met een paard kon je namelijk makkelijker door ondoordringbare wegen en bossen, terwijl dat met een auto een stuk minder gaat. je zult dus moeten omrijden.  :P

quote:

In je hele reaktie. Die is duidelijk tegen jeugdkerken gericht, je laat iig duidelijk merken er niet blij mee te zijn.

dan lees je toch meer dan ik zelf lees..  :)
ik ben hardstikke blij met jeugdkerken.  :*)

de jeugdkerk is een topper!

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #24 Gepost op: juni 23, 2004, 05:17:25 pm »

quote:

maar goed, vroeger gebruikten ze inderdaad paarden en trekschuiten, tegenwoordig auto's en vliegtuigen. Alleen al in dat voorbeeld zie je duidelijk dat je de vorm niet kunt veranderen zonder de inhoud een subtiel klein, maar fijn, beetje te veranderen. Met een paard kon je namelijk makkelijker door ondoordringbare wegen en bossen, terwijl dat met een auto een stuk minder gaat. je zult dus moeten omrijden.

Hehe het wordt wat off-topic.... Maar ik zie het al dan niet gebruik maken van een weg niet als inhoud :) De inhoud is: Van A naar B komen. De vorm is alles wat daarbij komt kijken.

Terugkomend op jeugdkerken: Het doel is het evangelie te vertellen, het evangelie van Jezus die stierf voor de zonden van de wereld. Dat evangelie is nog precies het zelfde als 1950  jaar geleden... alleen de middelen zijn veranderd.

quote:

Overigens zijn de middelen als je kijkt naar de kerk van vroeger en nu ook veranderd... is de inhoud dan ook anders? En zo ja, is dat dan slecht?

dan lees je toch meer dan ik zelf lees..  
ik ben hardstikke blij met jeugdkerken.  
Kan aan mij liggen, maar ook aan jou manier van schrijven. Ik weet niet hoe anderen die reaktie hebben gelezen?
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 05:18:17 pm door Marnix »

Hiedeen

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #25 Gepost op: juni 23, 2004, 07:17:30 pm »

quote:

Marnix schreef op 23 juni 2004 om 17:17:
Terugkomend op jeugdkerken: Het doel is het evangelie te vertellen, het evangelie van Jezus die stierf voor de zonden van de wereld. Dat evangelie is nog precies het zelfde als 1950  jaar geleden... alleen de middelen zijn veranderd.

Als doel hebben de jeugdkerken dus: het Evangelie vertellen, uitdragen, verkondigen. Prachtig!

Maar dan? Ik kan me voorstellen dat mensen (jongeren) die geraakt worden door het Evangelie in een soort gat vallen, omdat de jeugdkerk niet biedt wat christelijke gemeenten wel bieden, namelijk een plek om te groeien in geloof, met medegelovigen, in een voortdurend proces.

Hoe gaan jeugdkerken hiermee om? Geef je 'nieuwelingen' geen verkeerd (rooskleurig?) beeld van 'geloven'?
« Laatst bewerkt op: juni 23, 2004, 07:17:57 pm door Hiedeen »

Peter

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #26 Gepost op: juni 24, 2004, 09:35:34 am »
Precies dat vraag ik me ook wel eens af. Zie ook dit artikel in het ND.

Marnix

• Bekijk profiel
Jeugdkerken - deel II
« Reactie #27 Gepost op: juni 24, 2004, 12:15:08 pm »

quote:

Als doel hebben de jeugdkerken dus: het Evangelie vertellen, uitdragen, verkondigen. Prachtig!

Maar dan? Ik kan me voorstellen dat mensen (jongeren) die geraakt worden door het Evangelie in een soort gat vallen, omdat de jeugdkerk niet biedt wat christelijke gemeenten wel bieden, namelijk een plek om te groeien in geloof, met medegelovigen, in een voortdurend proces.

Hoe gaan jeugdkerken hiermee om? Geef je 'nieuwelingen' geen verkeerd (rooskleurig?) beeld van 'geloven'?

Ik zie een jeugddienst met hun wat modernere vormen niet als rooskleuriger maar dat even terzijde. Hoe gaan we hier mee om. De jongeren die op zich wel naar de kerk gaan en worden aangesproken hebben al wel een gemeente om hen heen die over het algemeen dit kan opvangen. Zelf proberen we ook in contact te komen met jongeren die geraakt zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Kingsize, onze wat kleine Arnhemse jeugdkerk lukt dat vaak behoorlijk goed. Daar kun je wel zien wie er nieuw zijn. Ons nazorgteam knoopt gesprekken met ze aan. We houden contact met ze en verwijzen ze indien nodig ook door naar een Alpha Cursus, Captain's Club etc. Als ze klaar zijn voor de echte kerk kunnen we ze daarin adviseren en evt meegaan. In de praktijk werkt dat vaak ook. Daarnaast zijn we met kerken aan het praten om te kijken wat er mogelijk is wat betreft opvang vanuit de kerken. We zijn daar op zoek naar contactpersonen die die opvang ook kunnen en willen doen. Bij een grote jeugdkerk als GODfashion is het wel lastiger, maar ook daar komen mensen vaak wel bij het nazorg-team terecht of zoeken op andere manieren hulp, omdat ze zelf dat gat ook wel ervaren en meer willen dan die ene jeugddienst in de maand.

Misschien snap ik overigens wel wat je bedoelt met dat rooskleurige beeld. Laatst hadden we een gesprek met de kerkraad van de vrijgemaakte kerk. Daarin merkte ik dat er een beetje de angst was dat, omdat we wat vormen betreft wat meer in de evangelische hoek zitten, jongeren die tot geloof komen bij een jeugddienst de vrijgemaakte kerk maar saai zouden vinden.... en dus uiteindelijk niet in de vrijgemaakte kerk maar eerder in de evangelische hoek terecht zouden komen. Ik denk dat die gedachte terecht is, hoewel ik dat niet als negatief zie. Ik denk ook niet dat dit ons probleem is. Wij willen jongeren het evangelie vertellen, ze voor Christus winnen... en niet voor een bepaalde kerk. Waar ze dan vervolgens terecht komen vind ik niet zo belangrijk, het gaat er om dat ze Jezus leren kennen en daarna een gemeente vinden waar ze zich thuisvoelen en kunnen doorgroeien. Overigens denk ik dat als iemand op een andere manier tot geloof komt, je met precies het zelfde zit en dat we daar als jeugddienst niet zoveel invloed op hebben.

Samengevat, ons doel is niet alleen om jongeren te bekeren en te zorgen dat ze elke maand terugkomen bij de jeugddienst. We willen aanvullend zijn op de kerken en zullen daarom ook de jongeren helpen om verder te groeien en een gemeente te vinden. Daarvoor hebben we echter hulp uit de kerken nodig en zijn we druk met hen in gesprek om op dit punt te gaan samenwerken, om te kijken welke rol wij en de kerk kunnen spelen in het traject van ongelovige naar gelovige in een gemeente.
« Laatst bewerkt op: juni 24, 2004, 12:19:49 pm door Marnix »